شناسه خبر : 77767
دوشنبه 31 شهريور 1399 , 13:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جانبازی که غریبانه با افغانی‌ها اشتباه شد!

در تیرماه سال ۱۳۹۵ جانباز رضائی در پارک افسریه تهران مفقود می گردد و تلاش خانواده او برای پیدا کردن جانباز رضائی بی نتیجه می ماند.

فاش نیوز - جانباز (قاسم رضائی) یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بوده است. جانباز رضائی متولد سال 1346 در یکی از روستاهای فریمان بوده که در زمان جنگ بر اثر اصابت موج انفجار دارای 30 درصد جانبازی بوده که 25 درصد آن از ناحیه اعصاب و روان تخصیص می یابد.(به درصدها توجه کنید).

در تیرماه سال 1395 جانباز رضائی در پارک افسریه تهران مفقود می گردد و تلاش خانواده او برای پیدا کردن جانباز رضائی بی نتیجه می ماند.

دو ماه بعد ماموران نیروی انتظامی شهر قم فردی را بازداشت می کنند که فاقد مدارک شناسائی بوده و به دلیل ناهنجاری های روحی و روانی حتی قادر به ابراز بیان نام خود و آدرس زندگی خود نبوده است.

پلیس قم به خاطر شباهت این فرد با اتباع خارجی افغانی این فرد را تحویل اردوگاه اتباع خارجی داده و در آنجا این فرد به کشور افغانستان دیپورت می شود.

اما این ماجرا به اینجا ختم نشده و خانواده جانباز رضائی پس از یک سال جستجو و کنکاش رد پای عزیزشان (جانباز رضائی) را در افغانستان پیدا کرده، بنا براین فرزند جانباز رضائی عازم افغانستان می شود و در آنجا محرز می شود فرد دیپورت شده با این مشخصات جانباز(قاسم رضائی) بوده است.

در ادامه بررسی های به عمل آمده مشخص می شود جانباز رضائی در ایالت هیرمند افغانستان بسیار غریبانه و مظلومانه از فرط سرما و گرسنگی فوت کرده است و در محلی که جای 50 قبر افراد بی هویت بوده دفن شده و تلاش خانواده جانباز رضائی برای شناسایی محل دفن و قبر او عملا" غیر ممکن می شود.

پس از اعلام این ماجرا، پای رسانه ها به این موضوع باز می شود و سرنوشت جانباز متوفی رضائی رسانه ای می شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهر قم با دستور ویژه ای به نحوه عملکرد دستگاه های متولی، دست به اقدامات قانونی در راستای مشخص کردن مقصران این ماجرا می زند تا بررسی و تحقیقات جامعی صورت بگیرد.

رئیس پلیس وقت شهر تهران در گفتگو با رسانه ها این موضوع را تکذیب کرده و عنوان می دارد این موضوع اصلا" اتفاق نیفتاده است، چون در این موضوع (دیپورت شدن) چند فیلتر وجود دارد و هنگامی که ماموران نیروی انتظامی بر اساس وظیفه قانونی اتباع خارجی غیرقانونی را بازداشت می کنند کارشناسان ما به دقت موضوع را بررسی کرده و پس از مشخص شدن وضعیت آنان، آنها به اردوگاه اتباع خارجی تحویل داده می شوند.

در آنجا با حضور نمایندگان استانداری انگشت نگاری شده و بررسی کامل انجام می پذیرد و از شخص مورد نظر سئوال و جواب می شود و از این رو اصلا" اتفاق چنین خطائی امکانپذیر نیست.

اما آقای محمدی فر دبیر کل اتباع خارجی چنین اظهار می دارد که ما با اظهارات فرد و عدم اعتراض شخصی او برای اعزام به افغانستان و بررسی های پلیس دست به اقدام زده و اداره اتباع خارجه به هیچ عنوان مقصر نیست و مقصر اصلی خانواده جانباز رضائی هستند که دیر اقدام به اعلام مفقودی جانباز رضائی کرده اند و اگر آنها زودتر اعلام مفقودی می نمودند نیروی انتظامی قادر بود از انجام چنین کاری جلوگیری کنند.

گویا در این موضوع دیواری کوتاه تر ازدیوار خانواده جانباز رضائی وجود ندارد.!

هنگامی که رسانه ها درخواست گفتگو با همسر جانباز رضائی در آن زمان کردند (فاطمه خانم) همسر جانباز رضائی تمایلی برای رسانه ای کردن زندگی شخصی خود را نداشته و با اصرار خبرنگار به چند موضوع کوتاه اشاره نمود.

فاطمه خانم می گوید: قاسم قادر به کنترل رفتار و اخلاقش را نداشته و از داروهای قوی اعصاب و روان استفاده می کرده. داروهائی که قادر به خواباندن فیل بوده! هنگام مصرف این داروها بدنش کرخت می شد و مانند یک تکه گوشت می افتاد و در بهترین شرایط یک گوشه منزل می نشست و با خودش حرف می زد.

او ادامه داد قاسم سال ها بود دیگر توانائی کار کردن نداشت، مدتی در شهرداری کار کرد ولی اخراجش کردند چون تعادل ذهنی و کاری نداشت و من رفتم آنقدر گریه و زاری کردم که قاسم بیمار و جانباز است تا قبول کردند برایش بیمه از کار آفتادگی بگیرم.

همان زمان به فکر تشکیل پرونده افتادم، اما خودش راضی نبود و می گفت برای رضای خدا رفتم جنگ.

ولی خودم بارها و بارها رفتم بنیاد و پنج درصد پنج درصد برایش درصد گرفتم تا به عنوان جانباز 25 درصد حقوق بگیر شد.

همسر جانباز متوفی در پایان متذکر شد پس از مفقودی جانباز رضائی به بنیاد شهید منطقه 2 مشهد مراجعه کردیم که در جواب گفتند: متاسفانه کاری از دست ما ساخته نیست و پس از چند بار مراجعه از ما ایراد گرفتند چرا این موضوع را رسانه ای کرده اید؟

در مصاحبه هائی که آقای ملکی ریاست بنیاد شهید منطقه 2 مشهد داشته اظهار کرده اگر جانباز رضائی هویت خود و اینکه جانباز بود را اظهار می کرد چنین و چنان نمی شد!

گویا آقای ملکی با توجه به پست و سمتی که دارند با روحیات جانبازان اعصاب و روان شناختی ندارند، وگرنه ابراز چنین اظهاراتی از ایشان بسیار بعید به نظر می رسد.

حال با توجه به اتفاق چنین رویدادی باید یک زنگ هشدار برای متولیان امر به صدا در بیاید، چون مفقودی در میان خانواده های جانبازان اعصاب و روان مسئله غریبی نیست و حداقل باید از تکرار چنین مواردی در نیروی انتظامی جلوگیری کرد.

داستان زندگی و سرنوشت جانباز قاسم رضائی سئوالات و ابهامات زیادی در خود دارد که طرح همه آنها در این چند خط نمی گنجد، ولی شاید بزرگترین سئوال و ابهام در این موضوع این باشد که چطور شخص جانبازی مانند قاسم رضائی با این شدت آسیب روحی و روانی که قادر نیست حتی نام خود را بر زبان بیاورد، فقط و فقط جانباز 25 درصد تشخیص داده شده است!؟

والسلام

* مرتضی قنبری وفا

اینستاگرام
جمهوری اسلام فقط اسمی از اسلام یدک می‌کشد وگر نه همش پارتی بازی ورانت اگر پارتی نباشد جانباز 50 درصد میشه 5درصد اگر پارتی باشد 5 درصد می‌شود 50 درصد بنده خودم جانباز 27 روز در بیمارستان بستری بودم 3 ماه در خانه بستری بودم پارتی که نداشتم 5 درصد جانبازی برام لحاض کردن الان اگر یه درگیری پیش بیادیه خراشیبه کسی بزنی حداقل براش دکتر قانون 20 تا 25 درصد میزنه
سلام وفا . هرچی بنویسم فاش سانسورش میکنه . بازم دمت گرم که شما یادی از یادگاری غریب کردی .
این سایتم دیگه بوی غربت میده ...
خیلی خیلی درد ناک بود
این درصد هم، همسرش با سختی و پیگیری گرفته
درحالیکه یگان اعزامی و بنیاد باید خودش پیگیر حال ایثارگران باشد
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi