شناسه خبر : 77431
پنجشنبه 13 شهريور 1399 , 11:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قطار رزمندگان در استان الجوف بر روی ریل پیروزی

ائتلاف سعودی در آستانه قیچی شدن در ایستگاه مارب + عکس

نیروهای یمنی (2).jpg

درگیری ها در استان الجوف وارد مرحله سرنوشت سازی شده و اگر یمنی ها عملیاتی که از ۶ ماه قبل آغاز شده را با موفقیت به سرانجام برسانند، استان مارب هم با یک تغییر اساسی مواجه می شود.

تحولات میدانی یمن پس از نزدیک به ۶ ماه پیروزی خیره کننده نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت انصارالله در استان های «صنعاء، مارب، الجوف، البیضاء و ...» بالاخره در روزهای گذشته بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت تا اهمیت شکست های اخیر ائتلاف سعودی برای افکار عمومی آشکارتر شود.

موفقیت های نیروهای یمنی در استان الجوف که از اوایل اسفندماه سال ۹۸ با آزادسازی شهر راهبردی الحزم (مرکز استان) و چند بخش دیگر آغاز شده بود در اواخر مردادماه امسال نیز با پاکسازی ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع دیگر از مساحت اشغالی در بخش «خب و الشعف» ادامه یافت.

نیروهای یمنی تاکنون ۴۵ درصد از مساحت استان الجوف را پاکسازی کرده اند و اغلب مناطق اشغالی که بیابانی هستند در بخش خب و الشعف واقع شده اند؛ این بخش ۸۰ درصد از خاک استان الجوف را تشکیل می دهد و ۴۳ درصد از مساحتش همچنان در اشعال ائتلاف سعودی است؛ از سویی دیگر رزمندگان کنترل ۱۱ بخش دیگر استان الجوف که نقاط پرتراکم و جمعیت نشین به شمار می آیند را در کنترل دارند.

استان الجوف دروازه شرقی استان صعده (مهم ترین پایگاه جبهه مقاومت انصارالله در یمن) و پایتخت (شهر صنعاء) به شمار می آید؛ مساحت این استان که با عربستان حدود ۲۴۷ کیلومتر مرز مشترک دارد و در فاصله ۱۷۰ کیلومتری شهر صنعاء واقع شده، حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع است.

در حال حاضر درگیری ها میان رزمندگان یمنی و نیروهای ائتلاف سعودی در استان الجوف در محور شمال غرب، مرکز و جنوب غرب بخش مهم و حساس «خب و الشعف» در جریان است؛ در محور نخست، (شمال غرب) منطقه «الیتمه» و کوه «حشیفا» در نزدیکی جاده راهبردی «البقع - الحزم» خطوط تماس محسوب می شوند و البته تغییر خاصی در این بخش صورت نگرفته است.

اعلام الحربی

به گزارش مشرق، حدود ۱۱۲ کیلومتر از جاده راهبردی «الحزم - البقع» پاکسازی شده و رزمندگان یمنی باید ۲۰ کیلومتر دیگر از این مسیر مهم که در شمال منطقه «الیتمه» واقع شده را از اشغال خارج کنند تا این جاده به طور کامل در محدوده استان الجوف آزاد شود.  

در محور دوم (مرکز بخش خب والشعف) نیروهای یمنی در تلاش هستند از سمت «برقا خلیله، قوع، کوه الحیض و...» به پیشروی ها ادامه دهند و منطقه و رشته کوه های «الریان» که قلب بخش خب و الشعف به شمار می آیند را به کنترل دربیاورند و پیروزی در این محور به معنای ساقط شدن بیشتر مناطق تحت اشغال ائتلاف سعودی در استان الجوف است.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، در محور سوم (جنوب غرب بخش خب و الشعف) نیز نیروهای یمنی توان خود را در کوه «السَک» متمرکز کردند و بیشترین درگیری ها با ائتلاف سعودی در این منطقه گزارش شده است.

در روزهای گذشته عملیاتی در این محور با هدف پاکسازی کوه های «العلم ابیض و العلم اسود» و نزدیک شدن به جاده بین المللی «شهر مارب- العبر» و فشار بیشتر بر نیروهای ائتلاف سعودی در پایگاه و کوه «الرویک» آغاز شده و درگیری ها ادامه دارد.

اعلام الحربی

در مجموع با تثبیت مواضع در محور سوم (کوه السَک) در جنوب استان الجوف دو محور برای رزمندگان یمنی باز شده تا عملیات را به سمت استان مارب ادامه دهند؛ در محور نخست نیروهای یمنی می توانند عملیات را به سمت محور جنوب پیش ببرند و با پاکسازی چند منطقه، جاده بین المللی مارب - العبر (صنعاء - حضرموت) را قطع و خود را به پالایشگاه و میدان نفتی «الصافر» در حومه شرقی شهر مارب برسانند.

در محور دوم نیز پیشروی ها می تواند از حومه کوه «السَک» به سمت مناطق جنوبی شرقی ادامه یاید و رزمندگان با آزادسازی کوه و پایگاه نظامی «الرویک» به ورودی جاده بین المللی «العبر - مارب» خواهند رسید و بخش شرقی استان مارب از اشغال خارج و ارتباط نیروهای ائتلاف سعودی در شهر مارب با استان حضرموت مسدود می شود.

به گزارش مشرق، اگر رزمندگان یمنی بتوانند عملیات را در سه محور با موفقیت به سرانجام برسانند علاوه بر این که استان الجوف از اشغال نیروهای ائتلاف خارج می شود، معادلات در مارب به طور کامل دگرگون می شود چرا که تحولات در این استان با آنچه که در الجوف می گذرد در ارتباط مستقیم است.

منبع: مشرق
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi