شناسه خبر : 77659
چهارشنبه 26 شهريور 1399 , 11:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به مناسبت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های کشور

وصایا شهدای فشارک به معلمان، دانش‌آموزان و دانشگاهیان

نظر به اهمیت تعلم و نقش آن در شکل‌گیری آینده‌ی کشور، در صورت عمل به وصایا، می‌توان گفت که اساتید، معلمان، دانش‌آموزان و دانشجویان، ادامه دهنده‌ی راه شهدا در سنگر علم و دانش هستند...

فاش‌نیوز - مهم‌ترین هدف از بعثت انبیاء، تعلیم و تربیت انسان‌هاست و شهدا به جهت تربیت صحیح، درجات رفیع و مقام شامخ را در دو سرا کسب کرده‌اند. شهدای دفاع مقدس که خود عامل بوده‌اند، رسالت انبیاء الهی نیز در وصیت‌نامه‌شان خطاب به پرورش‌دهندگان و نیز پرورش‌یابندگان تجلی پیدا کرده است.

جامعه‌ی مورد مطالعه‌ی اقوام فشارکی‌ها، تمامی اقوام نسبی و سببی(وصلت‌های درجه یک صورت گرفته) را شامل می‌شود؛ که از میان جامعه‌ی فشارکی‌ها، جمعاً تعداد شهدا 69 نفر بوده است. از این تعداد دو نفر خانم بوده‌اند که بر اثر بمباران دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند. محدوده‌ی سنی شهدای فشارکی، بین ۱۰ سال الی ۶۲ سال و محدوده‌ی سنی شهدای رزمنده، بین ۱۴ سال الی ۵۲ سال بوده است که هشت تن از آن‌ها بعد از 8 الی 34 سال انتظار، پیکر‌های مطهرشان بازگشته و تدفین شده و دو تن دیگر نیز بی‌مزار مانده‌اند؛ همچنین یک شهید عزیز نیز از مدافعان حرم(حمیدرضا باب‌الخانی) است. معلمان، دانش‌آموزان و دانشگاهیان به علت اهمیت و رسالت ذاتی‌شان، در وصیت‌نامه‌ی ‌شهدای فشارکی درج شده و چنین بیان داشته‌اند:

الف) وصیت شهدای فشارکی به معلمان و دانش‌آموزان

رسالت و وظیفه‌ی آموزش و پرورش و معلمین و دانش‌آموزان در قبال خون شهدا، در وصیت شهدا چنین است:

  • عدم بر مسند قرار گرفتن ناصالحان، با درس خواندن افراد با ایمان: دانش‌آموزان عزیز و با ایمان درس خود را بخوانید و نگذارید کسانی که مخل این انقلاب هستند، بر مسند کار قرار بگیرند و با رفتار غیراسلامی خود، مردم را به انقلاب و حتی اسلام بد بین کنند.(شهید ابراهیم محمدی فشارکی)
  • محتاج بیگانه نشدن، با درس خواندن: درس‌هایتان را بخوانید که به کشورهای بیگانه احتیاجی نداشته باشیم، ان‌شاءالله (شهید مجید محمدی فشارکی)
  • جایگاه والای معلم: اگر روند همین باشد، نمىآیند فریاد بزنند که اى مسلمان تو مکتبى را دارى که در قرآنش، اگر اشتباه نکنم، بیش از صد و پنج بار واژه‌ی "معلم" آمده است. تو کسى هستى که به گفته‌ی رسول اکرم(ص) آنچه در زمین و آسمان است، دعاگوى تواند و هر آن کس در حال تحصیل، مرگش فرا رسد، بین انبیاء الهى و او، بیش از یک درجه فاصله نیست.(شهید سید ساعد هاشمی فشارکی)
  • تداوم راه شهیدان: شما معلمین با درس دادن‌تان و شما دانش‌آموزان با درس خواندن‌تان راه شهیدان را ادامه دهید.(شهید یحیی احمدی فشارکی)

 

ب) وصیت شهدای فشارکی در خصوص دانشگاه‌ها

رسالت و وظیفه‌ی دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در قبال خون شهدا، در وصیت شهید چنین آمده است:

  • حفظ اسلام و پرهیز از عمل نادرست: امروز، کناری نشستن و دم فرو بستن خطاست. و یا امروز کناری نشین و دم از نبودن بزن. امروز روز مخالفت نیست. امروز روز تفریح نیست. امروز روز فداکاری است. روز خدمت است. امروز روز پشتیبانی در اسلام است. امروز لبیک گفتن به حسین زمان است. و امروز روز ایثار تا شهادت است. امروز روزی است که باید انتقام خون علی اصغر و علی اکبر و ابوالفضل(ع) را بگیری. امروز باید انتقام خون 11 امام شهید را بگیری. امروز باید انتقام مظلومیت زهرا(س) را بگیری. امروز روز از جان و مال و فرزند گذشتن است و فدا کردن آن در راه دوست و این مسئولیت در هر لباسی باشید، چون رشته کارم با دو قشر جامعه است، روی سخنم با آنهاست. 1-روحانیون و 2-دانشگاهیان.

‌ای روحانیون! ‌ای وارثان خون پیامبران و امامان! و ‌ای ادامه‌دهندگان راه پیامبر(ص)! ای امانت‌داران و حافظان و پیام‌آوران ندای قرآن و عترت! شما مسئولید. شما امروز باید اسلام را از تمام جنبه‌ها تقویت کنید. چه از جنبه اجتماعی، اخلاقی، علمی که اسلامی که در پشت شماست، امروز در حال جهانی شدن است و گسترش آن به دست شماست. حقیر خود طلبه‌ای ناچیزم که کوچک‌تر از آنم که سفارش بکنم. ولی این را بدانید که اسلام در خطر است. قطره‌ای پاکی در اقیانوسی نجاست. باید این قطره را حفظش کنید؛ باید حفظش کرد. باید از تغییر یافتن(بدعت) تغییر مسیر یافتن حفظ شود. ‌ای پرهای بال امام زمان(عج) و ای یاوران خمینی! امروز جهان چشم به اعمال شما دوخته است و کوچک‌ترین عمل نادرستی فردا به اندازه‌ی کوهی کرده و در بلندگوهای دشمنان می‌گویند و در دنیا نشان می‌دهند.(طلبه شهید حسین محمدی فشارکی)

  • امانت بودن ایران در دست‌تان و محافظت از مملکت اسلامی: و ‌ای دانشگاهیان! بدانید که آزاده انقلابید. در حالی‌ که حکومت استبداد بال‌های شما را بسته بود و‌ ای منادیان علم! کشور ایران در دست شما امانت است. فرزندان شهیدان و مزار شهیدان که سراسر ایران است، به شما سپرده و دنیا چشم به شما دوخته است که شما در ایران اسلامی آزاد چه خدمتی می‌کنید؟ چقدر ایثار می کنید؟ چقدر از مملکت اسلامی محافظت می‌کنید؟ و این مزار شهیدان را یاد می‌کنید؟ چقدر به افراد تشنه، آب می‌دهید؟ چقدر به مریضان پزشک می‌رسانید؟ و‌ ای شمایی که باید دانشجویانی تحویل جامعه بدهید که برای مملکت خود خدمتگزار باشند، نه آقا و حاکم و والی شما‌ ای دانشجویان! در پشت شما خون شهیدان است. آیا می‌خواهید ادامه دهندگان آنها باشید؟ یا خون شهیدان را با مقام و جاه دنیایی تعویض کنید؟ ‌ای که آزاده انقلابید! ‌ای که اسلام به شما هستی داد و‌ ای که هم‌رزم شهیدان دانشجویانید، چه برنامه‌ای دارید؟ و چه هدفی دارید؟ و چه می‌خواهید بکنید؟(طلبه شهید حسین محمدی فشارکی)
  • اسلامی بودن محیط دانشگاه: و اما سخنى چند درباره‌ی دانشگاه، دانشگاه‌هایی‌ که اینک پس از مدت‌ها در آغاز بازگشایى آنها هستیم و امیدواریم اینکه با بازگشایى آنها در آنجا فضایى اسلامى حاکم باشد. من در زمانى به تحصیل در دانشگاه پرداختم که در اتاق‌هاى آن به جاى علم و تحصیل، اتاق جنگ و فرماندهى شعبات... گروه‌هاى چریکى در کردستان و خوزستان و محل جاسوسى و خیانت و وطن‌فروشى بود و نه دانشکده، که گفته رسول خدا(ص) ریشه‌ی تمام نیکیهاست.(شهید سید ساعد هاشمی فشارکی)
  • سرنوشت کشور دست دانشگاهیان است و پرهیز از تحصیل کردگان غرب‌زده و شرق‌زده: این یک اصل اساسى و غیر قابل انکار است که سرنوشت یک کشور و یک ملت و یک نظام بعد از توده‌ها در دست طبقه‌ی تحصیل کرده است و این را کسى نمى‌تواند انکار نماید که... تو تنها با به دست گرفتن این قشر تحصیل کرده است که ملت‌ها را به زنجیر بردگى و استعمار می‌کشد. غرب‌زدگى و شرق‌زدگى، ناشى از روشن‌فکرانى که به عنوان تحصیل و پیشرفت مملکت به خارج رفته‌اند اما مسخ فرهنگى و معنایى شده‌اند؛ دزدانى که با چراغ به دزدى آمده‌اند. افرادى که چند صباحى به دور از فرهنگ اسلام و استشمام هواى وطن بوده‌اند و اینک پیام‌آور غرب و شرق‌اند و برخى که از این حد هم فراتر رفته‌اند، به غرب و شرق نرفته کعبه آمالشان غرب و شرق است.(شهید سید ساعد هاشمی فشارکی)
  • جایگاه والای استاد و دانشجو: اگر روند همین باشد، نمىآیند فریاد بزنند که اى مسلمان! تو مکتبى را دارى که در قرآنش، اگر اشتباه نکنم، بیش از صد و پنج بار واژه معلم آمده است. و نمى‌گویند که اى دانشجو! تو کسى هستى که به گفته‌ی رسول اکرم(ص) آنچه در زمین و آسمان است، دعا گوى تواند و هر آن‌کس در حال تحصیل، مرگش فرا رسد، بین انبیاء الهى و او، بیش از یک درجه فاصله نیست.(شهید سید ساعد هاشمی فشارکی)
  • رسالت دانشگاه‌ها مرزبانی علم نافع: دانشگاهى که مى‌بایست به دنبال این خون‌ها و رنج‌ها بازگشایى شود، بایستى دانشگاهی باشد که به تعبیر امام صادق(ع)، «علماء شیعتنا مرابطون بالثغر الذى یاى ابلیس و غواریته یمنعونهم عن الخروج على ضعفاء شیعتنا»[1] دانشمندان شیعه مرزبانانى هستند که از یورش شیطان و عضویت‌های آن بر پیروان ناتوان ما جلوگیرى مى‌کنند. تا کنون اکثریت افرادى که از دانشگاه‌هاى ما فارغ‌التحصیل شده‌اند، دانش‌ورانى‌اند خود فروخته از فرط غرور، و آگاهانى‌اند بى‌مسئولیت و سگانى‌اند لب تشنه نبوده‌اند که دل به جز ریاست. شهرت و خوشى و راحتى به چیز دیگرى نداشته‌اند که به تعبیر قرآن مجید، « فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث ۚ » [2] که علامه طباطبایى در المیزان در تفسیر این آیه از امام محمدباقر(ع) نقل مىکند که منظور این آیه بَلعَم باعور است که حتى نفرین به رسول خدا(ص) و امت صالح مى‌کنند به جهت ثروت دنیا، و آنچه اعظم و اکثر محصول دانشگاه‌هاى ایران بوده است، مثل دانشمندان یهود بوده است. که تنها حمل کتب‌هاى علمى و مطالب علمى سودى دیگر نبرده است و جز رنج مشقت براى به خاطر سپردن و نگه داشتن مطالب و فرموده‌ها در مغز مثل حمارى است که کتابى را بر دوش کشد. اما خمیرى از گنجینه معلومات او به کسى نرسید که خداوند در سوره جمعه مى‌فرماید. «مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًاج» [3]... تحصیل کرده ما نبوده‌اند که مایه‌ی خمیر براى مردمان ما می‌باشند. چند سال است که دانشگاه‌هاى ما لیسانس کشاورزى، دکتراى کشاورزى بیرون مى‌دهند به همان نسبت... کشاورزان را داشته این نبوده است که خمیرى از آموخته هایش به جامعه بدهد... که امام رضا علیه السلام مى‌فرماید: "شخص فقیه و دانشمند که خدمت به جامعه کند و وجودش براى اجتماع سودآور باشد و مردم را از چنگال دشمنان نجات بخشد، که به این چنین دانشمند و فقیه گویند در روز قیامت صبر کند و براى آنان که از آگاهى و علم تو بهره گرفته‌اند، شفاعت کن."(شهید سید ساعد هاشمی فشارکی)
  • دانشگاه اسلامی: امیدوارم در بهاران بازگشایى دانشگاه‌ها هوایى را تنفس کنید آکنده از اسلام و در راهى جز در مسیر شرفت ایران و عظمت اسلام گام برندارید.(شهید سید ساعد هاشمی فشارکی)

سخن پایانی: نظر به اهمیت تعلم و نقش آن در شکل‌گیری آینده‌ی کشور، در صورت عمل به وصایا، می‌توان گفت که اساتید، معلمان، دانش‌آموزان و دانشجویان، ادامه دهنده‌ی راه شهدا در سنگر علم و دانش هستند.

وصیت شهدای فشارکی در خصوص معلمان، دانش آموزان و دانشگاهیان

1[1] میزان‌الحکمه جلد 8 صفحه 70 الحتجاج جلد 2 صفحه 322 حدیث 261

 سوره اعراف آیه 176

سوره جمعه آیه 5: وصف حال آنان که علم تورات بر آنها نهاده شد ولی آن را حمل نکردند (بدان عمل نکردند) در مثل به حماری می‌ماند که بار کتاب‌ها به پشت کشد.

[4] کتاب گنجینه معارف شهدا(آخرین سفارش‌ها و نواهای آسمانیان فشارکی)، ستاد یادواره‌ی شهدا، سید جواد هاشمی فشارکی، انتشارات وانیا، 1397، ص 106 الی 109

 

   |دکتر سید جواد هاشمی فشارکی(پژوهشگر و مولف کتاب گنجینه‌ی معارف شهدا)

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi