شناسه خبر : 77796
چهارشنبه 09 مهر 1399 , 14:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دفاع مقدس در قاب وصایای شهدای فشارک

جامعه مورد مطالعه‌ی اقوام فشارکی‌ها، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی(وصلت‌های درجه یک صورت گرفته) را شامل می‌شود که از میان جامعه‌ی فشارکی‌ها، تعداد ۶۹ نفر تا کنون به شهادت رسیده‌اند. از این تعداد دو نفر خانم بوده‌اند که ...

فاش‌نیوز - السلام علیک یا انصاردین الله؛ والاترین و جان‌سوزترین قیام، در محرم سال 61 هجری با «نهضت عاشورای حسینی» رخ داد و بزرگ‌ترین و ارزش‌مدارترین جنگ قرون اخیر با «نهضت دفاع مقدس» به امامت امام خمینی طی سال‌های 1359 الی 1367 در برابر جنگ تحمیلی بعث عراق به نمایندگی از غرب و شرق به وقوع پیوست. در هیچ انقلاب و نهضتی مانند انقلاب اسلامی و به‌‌خصوص صحنه‌های دفاع مقدس هشت ساله، شباهت‌های زیادی با نهضت عاشورا نتوان یافت. در اهداف، فرهنگ، پیام‌ها، وصایا و... انبوه تاسی به نهضت عاشور یافت می‌شود. درسهایی که رزمندگان در مکتب عاشورا آموخته بودند، سبب گردید جبهه‌های هشت سال دفاع مقدّس جلوهگاه صحنه‌های کربلا گردیده و اوج ایثار و معنویت تکرار شود.

 جامعه مورد مطالعه‌ی اقوام فشارکی‌ها، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی(وصلت‌های درجه یک صورت گرفته) را شامل می‌شود که از میان جامعه‌ی فشارکی‌ها، تعداد 69 نفر تا کنون به شهادت رسیده‌اند. از این تعداد دو نفر خانم بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند. محدوده سنی شهدای فشارکی، بین ۱۰ سال الی ۶۲ سال و محدوده‌ی سنی شهدای رزمنده، بین ۱۴ سال الی ۵۲ سال بوده است که هشت تن از آن‌ها بعد از 8 الی 34 سال انتظار، پیکر‌های مطهرشان بازگشته و تدفین شده و دو تن دیگر نیز همچنان بی‌مزار مانده‌اند؛ همچنین یک شهید عزیز (حمیدرضا باب‌الخانی) نیز از مدافعان حرم است. در متن وصیت‌نامه شهدای گرانقدر فشارکی در خصوص جبهه‌ها ورزمندگان، که مبین حال و هوای خود و جبهه‌هاست، چنین بیان شده است:

الف) اعتقاد زبانی و عملی به جهاد دانستن دفاع مقدس

شهدای گرانقدر که خود از مجاهدان فی سبیل الله بوده‌اند، در خصوص جهاد در راه خدا چنین وصیت کرده‌اند:

  1. بسم الله الرحمن الرحیم، «الَّذینَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا فی سَبیلِ اللَّهِ بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم أَعظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ وَأُولئِکَ هُمُ الفائِزونَ»[7] «کسانی که به پروردگارشان ایمان می‌آورند و برای بقا و پایداری قرآن با جان و مالشان در راه خدا جهاد می‌کنند، بزرگترین درجه و مقام را در راه خداوند کریم دارند و به راستی آنان رستگاران دو عالمند.» سرتاسر زندگی یک مسلمان، توأم با جهاد و مبارزه است. جهاد با طبیعت برای به دست آوردن روزی جهت خود و خانواده و هم چنین جامعه است. جهاد نفس جهت تزکیه‌ی جسم و روح جهاد با دشمنان خدا و رسول خدا(ص) و کسانی که ضد راه جامعه می‌باشند. در این زمان که همه‌ی ابرقدرت‌ها سعی و کوشش می‌کنند تا انقلاب اسلامی ایران به نابودی بکشانند. در این روزگار که دشمنان خدا سعی دارند خون سرخ شهیدان اسلام را به تباهی بکشانند، وظیفه‌ی چه کسی است که در مقابل این دشمنان مبارزه کنند، وجود کثیف‌شان را از سطح کره زمین پاک نماید؟ (شهید حسین سلمانی فشارکی)
     
  2. بسم رب الشهدا والصالحین، «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوصٌ [6] خدا آن مومنان را که در صف جهاد با کافران مانند آهنین هم‌دست و پایدارند، دوست می‌دارد و امروز این آیه‌ی شریفه مصداق پیدا کرده و خلق مسلمانان ایران در برابر دشمنان خدا چون صف آهنین ایستادگی می‌کنند در میدان حق علیه باطل. (شهید مهدی سلمانی فشارکی)
     
  3. الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِۚ وَأُولَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ [1]. رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ [2] (شهید جواد حاج شریفی)
     
  4. فإنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ أولیائِهِ [3](شهید مهدی عظیمی)
     
  5. سراسر زندگی یک مجاهد و مسلمان دائم در مبارزه است و جهاد، جهاد با طبیعت برای به دست آوردن روزی جهت خود و خانواده‌اش و همچنین جامعه است، جهاد نفس جهت تزکیه جسم و روح، جهاد با دشمنان خدا و رسول و کسانی که سد راه جامعه می‌باشند.(شهید حسین سلمانی فشارکی)
     
  6. پیامبر گرامی(ص) می‌فرماید[4]: «هنگامی که رزمندگان قصد جنگ کنند، خدا نجات از آتش را بر ایشان بنویسد و هنگامی که برای جهاد مهیا گشتند، خداوند به ایشان بر ملائک مباهات می‌کند و زمانی که با خانواده‌های خود وداع می‌کنند، از گناهان خویش پاک می‌شوند و هنگامی که به جنگ با دشمن برخیزند و نبرد آغاز گردد، فرشتگان اطراف آن‌ها جمع می‌شود و از خدا برای ایشان نصرت و پایداری طلب می‌کنند.»(شهید ابراهیم محمدی فشارکی)
     
  7. إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیَانٌ مَّرْصُوصٌ [5] خدا کسانى را دوست دارد که صف زده در راه او جهاد می‌کنند [و از ثابت‌ قدمی] گویى بنایى پولادین و استوارند.(شهید اسدالله محمدی فشارکی)
     
  8. ای کسانی‌ که ایمان آورده‌اید، جهت چیست که چون به شما امر شود که برای جهاد در راه دین بی‌درنگ خارج شوید چون بار گرانی به خاک زمین سخت دل بسته‌اید، آیا راضی به زندگانی دنیا عوض حیات ابدی آخرت شدید؟ متاع دنیا در پیش آخرت اندک و ناچیز است.(سوره توبه آیه38) (شهید محمود محمدی فشارکی)

 

ب) هدف از حضور در جبهه:

شهدای گران‌قدر فشارکی که خود از مجاهدان فی سبیل الله بوده‌اند، در وصیت‌نامه‌ی خود هدف از حضور در جبهه را چنین وصیت کرده‌اند:

  1. رضای خدا و کمک به اسلام: و دیگر وصیت من این است که بدانند فقط و فقط برای رضای خدا و کمک به اسلام به جبهه رفته‌ام.(شهید امیر حسین آقاجانی فشارکی).
  2. لبیک به امام و...: ای برادرانم! آمده‌ام به جبهه تا به فرمان امام لبیک بگویم؛ آمده‌ام جبهه تا بتوانم در راه خدا کاری کنم؛ آمده‌ام تا مسئولیتی که بر دوشم بوده برآورده کنم و راه شهیدانی که در راه اسلام جان خود را فدا کرده‌اند، ادامه بدهم. آمده‌ام به جبهه تا بتوانم خودم را بشناسم و به خدا نزدیک‌تر شوم.(شهید ابراهیم محمدی فشارکی)
  3. جبهه مکان خودسازی: (خدای متعال خواست که) بنده حقیر به جبهه بیایم و خود را در جبهه بسازم.(شهید مرتضی سلمانی فشارکی)
  4. جبهه برای خود سازی: می‌دانم که هرگز برای شما برادر خوبی و برای مادرم فرزند خوبی نبودم ولی گفتم که شاید به جبهه بروم و کمی خودم را بسازم، مرا ببخشید. (شهید مجید محمدی فشارکی)
  5. حضور در جبهه براساس تکلیف: امام خمینی جبهه رفتن را واجب کفائی نموده است.(امیرحسین آقاجانی فشارکی)
  6. وظیفه دفاع از اسلام ناب: ما امروز وظیفه داریم که از اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله دفاع کنیم.(شهید محمد مطلبی فشارکی)
  7. تداوم بخشی راه امام حسین(ع): چون من به راهی که حسین(ع) رفت رفتم و حسین(ع) را یاری کردم و به ندای هل من ناصر ینصرنی امام لبیک گفتم.(شهید اکبر مطلبی فشارکی)
  8. موقع عمل بودن: دیگر موقع شعار نیست، موقع عمل است. باید جنگید، باید مبارزه کرد تا باطل نابود گردد. همیشه دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید.(شهید ابوالفضل نقیان فشارکی)
  9. شکر ادای وظیفه: شما باید بدانید که این یک وظیفه شرعی برای من محسوب می‌شد و وظـیفه‌ای بـود که بر گردنم که باید به این وظیفه عمل می‌کردم. خدایا من از تو سپاسگزارم که تو، این توانایی را به من عطا کردی تا من جان خود را در راه تو فدا کنم.(شهید محمد مطلبی فشارکی فرزند علی)

ج) توصیه به حضور در جبهه

شهدای والامقام فشارکی در وصیت‌نامه‌ی خود برای حضور در جبهه‌ها چنین وصیت کرده‌اند:

  1. حضور در جبهه تا نجات مستضعفین: وصیت دیگرم این است که جوان‌های دیگر را هم برای آمدن به جبهه تشویق کنید تا به یاری امام زمان(عج) بر تمام کفار غلبه کنیم و پیروز شویم و تمام مستضعفین جهان را از زیـر سلطه‌ی ابرقدرت‌ها نجات دهیم.(شهید محمد مطلبی فشارکی فرزند رمضان)
  2. توصیه به برادران دینی برای حضور در جبهه: اما برادرم! تو چون برادرت به میدان‌های جنگ برو و اسلحه بر زمین افتاده‌ام را بر دوش بگیر.(شهید محسن سوریان)
  3. توصیه به پدر برای حضور در جبهه:پدرم تو چون حبیب‌ابن‌مظاهر استوار باش و بعد از من اسلحه‌ام را به دوش گیر.(شهید محسن سوریان)
  4. ادای وظیفه‌ی واجب دینی: جبهه‌های جنگ را فراموش نکنید؛ همان‌طور که امام عزیز فرمودند: رفتن به جبهه‌ها از اهم واجبات است و یا حفظ اسلام از نماز بالاتر است؛ زیرا اگر اسلامی وجود نداشته باشد و اسلام از بین برود، دیگر کسی نماز نمی‌تواند بخواند و نماز یکی از پایه‌های اسلام است.(شهید مرتضی احمدی فشارکی)
  5. وجوب حضور در جبهه: ای جوان‌ها بر شما واجب است که جبهه‌ها را پر کنید.(شهید ابوالفضل نقیان فشارکی)
  6. واجب بودن حضور: ای جوان‌ها بر شما واجب است، که جبهه‌ها را پر کنید و به ندای رهبر لبیک بگویید تا ظالمین از بین بروند... چه بهتر بیاییم و در راه خدا شهید شویم و همان‌طور که رسول خدا(ص) فرمود: «ان افضل عمل المؤمن الجهاد فی سبیل الله». بهترین عمل مؤمن جهاد در راه خداست. باید این مطلب را فهمید و به آن عمل کرد و باید خدا را یاری کرد. جهاد باید فقط برای رضای خداوند باشد.‌ ای شهادت! در راه خدا بیا... من، تو را با افتخار در بغل می‌گیرم و در خون خودم می‌غلتم که درخت اسلام سربلند باشد. شهادت تو کجایی که گمشده‌ی من هستی؛ زیرا شهادت دری از درهای بهشت است که همه کس افتخار او را پیدا نخواهد کرد.(شهید ابوالفضل نقیان فشارکی)
  7. توصیه‌ی حضور در جبهه و شهادت: و اما شما ‌ای جوانان! نکند روزی جبهه‌ها را فراموش کنید و امام را تنها بگذارید و اجر هزاران شهید بی‌گناه را پایمال کنید. در جبهه‌ها زیاد شرکت کنید که هم محل خودسازی است و هم محل آمرزش گناهان. مواظب باشید که در رختخواب ذلت نمیرید که امام حسین(ع) در میدان نبرد شهید شد و مبادا در غفلت بمیرید که امام علی(ع) در محراب عبادت شهید شد و شما‌ ای مادران! هرگز مانع جلوگیری فرزندان خود به جبهه نشوید که فردای قیامت در محضر خداوند نمی‌توانید جواب حضرت زینب(س) را بدهید که تحمل هفتاد و دو تن شهید را نمود.(شهید مجید محمدی فشارکی)
  8. حضور در جبهه برای دفاع از اسلام: ما امروز وظیفه‌ای داریم که از اسلام دفاع کنیم. باید جوانان بروند به جبهه‌ها و جای خالی برادرانی را که به خون غلتیده‌اند، را پر کنند.(شهید محمد مطلبی فشارکی فرزند علی)
  9. آهنگ عزم سفر به جبهه: بیایید ‌‌ای دوستان تا سهند تیزپای عشق را زین کنیم و بر حادثه، دل بندیم و به دیار آشنایی رویم.(شهید جواد حاج شریفی فشارکی)
  10. پاره کردن زنحیر شیطان علت نیامدن به جبهه: برادرانی که تاکنون به جبهه نیامده‌اید، این شیطان است که به دست و پای شما به بهانه‌های زندگی، کار و گرفتاری زنجیر زده است. این زنجیرها را پاره کنید.(شهید حسین اثنی عشری)
  11. دعوت کمک به رزمندگان: شما افرادی که در شهرها هستید، بیایید به کمک رزمندگان و آن‌ها را یاری کنید که در عمل خدا را یاری کرده‌اید، وقتی خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری خواهد کرد.(شهید ابراهیم محمدی فشارکی) به جبهه‌ها کمک کنید.(شهید رضا جعفری فشارکی)
  12. جای مرا پرکنید: چون من به راهی که حسین(ع) رفت، رفتم و حسین(ع) را یاری کردم و به ندای "هل من ناصر ینصرنی" امام لبیک گفتم و از برادرانم مسئلت دارم که من که شهید شدم، جای من را پر کنند و پرچم مرا که پرچم حسین(ع) است، برفراز دارید و با سلاح من کفار را نابود بکنید.(شهید اکبر مطلبی فشارکی) 

د) شدت شوق حضور درجبهه

شدت شوق حضور در جبهه‌ها در متن مکتوب وصیت‌نامه شهدای والامقام فشارکی چنین توصیف شده است:

  1. شوق اعزام به جبهه: ما ان‌شاءالله امروز عازم جبهه هستیم و در این نبرد تاریخی و سرنوشت‌ساز به رهبری امام امت خمینی کبیر، شرکت می‌جوییم.(شهید مهدی سلمانی فشارکی)
  2. شوق فداکردن جان: در حالی این وصیت‌نامه را می‌نویسم که شوق رفتن به جبهه و شوق و عشق، جان فدا کردن اختیار نوشتن را از من گرفته است.(طلبه شهید حسین محمدی فشارکی)
  3. شدت شوق حضور در جبهه: نمی‌دانید چه شور و نشاطی وجودم را فرا گرفته، نمی‌دانید انسان وقتی به جبهه می‌آید، فارغ‌البال از تمام چیزهایی که انسان‌ها در شهر‌ها به آن دل بسته‌اند، می‌باشد و آنهایی که در جبهه هستند، می‌گویند: ‌ای کاش زودتر آمده بودیم.(شهید جعفر جعفری فشارکی فرزند قدم علی)
  4. خوشحالی حضور در جبهه: امروز رفتن به جبهه امری است واجب و خوشحالم از اینکه توانستم در این امر واجب شرکت کنم و از خداوند متعال سپاسگزارم که مرا در راه راست هدایت کرد.(شهید محمد علی مطلبی فشارکی)
  5. احساس حضور در جبهه عاشورا: الان که این وصیت‌نامه را می‌نویسم، در درون خیمه(چادر) نشسته‌ام و به خیمه‌ها نظر می‌افکنم، به یاد خیمه‌های امام حسین(ع) در دشت کربلا می‌افتم و خیمه‌های حسین(ع) را با منظره کربلای ایران در جلوی چشمم مجسم می‌کنم. خیمه‌هایی که شب‌ها صدای مناجات، تا بعد از نیمه‌های شب از هر خیمه به گوش می‌رسد، مناجاتی که از ته قلب و با خلوص نیت انجام می‌شود و خیمه‌ها را به لرزه در می‌آورد.(شهید امیر حسین نقیان فشارکی)
  6. احساس حضور در کربلا: رزمندگانی که فقط ذکرشان الله و یادشان حسین(ع) و مهدی(عج)، یوسف فاطمه(ع) می‌باشد. اینجا کربلای حسین(ع)، دشت عاشقان حسین(ع) و مهدی(عج) و فاطمه است. عاشقانی که در بین نماز مغرب و عشاء، آقا امام زمان(عج) را می‌بینند. عاشقانی که در دل شب به یاد مهدی(عج) مناجات سر می‌دهند. آری اینجا سرزمین پاک و مقدس سراسر ایران خصوصاً جبهه‌ها از غرب تا جنوب ایران که از هر وجب آن لاله دمیده است.(شهید امیر حسین نقیان فشارکی)
  7. تداوم راه حسینیان: بیایید‌ ای دوستان تا سهند تیز پای عشق را زین کنیم و بر حادثه دل بندیم و به دیدار آشنایی رویم. آری؛ هیچ وقت حسینیه دل‌هامان این‌قدر شلوغ نبوده است. کاروانیان حسینی دسته‌دسته و فوج‌فوج، به ریسمان الهی چنگ زده و با شعار "لبیک یا خمینی" روانه‌ی دیار عشاق می‌شوند و گاه در این راه به دیدار محبوب خود می‌شتابند. پس بیایید تا ما هم ادامه دهنگان راه آنان باشیم و نگذاریم که اسلحه‌ی عاشقان رازدار روی زمین همچنان سرد بماند.(شهید جواد حاج شریفی)

ه)سلام و دعا برای رزمندگان

سلام و دعا برای رزمندگان در متن مکتوب وصیت‌نامه شهدای والامقام فشارکی از عمق وجود چنین نگارش شده است:

  1. سلام بر رزمندگان: با سلام بر مفقودین این گلان پرپر گمنام و با سلام بر جانبازان این شاهدان تاریخ و با سلام بر تمامی رزمندگان آنان که صحیفه‌ی جدیدی را در تاریخ رقم می‌زنند.(شهید جواد حاج شریفی)
  2. سلام بر رزمندگان تاریخ‌ساز: با سلام بر تمامی رزمندگان، آنان که صحیفه‌ی جدیدی را در تاریخ رقم می‌زنند.(شهید جواد حاج شریفی)
  3. دعا برای رزمندگان: رزمندگان را دعا کنید و جانبازان را فراموش نکنید. خداحافظ.(شهید علی اصغر نقیان فشارکی)
  4. دعا برای رزمندگان: در آخر [از همه] می‌خواهم که امام امت و رزمندگان اسلام و مجروحین را دعا کنید. والسلام. خدایا! خدایا! تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار.(شهید مرتضی سلمانی فشارکی).
  5. دعا برای رزمندگان: و به رزمندگان اسلام دعا کنید تا ان‌شاءالله با پیروزی به کربلای حسینی برسند.(شهید یحیی احمدی فشارکی)
  6. امام زمان یاور رزمندگان: با سلام بر مولایم و آقایمان امام زمان(عج) کسی که مولا و یاور رزمندگان اسلام است.(شهید محمود محمدی فشارکی)
  7. دعای پیروزی: ای علی! ‌ای مولا و رهبر من؛ تو این دعا را هنگامی که عازم جبهه جنگ شدی، خواندی و خداوند دعای تو را مورد استجابت قرار داد و از تو درس می‌گیریم و دعای تو را می‌خوانم تا کمک کنی و لشکر جندالله را پیروز گردانی.(شهید رضا احمدی فشارکی)

و) فضیلت و ارزش حضور در جبهه

فضیلت و ارزش حضور در جبهه‌های دفاع مقدس در متن مکتوب وصیت‌نامه شهدای والامقام فشارکی، به باور قلبی چنین نگارش شده است:

  1. فضیلت حضور در جبهه: پیامبر گرامی(ص) می‌فرمایند[1]: "هنگامی‌که رزمندگان قصد جنگ کنند، خدا نجات از آتش را برایشان می‌نویسد و هنگامی که برای جهاد مهیا گشتند، خداوند به ایشان بر ملائکه مباهات می‌کند و زمانی که با خانواده‌های خود وداع می‌کنند، از گناهان خویش پاک می‌شوند و هنگامی که به جنگ با دشمن برخیزند و نبرد آغاز گردد، فرشتگان اطراف آن‌ها جمع می‌شود و برای ایشان نصرت و پایداری طلب می‌کنند."(شهید ابراهیم محمدی فشارکی)
  2. ارزش والای نماز در جبهه: اگر تمامی دنیا را به من بدهند، با دو رکعت نماز که در جبهه خواندم، عوض نمی‌کنم.(شهید امیرحسین آقاجانی) سلاح الله اکبر در جبهه: این ندای الله‌اکبر من خشابی است برای اسلحه‌ی من که معلوم نیست چه قدر جای می‌گیرد و هیچ وقت خالی نمی‌ماند و همیشه پر است.(شهید یحیی احمدی فشارکی)
  3. سلاح ایمان: این ندای الله‌اکبر من خشابی است برای اسلحه من که معلوم نیست چقدر جای می‌گیرد و هیچ وقت خالی نمی‌ماند و همیشه پر است.(شهید یحیی احمدی فشارکی)
  4. خودسازی جبهه تا شهادت: در جبهه‌ها زیاد شرکت کنید که هم محل خودسازی است و هم محل آمرزش گناهان. مواظب باشید که در رختخواب ذلت نمیرید که امام حسین(ع) در میدان نبرد شهید شد و مبادا در غفلت بمیرید که امام علی(ع) در محراب عبادت شهید شد و شما‌ ای مادران! هرگز مانع جلوگیری فرزندان خود به جبهه نشوید که فردای قیامت در محضر خداوند نمی‌توانید جواب حضرت زینب(س) را بدهید که تحمل هفتاد و دو تن شهید را نمود.(شهید مجید محمدی فشارکی)
  5. افتخار به شهادت: از این که من شهید شدم، ناراحت نباشید و به هیچ وجه برای من گریه نکنید و برای من ناراحت نباشید و باید حتی افتخار کنید که فرزندی داشتید و فدای مکتبی کردید که امامان ما، خود را فدا کردند و شما باید بدانید که این یک وظیفه شرعی برای من محسـوب می‌شـد و وظـیفه‌ای بـود که برگردنم که باید به این وظیفه عمل می‌کردم. خدایا، من از تو سپاسگزارم که تو، این توانایی را به من عطا کردی تا من جان خود را در راه تو فدا کنم.(شهید محمد مطلبی فشارکی فرزند علی)

ز) وصیت به تداوم راه جبهه

شهدا برای تداوم راه جبهه‌های دفاع مقدس در متن مکتوب وصیت‌نامه شهدای والامقام فشارکی به باور قلبی چنین وصیت کرده‌اند:

  1. مبارزه با دشمنان: ... و با دشمنان اسلام مبارزه کنید و ذلت و خواری را به خود راه ندهید که خداوند جهادگران را دوست دارد.(شهید رحیم مطلبی فشارکی)
  2. فراموش نکردن جنگ: جنگ را فراموش نکنید و راه شهیدان که همان تحکیم بخشیدن اسلام به سراسر جهان می‌باشد را ادامه دهید.(شهید مهدی مطلبی فشارکی فرزند علی اصغر)
  3. یاری ولی فقیه زمان: ای ملت گرامی و مجاهد، سخنم با شماست؛ مبادا در این زمان دست یاری از موسی زمان خود بردارید و او را تنها گذارید که اوست یاور و رهبر حق و کوبنده‌‌ی هر ظالم و ستمگری.(شهید رحیم مطلبی فشارکی)
  4. و موارد دیگری که در این مجمل نمی‌گنجد.

 

زیر نویس:


[1] آنان که ایمان آوردند و از وطن هجرت گزیدند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند، آنها را نزد خدا مقام بلندتری است و آنان بالخصوص رستگاران و سعادتمندان دو عالمند. سوره توبه آیه 20

[2] "ای پروردگار ما، بر ما شکیبایی ببار و ما را ثابت قدم گردان و بر کافران پیروز ساز" سوره البقرة آیه 250

[3] جهاد درى از درهاى بهشت است که خداوند آن را بر روى اولیاى خاص خود گشوده است. نهج البلاغه، خطبه ۲۷ و میزان الحکمه: ج 13 ص 548

[4] مجمع البیان ج2 ص 884 و بهشت و دوزخ از نگاه قران وحدیث 2 ص 486

[5] سوره صف آیه 4

[6] سوره صف آیه 4

[7] سوره البقرة آیه ۲۱۸

منبع: کتاب کتاب گنجینه معارف شهدا (آخرین سفارش‌ها و نواهای آسمانیان فشارکی)، ستاد یادواره شهدا، سیدجواد هاشمی فشارکی، انتشارات وانیا، 1397، ص 142 الی 145  و ص 186 الی 188

 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی(پژوهشگر و مولف کتاب گنجینه معارف شهدا)

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi