شناسه خبر : 77406
چهارشنبه 12 شهريور 1399 , 08:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

افزایش توان مهندسی کمیته جستجوی مفقودین

افزایش توان مهندسی کمیته جستجوی مفقودین با دستور سرلشکر باقری+فیلم

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح از افزایش توان مهندسی کمیته جستجوی مفقودین با دستور سرلشکر باقری خبر داد.

سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در جریان بازدید از روند عملیات تفحص شهدا در منطقه عملیاتی فکه گفت: در جهت تقویت عملیات تفحص شهدا اخیراً با دستور سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ، تعداد 10 دستگاه بیل مکانیکی خریداری شد که بخشی از آن واصل شده و بقیه هم در راه است.

وی افزود: این بیل‌ها برای تقویت عملیات تفحص در محورهای عملیاتی جنوب، غرب و شمال غرب مورد استفاده قرار خواهد گرفت. موضوع عملیات تفحص شهدا به عنوان یک ماموریت مهم کماکان در دستور ستاد کل نیروهای مسلح است و دستور اخیر سردار باقری نیز مؤید این موضوع است.

 

بعد از پیدا شدن بیش از 40 هزار شهید در طول عملیات‌های تفحص پیکر مطهر شهدا، با کاوش حدود 4 هزار شهید دیگر کار تفحص پیکر شهدای دفاع مقدس به اتمام خواهد رسید. هم‌اکنون گروه تفحص پیکر مطهر شهدا در حال عملیات کاوش در منطقه فکه و منطقه عملیاتی والفجر مقدماتی است.

حدود پنج ماه پیش بود که با توجه به تعطیلی عملیات کاوش پیکر مطهر شهدای دوران دفاع مقدس در خاک عراق به دلیل شیوع ویروس کرونا، سردار باقرزاده از شروع مجدد کاوش در منطقه عملیاتی والفجر مقدماتی(کانال کمیل و حنظله) و فکه در داخل کشور خبر داد. طی این کاوش مجدد پیکرهای مطهر برخی شهدای این منطقه کشف شده‌اند.

فکه منطقه‌ای بیابانی در شمال‌ غربی استان خوزستان و جنوب‌ شرقی استان ایلام است که بخش جنوبی آن جزو استان خوزستان و شهرستان دشت‌آزادگان و بخش شمالی آن جزو استان ایلام و از توابع شهرستان دهلران است. منطقه فکه؛ رملی و سرزمین شن‌های روان است به گونه‌ای که حرکت کردن بر روی آن بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. فکه یکی از محورهای اصلی تجاوز و حمله ارتش عراق به شمال خوزستان بود. لشکر 1 مکانیزه عراق از این محور به سمت شوش تهاجم کرد. اما مقاومت یک گروه رزمی از تیپ 37 زرهی شیراز و گروهی از سپاه پاسداران موجب شد دشمن به سختی و با تأخیر از فکه عبور کند. پس از عملیات فتح‌المبین که به آزادسازی غرب شوش و دزفول انجامید، منطقه فکه همچنان در اشغال دشمن باقی ماند.

در سال 61 عملیات والفجر مقدماتی در جنوب فکه انجام شد و رزمندگان توانستند به خطوط دفاعی ارتش عراق نفوذ کنند، اما به علت لو رفتن عملیات و آمادگی و مقاومت شدید دشمن، رزمندگان به مواضع قبلی بازگشتند. این منطقه علاوه بر آن‌که مشهد تعداد قابل توجهی از رزمندگان است، شاهد شهادت دو فرمانده بزرگ جنگ یعنی حسن باقری و مجید بقایی بود. در سال 65 دشمن دوباره به فکه حمله و بیش از هفت کیلومتر پیش‌روی کرد و تا آخر جنگ این منطقه در دست دشمن باقی‌ ماند. پیکر شهدا نیز مدت‌ها در میادین مین بر زمین ماند. اولین اکیپ‌های تفحص به همت شهید محمودوند در اوایل دهه 70 در این سرزمین شروع به کار کردند و پیکرهای تعداد زیادی از شهدا از این منطقه به شهرها بازگردانده شد.

منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi