شناسه خبر : 77421
چهارشنبه 12 شهريور 1399 , 13:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رئیسعلی، سرداری که متجاوزان را به زانو درآورد

گزارش| رئیسعلی دلواری؛ سرداری که در سواحل خلیج فارس متجاوزان انگلیسی را به زانو درآورد

گروه استان‌ها ـ رئیسعلی دلواری با دفع تجاوزات پیاپی انگلیس در سواحل خلیج فارس، متجاوزان را به زانو درآورد؛ به‌گونه‌ای که استعمارپیر بعد از آن نتوانست به جنوب ایران و خلیج فارس تعرض کند.

 12 شهریور سالروز شهادت سردار بزرگ جنوب در مبارزه با استعمار  انگلیس به نام "روز ملی مبارزه با استعمار" نامگذاری شده است و اکنون 104 سال از شهادت این سردار بزرگ می‌گذرد.

آبراه  خلیج فارس همواره در ادوار مختلف تاریخی مورد طمع بیگانگان و متجاوزان بوده که در این راستا، استان بوشهر در کنار آبراه خلیج فارس بیش از 4 بار مورد هجوم استعمارگران قرار گرفته است.

استان بوشهر دارای طولانی‌ترین مرز دریایی با خلیج فارس است و در  این راستا از ظرفیت‌های مهمی منابع انرژی گاز و نفت برخوردار است. طول سواحل استان بوشهر در کناره آبراه خلیج فارس افزون بر 900 کیلومتر است و وجود سواحل زیبا و منحصر به‌فرد همواره مورد توجه متجاوزان قرار داشته است.

مقاومت و رشادت رئیسعلی دلواری

در جنگ جهانی اول که روس‌ها از شمال و انگلیسی‌ها از  جنوب به ایران تجاوز کردند، خلیج فارس کانون دست اندازی انگلیسی‌ها در جنوب ایران، بوشهر بود.

براساس اسناد تاریخی استعمار پیر انگلیس 4 بار به آبراه خلیج فارس و ساحل بوشهر تجاوز کرد که با مقاومت شجاعانه مردم  ساحل نشین استان بوشهر هر چهار بار شکست خورد.

عبدالکریم مشایخی رئیس بنیاد بوشهر شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با گرامیداشت 12 شهریور روز ملی مبارزه با استعمار و سالروز شهادت رئیسعلی دلواری سردار بزرگ مبارزه با انگلیس و متجاوزان در ساحل خلیج فارس به نقش مهم سردار بزرگ جنوب رئیسعلی دلواری در مقابله با استعمار پرداخت و اظهار داشت: نیروهای اشغالگر  انگلیسی در سال 1915 میلادی مصادف با 1294 شمسی به بوشهر حمله کردند که یک روز پس ورود به  ساحل بوشهر، سردار رئیسعلی دلواری به همرزمانش با حکم  و فتوای علما و مجتهدین،  علیه متجاوزان انگلیسی قیام و ضربات مهلکی به آنان وارد کردند.

شکست‌های پیاپی اشغالگران  انگلیسی

مشایخی با بیان اینکه "رئیسعلی دلواری با سران ایلات و عشایر متحد شد" افزود:در مبارزه علیه استعمار پیر، رئیسعلی‌دلواری با  اتحاد سران ایلات و عشایر در مقابل انگلیسی‌ها مقاومت و شکست‌های سنگینی بر اشغالگران وارد کردند.

وی از رد کردن رشوه انگلیسی‌ها  خبر داد و خاطر نشان کرد: متجاوزان انگلیسی که در میدان نبرد  در سواحل بوشهر قدرت رویارویی با رئیسعلی‌دلواری و دیگر همرزمانش نداشتند پیشنهاد رشوه ارائه  کردند که با پاسخ کوبنده این سردار بزرگ روبه‌رو شد.

رئیس بنیاد بوشهر شناسی با بیان اینکه "پس از تجاوز لشکر انگلیس به ساحل و اشغال بوشهر، متجاوزان به تنگستان حمله کردند" تصریح کرد: ساحل‌نشینان تنگستانی به فرماندهی رئیسعلی دلواری با مقاومت جانانه شکست مفتضحانه‌ای به متجاوزان انگلیسی در ساحل تنگستان دادند.

عبدالکریم مشایخی با بیان اینکه "رئیسعلی دلواری  با حماسه خود بزرگترین دشمن در جنوب ایران را شکست داد" گفت: با حماسه رئیسعلی دلواری سردار بزرگ مبارزه با استعمار بعد از آن انگلستان هرگز نتوانست به جنوب ایران و خلیج فارس تعرض و تجاوز کند.

حماسه دلیران تنگستان به فرماندهی سردار ایرانی

امام جمعه بوشهر هم با اشاره به ماندگاری حماسه دلیران تنگستان به فرماندهی سردار رئیسعلی دلواری اظهار داشت: رئیسعلی دلواری با فتوای جهاد از علمای بزرگ دینی، حماسه‌ای آفرید که انگلیس بعد از آن هرگز نتوانست به جنوب ایران و حوزه خلیج فارس تعرض کند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری با  بیان اینکه "هنوز استعمار پیر انگلیس از نام رئیسعلی دلواری و ساحل‌نشینان  و مرزداران تنگستانی و بوشهری در هراس است" افزود: نام و حماسه رئیسعلی دلواری دارای شهره جهانی است و رزمندگان این استان به سبب حماسه و ایثار نامی پرآوازه در سراسر گیتی دارند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ویژگی‌های سردار بزرگ مبارزه با استعمار شهید رئیسعلی دلواری را برشمرد و افزود: دشمن‌ستیزی، دین‌شناسی، بصیرت‌، استکبار ستیزی، مبارزه با استعمار و ولایت‌مداری ویژگی رئیسعلی دلواری است.

وی،شهید رئیسعلی دلواری را معلم بزرگ تاریخ ایران و استان بوشهر در مبارزه با استعمار دانست و تاکید کرد: رشادت‌ها و نقش مهم این مبارزه دلیر استان بوشهر باید به  نسل‌ها شناسانده شود که  تبیین مبارزات سردار رئیسعلی دلواری علیه استعمار پیر انگلیس در کتاب فارسی پنجم دبستان مورد تقدیر است.

رئیسعلی دلواری در کتاب فارسی پنجم دبستان

علی‌مراد کرمی مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز با  گرامیداشت 12 شهریور روز ملی مبارزه با استعمار افزود: 12 شهریور به مناسبت شهادت سردار بزرگ جنوب علیه استعمار به عنوان روز ملی مبارزه با استعمار نام گذاری شده است که در این راستا آموزش و پرورش برای معرفی این سردار بزرگ جنوب اقدامات مهمی انجام داده است.

کرمی از وارد شدن درس سردار رئیسعلی دلواری در کتاب فارسی پنجم دبستان از امسال خبر داد و بیان کرد: گروه تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش درس سردار رئیسعلی دلواری را با هدف آشنایی کودکان ایرانی با حماسه رئیسعلی دلواری در مبارزه با استعمار و  انگلیس متجاوز، داستان زندگی و مبارزات  رئیسعلی دلواری در کتاب فارسی پنجم دبستان در سال تحصیلی جدید گنجانده است.

وی با بیان اینکه "رئیسعلی دلواری چهره مغفول کتاب‌های درسی بود" افزود: از سال تحصیلی جدید داستان زندگی و مبارزات رئیسعلی دلواری در کتاب فارسی پنجم دبستان تدریس می‌شود.

به گزارش تسنیم؛  رئیسعلی دلواری در 12 شهریور ماه سال 1294 هجری شمسی به دست  دشمنان به شهادت رسید که 12 شهریور به نام روز ملی مبارزه با استعمار در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد.

امروز 12 شهریور یکصدو چهارمین سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری، شناورهای منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگستان محل شهادت سردار بزرگ جنوب رئیسعلی دلواری رژه رفتند.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi