شناسه خبر : 77429
پنجشنبه 13 شهريور 1399 , 11:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حماسه‌سازی شهید «کاوه» در عملیات کربلای ۴ برای پاک‌سازی ضد انقلاب

شهید محمود کاوه از فرماندهان دوران دفاع مقدس کسی بود که ضد انقلاب برای کشته و زنده‌اش جایزه گذاشته بود.

فرازهایی از زندگی فرماندهی که ضد انقلاب برای کشتنش جایزه گذاشته بود
 شهید محمود کاوه سردار و فرمانده بزرگ لشکر ویژه شهدا در سال ۱۳۴۰ در یکی از محلات مشهد متولد شد. پدرش از مبارزان پیش از انقلاب اسلامی بود که با روحانیون مبارز حشر و نشر داشت، همین موضوع باعث شد تا کاوه از کودکی در فضایی معنوی و انقلاب تربیت شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سپاه پاسداران در مشهد پیوست و پس از گذراندن آموزش‌های چریکی برای ماموریتی شش ماهه به تهران آمد و با شروع جنگ تحمیلی به همراه عده‌ای از نیرو‌های خراسان به جبهه رفت. حضور او در کردستان موجب شد نخستین ماموریتش در آزادی بوکان مثمر ثمر باشد و مدتی بعد به عنوان فرماندهی سپاه سقز منصوب شود. اقدامات شهید کاوه و پیروزی‌های چشمگیر او باعث شد تا فرماندهی عملیات تیپ شهدا بر عهده وی گذاشته شود.

پس از شهیدان ناصر کاظمی، محسن گنجی‌زاده و محمد بروجردی، فرماندهی تیپ ویژه شهدا در سال ۱۳۶۲ به محمود کاوه سپرده شد. اولین ماموریت این تیپ پس از فرماندهی شهید کاوه انجام عملیات برون مرزی والفجر ۲ در منطقه حاج عمران بود که همزمانی آن با عملیات والفجر ۴ موجب شد تا بخش زیادی از مناطق کردستان و سردشت از وجود ضد انقلاب پاکسازی شود. تا اینکه در تاریخ ۱۱ شهریور سال ۱۳۶۵ کاوه در جریان عملیات کربلای ۲ بر بلندای قله ۲۵۱۹ حاج عمران به شهادت رسید.

تاکنون چندین عنوان کتاب در مورد این شهید سرافراز نوشته شده است که از جمله آن می‌توان به کتاب «حماسه کاوه» اثر حمیدرضا صدوقی، «متولد ۱۱ شهریور» نوشته داوود بختیاری، «رد خون روی برف» نوشته فرهاد خضری، «فریاد زاگرس» نوشته حسین سهرابی اشاره کرد.

در ایام سالروز شهادت این شهید در ادامه فراز‌هایی از زندگی شهید کاوه در قالب مجموعه ایثارنامه در ادامه به صورت پی دی اف و فایل صوتی کتاب آمده است.

کتاب پی دی اف

کتاب صوتی

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi