شناسه خبر : 77498
دوشنبه 17 شهريور 1399 , 10:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عملیات کربلای۲ و نقش مجاهدان عراقی

در عملیاتن کربلای ۲ تیپ ۹ بدر متشکل از مجاهدان عراقی در کنار رزمندگان ایرانی مقابل دشمن بعث جنگیدند و تعدادی از آنان به شهادت رسیدند و منطقه حاج عمران با خون رزمندگان مسلمان ایران و عراقی آبیاری شد.

 

درهم آمیختن خون رزمندگان ایرانی و عراقی در حاج عمرانزمانی که صدام جنگ علیه کشور ایران را آغاز کرد، بسیاری از مردم عراق به ویژه شیعیان و دیگر مسلمانان آزاده‌ای که با سیاست‌های جنگ طلبانه‌ی رژیم بعث اختلاف نظر داشتند از حضور در جنگ سر باز زدند، از این رو صدام بسیاری از افراد را به زور وارد میدان جنگ با ایران کرد و بسیاری دیگر که فرار را به حضور در جنگ ترجیح دادند، شناسایی کرد و به شهادت رساند.

هنوز هم داستان‌های زیادی از آزادمردان عراقی در سینه شیعیان عراقی از فرار و کشتار بیرحمانه مردان و جوانانی که از حضور در جنگ امتناع کردند وجود دارد. با این وجود صدام تمام تلاش خود را کرد تا جای ممکن مردان واجد شرایط سنی را به جنگ با ایران بفرستد، از این رو تعداد زیادی از شرکت کنندگان عراقی در جنگ قلبا به حضور در این میدان راضی نبودند، چرا که از طرفی نسبت به اقدامات وحشیانه صدام آگاهی داشتند و هم به خوبی می‌دانستند در سپاه ناحق و دشمن قرار گرفته‌اند.

جنگ تحمیلی باعث شد عده‌ای از جوانان و مردان عراقی که از ترس شرکت در جنگ فرار کرده بودند به ایران بگریزند، از طرفی با روی کار آمدن صدام گروهی از عراقی‌هایی که سال‌ها قبل از ایران به این کشور مهاجرت کرده بودند توسط صدام اخراج شده و مجبور به بازگشت از عراق شدند که در این میان تعدادی نیز از خانواده‌های اصالتا عراقی را شامل می‌شدند که به خاطر فشار‌های صدام مجبور شدند به ایران مهاجرت کنند.

با شروع جنگ تحمیلی نیرو‌های مجاهد عراقی به صورت داوطلبانه به عنوان مترجم به منظور شنود مکالمات بی‌سیم بعثی‌ها به کمک ایرانی‌ها آمدند. با زیاد شدن تعداد این داوطلبان پس از عملیات بیت المقدس، سپاه پاسداران تصمیم گرفت تا تیپی متشکل از نیرو‌های عراقی را سازماندهی کند، از این رو در سال ۱۳۶۲ هسته اولیه این یگان با شرکت تعدادی از رزمندگان عراقی در شرق بصره و به نام «گردان شهید صدر» شکل گرفت و در عملیات بدر فعالیت‌های مهمی را انجام دادند. بعد ازعملیات بدر مسوولیت پدافند قسمتی از هور را برعهده گرفتند و در ادامه پس از ترکیب با نیرو‌های قرارگاه رمضان تیپ بدر را به وجود آورد و عشایر مبارز نیز تحت امر قرارگاه نصرت در چهارچوب این تیپ قرار گرفتند و سپس به تیپ ۹ بدر و بعد از آن به لشکر و بعدتر در کشور عراق به سازمان بدر ارتقا یافت. نیرو‌های این یگان که متشکل از مجاهدان عراقی بود شامل نیرو‌های نظامی از افسران و درجه‌داران و نیز افراد تحصیلکرده‌ای بود که از نظر بینش سیاسی همراه با آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت می‌کردند. عده‌ای دیگر شامل اسرایی بودند که توبه کرده و به مجاهدان پیوستند.

در این میان مجاهدان عراقی سپاه بدر شهدای زیادی را در طول دوران دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب کردند. تنها در عملیات مرصاد تعداد ۱۰۵ نفر و در دیگر عملیات‌ها نیز شماری از این رزمنده‌ها به شهادت رسیدند.

این روز‌ها مصادف است با عملیات کربلای ۲ در منطقه حاج عمران. عملیاتی که تجلی‌گاه وحدت و انسجام مجاهدان عراقی با رزمندگان ایرانی بود. مجاهدانی که در راه ولایت و اسلام ناب و انقلاب و امام راحل در طول سال‌های دفاع مقدس شجاعانه دفاع کردند و بسیاری از آنان شهید یا مجروح شدند.

در این عملیات سه گردان از مجاهدان عراقی تیپ ۹ بدر شرکت داشتند. گردان‌های حمزه، شهید صدر و شهید دستغیب که ده‌ها عراقی در آن به شهادت رسیدند و پیکر آنان با حضور هزاران عراقی مقابل مجلس شورای اسلامی به صورت بی‌نظیری تشییع شد.

پس از تشییع در تهران، شهدا به شهر‌های مختلف منتقل شدند. بیشتر پیکر‌های شهدای عراقی به قم انتقال یافت. تشییع پیکر تعدادی از شهدای عراقی با حضور هزاران نفر از علما، طلاب و مردم قم و عراقی‌ها از حرم تا گلزار شهدا برگزار شد.

بسیاری از این شهدا هنوز برای خانواده هایشان گمنام هستند. چرا که از ستم صدام بسوی ایران پناه آوردند و نام خود را تغییر دادند. تعدادی نیز از اسرای عراقی که توّاب بودند در این عملیات به شهادت رسیدند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi