شناسه خبر : 77921
چهارشنبه 09 مهر 1399 , 11:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سوالی که در کوچه و خیابان هم شنیده می‌شود

شک از خصایص بشر است که می‌تواند مقدمه‌ی ایمان باشد. انسان گاهی نسبت به خدا و اعتقاداتش هم شک می‌کند و کفری که می تواند مقدمه‌ی ایمان باشد، زاییده‌ی همین...

فاش‌نیوز -  چرا پول ما در لبنان و فلسطین خرج می شود؟ این سئوالی است که گاهی در کوچه و خیابان هم شنیده می‌شود. نمی‌دانم مشکل در بینش و تحلیل مسائل است یا کم‌کاری رسانه‌های خودی و یا معنی مثل معروف «چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است»! البته مصالحی هم در نظر گرفته می‌شود که نمی‌توان جواب اصلی این سئوال را فریاد زد. درست است که از نقش دیوار بی اعتمادی مردم نسبت به بعضی از مسئولین و رسانه‌ها که دید برخی از هم‌وطنان را نسبت به برخی حقایق کور می‌کند نمی‌توان گذشت اما این‌طور هم نیست که بگوییم همه‌ی این کج‌فهمی‌ها به‌خاطر تبلیغ رسانه‌های بیگانه است.

شک از خصایص بشر است که می‌تواند مقدمه‌ی ایمان باشد. انسان گاهی نسبت به خدا و اعتقاداتش هم شک می‌کند و کفری که می تواند مقدمه‌ی ایمان باشد، زاییده‌ی همین شک بشری است. این شک باعث می‌شود همواره راجع‌به یک موضوع دو یا چند دیدگاه وجود داشته باشد و در هیچ کجای دنیا و در هیچ مسئله‌ای دیدگاه‌های مخالف ناپدید نشده‌ و نخواهد شد؛ حتی دانستن حقایق وقایع هم تاریکی ابهام همه‌ی ذهن‌ها را روشن نمی‌کند؛ ولی آگاهی بیشتر و تفکر نسبت به یک مطلب امکان گمراهی را کم‌تر می‌کند.

ما هم کم و بیش چند پاسخ به این پرسش مهم می‌دهیم که کلیشه‌ای‌ترین و ساده‌ترین آن این است که وظیفه‌ی ما حمایت از مظلوم و کمک به مظلومان در برابر ظالم است؛ که در برابر آن مثل معروف «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است» داده می‌شود. به هرحال انسان برای خودش زندگی می‌کند و این هم منطقی است که پول را خرج خودش کند تا خرج بی‌دلیل برای دیگری؛ آن هم در شرایط کنونی اقتصاد مملکت ما.

ولی این مسئله دلایل خیلی مهم‌تری دارد که اگر در یک جمله بگوییم می‌شود «دشمن دور کم‌خطرتر از دوست نزدیک است» و این مسئله‌ی دور نگه‌داشتن دشمن همان مسئله‌ی اصلی و حیاتی حفظ امنیت است که اگر از دید یک آدم بی‌دین و لائیک هم به این قضیه نگاه کنیم مشخص است که وظیفه‌ی نیروهای فرامرزی، اعم از مدافعین حرم و جبهه‌ی مقاومت در نهایت، دفاع از حرم مقدسی که همان مرزهای کشور است می‌باشد. در حقیقت نیروهای فرامرزی ما پاسدار اعتقاد و افتخارشان هستند؛ هم از اعتقاد و دین‌شان که حرم معصومین علیهم‌السلام، به‌عنوان نمادی از آن است حراست می‌کنند و هم برای مملکت‌شان می‌جنگند که مایه‌ی افتخار هر کسی است.

و در نهایت، جواب مهم دیگر به سئوال منظور نظر که کم‌تر دیده می‌شود این است که جامعه‌ی جهانی و عرصه‌ی روابط بین‌الملل هم همان کوچه و خیابان و محله‌ی خودمان در ابعاد بزرگتر است؛ با همان پیاده‌ها و سواره‌ها و لات‌ها و اراذل و توسری‌خورها.

لات محل اول سراغ توسری‌خور می‌رود و اگر جسارت پیدا کند دیر یا زود نوبت شماست. ولی در هیچ کجا به شما اجازه نمی‌دهد که به دلیل دفع خطر احتمالی، حمله کنید. به‌عبارت دیگر، هر اقدامی در جامعه‌ی جهانی بازخورد، واکنش و مسئولیت خودش را دارد. پس سری را که درد نمی‌کند دستمال نمی‌ببندند و با حمایت از مظلوم یا توسری‌خور خیابان، هم خطر آتی را دفع کرده‌ایم و هم مسئولیت کمتری متوجه‌مان است. در حقیقت به‌جای اینکه مستقیما در ماجرا نقش داشته باشیم، دیگری کار باب میل‌مان را برایمان انجام می‌دهد؛ وگرنه برای هر آدمی واضح است هزینه‌ای را که فکر می‌کنیم برای آبادانی کشور بیگانه خرج می‌کنیم هزینه اصلی را مردم آن منطقه به‌جای ما پرداخت می‌کنند و این مسئله آنقدر مبرهن است که حتی آن خواننده‌ی زن مسیحی معروف لبنانی هم به آن اشاره کرده است.

در پایان باید گفت امنیت، لازمه‌ی تشکیل و پایداری جوامع بشری است و این امنیت ابعاد گوناگونی دارد؛ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... و با تزلزل هر یک از این ابعاد امنیت، زندگی مختل خواهد شد؛ نمونه‌ی واضح آن، امنیت اقتصادی است که اخیرا نبود یا ضعف آن ملموس شده ولی مهم‌ترین جنبه‌ی امنیت که لازمه‌ی سایر جوانب آن است، امنیت نظامی، شامل امنیت جانی و حریم سرزمینی است که جوامع بشری همواره برای حفظ آن، هزینه‌های گزافی داده‌اند و این‌ها ربطی هم به دین و اعتقاد ندارد و مردم و کشور خاصی هم ندارد.

|محمدیاسین ساقی

اینستاگرام
سلام ، با تشکر از مقاله ارایه شده باید عرض کنیم رسالت فاش نیوز در نشر فرهنگ ایثار و شهادت توانسته پاسخ بسیاری از شبهات را بطور عملی در ارتباط با مجاهدان فی سبیل الله و وطن پرستان واقعی بدهد اما شبهات کهنه که در جامعه و افکار برخی افراد سست ایمان در اثر هجمه فرهنگی دشمن نهادینه شده در دو بخش قابل بررسی میباشد زیرا شبهات کهنه با یکدیگر در ارتباط هستند و هر شبهه مثل مهره های تسبیح به شبهه دیگری با نخ گذر زمان و تاریخ مرتبط گردیده است.
خوشبختانه سپاه پاسداران چند سالی از لاک خاموشی تبلیغات و اطلاع رسانی خدمات گسترده به عموم مردم همچنین ارتباط مستقیم فرماندهان ولایتمدار با مردم خارج شده و بطور عملی به کلیه شبهات پاسخ داده است. تشییع پیکر شهید عزیز قاسم سلیمانی موید ارزیابی یاد شده میباشد که شبهات کهنه را ریشه کن کرده لیکن در بخش دوم افراد مریضی که هیچگونه حب وطن ندارند یا مزدور اجانب میباشند در جبهه دشمن قرار دارند لذا مصداق پاسخگویی به شبهه و روشنگری و هدایت نخواهند بود.


با تشکر از محمد یاسن عزیز، پزشک علاقه مند به سیاست
در تکمیل این اصل یکصدو پنجاه چهارم از میثاق ملی ؛ نیز کوتاه و گویاست:
اصل‏ یکصد و پنجاه و چهارم قانون اساسی : جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ سعادت‏ انسان‏ در کل‏ جامعه‏ بشری‏ را آرمان‏ خود می‏ داند و استقلال‏ و آزادی‏ و حکومت‏ حق‏ و عدل‏ را حق‏ همه‏ مردم‏ جهان‏ می‏ شناسد. بنا بر این‏ در عین‏ خودداری‏ کامل‏ از هر گونه‏ دخالت‏ در امور داخلی‏ ملتهای‏ دیگر، از مبارزه‏ حق‏ طلبانه‏ مستضعفین‏ در برابرمستکبرین‏ در هر نقطه‏ از جهان‏ حمایت‏ می‏ کند.
نه قبول نیست فاش ... جنبه نظر مخالف رو داشته باش .
همش که گل و بلبل نیست که !!!! راهتون رادیکاله ...
سلام و تبریک به شما بابت این نگاه دقبق و موشکافانه.
وقتی یک طرف در منازعات سکوت کند، طرف مقابل که کم هم نیستند گستاخ شده و اذهان مردم، بخصوص جوانان را با تبلیغات گسترده و امکاناتی که در اختیار دارند مسموم و ضمن ایجادشبهه افکارعمومی را به سمت و سویی که میخواهند میبرند.
راهش هم مشخص است، تبلیغات و اطلاع رسانی دقیق و البته صادقانه از سوی دستگاههای متولی.
هرچندشاید اخبار صادق در برخی از موضوعات به نفع ما نباشد ولی بهرحال مردم بهتر میتوانند با اینگوته موارد صادقانه برخورد کنند.
ممنون از نظرکارشناسی محمدیاسین عزیز.
ماشاءاله خانوادگی به جرگه نویسندگی پیوستید!!!
سلام و درود رحمت خدا برشما سرباز ولایت و ان شالله سرباز حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف ...

قلم صریح .. بدون حاشیه و جذاب قابل درک شما در تفهیم وتشریح مسایل سیاسی ، برای قشرجوان ..قابل فهم است و .ان شالله موفق و موفق تر باشید

و..خدا یاورتان باشد .. با نوشته هاتون برای قشر جوان و نوجوان روشنگری کنید که در این عصر... عین جهادفی سبیل الله است.. ..
ایرانی جماعت که کل عمرش زیر فشار تحریم و گرونی و دروغ بوده ، فشار شب اول قبر براش مشت وماله فاش !!! حالا هی نظر مارو سانسورش کن ...
گنجاندن بیشترین مطلب و تحلیل در کوتاهترین متن قابل تقدیر است
سلام آ ایا ایشان فرزند آقای دکتر ساقی هستند؟ متن خیلی قدرتمندی نوشته که جذاب هم هست خوشحالیم جوانان در سن کم چنین تحلیل زیبا و مناسبی دارند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi