شناسه خبر : 77953
سه شنبه 08 مهر 1399 , 08:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خبرهای ضد و نقیض از تعطیلی سفارت آمریکا و خروج سفیر این کشور از بغداد

همزمان با پخش شایعه تعطیلی سفارت آمریکا در عراق، یک شبکه آمریکایی نزدیک به کاخ سفید اعلام کرد، سفیر این کشور بغداد را به مقصد کنسولگری آمریکا در اربیل عراق ترک کرده است.
«اسکای نیوز» از خروج «متیو تولر» سفیر آمریکا از سفارت این کشور در منطقه سبز بغداد و رفتن وی به کنسولگری واشنگتن در «اربیل» عراق خبر داد. این در حالی است که شبکه «العربیه » وابسته به رژیم سعودی، اعلام کرد، سفیر آمریکا بغداد را ترک نکرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس گزارش العربیه، تصمیم گیری نهایی درباره بستن سفارت آمریکا در بغداد، هنوز اتخاذ نشده است.
شبکه تلویزیونی «دجله»، که وابسته به آمریکا است، نیز از احتمال تعطیلی ۱۵ سفارت کشور‌های دیگر در بغداد، به دنبال بسته شدن سفارت آمریکا و پیروی از اقدام واشنگتن، خبر داد.
شبکه خبری «المیادین» هم دیروز گزارش داد، منابع دیپلماتیک به این شبکه خبر دادند، واشنگتن به هم پیمانانش اعلام کرده‌، بستن سفارتخانه آمریکا در بغداد، قطعی است.
قبلا« برهم صالح»‌، رئیس‌جمهور عراق، گفته بود که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، به صورت جدی، بستن سفارت این کشوردر بغداد را بررسی می‌کند و برای انجام این کار، آماده است.
روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» طی مطلبی، نوشت که آمریکا به دولت عراق و شرکای دیپلماتیک خود گفته است سفارت خود در بغداد را به طور کامل تخلیه و ترک خواهد کرد، مگر آنکه عراق حملات به منطقه سبز را کنترل کند.
در پی بی‌اعتنایی آمریکا به مصوبه دی ماه گذشته پارلمان عراق، مبنی بر خروج نیروهای خارجی، حملات علیه اهداف آمریکا در عراق شدت گرفته است.
در پی اعلام تصمیم آمریکا برای بستن سفارت خود در بغداد، « عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم»، از سفیر آمریکا خواست عراق را ترک کند.
او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: آمریکا ۶ تریلیون دلار در عراق ضرر کرده است. زیرا علیرغم احداث بزرگترین و گران‌ترین سفارت در عراق‌، حال می‌خواهد آن را ببندد‏‎، زیرا توان حفاظتش را ندارد.
این روزنامه‌نگار شهیر عرب در ادامه، خطاب به سفیر آمریکا در عراق نوشت: جمع کن برو، اصلا جای تاسف هم ندارد. آیا ۱۲ سال تحریم و دو میلیون شهید را فراموش می‌کنیم؟
پادگان نه سفارت
دیروز« اکرم الکعبی»، دبیرکل جنبش النجباء عراق، اعلام کرد: ما منتظر موضع رسمی همه گروه‌ها درباره پادگان نظامی‌ای هستیم که حاکمیت کشورمان را نقض می‌کند. الکعبی افزود: این پادگان را آمریکا در مرکز بغداد به نام سفارت ایجاد کرده تا به فساد و خرابکاری اقدام کند. او هشدار داد: حتی اگر همه گروه‌ها سکوت کنند، مقاومت موضع خود را دارد، به ویژه اینکه سلاح‌های دقیقی در اختیار دارد.
جنبش عصائب اهل الحق در عراق هم نقش تخریبی سفارت آمریکا در این کشور علیه فرهنگ و ارزش‌های مردم عراق را خطرناک‌ دانست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این جنبش اعلام کرد: چیزی به نام هدف قرار‌دادن نمایندگی‌های سیاسی و فرهنگی در عراق نداریم، مرکزی که هدف قرار می‌گیرد، سفارت است و این کار نیز دلایل مشخصی دارد.
حضور گسترده نیرو‌ها به همراه تسلیحات سنگین و نیمه سنگین در این مرکز، موجب شده است تا سفارتخانه تبدیل به پادگان نظامی بشود.
جنبش عصائب اهل الحق عراق نقش تخریبی سفارت علیه فرهنگ و ارزش‌های مردم عراق را خطرناک‌تر از نقش نظامی، امنیتی و جاسوسی آن دانست.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi