شناسه خبر : 77805
چهارشنبه 02 مهر 1399 , 08:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کجاهای کتاب تاریخ مان دروغ است؟

فاش نیوز - بنام خداوند جان و خرد

"بوی ماه مهر"

مدرسه ها تقریبا" باز شده اند...

میلیون ها کودک ایرانی هر روز صبح زودتر از آن چه "غریزه طلب می کند" از خواب برمی خیزند و بسیار طولانی تر از آن چه حوصله ی کودکی برمی تابد بر نیمکت ها جا خشک می کنند، من ایام تحصیل را مرور می کنم و تلخ و شیرین هایش را باز می چشم.

 در سن میان-سالگی! دریافتم که عارضه ی ستون مهره های بسیاری از همکلاسی هایم، ناشی از این است که در تمام سال های تحصیل، معلم "ورزش" راجع به "درست نشستن" و "درست راه رفتن" کلمه ای با ما سخن نگفت! مثل بسیاری از معلمان که درست و درستی را به ما یاد ندادند..!!

مثلا" وقتی در سرزمین های عربی چرخیدم فهمیدم آن چه معلم عربی به ما آموخت به درد ارتباط گرفتن با هیچ عرب زبانی در دنیای معاصر نمی خورد!

 وقتی دیدم سوری ها "مجید" را "مژید" تلفظ می کنند و عراقی ها در ابتدای قصه هاشان می گویند "چان یا ما چان" و عبدالحلیم حافظ در ابتدی شعر "المقهی" نزار قبانی به جای "جلست" می گوید "گلست" فهمیدم برخلاف تأکید معلم عربی مان، عرب زبان ها امروز چ و ژ و گ هم دارند! از افسوس ها بگذریم.

 یاد معلم تاریخ مان به خیر وقتی که خطر می کرد و در کلاس درس می گفت کجاهای کتاب تاریخ مان دروغ است؟ زنده باشی معلم دلاور حتی اگر تن تو در خاک است.

تمام درودهایم تقدیم به تو معلم ادبیات سال اول راهنمایی که آن روز کتاب رمان زیبایی را به من جایزه دادی و نیز معلمان عاشق.

 و یادت به خیر معلم دیکته ی دوم دبستان که به من 19 دادی که یادم بماند نقطه ها را سر جایشان بگذارم!

بجز معلمان دوره تحصیلی و حقوق بگیر؛ از همه معلمان دیگرم که ازآنان نیز درس ها و دانش های ارزنده ای آموختم، سپاسگزارم.

/خداوند پشت و پناهتان/

 * محمدرضا سابقی

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi