شناسه خبر : 77889
یکشنبه 06 مهر 1399 , 08:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کنگره ملی لاله‌های سفید برگزار شد

معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران از انجام مکاتبه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی امنیت ملی برای نام‌گذاری روز دوم مهر با نام شهدای منا خبر داد.
 
کنگره ملی لاله‌های سفید برگزار شد/پیگیری نام‌گذاری یک روز با نام گرامی‌داشت سالگرد شهدای منا
مهندس سعید اوحدی روز چهارشنبه ۲ شهریور در کنگره ملی لاله‌های سفید با گرامی‌داشت خاطره تمام شهدا به‌ویژه شهدای منا گفت: فاجعه منا در سال ۱۳۹۴ اتفاقی بود که کل جهان اسلام را داغدار کرد و هرگز برای لحظه‌ای از ذهن ما پاک نمی‌شود. 
وی افزود: به قول شهید سردار سلیمانی «شهید قبل از شهادت به مقام شهادت می‌رسد»، روح بلند شهدای منا مقام شهادت را نصیب آنان کرده و به درجه‌ای رسیدند که جسم مادی آن‌ها توان روح بلند آنان را نداشت.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران جنایت و بی‌لیاقتی حکام سعودی را فراموش‌نشدنی دانست و گفت: شهدای منا در زیباترین حالاتی که انسان در آن قرار می‌گیرد و مظلومانه مانند سیدالشهدا (ع) با لبی تشنه به شهادت رسیدند.
معاون رییس جمهور با اشاره به واکنش حکیمانه رهبر معظم انقلاب گفت: اگر نهیب ایشان نبود امروز حتی یک پیکر از این عزیزان هم به کشور ما باز نمی‌گشت. البته پیکر مطهر ۴۲ شهید این فاجعه نیز در مقبره الشهدای منا در عربستان دفن شد تا سندی از جنایت سعودی‌ها در آنجا باشد.
رییس بنیاد شهید افزود: خداوند خود را جانشین شهدا در خانواده‌های آنان می‌داند و بر این اساس اگر کسی دل فرزند شهیدی را به درد بیاورد خداوند را ناراضی کرده است.
اوحدی تأکید کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب پیگیری فاجعه منا همواره در دستور کار است و عربستان سعودی باید لایه‌های پنهان ماجرا را مشخص کند و حقوق خانواده‌های شهدا باید ادا شود.
وی در پایان افزود: مکاتبه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی امنیت ملی برای نامگذاری روز دوم مهر با نام شهدای منا انجام شده است و امیدواریم با اجرای این کار یاد و خاطره این شهدا بیش از پیش زنده بماند. همچنین در سال‌های گذشته در ایام اربعین موکبی به اسم شهدای منا نام‌گذاری می‌شد و امیدواریم اگر امسال در شهرها چنین موکبی برپا شد این نام‌گذاری هم انجام شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت در این کنگره تأکید کرد: اگر کسی قرار است در ایام حج به چند میلیون نفر خدمات ارائه بدهد باید بتواند برنامه‌ریزی و مدیریت درستی داشته باشد تا چنین فاجعه‌ای رقم نخورد و هزاران خانواده عزادار نشوند. در فاجعه منا مسئولان عربستان تمام ورودی و خروجی‌ها و برنامه‌های حجاج را در اختیار داشتند و می‌توانستند با هدایت درست حجاج، جلوی این فاجعه را بگیرند.
وی با اشاره به بحث تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد فاجعه منا گفت: مسببان این فاجعه هنوز هم می‌گویند در حال تحقیق هستیم و این در حالی است که باید به خانواده‌های عزادار جهان اسلام جواب بدهند.
علیرضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت نیز در کنگره ملی لاله‌های سفید اظهار کرد: فاجعه منا از سوی کشور‌های اسلامی باید بررسی و جواب مشخص از طرف میزبان ارائه شود. تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور همه کشور‌های آسیب‌دیده از طرف میزبان حج امری ضروری است.
وی افزود: شهدای این فاجعه فقط ایرانی‌ها نبودند و بیش از 7 هزار نفر در این واقعه شهید شدند و دلیل آن باید مشخص شود. خوشبختانه بیانات مقام معظم رهبری در آن زمان فضای پیگیری را کاملاً متفاوت کرد و پیگیری‌های مستمر دوستان تا به امروز ادامه دارد و این قاطعیت، بسیاری از مسائل را حل کرد.
رییس سازمان حج و زیارت تأکید کرد: در کنار پیگیری‌های سیاسی این فاجعه از طریق حقوقی نیز پیگیری شده است، اما متأسفانه با عدم همکاری طرف عربستانی، این موضوع به نتیجه نرسیده است.
سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این کنگره با اشاره به قرار داشتن در آستانه اربعین حسینی (ع)، گفت: شهدای منا هم مظلوم و تشنه مانند شهدای کربلا شهید شدند و این شهدا نیز برای ما پیام‌آور فرهنگ ایثار و شهادت هستند.
گفتنی است این مراسم با حضور خانواده‌های معظم شهدای منا و ایثارگران در مراکز استانی سراسر کشور به صورت هم‌زمان و از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.
در این کنگره از خانواده‌های شهدای منا شهیدان میرانصاری، رحیمیان، حسینی، آقایی‌پور، گودرزی، رهبری، حکیمی راد و مویدزاده با اهدای لوح یادبود تجلیل شد.
منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi