شناسه خبر : 77615
یکشنبه 23 شهريور 1399 , 15:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رعایت تغذیه در کرونا بسیار جدی ست

از کرونا نترسیم! با آن محکم مقابله کنیم. بدن خود را قوی نگه داریم که بتواند از خود محافظت کند.

سعیده نام آور (کارشناس علوم تغذیه و ارشد مشاوره) - چند ماهی ست که به شدت درگیر کرونا شده ایم و هر روز همه با نگرانی اخبار ابتلا و مرگ و میر با کرونا را دنبال می کنند.

اما خوب است مردم در این ایام تقریبا" بحرانی که با ترس از یک بیماری جدید دست و پنجه نرم می کنند، به جای ترسیدن از آن با توجه به اینکه تجربه مان نیز درباره این ویروس بیش از پیش شده و دانسته هایمان هم بیشتر، به دنبال راهکاریی باشیم برای مقابله بهتر با کرونا و با این هدف گام برداریم که چگونه بدنمان در برابر این بیماری تاب بیاورد و خدای نکرده جان کسی به خطر نیفتد.

 قطع کردن زنجیره انتقال خیلی توصیه عملی صد درصدی ای نیست کما اینکه مشاهده می کنیم مردم این روزها به زندگی عادی برگشته اند. بنابراین خطر انتقال ویروس همیشه هست. خطر ضعیف بودن بدن در برابر آن، به مراتب خطرناک تر است! برای همین این شعار را در ذهن داشته باشیم که

از کرونا نترسیم! با آن محکم مقابله کنیم. بدن خود را قوی نگه داریم که بتواند از خود محافظت کند.

 بنابراین بزرگ ترین پیشگیری درباره بیماری هایی چون کرونا، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و ... اینها بالا نگه داشتن سیستم ایمنی بدن است.

کرونا ویروس

خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعۀ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس (این ویروس که تصور می‌شود از خفاش ناشی شده باشد در سال ۲۰۰۲ اپیدمی جهانی سارس را موجب شد که حدود ۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند. سارس با نام علمی SARS-CoV موجب سندرم حاد و شدید تنفسی در میان مبتلایان شد)

و مرس (سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه شناخته شده‌است که به اختصار MERS-CoV خوانده می‌شود)

و کووید ۱۹ (با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز ۱۰۰۰ نفر سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی آن نام رسمی انتخاب کرده‌است - کووید ۱۹ (۱۹-COVID) که اشاره‌ای دارد به «کرونا»، «ویروس»، «بیماری» و سال ۲۰۱۹.[۱۹] این نوع کرونا ویروس قبل از این همه‌گیری در انسان دیده نشده بود) را شامل می‌شود.

کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کند. با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است. آخرین نوع آنها، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

 

منشا ویروس

مثلاً منشأ ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود، در حیوانات بود. ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. از سال ۲۰۱۴ تا کنون که ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود. آخرین نوع آن، طبق تحقیقات پژوهشگران، خفاش است.

علائم کرونا

 با توجه به نوع کروناویروس، علائم می‌تواند از نشانه‌های سرماخوردگی عادی تا تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی باشد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. کروناویروس مرس، برخلاف سارس، نه تنها دستگاه تنفس بلکه ارگان‌های حیاتی دیگر بدن مثل کلیه و کبد را نیز درگیر می‌کند. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

کرونا در افراد مختلف علائم مختلفی از خود بروز می دهد. در برخی علائم تنفسی، برخی علائم گوارشی شدید یا ضعیف، برخی خستگی و آب ریزش و ....

نحوه انتقال

انتقال از سطوح، تماس و انتقال اولیه از حیوان صورت می گیرد. در برخی از موارد روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند.

درمان

اگرچه تلاش های بسیاری با تولید واکسن این ویروس انجام شده است، اما هنوز واکسن یا داروی مخصوصِ ضدِ ویروسی برای ریشه کن کردن; درمان قطعی، جلوگیری و یا مقابله با عفونت های ناشی از کروناویروس به طور عام وجود ندارد.

*****************************************

چه باید کرد؟!

1. بیشترین علت کاهش سیستم ایمنی کمبود مایعات است. اگر بیمار هستید یا نه! حتما" مایعات زیاد بنوشید به ویژه آب!

2. رعایت فاصله اجتماعی ضروری ست.

3. احتمال حضور ویروس بر تمامی سطوح وجود دارد. لزوم شستن دست ها قبل از خوردن غذا یا دست زدن به مواد غذایی برای همین است. لطفا کرونا برای شما عادی نشود. همه میوه ها و سبزیجات را ضدعفونی کرده و بشویید و بعد مصرف کنید.

4. دست ها کلا" در برخورد با ماشین، اجسام و اشیاء و وسایل احتمال آلوده شدن را دارد. بهداشت را رعایت کنید و نترسید. آنها را بشویید.

5. زدن ماسک هم جهت کاهش احتمال انتقال ویروس از فضا می تواند خوب و موثر باشد.

6. خوردن تخم مرغ 2 بار در هفته، برای کودکان مصرف روزانه تخم بلدرچین بسیار موثر است.

7. خوردن عسل روزانه یک قاشق بسیار موثر است.

8. مرکبات 2- 3 عدد روزانه مصرف گردد.

9. خوردن گوشت های کافی روزانه 70- 80 گرم بسیار خوب و موثر است.

10. لبنیات روزانه 1-2 لیوان بسیار موثر است.

11. دمنوش های گیاهی به ویژه چای سبز را بنوشید که هم مایعات بیشتر گردد و هم خواص محافظت کننده اش بالاست. مایعات زیاد حال بیمار دچار به کرونا را هم بسیار بهتر م یکند. یادتان باشد اگر کرونا گرفتید، مایعات زیاد، شفاست.

12. از ورودی بدن و دهان خود جهت وارد شدن غذاها مراقبت کنید. اگر در ورودی بهداشت رعایت شود، احتمال بیماری کمتر است.

13. خواب کافی خود، بهترین شیوه بالا بردن سیستم ایمنی ست. افرادی که بی استراحت هستند، ایمنیشان پایین می آید. به استراحت هم اهمیت دهید. مثلا افرادی که بدخوابی دارند مانند جانبازان عزیز یا در اثر بیماری ها یا شرایط بعضا" نمی توانند استراحت کنند، خیلی مراقب باشند.

14. خود استرس عامل ضعیف شدن بدن است. هم روح و هم جسم. پس لطفا" از کرونا به شکل آشفته نترسید. او را بشناسید و از خود مراقبت کنید. به همین سادگی!

15. از افراد دارای علائم فاصله خود را حفظ کنید و حتما" پس از برخورد، ایمنی بدن خود را تقویت نمایید.

16. شربت عسل و آبلیمو یا محلول چای و عسل و لیموترش شفای بدن و سرماخوردگی هاست. شروع کنید به مصرف روزانه آن.

17. در صورت داشتن علائم سرماخوردگی، تعلل نکنید و به پزشک مراجعه کنید.

18. با ورزش منظم و فعالیت، بدن خود را قوی نگه دارید.

19. دست آلوده را به دهان و چشم خود نزنید.

20. ویروس کرونا در حرارت طاقت نمی آورد. با گرم شدن هوا افت می کند و با حرارت دادن کامل به موادغذایی و پخت کامل هم می میرد.

21. مایعات زیاد خوردن مانع ورودش به بدن می شود.

22. ویتامین ب کافی دریافت کنید تا ایمن تر باشید. اگر مطمئن شدید مشکل تنفسی دارید، ویتامین ث کمک نخواهد کرد.

23. علائم سرماخوردگی را با کرونا اشتباه نگیرید و بیهوده آنتی بیوتیک نخورید.

24. اگر از دستکش یکبار مصرف استفاده می کنید، آن را به همه جا نمالید چون خودش ناقل میکروب ها می شود و فقط موقتاً دستان شما را تمیز نگه می دارد.

و عمومی ترین توصیه اینکه با رعایت همه این عوامل سعی کنید سرما نخورید.

بدن خود را قوی نگه دارید. در تغذیه خود بسیار بسیار توجه و دقت کنید.

 

ان شالله سلامتی تمامی جانبازان و ایثارگران عزیز

جانبازان شیمیایی خیلی بیشتر باید مراقب خود باشند چرا که ریه ایشان تحت خطر بیشتر است و با درگیر شدن به کرونا، ممکن است بخش سالم ریه شان نیز به خطر بیفتد.

تلگرام
اینستاگرام
توییتر
با سلام سرکار خانم نام آور ...
از لطف و توجه نظر شما خیلی متشکرم .
من با 71 سال سن پارسال برج 9 گرفتم دوهفته درگیر بودم .
البته روز دوم سردرد و تک سرفه خشک و تنگی نفس شدید کوچ کردم به ییلاق بالای کوههای البرز یوشج ازکلا ناحیه کجور .... اون طرفا خیلی ارتفاع بالا ... با برف آب شده و عسل صخره ... بخور سوسن عنبر و اوجی سینه خودمو باز کردم . آویشن کوهی ، چای ولیک ، چای بلو بری ، رب انار داغ ‌، و سوپ تشی یا جوجه تیغی بزرگ ... بعد از هشت روز جمع و جور کردم خودمو ... خیلی سخت نیست ولی هوا باید خیلی تمیز باشه ...
من بشخصه از شما متشکرم که قبول زحمت میکنید ... زنده باشی .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
فاش نیوز آگهی می پذیردصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمطب تغذیه و رژیم درمانیانتشارات حدیث قلمبنر بیمه دیسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیمتن نهایی مرامنامه و اسانامه جبهه جانبازاناساسنامه انجمن جانبازان نخاعیاسامی راه اندازان جمعیت جانبازانپرسش و پاسخ حقوقی ایثارگرانفرم فراخوان پیوستن به جمعیت جانبازانکارگاه مبنا تقدیم می کند: بالابر کمک حرکتی logo-samandehi