شناسه خبر : 77846
پنجشنبه 03 مهر 1399 , 10:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

لقبی که امام (ره) به نیروی هوایی دادند

در طول جنگ تحمیلی، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماهیت مأموریت و توان انجام واکنش سریع، یکی از نیرو‌هایی بود که از آغازین دقایق شروع جنگ تحمیلی، پاسخ تجاوزات ارتش رژیم بعثی عراق را با توان بالا و قدرت و سرعت مثال‌زدنی داد.

لقبی که امام به نیروی هوایی داد/ اولین کمک عقابان تیزپرواز ایران در دفاع مقدس کی بود؟

 هشت سال دفاع مقدس صحنه حضور نیرو‌های نظامی و اقشار مختلف مردم در کنار یکدیگر و علیه دشمن بعثی بود. نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر یگان‌های نظامی جانانه و دلاورانه به میدان آمدند و از جان خود در راه دفاع از وطن و انقلاب گذشتند. سرهنگ قاسم اکبری‌مقدم از پیشکسوتان دفاع مقدس در گزارشی به حضور نیرو‌های هوایی در دفاع مقدس و اقدامات آن پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

 صفحات و برگ‌های زرین کتاب تاریخ سراسر افتخار میهن عزیزمان ایران، بازگوکننده مجد و عظمت و غرور ملی کشور است. به گواه تاریخ، سرزمین پهناور ایران اسلامی در طول تاریخ کهن خود به هیچ عنوان آغازگر هیچ‌گونه تجاوز، جنگ و درگیری نبوده و همیشه خواستار صلح، امنیت و آرامش برای خود و سایر کشور‌ها از جمله همسایگان و کشور‌های همجوار بوده است.

اگر تجاوز و تعدی هم به میهن صورت گرفته است، تاریخ سراسر افتخار این سرزمین سربلند همواره گویای رشادت ها، جانفشانی ها، ایثار مردان و زنانی بوده که با عزت و شرافت، در راه آزادی و آزادگی حریم میهن خویش تا پای جان ایستاده و شجاعانه جان خویش را در این راه در طبق اخلاص نهادند.

شرح جانفشانی و دشمن ستیزی ملت خوشنام و آزاده‌ ایران که با اراده‌ای پولادین، شرف و اعتبار این سرزمین اسلامی را در برابر تمام جباران و بدخواهان شرق و غرب حفظ کرده و حماسه‌های بی بدیل پدید آوردند، در برگ برگ تاریخ ثبت و ضبط شده و در این میان رشادت‌های قهرمانان ملت بزرگ ایران در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، چه در هشتم شهریور سال ۱۳۲۰، آن زمانی که حکام سرسپرده‌ ایران در مقابل هجوم متفقین در جنگ جهانی دوم تسلیم شدند، پرسنل نیروی هوایی با درایت و بصیرت کامل، با فرماندهان رده‌ بالای خود که سرسپرده محض بودند اعتراض خود را اعلام کردند، و چه در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و ۱۹ بهمن ۵۹ که با پیوستن به سیل خروشان ملت و بیعت تاریخی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نام خود را در تاریخ جاودانه کردند و چه آن زمانی که با شجاعت وصف ناپذیر خود رؤیا‌های دشمن خام‌اندیش بعثی را به کابوسی جانکاه بدل کرده، و برگ‌های زرین تاریخ نبرد‌های هوایی فرزندان این آب و خاک را زینتی دو چندان بخشیدند.

نیروی هوایی، نیروی الهی

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قهرمان که بنا به فرمایشات امام راحل (ره) لقب نیروی هوایی الهی دریافت کرد، با همکاری و تلاش کم‌نظیر و غیر قابل وصف نیرو‌های خود اعم از خلبان، فنی، پشتیبانی و اداری پرسنلی، در حوزه‌های مختلف شامل عملیات هوایی برون مرزی، پشتیبانی هوایی، اطلاعات، پدافند، فنی و مهندسی و... با به پرواز درآوردن عقاب‌های آهنین بال خود در آغازین روز‌های دفاع مقدس، با حملات سهمگین و صاعقه وار، بذر شکست را در سرزمین‌های داغ خوزستان و کوه‌های سر به فلک کشیده کردستان و کرمانشاهان افشاند، که هرگز داعیه‌ فتح سه روزه‌ خوزستان و یک هفته‌ای ایران اسلامی را در سرنپروراند. اینک وارثان آن قهرمانان گمنام در تلاشند تا با بیان گوشه‌هایی از حماسه‌های بی‌بدیل پیشکسوتان خود، دین خویش را به این قهرمانان دلاور ادا کنند.

در طول جنگ تحمیلی، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماهیت مأموریت و توان انجام واکنش سریع و نیز توانایی ابزار جنگی که در اختیار داشت، با رساندن خود به اهداف حیاتی دشمن در عمق خاک آن، در سریع‌ترین زمان ممکن، یکی از نیرو‌هایی بود که از آغازین دقایق شروع جنگ تحمیلی، پاسخ تجاوزات ارتش رژیم بعثی عراق را با توان بالا و قدرت و سرعت مثال زدنی داد و کلیه معادلات دشمن، در زمین گیر کردن این نیروی الهی را بَر هم زد.

برنامه ریزی برای ورود نیروی هوایی به صحنه جنگ

هدف و مأموریت نیروی هوایی در طول هشت سال دفاع مقدس بیرون راندن و متوقف ساختن ماشین جنگی دشمن بود. بر این اساس فعالیت‌های رزمی نیروی هوایی در طول دوران هشت ساله دفاع مقدس را می‌توان شامل انهدام پالایشگاه‌ها برای قطع صدور نفت و عدم تولید فراورده‌های نفتی، صنایع بزرگ، پایگاه‌های نیروی هوایی دشمن در عمق خاک آن کشور، نیروی دریایی دشمن، پل‌های ارتباطی روی رودخانه‌های بزرگ، رژیم بعث صدام دانست.

فعالیت‌های پشتیبانی رزمی نیروی هوایی شامل: پشتیبانی نزدیک هوایی از یگان‌های زمینی و دریایی در طول جنگ، عکس برداری هوایی و شناسائی هوایی، حمل و نقل نیرو، تجهیزات و مجروحین، پوشش هوایی امن آسمان کشور و مناطق عملیاتی و اسکورت کاروان کشتی‌های تجاری و نفت کش در طول دو هزار و ۹۶۴ روز جنگ تحمیلی بوده است.

با توجه به قرائن و شواهد تجاوزات زمینی و هوایی دشمن و گزارشات متعدد فرماندهان ارتش به مسئولین سیاسی کشور بر لزوم تهیه طرح مقابله با حمله‌ احتمالی گسترده دشمن و پس از برگزاری جلسات متعدد، نهایتاّ در اوایل تابستان سال ۵۹ طرح‌های عملیاتی مربوط به نیرو‌های سه گانه ارتش تنظیم، تصویب و ابلاغ می‌شود.

نکته قابل توجه اینکه در طرح ابلاغی، نیروی هوایی ارتش را از انجام حملات پیش دستانه و غافلیگرانه منع کردند و جو سیاسی حاکم بر کشور اجازه پیشدستی به نیروی هوایی ارتش را نداد، لذا هنگام تجاوز رژیم بعثی صدام، نیروی هوایی ارتش عملیات خود را بر مبنای عملکرد انتقام طرح ریزی کرد. اصل غافلگیری که یکی از اصول ۹ گانه سرنوشت ساز جنگ است، از نیروی هوایی دریغ شد.

اولین پاسخ هوایی به دشمن

ظهر روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه، هواپیما‌های رژیم بعثی صدام در یک حمله هوایی گسترده ۱۹ مکان شامل پایگاه‌های هوایی و فرودگاه‌های ایران را مورد هدف قرار دادند. در کمتر از دو ساعت بعد از حمله رژیم بعثی صدام، هواپیما‌های نیروی هوایی ایران، در واکنشی سریع و غیر قابل باور برای دشمن، از پایگاه سوم شکاری همدان و ششم شکاری بوشهر در قالب دو گروه چهار فروندی به پایگاه هوایی شعیبیه در استان بصره عراق و پایگاه هوایی کوت در استان العماره هوایی رژیم بعثی صدام حمله و اولین پاسخ کوبنده و دندان شکن را به دشمن دادند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi