شناسه خبر : 77616
یکشنبه 23 شهريور 1399 , 15:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

درخواست یک گروه جهادی از «رئیس مجلس»

با پیروزی انقلاب اسلامی حرکت‌های مردمی با محوریت مساجد و محل‌های برگزاری نماز جمعه برای کمک و خدمت‌رسانی به محرومین و روستاها آغاز شد. در ادامه برای سازماندهی این حرکت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی، حضرت امام«ره» در سال ۵۸ فرمان تشکیل جهاد سازندگی این نهاد انقلابی را صادر فرمودند.

با صدور این فرمان، حضور در روستاها و مناطق محروم توسط نیروهای مردمی شتاب بیشتری به خود گرفت و با شروع جنگ تحمیلی بخش عمده ظرفیت جهاد سازندگی در خدمت دفاع از کشور قرار گرفت و سنگرسازان بی‌سنگر با تشکیل چندین تیپ مهندسی با ساخت ده‌ها پل، جاده و خاکریز در مناطق عملیاتی با تقدیم بیش از ۱۲ هزار شهید و جانباز و ایثارگر نامی نیک در این برهه تاریخی از انقلاب از خود به یادگار گذاشتند.

تغییر عنوان این نهاد برآمده از بطن انقلاب اسلامی در سال ۶۲ وجه مردمی آن را تا حدودی کاهش داد و در مرحله بعد ادغام وزارت جهاد با وزارتخانه کشاورزی در سال ۷۹ پیشینه فعالیت‌های مردمی آن را شاید بتوان گفت به‌طور کلی از بین برد.

دهه ۷۰ را می‌توان دهه افول حرکت‌های مردمی در روستاها و مناطق محروم نامید،  اما نگاه هوشمندانه مقام معظم رهبری و وجود ظرفیت‌های بالقوه مردمی به‌ویژه گروه‌های دانشجویی و جوانان برای کار در مناطق دور افتاده موجب شد با تشکیل سازمان بسیج سازندگی نهاد انقلابی جهاد سازندگی که برآمده از بطن انقلاب  بود، مجدداً به شکل دیگری احیا گردد و امروزه با تشکیل و سازماندهی بیش از ۱۲ هزار گروه جهادی در قالب سازمان بسیج سازندگی در کشور شاهد آن هستیم که این نیروهای بی‌ادعا مرزهای جغرافیایی کشور را درنوردیده و با حضور تاثیرگذار در کانون‌های بحرانی کشور اعم از سیل، زلزله، محرومیت‌زدایی و اشتغال و توانمندسازی در مناطق محروم و دور افتاده، تاثیر فراوانی در دمیدن روحیه امید و نشاط در مردم اقصا نقاط کشور ایجاد نمایند.

حرکت‌های جهادی را همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید به یک گفتمان عمومی تبدیل نمود و یا در جای دیگر معظم‌له می‌فرمایند هر جا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هر جا  از انقلابی‌گری و حرکت جهادی غفلت کردیم عقب ماندیم و ناکام شدیم.

در سال ۹۷ بود که مقام معظم رهبری با صدور بیانیه گام دوم ریل‌گذاری ادامه مسیر انقلاب اسلامی را  تبیین نمودند. رفع فقر و محرومیت و ریشه‌کنی این پدیده مذموم از مطالبات جدی ایشان از مسؤولان مختلف هر سه قوه در این بیانیه بود.

این مقدمه، بهانه‌ای است تا با رضا علامه‌زاده مسؤول گروه جهادی ایثارگران بدون مرز بوشهر و یکی از کسانی که چتر حمایتی و جهادی خود را در محروم‌ترین منطقه ایران گسترانیده است به گفت‌وگو بنشینیم.

مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

**کلامم را با این جمله مقام معظم رهبری خطاب به نیروهای جهادی که می‌فرمایند: «کارتان با ارزش است و سپاس امثال من حق آن را ادا نمی‌کند، سپاس خدا نصیبتان باد» آغاز سخن می‌کنم.

**افتخار گروه جهادی ایثارگران بدون مرز استان بوشهر این است که به‌عنوان عضو کوچکی از نیروهای عظیم جهادی در حد بضاعت و توان توانسته در کانون‌های بحرانی حضور یافته و نقش‌آفرینی نماید.

مناطق خدمت‌رسانی

**خدمت‌رسانی در زلزله کرمانشاه، سیل خوزستان و لرستان و بشاگرد و برخی از روستاهای استان بوشهر و فعالیت در بحران کرونا بخشی از تلاش این گروه و ایفای مسؤولیت انقلابی و اجتماعی آنان بوده است اما شاید یکی از بهترین سفرهای استانی ما توفیق حضور چهار مرحله‌ای در میان مردم نجیب و مهمان‌نواز بشاگرد در هر سه بخش گافر و پارامون، مرکزی و گوهران بوده است.

**هر چند رویکرد دو سفر ما به آن منطقه بیشتر فرهنگی و اجتماعی بود اما با مشاهده محرومیت‌ها کم‌کم نگرش ما هم تغییر کرد و نیازهای عمرانی، توانمندسازی، اشتغال و کارآفرینی، مطالبه‌گری و کار رسانه‌ای را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

**چنانچه مستحضرید در سال‌های اخیر، فعالیت‌های گروه‌های جهادی، جغرافیامحور شده است که در همین راستا گروه ما علاوه بر فعالیت در روستاهای هدف بوشهر، یکی دو روستا هم در منطقه بشاگرد به‌عنوان روستاهای هدف تعیین نموده تا ان‌شاءالله بتوانیم در حوزه‌های مختلف، مطالبات این مردم نجیب را پیگیری نماییم.

علت انتخاب بشاگرد

 

**حضور ۱۵ساله بنده در استان هرمزگان از سال ۷۱ تا ۸۵ و مهمان‌نوازی و نجابت این مردم عزیز موجب شد همیشه یک احساس دین نسبت به آنان داشته باشم و این احساس دین و شنیده‌هامان از محرومیت‌های بشاگرد، گروه ما را به حضور در این منطقه ترغیب نمود و توفیق حضور چهار مرحله سفر جهادی را در محروم‌ترین روستاهای آن دیار برای ما ایجاد کرد. هر چند که همیشه حسرت روزهایی را می‌خورم که با ۱۵ سال سکونت در بندرعباس توفیق حضور در منطقه محروم بشاگرد را نداشتم، البته ذکر این نکته ضروری است که در بدو پیروزی انقلاب علی‌رغم ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در این منطقه وجود داشت و بشاگرد کمتر شناخته شده بود روایت‌های مختلفی از وضعیت مردم سخت‌کوش و نجیب این دیار در رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب در دوران قبل از انقلاب ذکر شده است اما واقعیت مسئله این است که با پیروزی انقلاب اسلامی روحی تازه در خدمت‌رسانی به‌ویژه در زیرساخت‌ها اعمم از راه، آب و برق، مخابرات، بهداشت و آموزش توسط دولت‌های مختلف دمیده شد و حضور انسان‌های مجاهدی هم‌چون مرحوم حاج عبدالله والی در کنار سایر گروه‌های مردمی، خدمات ارزنده‌ای را برای منطقه بشاگرد رقم زدند.

**نگاهی به وضعیت امروز بشاگرد حاکی از آن است که بین آنچه انجام گرفته و آنچه باید انجام پذیرد فاصله معناداری وجود دارد. متاسفانه با نگاهی به ۶ قانون برنامه توسعه کشور، عدم نظارت در اجرای قوانین توسعه روستایی به وضوح مشاهده خواهد شد.

**گلایه‌ای هم نسبت به رسانه‌ها باید کرد. حضور رسانه در مناطق محروم به ویژه بشاگرد بسیار کمرنگ است، هم برای انعکاس کارهای بزرگ انجام شده و هم مطالبه کارهای بزرگ انجام نشده، هم برای تشویق مسؤولان جهادی پای کار، هم برای معرفی مسؤولینی که در بعد نظارتی و اجرایی کوتاهی داشته‌اند.

پیرمراد؛ مرد اصفهانی بشاگرد

**به‌عنوان نمونه در یکی از سفرها به بشاگرد توفیق حاصل شد با شخصی بی‌ادعا به نام آقای پیرمراد آشنا شوم وقتی از نزدیک ایشان را ملاقات نمودم عرق شرم بر پیشانی‌ام نشست، پیرمراد جانباز قطع عضو سرافرازی از شهر شهیدپرور اصفهان بود که قریب به یک دهه  است که در  حوزه محرومیت‌زدایی، خود را وقف مردم بشاگرد نموده و در این اثنا خدمات ارزنده زیرساختی و معیشتی را در بشاگرد به انجام رسانیده است.

شمسون کجاست؟

**حضور گروه جهادی ما در روستای «شمسون» یکی از محروم‌ترین روستاهای بخش گوهران در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شهر سردشت با یکصد کیلومتر راه مال‌رو، هم‌مرز با استان سیستان و بلوچستان، به واسطه آقای پیرمراد و پشتیبانی ایشان از گروه بوده است.

**روستای شمسون بشاگرد  تنها یک برق و آب نیم‌بند  دارد که هر دو در سال ۹۶ تازه به انجام رسیده،.

مشکلات شمسون

**ما خود شاهد بودیم در روستای شمسون، روزانه چهار الی پنج ساعت در اوج گرمای احساسی ۵۰ درجه، برق قطع می‌شد غصه می‌خوردیم و این در حالی بود که بعضی از مردم فاقد کولر و یخچال بودند. وقتی همین آب نیم‌بند که به‌صورت نیمه بهداشتی از یک چشمه کم‌آب تامین می‌شود برای بخشی از ساکنین روستا برقرار نبود طبیعی است که انسان را متاثر می‌کند یا وقتی در رسانه‌ها صحبت از اینترنت پرسرعت روستایی زده‌می‌شود اما یک دکل نصف و نیمه غیر فعال و آن هم در سال ۹۸ نصب می‌گردد طبیعی است که نظارت، حلقه‌ای مفقوده است، باز هم این دکل تلفن همراه در برخی روستاها نصب نشده و یا اگر نصب شده فاقد اینترنت و با یک تندباد لحظه‌ای و بارندگی که پدیده غالب در منطقه بشاگرد می‌باشد سرویس‌دهی آن قطع می‌گردد.

**در مورد  دکل تلفن همراه طی چند روز گذشته تماس‌های مکرری از سوی اهالی روستای شمسون با اینجانب گرفته شده که انتظار می‌رود اداره کل مخابرات استان هرمزگان به رسالت و وظیفه نظارتی خود عمل نموده و ارتباط این دکل تلفن همراه روستای دورافتاده شمسون را برقرار نماید.

**در حال حاضر تکمیل جاده به‌عنوان بستر اصلی توسعه، یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم بشاگرد است که در صورت تحقق می‌تواند خدمت‌رسانی در سایر موارد را تسریع بخشد، مسکن، مخابرات، آموزش و بهداشت، توانمندسازی و اشتغال و فعال‌سازی ظرفیت معادن منطقه، از دیگر مطالبات مردم نجیب بشاگرد است.

دیدار با خانواده معظم شهدا

**دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران در مناطق پیرامونی اردوهای جهادی یکی دیگر از توفیقاتی هست که نصیب اعضا گروه ما شده است، که حدود 10 دیدار هم از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در شهرهای بندرعباس، میناب و روستاهای بشاگرد بوده است.

درخواست از رئیس مجلس

 

**ما به‌عنوان عضو کوچکی از نیروهای جهادی از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و برادر ارجمند جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف تقاضا داریم همان‌گونه که در خوزستان در میان مردم حضور یافتند سفری نیز برای بشاگرد به‌ویژه دورترین و محروم‌ترین روستاهای این منطقه برنامه‌ریزی کنند تا پس از سالیان دراز مردم این دیار یک مسؤول عالی‌رتبه نظام را در جمع خود مشاهده و مشکلات خود را رو در رو با این مسؤول مطرح نمایند.

نامه‌ای در همین باره از سوی گروه جهادی ایثارگران بدون مرز بوشهر خطاب به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نوشته شد که متن آن به شرخ ذیل است:

جناب آقای دکتر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با اهداء سلام و تحیات

احترامأ ضمن تبریک توفیق خدمتگزاری ملت شریف ایران اسلامی به حضرتعالی و نمایندگان محترم مجلس به استحضار می‌رساند، توفیق حاصل گردید در شرایط دشوار اقتصادی جامعه و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا که بالتبع سختی‌های زندگی را برای فقرا و مناطق محروم کشور دوچندان نموده، گروه جهادی ایثارگران بدون مرز استان بوشهر با رعایت ملاحظات بهداشتی، در راستای توصیه‌های رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر رسیدگی به فقرا و محرومان جامعه و حضور در مناطق دورافتاده کشور و همچنین عمل به مسؤولیت اجتماعی و انقلابی در شرایط بحرانی، اردوی جهادی 10 روزه‌ای را برای چهارمین مرحله در یکی از محروم‌ترین روستاهای بخش گوهران بشاگرد واقع در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شهر سردشت مرکز شهرستان بشاگرد و هم‌مرز با استان سیستان و بلوچستان بنام روستای «شمسون» با حدود یکصد کیلومتر راه مال‌رو و صعب‌العبور در خردادماه سال جاری برگزار نماید.

 

برادر ارجمند جناب آقای دکتر قالیباف، واقعیت این است علی‌رغم تلاش مسؤولان ملی و محلی و کارهای بزرگ و ماندگاری که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه محروم اما مستعد بشاگرد انجام گردیده، آنچه که در این روستا و تعدادی از روستاهای دیگر بشاگرد مشاهده شده، فاصله معنادار سطح زندگی و زیرساخت‌های موجود با دیگر نقاط کشور و حتی روستاهای دیگر نقاط استان هرمزگان بود که انتظار می‌رود با تلاش جهادی مجلس و دولت و نماینده پرتلاش و انقلابی آن منطقه برادر حاج حسین رئیسی و سایر نمایندگان استان با اعمال سیاست‌های جبرانی و استفاده از مزیت‌های جغرافیایی این منطقه، بخش عمده مشکلات شهرستان بشاگرد و روستاهای هر سه بخش گافر و پارامون، گوهران و مرکزی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت مرتفع شود.

مستحضرید رفع فقر و گسترش عدالت اجتماعی دو آرمان  اصلی انقلاب اسلامی می‌باشد، که حضرت امام(ره) در دوران حیات با برکت خویش و هم در وصیت‌نامه سیاسی-الهی همواره نسبت به توجه به این دو موضوع تاکید فراوانی به مسؤولان کشور داشته‌اند، از سوی دیگر شکاف طبقاتی به وجود آمده در سال‌های اخیر جامعه و عدم توازن لازم در برخورداری از زیرساخت‌ها و امکاناتی مانند راه به‌عنوان بستر اصلی توسعه روستاها، بهداشت، مسکن، آموزش، اشتغال و توانمندسازی، آب شرب بهداشتی، برق پایدار، معشیت، ارتباطات مخابراتی و تلویزیونی و اینترنت بین مناطق محروم به‌ویژه منطقه بشاگرد با سایر مناطق برخوردار کشور، نشان از برآورده‌نشدن، انتظارات مقام معظم رهبری نسبت به رفع فقر و گسترش عدالت اجتماعی در جامعه و برخی نقاط کشور بوده است.

 

به‌عبارتی دیگر عدم توجه کافی مسؤولان به این دو دغدغه مهم باعث گردیده مقام معظم رهبری در دیدارهای متعدد با مسؤولان کشور مجددا این دو موضوع مهم را به آنان یادآوری و در بیانیه گام دوم انقلاب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی بعد از انقلاب اسلامی تاکید فراوانی نسبت به گسترش عدالت اجتماعی و رفع محرومیت به خصوص در استان‌های مرزی و دورافتاده به سران سه قوه و مدیران کشور در بخش‌های مختلف داشته باشند.

از طرفی اهمیت نکات مذکور تا جایی است که معظم‌له در اولین دیدار خود با نمایندگان مجلس یازدهم که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار گردید، مطالب مهمی را بیان فرمودند، که مهمترین بخش آن توجه به اقتصاد و گسترش عدالت اجتماعی، رفع فقر و محرومیت در جامعه با ذکر این جمله بود «که در باب اقتصاد علاوه بر مشکلات عمده موجود در دهه عدالت و پیشرفت نمره مطلوبی در باب عدالت به دست نیاورده‌ایم» مع‌الوصف توجه به این مطالبه مهم مقام معظم رهبری از نمایندگان ملت و از سوی دیگر بیان این مطلب که مجلس یازدهم مجلسی امیدبخش و یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب اسلامی است، بار سنگینی را بر دوش نمایندگان محترم مجلس یازدهم نهاده تا با مدیریت و کار جهادی و استفاده از این فرصت تاریخی و ظرفیت‌های مصرح در قانون اساسی برای مجلس اعم از نظارت قوی و جدی بر اجرای صحیح قوانین موجود و در صورت لزوم تصویب قوانین جدید، ریل‌گذاری مناسبی را برای توسعه‌‌ همه‌جانبه کشور به خصوص توجه ویژه به فقرا و مناطق محروم کشور و جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته بالاخص در شهرستان بشاگرد و روستاهای آن ایفا نمایند.

جناب آقای دکتر قالیباف اظهارات امیدوارانه جنابعالی در ارتباط ویدیویی با مقام معظم رهبری بارقه امید را در جامعه به‌ویژه مناطق محروم و دور افتاده کشور و مردم محروم بشاگرد روشن نموده است، که در ادامه به چند نکته مهم بیان شده توسط حضرتعالی در این دیدار، ظرفیت‌های مندرج در اسناد بالادستی نظام، قوانین مغفول‌مانده و اجرا نشده، برخی از مواد برنامه‌های توسعه کشور و در نهایت چند پیشنهاد برای رفع مشکلات  شهرستان بشاگرد و روستاهای هر سه بخش آن منطقه به‌صورت گذرا اشاره می‌گردد.

الف) نکات مهم و امیدبخش بیان شده توسط جنابعالی در دیدار ویدیوکنفرانس با مقام معظم رهبری

1- به کارگیری مدیریت جهادی مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری و منبعث از فرهنگ دفاع مقدس.
2- استفاده از ظرفیت‌های مردمی، نهادها و نخبگان برای اجرایی‌سازی قانون در تمامی پهنه‌های جغرافیایی کشور.
3- توجه به معیشت و اقتصاد طبقات ضعیف به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اصلی مجلس یازدهم و توصیه شده توسط مقام معظم رهبری.
4- رفع موانع قانونی برای خدمت‌رسانی دولت به مردم.
5- بیان اینکه ما به خط خواهیم زد و در گوشه گوشه کشور به سراغ مسائل و مشکلات خواهیم رفت و میدانی عمل خواهیم نمود.
6- هم‌افزایی و همراهی نمایندگان محلی برای غلبه بر مشکلات و پیگیری مطالبات مناطق حوزه انتخابیه خود به‌ویژه مناطق محروم و به کارگیری سیاست‌های جبرانی.

ب) برخی ظرفیت‌های موجود در اسناد بالادستی نظام برای استفاده در تهیه طرح‌ها و لوایح جدید و تدوین برنامه توسعه هفتم کشور به‌منظور ریشه‌کنی فقر و محرومیت در منطقه بشاگرد

 

1- بیانات مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) در مورد گسترش عدالت اجتماعی و رفع فقر به ویژه در نقاط دور افتاده و محروم کشور در دیدارهای متعدد با مدیران عالی نظام.
2- قانون اساسی به‌عنوان میثاق ماندگار مردم با امام، شهدا و رهبری که در موارد متعدد بر توجه به اقشار ضعیف و توسعه روستاها و گسترش عدالت اجتماعی در ابعاد مختلف اشاره صریح داشته است، به‌عنوان نمونه در اصل 156 به حقوق عامه پرداخته که مسکن، راه، بهداشت و ارتباطات در آن زمره است و از طرفی اجرای این حقوق مورد تاکید مقام معظم رهبری است.
3- سند چشم‌انداز 20ساله کشور در افق 1404 هجری شمسی.
4- سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش‌های مختلف به‌ویژه جمعیت، آمایش سرزمین، مرز و ملاحظات امنیتی و توجه به اقتصاد و توسعه روستاها به ویژه مناطق محروم.
5- بیانیه گام دوم انقلاب به‌عنوان یکی از مهمترین اسناد بالادستی و نقشه راه حال و آینده‌ انقلاب اسلامی.

ج) برخی مفاد مرتبط با توسعه زیرساخت‌های روستایی در شش برنامه توسعه کشور که اگر در حوزه‌ اجرا توسط دولت‌ها و نظارت توسط مجالس توجه کافی می‌گردید، بخش عمده مشکلات مناطق محروم از جمله شهرستان بشاگرد در سه بخش گوهران، گافر و پارامون و مرکزی تا کنون مرتفع گردیده بود. که ذیلا به تعدادی از بندهای قوانین برنامه توسعه کشور مرتبط با روستاها در حوزه اقتصاد و زیرساخت به‌ویژه مناطق محروم و دورافتاده که مورد توجه کافی قرار نگرفته اشاره می‌گردد.

 

1- در برنامه‌های اول و دوم توسعه روستاها سرفصل مستقلی نداشته و به‌صورت کلی در شاخص‌های کلان به توسعه اقتصاد و زیرساخت‌های روستایی به‌خصوص مناطق محروم و رفع فقر و گسترش عدالت تاکید گردیده است.
2- بند ج-ق، برنامه سوم توسعه: دولت مؤظف است همه‌ساله اعتبارات خاصی را در لوایح بودجه به نحوی پیش‌بینی نماید تا پس از پایان برنامه سوم، کلیه روستاهای بالای 20خانوار از راه مناسب، مدرسه، آب شرب بهداشتی، برق و تلفن برخوردار باشند.
3- در مواد 28 ق، برنامه چهارم و ماده 232 برنامه پنجم نیز به احداث و توسعه راه‌های روستایی به‌عنوان بستر اصلی توسعه این مناطق پرداخته شده است.
4- بند چهار قسمت (ب) ماده 27ق، برنامه ششم توسعه: تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز جهت احداث بهسازی و آسفالت و نگهداری راه‌های روستایی بالای 20خانوار جمعیت و مناطق عشایری تا پایان قانون برنامه هرساله 20درصد از طریق سازمان.

پیش از ارائه پیشنهادات برای تسریع در پیشرفت و توسعه منطقه بشاگرد، توضیح این نکته ضروریست تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، بشاگرد علیرغم ظرفیت‌های فراوانی که داشته، سرزمینی کمتر شناخته شده بود، که مردم مجبور بودند مسیر بشاگرد به میناب را به‌مدت 15 تا 20 روز با چهارپایان یا پای پیاده طی نمایند، در کل منطقه بشاگرد تنها تعداد چند مدرسه کپری و خانه بهداشت آن هم در روستاهای پرجمعیت وجود داشت، اما به برکت انقلاب اسلامی اقدامات ارزنده‌ای در زمینه زیرساخت‌ها مانند راه، مدرسه، مرکز بهداشت، بیمارستان، آب و برق انجام شده که با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست، اما میان آنچه انجام شده و آنچه باید باشد فاصله فراوانی وجود دارد که به‌عنوان نمونه از  1650 کیلومتر راه روستایی حدود ده درصد آسفالت بوده و مسیر بخشی از روستاها صعب‌العبور و با اندک بارندگی همین راه مال‌رو هم برای تردد اهالی عملا قابل استفاده نمی‌باشد.

د)پیشنهادات

1- حضور میدانی تعدادی از اعضای کمیسیون عمران به‌همراه نمایندگان استان هرمزگان در منطقه بشاگرد برای بررسی و مشاهده مشکلات به‌ویژه در حوزه زیرساخت اعم از (راه، بهداشت، مسکن، آب و برق، آموزش، توانمندسازی و اشتغال، ارتباطات، مخابرات، تلویزیون، اینترنت)
2- تصویب الحاق شهرستان بشاگرد به ماده 68 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در کنار شهرستان‌های میناب، سیریک، جاسک، چابهار و کنارک برای بهره‌مندی از مزایای اقتصادی و توسعه‌ای سواحل مکران و امکان استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری. لازم به ذکر است در حال حاضر از استان هرمزگان تنها شهرستان‌های میناب، سیریک، جاسک، در ماده 68 قانون مذکور گنجانده شده در حالی که بشاگرد در فاصله‌ نزدیک این شهرستان‌ها بوده و به‌عنوان یکی از محروم‌ترین و مظلوم‌ترین منطقه کشور از مزیت‌های توسعه سواحل مکران بی‌بهره خواهد بود.
3- تبدیل راه میناب به بشاگرد،گوهران بشاگرد به قلعه گنج استان کرمان از فرعی به راه اصلی و بازگشایی مسیر، گافر و پارامون به بنت و نیک شهر استان سیستان و بلوچستان و اجرای این مسیر با مشخصه راه اصلی برای سرعت بخشیدن به توسعه پایدار منطقه بشاگرد.
4- بررسی تصویب سیاست‌های جبرانی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه زیرساخت‌های شهرستان بشاگرد و روستاهای هر سه بخش آن بویژه راه‌ها بعنوان اولویت اصلی توسعه‌ بشاگرد.
5- تجهیز و تکمیل زیرساخت‌های آموزشی و بهداشتی شهرستان بشاگرد و روستاهای آن از نظر تجهیزات، نیروی انسانی و کادر درمان.  
6- استفاده از پتانسیل‌های بومی و جغرافیایی منطقه بشاگرد از قبیل فعال‌سازی معادن، توسعه کشاورزی و باغداری، دامپروری، پرورش شتر، صنایع دستی و صنایع تبدیلی، گردشگری با توجه به وجود آثار تاریخی و طبیعت بکر منطقه به منظور توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مردم.
7- ارتقای نهادهای حمایتی مستقر در شهر سردشت به مدیریت یا اداره کل برای تسریع در توانمندسازی، اشتغال و خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به جامعه هدف.
8- نظارت و بررسی و در صورت لزوم تصویب قوانین جدید پیرامون وضعیت خانوارها از نظر بهره‌مندی سهام عدالت و یارانه اعم از جاماندگان و افراد تازه متولدشده در منطقه بشاگرد، با توجه به اینکه تعدادی از افراد ساکن روستاهای بشاگرد در فقر مطلق و در دهک‌های پایین جامعه بوده، برخی نیز جامانده سهام عدالت و یارانه هستند و افراد تازه متولد شده خانوارها از سال‌های 86 به بعد فاقد سهام عدالت و یارانه می‌باشند.

 

 

 

 

 

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi