شناسه خبر : 77439
پنجشنبه 13 شهريور 1399 , 16:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عزاداری متفاوت درب منزل شهدا/عکس و فیلم

جوان هیأتی با اشاره به اینکه این کار از اولین روز از محرم آغاز شده و تا روز اربعین ادامه خواهد داشت، ابراز می‌کند؛ در طول روز به خانه یک یا چند شهید سر می‌زنیم، حال و هوای این نوع از عزاداری پای کسانی را که سال‌ها در بستر بیماری هستند به داخل کوچه باز می‌کند و از ما تشکر می‌کنند.

روایتی از عزاداری متفاوت درب منزل شهدا/ پای بیماران در بستر هم به هیأت باز شد+ عکس و فیلم

خبرگزاری فارس مازندران ـ زری طاهری پرکوهی|محرم ماه عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) که از دوران کودکی برایمان یادآور سیاه‌پوش شدن محله و مساجد و عزاداری‌ها است، همواره برای جوانان رنگ و بوی دیگری دارد.

محرم امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، هیأتی‌ها و جوانان مذهبی خودشان را برای عزاداری در محیط‌های با سقف بلند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده کرده بودند، لباس مشکی، زنجیر، طبل و سنج را آماده کرده بودند.

چند روز مانده به ایام محرم، با توجه به قرمز بودن وضعیت استان ما در بحث کرونا، ستاد ملی مبارزه با کرونا عزاداری در محیط‌های بسته، دسته‌روی و دورهم‌نشینی را در خصوص کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا ممنوع اعلام کرد.

ولی برای عشاق الحسین (ع) اتفاق خوبی نبود، مگر می‌شود محرم همچون هر سال سپری نشود؟ شب زنده‌داری‌ها، عزاداری‌های دسته‌جمعی شرکت در اطعام‌دهی تعزیه‌خوانی و شام غریبان.... مگر می‌شود همه را به‌تنهایی برگزار کرد؟

اینها درد و دل‌های عشاق اهل بیت (ع) است که پیر و جوان نمی‌شناسد، چاره کار این بود که هر کسی برای خودش یک برنامه مدون عزاداری در چهارچوب رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر بگیرد.

جالب است بدانیم که؛ جوانان یک محله در شهرستان جویبار که از پنج سال پیش در  هیأت فرهنگی و جهادی با نام آل‌عبا (ع) فعالیت داشتند از بدو ورود ویرویس کرونا در استان اقدام به تشکیل قرارگاه مردمی کرده و با ایده‌های نو عزاداری ویژه‌تری نسبت به سال‌های گذشته ترتیب دادند!

* برگزاری عزاداری با ایده‌ای نو در فقیه محله جویبار

علی‌اصغر عسگری جوان ۲۰ ساله اهل فقیه محله جویبار یکی از جوانان خادم در این قرارگاه مردمی و عضوی از بین ۳۰ جوان و ۲۰ ریش‌سفید عضو در این گروه، در گفت‌وگو با فارس در خصوص عزاداری در محرم امسال، بیان کرد: راستش را بخواهید برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) برای من و اعضای قرارگاه در اولویت قرار دارد، هر ساله خاطرات زیادی از این مراسم داریم.

قرمز شدن وضعیت کرونا در استان غافلگیرمان کرد، قرار نبود عزاداری تعطیل باشد، خبری از بوی غذای نذری و سینه‌زنی و روضه‌خوانی نباشد، دل‌مان گرفت باید در فکر انجام کاری بودیم که عزاداری را کمرنگ جلوه نکند!

*در فکر انجام کاری بودیم که خالی‌مان کند!

وی ادامه می‌دهد؛ به‌همراه بچه‌های قرارگاه در ابتدا تصمیم گرفتیم طرح روضه‌خوانی سیار در کوچه‌ها را با همراهی مداح گروه رقم بزنیم ولی کار نویی نبود، با خودمان فکر کردیم دل‌مان می‌خواست عزاداری امسال بهتر از سال قبل باشد.

*شهدا واسطه شوند بهتر است

از آنجایی که شهرمان جویبار ۳ هزار و ۵ شهید و فقیه محله ۱۴ شهید دارد، با خودمان گفتیم چه خوب است به پشتیبانی این شهدا رنگ تازه‌ای به عزاداری حسین (ع) ببخشیم از این رو طرح روضه‌خوانی و مداحلی جلوی درب خانه‌های شهدا در قرارگاه ما در آستانه ماه محرم کلید خورد.

 

عسگری ادامه می‌دهد؛ شناسایی شهدای محله‌های جویبار کار سختی نبود، ولی قرارمان بر این بود که سر زده وارد کوچه‌شان شویم که لازمه‌اش این بود که از حضورشان در منزل اطمینان پیدا کنیم، پس از این کار به همراه اعضای گروه در جلوی درب منزل شهید توقف کرده و با چسباندن عکس شهید درب خانه بسم‌الله را می‌گوییم.

*توقف ناگهانی درب منزل شهدا

با پخش مداحی و صدای طبل و سنج همسایه‌های شهید به جمع ما اضافه شده و خانواده شهید هم به بیرون خانه می‌آیند، نام شهیدشان در لابه لای مرثیه‌سرایی اجرا می‌شود، حال و هوای این کوچه در این لحظه وصف‌ناشدنی است و اشک از چشمان هر بیننده‌ای جاری خواهد کرد.

*روایتی از عزاداری متفاوت درب منزل شهدا

این جوان هیأتی با اشاره به اینکه این کار از اولین روز از محرم آغاز شده و تا روز اربعین ادامه خواهد داشت، ابراز می‌کند؛ در طول روز به خانه یک یا چند شهید سر می‌زنیم، حال و هوای این نوع از عزاداری پای کسانی را که سال‌ها در بستر بیماری هستند به داخل کوچه باز می‌کند و از ما تشکر می‌کند.

 

در این مراسم پذیرایی در حد مختصر هم نداریم، ولی حجم زیادی از مردم دور هم جمع می‌شوند، این اولین باری است اطعام‌دهی نداریم و مردم هستند، این هم پاسخ به کسانی که می‌گویند مردم به‌خاطر پذیرایی در عزای حسین (ع) شرکت می‌کردند...

*کمک کار مدافعان سلامت بودیم 

وی ادامه می‌دهد؛ با دیدن عزاداری مردم با ماسک بر صورت، بر خود می‌بالیم که از اسفند ماه گذشته به‌صورت خودجوش اقدام به تولید  ۱۵ هزار ماسک، ۳۰ هزار دستکش و توزیع ۵۰۰ بسته غذایی کردیم، حق این مردم شهیدپرور بیش از این‌ها است.

همچنین قرارگاه ما در آغاز محرم اقدام به سیاه‌پوش کردن سطح شهر کرده و پویش هر خانه یک حسینیه را به راه انداخته است...
پس از آن عزاداری درب خانه شهدا در روزهای اول کار، مردم با خبر نبودند ولی پس از گذشت دهه اول مردم تماس می‌گیرند می‌پرسند شهید بعدی چه کسی است؟ ما را با خود ببرید!

*عزاداری به پایان می‌رسید ولی مردم تمام نمی‌کردند

آقای عسکری می‌گوید؛ کار عزاداری درب خانه شهدا را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک ساعته به پایان می‌رسانیم ولی مردم همچنان به دیوار تکیه داده یا روی زمین نشسته و اشک می‌ریزند... خودمان هم فکرش را نمی‌کردیم شاهد چنین عزاداری باشیم گویی باری دیگر شهدا به سیدالشهدا سلام دادند.

*درد و دل‌هایی از جانب اعضای قرارگاه

قبل از شروع محرم عدهای سوار بر موج تعطیلی هیأت‌ها شدند در واقع سازنده‌های این موج که زیاد دور هم نیستند با برگزاری مراسم‌ها مخالف نیستند بلکه با مکتب امام حسین (ع) موافق نیستند، چون می‌دانند این مکتب، مکتب عشق است یک دانشگاه مجهز و تشکیلاتی است.

این جوان متدین متذکر می‌شود؛ دانشگاهی که از درونش دکترای معرفت و ایثار بیرون می‌دهد، فوق لیسانس خادم بودن مردم و مبارزه با ظلم نمونه بارزش سردار دل‌ها سردار سلیمانی و شهید سیدمجتبی علمدار.

ما نمی‌گذاریم درب این مکتب بسته شود تمام دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنیم با ماسک، ضدعفونی، فاصله و فضای باز و جلوی درب شهدا می‌دانند هیأت فقط مراسم نیست بلکه یک مکتب بزرگی است که دانش آموخته‌های فراوانی دارد و سخت با بی‌عدالتی مبارزه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به وخیم بودن اوضاع کرونا ما هیأتی‌ها ۱۰۰ درصد پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم، ادامه می‌دهد؛ متاسفانه در روزهای تعطیل شاهد حضور خودروهای با پلاک شهرهای دیگر در سواحل و سطح شهر، همچنین چادر زدن مسافران بودیم، این انصاف نیست که ما تلاش کنیم و دیگران نکنند.

 

عسگری در پایان خاطر نشان می‌کند؛ باید از اهالی، جوانان و خیران عزیز فقیه محله و شهرستان، هیأت مردمی پنج تن‌آل عبا (ع)، پایگاه ثارالله فقیه محله تشکر کنیم،  مکتب امام حسین (ع) و هیأت شگفتی‌هایی برا جامعه دارد، حرف در این باره زیاد است فرصت بیان کردن کم است.

 

به گزارش فارس؛ برگزاری عزاداری متفاوت توسط عشاق اهل بیت (ع) نشان داد که کرونا هم نمی‌تواند مانع از ابراز دلدادگی عاشقان حضرت شود، در این مکتب کودکانی رشد کردند که در جوانی به مقام شهادت رسیدند و وصف عاشقی‌هایشان در هیچ صفحه‌ای نمی‌گنجد .

 

download

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi