شناسه خبر : 77728
دوشنبه 31 شهريور 1399 , 11:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نخستین همایش جمعیت جانبازان استان مازندران برگزار شد

تصور نکنید انقلاب اسلامی مصون از خطا باقی می ماند؛ کما اینکه در فراز اول منشور گام دوم انقلاب اسلامی نیز این موضوع از سوی مقام معظم رهبری گوشزد شده که از بین ملت ها، کمتر ملتی دست به قیام می زند و از میان آنها که قیام می کنند نیز کمتر ملتی بر معیارهای خود باقی...

فاش نیوز - نخستین همایش جمعیت جانبازان استان مازندران با حضور دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، اعضای شورای استانی جمعیت مازندران و دبیران جمعیت در ١۶ شهرستان استان مازندران، به میزبانی شهرستان بابل برگزار شد.

به گزارش فاش نیوز، در این همایش مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی به عنوان میهمان ویژه در این همایش به ایراد سخن پرداخت.
 مجتبی شاکری با اشاره به اینکه اندیشه‌ی انقلاب اسلامی همه‌ی موانع را در نوردیده و توانسته تهدیدها را به فرصت تبدیل کند، گفت: ملت ایران در جهان معاصر به یک امت الگو و نمونه تبدیل شد و انقلاب در حالی که هیچ پشتوانه ای به جز پشتوانه الهی نداشت، به یک قدرت جهانی تبدیل شده است؛ آن هم در روزگاری که قدرت شرق مضمحل شده و قدرت غرب نیز روند رو به موت را طی می کند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی و مکتب امام راحل (ره) روز به روز در شکل‌گیری نظامات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، هم در منطقه و هم در عرصه بین‌المللی جای بیشتری باز می‌کند، تاکید کرد: البته این هنوز ابتدای راه است و ما هنوز از مرحله تبدیل نظام اسلامی به دولت و جامعه اسلامی و پس از آن تمدن جهانی اسلام نرسیده‌ایم و گام های بلند به ثمر نشستن انقلاب باقی مانده است.
شاکری با بیان اینکه انقلاب و امام راحل (ره) فرصت بزرگی برای ما و جهان رقم زد، گفت: قانون اساسی ما الگوی ارزشمند و نوینی است که کشورهای دیگر نیز می توانند از آن بهره ببرند و الگوی ولایت مطلقه فقیه نیز الگویی گره گشا و نوین است.
وی افزود: نوع ارتباط ما با ولایت فقیه از مسائل درونی هر فرد آغاز می‌شود و سپس تا مسائل هر محله، شهر، نیروهای مسلح، دولت و دغدغه های جهان اسلام و دیگر نظامات سیاسی در کشورهای جهان را دربر می گیرد. کجا چنین عمق مدیریتی را می توان در قوانین اساسی و مدل های حکومتی ملاحظه کرد؟
دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با تاکید بر اهمیت بازخوانی دقیق بیانات عمیق رهبری در منشور گام دوم انقلاب اسلامی و با یادآوری اینکه شخصا 23 بار این منشور را مطالعه کرده است، گفت: این منشور گنجینه ارزشمندی است که در آن ضمن بیان آنچه در چله اول انقلاب گذشته، آینده پیش رو در قالب چله دوم نیز ترسیم شده است؛ ضمن اینکه به رمزگشایی از مکتب امام (ره) و آیات کتاب الهی که برای امروز ما چه سخنی دارد، پرداخته است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه رزمندگان و جانبازان نباید تصور کنند دوره ایثارگری فقط هشت سال دفاع مقدس بوده و اکنون زمان آن به سر آمده است، افزود: قطعا این طور نیست؛ کمااینکه رهبری مثل یک جوان خط مقدم را اداره می کنند. در عین حال ما با حرکات نقطه ای و بدون وحدت نمی توانیم کاری از پیش ببریم، بلکه باید دست‌هایمان را به هم فشرده و مطالبه‌گری جمعی را برای اصلاح حرکت انقلاب در مسیری که باید، رقم بزنیم.
دبیرکل جمعیت جانبازان با بیان اینکه برخی از شخصیت ها و مسوولان نظام به جانباز و رزمنده نگاه موزه ای دارند، گفت: آنها همان طور که هر یک از اشیای موزه ای را تمجید می کنند، فرهنگ ایثار و شهادت را ارج می نهند اما با همین نگاه موزه ای، باور دارند که دیگر کاری از این فرهنگ و این افراد ساخته نیست. در حالی که چنین نگاهی به فرهنگ ایثار و شهادت از بن غلط است و همان طور که مجموعه کلام الله متعلق به همه دوران هاست، فرهنگ ایثار و شهادت نیز در همه اعصار به کار می آید.
وی افزود: نوع نگاه برخی از مسوولان دینداری بدون تحرک است و ما باید نسبت به این نگاه حساس باشیم. تصور نکنیم اینکه انقلاب تا نقطه کنونی پیش رفته، الزاما ادامه مسیر نیز به همین منوال خواهد بود و نیازی به پاسداری از انقلاب نیست؛ بلکه پاسداری کردن از یک حرکت انقلابی به مراتب دشوارتر از ایجاد انقلاب است.
وی از دوره بعثت پیامبر اکرم (ص) به عنوان نمونه یک انقلاب بزرگ یاد کرد و گفت: برخی بدعت ها و موانع پیش روی این انقلاب آثار و عوارضی دارد که پس از 14 قرن هنوز باقی است و بر پیکر جامعه اسلامی زخم می زند. بنابراین فقط نام بردن از آزاده، رزمنده، جانباز و ایثارگر کفایت نمی کند؛ بلکه باید این افراد در رقم زدن تمدنی که آرمان انقلاب اسلامی است، مشارکت کنند.

شاکری در ادامه به جلسه ای که با رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران داشته اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که درآن جلسه مطرح شد همین موضوع بود که فرهنگ ایثار و شهادت باید فرهنگ مدیریتی ما را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که اکنون با وجود اینکه عمده مفاد اساسنامه بنیاد شهید، به مسائل فرهنگی پرداخته است، اما ظهور و بروز فرهنگی در این نهاد اندک است و مصداق آن همین واقعیت است که امروز سینما، رمان و تئاتر دست کسانی است که همسویی با چنین فرهنگی ندارند. از این رو بنیاد شهید باید نسبت به فرهنگ عمومی کشور و تولیدات فرهنگی مطالبه گر شود و نیز مسوولان از غربال فرهنگ ایثار و شهادت بگذرند و سپس مسوولیت بگیرند.
وی خطاب به اعضای جمعیت جانبازان خاطرنشان کرد: در این شرایط خانه نشینی و در بهترین حالت، سیر و سلوک عرفانی و معنوی دردی را دوا و مشکلی را حل نمی کند. اگر از این طریق راهی به سعادت وجود داشت، اما راحل (ره) به مراتب شایسته تر بودند اما الگوی عملی ایشان نشان می دهد راه دخالت در اداره جامعه از طریق حضور در جامعه باید طی شود.
شاکری با تاکید بر اهمیت مطالبه گری از سوی جانبازان برای اصلاح امور کشور، گفت: اگر ما مطالبه گری عمومی نسبت به دین و ارزش ها را ایجاد نکنیم، شرایط موجود و دیدگاه های متناقض خود را به جامعه تحمیل می کند. زمانی که یک مقام مسوول حس کند کسی بر عملکرد و اندیشه ای که او مبنای کار قرار داده، نظارت ندارد، احساس خطر نخواهد کرد و محتمل است که نقس اماره بشر را به هر سمت و سویی که می خواهد روانه کند. بنابراین باید در این فضا میدان داری کنیم تا خطاها کمتر شود و برای این امر نیز کار فکری و جمعی در قالب همین کارهای تشکیلاتی ضروری است.
وی یادآور شد: تصور نکنید انقلاب اسلامی مصون از خطا باقی می ماند؛ کما اینکه در فراز اول منشور گام دوم انقلاب اسلامی نیز این موضوع از سوی مقام معظم رهبری گوشزد شده که از بین ملت ها، کمتر ملتی دست به قیام می زند و از میان آنها که قیام می کنند نیز کمتر ملتی بر معیارهای خود باقی می مانند؛ چراکه اغلب یکسری روابط حزبی، قومی و قبلیه ای مانع از پایمردی بر اصول انقلابی می شود و کسانی که از مرکز قدرت دورتر هستند، عقب می مانند. از نگاه رهبری، ملت ایران در زمره ملت هایی است که تا این مرحله توانسته بار را به مقصد برساند.
دبیرکل جمعیت جانبازان ضمن نکوهش پدیده «دنیاطلبی» که موجب کج رفتن بسیاری از همراهان یک اندیشه‌ی بزرگ همچون انقلاب اسلامی می شود، گفت: یکی از عبرت های عاشورا که خوب است در این ایام محرم به آن توجه شود همین موضوع است. مغز قضایای کربلا صف بندی بین دنیامداری و دین مداری بود. هر دو طرف این جنگ آداب و مناسک دینی را به جا می آوردند اما نوع نگاه آنها به دنیا با یکدیگر تفاوت داشت. اکنون نیز در این زمانه برخی از تئوریسین های هسته مرکزی اصلاح طلبان تعابیری درباره انقلاب اسلامی به کار می برند که نشان می دهد چنین نگاه دنیا طلبانه ای بر آنها حاکم است.
وی ادامه داد: آنها عنوان می کنند که انقلاب ابتدا فرزندان خود و سپس رهبران خود و در نهایت خود را می خورد و مضمحل می شود. تصویری که آنها از انقلاب ارائه می کنند، یک موجود کثیف و خونخوار است. بخش دردناک ماجرا این است که چهره های مذکور همان کسانی هستند که به واسطه جان فشانی شهدا راه برایشان باز شده و فرصت پیدا کرده اند اما دنیاطلبی آنها را از مسیر انقلاب دور کرده و به سمت دیگری برده است.
شاکری با بیان اینکه مشابه این حوادث در تاریخ صدر اسلامی نیز رخ داده است، گفت: تاریخ روایت می کند که چگونه امویان بر مسند حکومت نشستند و اسلام اموی را در برابر اسلام علوی علم کردند. در این دوره نیز همان جنس اردوکشی میان اسلام لیبرال بی بخار که رابطه ای با مظلومیت فلسطین و جهان اسلامی ندارد و اسلام انقلابی وجود دارد. اسلامی که آنها تعریف می کنند نباید مقابل نظام سلطه بایستد بلکه باید خود را در دل نظام سلطه تعریف کند؛ گو اینکه در یک نقطه از جهان اسلام مودب بنشینیم و کاری به آنچه بر سر امت اسلامی یا دیگر ملت های مظلوم جهان می آید و چپاول می شوند، نداشته باشیم و حتی پذیرای برجام های 2، 3 و 4 باشیم.
دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی تاکید کرد: دیدگاه امام راحل (ره) این بود که پرچم لا اله الا الله را بر فراز کاخ سفید برافراشته کند و مقام معظم رهبری نیز در صدد آزاد کردن انرژی متراکمی است که در جهان اسلام وجود دارد. اما این اندیشه سلطه پذیر نسبتی با اندیشه امام و رهبری ندارد.

وی با بیان اینکه رسالت جانبازان و ایثارگران این است که روایت صحیحی از انقلاب واندیشه اسلامی ارائه دهند، گفت: در غیر این صورت دیگران روایت غلط خود را در اذهان عمومی جا می اندازند و این روایت غلط می تواند مستقیما درباره امام (ره) و شهدا و اندیشه آنها نیز باشد؛ کمااینکه امروز عده ای به دنبال اثبات این هدف هستند که امام حسین (ع) قیام نکرد، بلکه صلح طلب بود.بنابراین گردهم آیی جانبازان در قالب تشکل، یک وظیفه بوده و لطف نیست. ما باید پاسدار حقایق انقلاب اسلامی باشیم.
شاکری با بیان اینکه جانبازان باید در جامعه نقش سکانداری و راهبری داشته باشند، گفت: ما نباید صرفا به انتخاب نمایندگان مجلس همسو با آرمان های انقلاب بسنده کنیم بلکه باید به محض اینکه نتایج انتخابات رقم می خورد وارد فاز بعدی شویم و مطالبه گری از منتخبان را در پیش بگیریم.
وی با بیان اینکه 12 نماینده مجلس از استان مازندران به قوه مقننه راه پیدا کرده اند، گفت: این نمایندگان فرصت کافی ندارند تا بر اطلاعات روز رخدادهای استان اشراف لازم را پیدا کنند و نیازمند اطلاعات هستند. نقطه حرکت امثال جمعیت جانبازان این است که در هر شهر پروژه ها و مسائل را رصد کند و گزارش های دقیقی در اختیار نمایندگان قرار دهد.
شاکری با اشاره به اینکه در مقاله «تعامل، چرایی و چگونگی» به قلم خود نحوه برقراری ارتباط موثر مجلس و جمعیت جانبازان را تشریح کرده است، یادآور شد: باید گزارش هایی که در اختیار نمایندگان قرار می دهیم به حدی دقیق باشد که پس از مدتی نماینده مجلس حس کند نیازمند این گزارش هاست و در تذکراتی که در صحن مطرح می کند، نقطه اصلی را هدف بگیرد.
وی افزود: هم جمعیت جانبازان به نمایندگان مجلس نیاز دارد و هم نمایندگان مجلس به امثال این جمعیت نیازمند هستند. نیاز ما از این بابت است که جمعیت جانبازان قدرت تذکر، سوال و استیضاح مقامات دولتی را ندارد و نیاز نماینده هم از این جهت که به مشاور امین و آگاه مستقر در حوزه انتخابیه باید تکیه کند و فرصت مداقه ریز در همه امور و پروژه ها را ندارد. همین نقش مشاور امین را می توان در قبال بنیاد شهید نیز ایفا کرد و مشکلات متعدد بهداشت و درمان، مسائل استخدامی و نظایر آن را با مسوولان بنیاد در استان در میان گذاشت.
دبیر کل جمعیت جانبازان با بیان اینکه برخی به غلط تصور می کنند مطالبه گری، لشگرکشی علیه نظام است، گفت: این طور نیست؛ بلکه لازم است مشکلات شناسایی و اعلام شود چراکه حل نشدن برخی مشکلات، حیثیت نظام را نشان می گیرد. بنای ما بر این نیست که بر اساس سلیقه سیاسی افراد را دسته بندی کنیم. همه کسانی که زیر چتر ولایت و قانون اساسی فعالیت خود را تعریف می کنند، می توانند در کشور فعالیت سیاسی داشته باشند. آنچه اشاره شد، تشتت فکری در اردوگاه فکری اصلاح طلبان است.
وی از اعضای جمعیت جانبازان در استان مازندران و در کل کشور دعوت کرد خود را برای انجام کارهای بزرگ در قواره آنچه از آن آگاه بوده و به آن اشراف دارند آماده کنند و در عین حال از افراط و تفریط بپرهیزند.
شاکری تاکید کرد: البته برخی به نام اعتدال، حزب تاسیس کرده اند ولی نسبت خود با ولایت فقیه را به درستی تعریف نکرده اند و آنچه به عنوان دشمن شناسی به عنوان یکی از شاخص های اعتدال پیش روی ما قرار دارد را نادیده گرفته اند که آسیب این هم کمتر از افراط و تفریط نیست.
وی با بیان اینکه جمعیت جانبازان در مرکز آمادگی دارد با استان ها نهایت همکاری را در برگزاری نشست ها و همایش های مجازی داشته باشد و از شخصیت های ملی برای شرکت مجازی در جلسات جمعیت استانی دعوت کند، گفت: از مزایای فضای مجازی می توان به عدالت تشکیلاتی اشاره کرد که به این شکل بروز می یابد. غرض این نیست که عده و عده زیادی جمع کنیم بلکه افراد خوش فکر و اهل عمل که معتقد به ولایت فقیه هستند و انگیزه و دغدغه نشر اندیشه امام و رهبری را دارند باید به این جمعیت اضافه شوند.
در ادامه بخشی از وقت این جلسه به پرسش و پاسخ میان دبیران شهرستان های استان مازندران و دبیرکل جمعیت جانبازان اختصاص یافت.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نظریه برخی برای ایجاد وحدت فراجریانی گفت: پیشنهاد دهندگان خود باید درباره این نظریه توضیح دهند که مقصودشان چیست؟ آیا نادیده گرفتن گناه کسانی که با حمایت از اغتشاشگران اجاره ای کوشیدند تا اعتراض مردم را به اردوکشی خیابانی تبدیل کنند، چه وحدتی است؟ قطعا از ناحیه رهبری منعی برای وحدت زیرسایه قانون اساسی نیست و آغوش ایشان همواره برای وحدت باز بوده است اما در اردوگاه اصلاح طلبان میلی به پذیرش اصول وحدت نیست.

وی ادامه داد: در قضایای فتنه 88 آقای خاتمی می خواست با رهبری دیدار و از ایشان عذرخواهی کند اما ایشان پیغام دادند که هر چه قرار است بیان شود در رسانه بیان شود. با این حال دوستان و نزدیکان وی را منع کردند و به اصطلاح خودشان مانع از این شدند که از این حرف ها و پذیرش اشتباهات سندی دست رهبری قرار بگیرد.
شاکری با اشاره به حمایت اصلاحات از رییس جمهور فعلی، گفت: آنها حتی پشت رییس جمهور منتخب خود را خالی کرده اند و از وی خواسته اند استعفا دهد تا ناکامی های مکرر اقتصادی و سیاسی وی به حساب اصلاحات گذاشته نشود. آنها در مقطعی پویش «ما پشیمانیم» را کلید زدند و در عین حال تلاش میکنند به جای پذیرش مسوولیت انتخاب خود، مشکلات را به عهده نظام و رهبری بیاندازند.
دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره علت خودزنی و قدرت طلبی برخی چهره های اصولگرا، گفت: این طور نیست که در جبهه اصولگرایان نقص و نقدی وجود نداشته باشد و اصلاح طلبان از آن عاری باشند. اصلاح طلبان در اردوگاه خود با آشفتگی عجیب روبرو هستند و حتی از خودزنی فراتر رفته اند. از طرفی با انجام اقداماتی همچون حمایت از فردی که همسر خود را کشته و مرتکب جنایت شده است، نهایت بی شرمی خود را نشان می دهند. در عین حال واقعیت این است که اصلاح طلبان با یک منطق پادگانی حتی اگر فردی فاسد باشد، امر و نهی او را با رعایت سلسله مراتب می پذیرند. این در حالی است که اصولگرایان نیازمند تقویت طبعیت خود از عقل جمعی هستند و نباید خلاف رای مرجعیت پذیرفته شده اعمال سلیقه فردی کنند.
وی خاطرنشان کرد: بعنوان مثال وقتی برای انتخابات مجلس یازدهم در تهران350 نفر در فهرست شورای ائتلاف ثبت نام می کنند در حالی که مجلس فقط 30 کرسی برای آنها در نظر گرفته، چاره ای نیست جز اینکه 320 نفر را کنار بگذاریم اما برخی استدلال می کردند که افراد حذف شده الزاما از سوی جبهه اصولگرایان مورد ظلم واقع شده اند. به هر حال ممکن است در مورد برخی انتخاب ها افرادی که درجه انقلابی گری آنها از برخی افراد بیرون لیست کمتر بوده، خطا صورت گرفته باشد اما باز هم در نهایت آنها که وارد لیست شدند چهره های انقلابی هستند و ما باید پذیرش خود را از عقل جمعی در تشکیلاتی بالا ببریم.
شاکری درباره کاندیدای مورد حمایت جمعیت جانبازن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده توضیح داد: اکنون بیش از 40 نفر مدعی کاندیداتوری هستند اما هنوز برنامه ها ارائه نشده و برای حمایت بسیار زود است. حتی مساله انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز می تواند به نحوی در این موضوع دخیل باشد، کمااینکه ممکن است ترامپ برای اینکه انتخابات کشور خود و کشور ما را مطرح کند، وعده هایی از سازش با رییس جمهور بعدی بدهد تا مردم را دوباره به اصلاحات متمایل کند. اما جمعیت جانبازان باید از هم اکنون دغدغه مندی خود را با رعایت اولویت بر انتخابات شوراها متمرکز کند. بیش از 200 هزار عضو شورای شهر همزمان با انتخابات ریاست جمهوری باید از سوی شهروندان شهرها و روستاهای سراسر کشور انتخاب شوند و جمعیت جانبازان می تواند از هم اکنون چهره سازی افراد شایسته و معرفی آنها به مردم را آغاز کند و در این زمینه همفکری با سایر احزاب نیز ضروری است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi