شناسه خبر : 77521
سه شنبه 18 شهريور 1399 , 11:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آزادسازی بلندی‌های «کلاشین» در عملیات قادر

عملیات «قادر» یکی از عملیات‌های آفندی بود که توسط رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس در سه مرحله با هدف آزادسازی بلندی‌های منطقه «سیدکان» در شمال غربی کشور اجرا شد.

برخی از عملیات‌ها در دوران دفاع مقدس با همکاری ارتش و سپاه اجرا می‌شد که عملیات بدر آخرین عملیاتی بود که این دو نیروی انقلابی با کمک یکدیگر برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده اقدام کردند و با اینکه رزمندگان در این عملیات تا حدودی به اهداف خود رسیده بودند، اما با استفاده رژیم صدام از سلاح شیمیایی، عملیات مذکور نیمه‌کاره ماند و دشمن بعثی با این اقدام خود یک بار دیگر قوانین بین‌المللی را زیر پای گذاشت. البته که در دوران جنگ، دشمن بعثی هرکجا که عرصه را تنگ می‌دید، دست به جنایاتی می‌زد که استفاده از سلاح‌های ممنوعه و شیمیایی یکی از آنهاست.

به هر حال عملیات بدر به اتمام رسید و بعد از این عملیات بود که نوعی رکود جبهه‌ها را فرا گرفته بود، لذا جمهوری اسلامی ایران برای بالا بردن روحیه افراد حاضر در خط مقدم جبهه، تکمیل کردن عملیات بدر و از همه مهم‌تر خارج کردن جبهه‌ها از رکود به فکر اجرای عملیاتی با عنوان عملیات قادر افتادند و مسئولیت طرح‌ریزی و اجرای این عملیات هم به ارتش واگذار شد. البته که در این عملیات، سپاه پاسداران نیز کمک‌هایی را در زمینه پشتیبانی از ارتش انجام داد.

عملیات قادر در ۲۴ تیر ماه سال ۱۳۶۴ با رمز یا صاحب الزمان (عج) در محور سیدکان - چومان مصطفی در سه مرحله آغاز شد که حدود دو ماه به طول انجامید. عملیات آفندی قادر مهمترین عملیات بعد از عملیات بدر بود و فرماندهی آن را نیز شهید علی صیاد شیرازی بر عهده داشت. رزمندگان در این عملیات به‌دنبال دستیابی به اهدافی نظیر آزادسازی بلندی‌های اربیل در محدوده سیدکان، قطع خطوط ارتباطی ضدانقلاب داخلی، آزادسازی بخشی از خاک عراق، نزدیک شدن به راه‌های اصلی و تضعیف روحیه دشمن با انهدام تجهیزات پیشرفته آن‌ها بودند.

عملیات حدود ساعت دو بامداد ۲۴ تیر آغاز شد و رزمندگان در اولین اقدام توانستند خطوط پدافندی دشمن را شکافته و از غرب کشور محدوده اشنویه به سمت بلندی‌های سیدکان بروند. در دوران جنگ هر دشمنی که بلندی‌های مناطق مختلف را به تصرف خود درمی‌آورد، به راحتی می‌توانست با اشرافی که در منطقه دارد، از تحرکات طرف مقابل اطلاع کسب کند، لذا عملیات‌های بسیاری در آن دوران از سوی رزمندگان برای تصرف ارتفاعات به‌ویژه در غرب کشور اجرا شد. در همین عملیات قادر رزمندگان در همان مرحله اول موفق به تصرف بلندی استراتژیک و مهم منطقه کلاشین شدند که از اهمیت بالایی برخوردار بود.

آزادسازی بلندی‌های منطقه معروف به کلاشین در عملیات قادر/ عملیاتی که جبهه‌ را از رکود خارج کرد

دشمن بعثی نیز در خلال اجرای این عملیات، پاتک‌های گسترده‌ای را علیه مواضع رزمندگان عملیاتی می‌کرد و همین گشودن آتش سنگین روی رزمندگان و از طرفی مواضع مناسب‌تر دشمن بعثی در منطقه مذکور، در نهایت منجر به این شد تا جمهوری اسلامی ایران در این عملیات به اهداف اصلی خود نرسد، اما ضربه مهلکی بر چندین یگان ارتش رژیم صدام وارد شد؛ بنابراین این عملیات در ۱۸ شهریور همان سال با انهدام چندین گردان، ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین دشمن به پایان رسید.

«حسن آبشناسان» که یکی از نظامیان شناخته شده بود و در آن دوران فرماندهی تیپ ۲۳ نوهد ارتش را برعهده داشت در این عملیات به شهادت رسید، اما نیروهایش با رشادتی مثال‌زدنی، مانع ارتباط بیشتر ضدانقلاب با دشمن بعثی شدند.

در عملیات قادر، بلندی‌های سرسپندار، کلازرده و بربرزیندوست به تصرف نیرو‌های خودی درآمد و سه گردان پیاده از ارتش بعثی نیز به‌طور کامل منهدم شده و بیش از یک‌هزار نفر نیز کشته، زخمی و یا به اسارات درآمدند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi