شناسه خبر : 77424
پنجشنبه 13 شهريور 1399 , 11:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فراکسیون‌های پارلمان عراق از «کاظمی» خواستند فورا آمریکایی‌ها را اخراج کند

نمایندگان عضو فراکسیون‌های مختلف پارلمان عراق از دولت این کشور خواستند، اخراج نظامیان اشغالگر آمریکایی را در دستور کار خود قرار دهد.

نمایندگان فراکسیون‌های پارلمان عراق بار دیگر حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق را محکوم و تاکید کردند که دولت بغداد ملزم به اجرای مصوبه پارلمان است. پارلمان عراق 13 دی گذشته خروج همه نیروهای خارجی از خاک عراق را تصویب کرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان فراکسیون‌های مختلف پارلمان عراق تاکید کردند که دولت باید اخراج نیرو‌های آمریکایی از کشور را در دستور کار خود قرار دهد و ملزم به اجرای آن باشد.
«محمد کریم» نماینده پارلمان و عضو فراکسیون «صادقون» گفت: تصمیم ما واضح است؛ هر شکل حضور نیرو‌های آمریکایی در خاک عراق را نمی‌پذیریم.
او افزود: مذاکره‌کننده عراقی باید واشنگتن را به مداخله نکردن در امور داخلی بغداد و احترام به حاکمیت کشور و خارج کردن نیروهایش ملزم کند و نگذارد عراق به میدان جنگ تبدیل شود. «احمد الاسدی» عضو فراکسیون «فتح» در پارلمان عراق هم اعلام کرد: ائتلاف فتح به نخست‌وزیر عراق ابلاغ کرد که با ماندن نیرو‌های آمریکایی در کشور، مخالف است. «حسن الجنابی» از ائتلاف «عراقیون»، نیز تاکید کرد که پارلمان تصمیم خود برای اخراج نیرو‌های بیگانه از کشور را گرفته است.
ماکرون در بغداد
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، دیروز به بغداد رفت و با «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد. وی پس از این دیدار و طی یک کنفرانس مشترک با صالح، اعلام کرد که دخالت‌های خارجی باعث تضعیف دولت عراق می‌شود. مخاطب این اظهارات، به طور طبیعی و قبل از همه، باید دو کشور عربستان و آمریکا باشند، ولی به اعتقاد کارشناسان، منظور ماکرون، متحدان نزدیک پاریس، یعنی ریاض و واشنگتن نیست. به گزارش تسنیم، ماکرون گفت که عراق با چالش‌های اقتصادی و امنیتی روبه رو بوده و جنگ با داعش نیز هنوز پایان نیافته است. وی گفت که دخالت‌های خارجی می‌تواند دولت و حکومت عراق را تضعیف کند. به گزارش ایسنا، برهم صالح نیز در این نشست خبری اعلام کرد: ما خواستار این نیستیم که کشور مان به صحنه‌ای برای نزاع‌های دیگران تبدیل شود.
علت سفر به عراق
«صباح العکیلی» تحلیل‌گر سیاسی عراق، درباره سفر دیروز رئیس‌جمهور فرانسه به بغداد اظهار داشت، این سفر منطبق بر چشم‌انداز پاریس برای به دست گرفتن پرونده منطقه و تثبت نفوذش در آن و دفاع از منافع خود در منطقه، با بهره‌برداری از مشغول بودن آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری است. به گزارش فارس، العکیلی تاکید کرد: سفر رئیس‌جمهور فرانسه به بغداد، بیانگر آغاز دخالت مستقیم این کشور در قضایای منطقه‌ای است و اضافه بر آن، نشان می‌دهد که پاریس به دنبال به دست گرفتن پرونده منطقه برای تثبیت نفوذ و دفاع از منافعش در منطقه است.
وی توضیح داد: رئیس‌جمهور فرانسه همچنین در برنامه این سفر خود، حامل یک طرح ابتکاری سازمان ملل برای صلح در منطقه است که باید عراق نیز از آن اطلاع یابد و رویکرد سیاسی خود در قبال آن را اعلام کند، زیرا این کشور، امروز مهم‌ترین طرف تاثیرگذار در رویدادهای منطقه‌ای به شمار می‌رود.
رئیس‌جمهور فرانسه صبح چهارشنبه طی سفری رسمی وارد بغداد شد تا با مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کند. وی ابتدا به دیدار رئیس‌جمهور عراق رفت و سپس در نشست مشترک رؤسای قوای سه‌گانه عراق و برخی مقامات این کشور حاضر شد و با آنها درباره مسائل مشترک رایزنی کرد. فرانسه از جمله حامیان اصلی رژیم صدام در عراق بوده و به طور غیر مستقیم، در سرکوب مردم این کشور توسط صدام، نقش داشته است.
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi