شناسه خبر : 78277
شنبه 26 مهر 1399 , 15:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

"کاوه نبیری" پهلوان شهید سرزمین آفتاب/فیلم

سردار رشید اسلام شهید کاوه نبیری از فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس استان مرکزی است که از وی با منش پهلوانی و جوانمردی یاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، دفاع مقدس چشمه‌ای جوشان از معارف و آموزه‌های دینی رزمندگانی بود که در مکتب پاک امام راحل درس خوانده و در حماسه‌ای عاشورایی بار دیگر علم عشق حسینی را در بلندای جهان به اهتزاز درآوردند.

به منظور معرفی بهتر سیره پاک شهدای گلگون کفن دفاع مقدس در پرونده ویژه‌ای در آغاز هر هفته با عنوان "به امید شهدا" به معرفی یکی از شهدای شاخص دوران دفاع مقدس استان مرکزی خواهد پرداخت.

 شهید کاوه نبیری سال 1340 در تهران متولد شد، مدتی بعد خانواده‌اش به اراک مهاجرت کردند، وی تحصیلات خود را با کمال موفقیت تا هنگام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در اراک ادامه داد و در مبارزات و تظاهرات مردم ایران علیه رژیم سفاک ستم‌شاهی شرکت مؤثر داشت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی لباس مقدس پاسداری را زینت‌بخش قامت استوار خود کرد و با آغاز هجوم تجاوز دشمنان به خاک میهن اسلامی قدم در عرصه دفاع از حریم اسلام گذاشت.

نقش کلیدی شهید نبیری در سرکوب ضدانقلاب در شورش‌های کردستان

شهید نبیری در سرکوبی ضدانقلاب در شورش‌های کردستان که به دست عاملان داخلی استکبار جهانی، جهت مقابله با انقلاب اسلامی و تجزیه کردستان به وجود آمده بود، شرکت فعال داشت به طوری که  خاطره رشادت‌های بی‌نظیر او در پاک‌سازی شهرهای بانه، سردشت، مریوان، پاوه، سردشت در حافظه تاریخ افتخارآمیز ایران به یادگار مانده و پس از پاک‌سازی کردستان از وجود پلید ضدانقلاب به جبهه‌های جنوب روی آورد.

وی بارها در عملیات مختلف رزمندگان اسلام بر علیه دشمن متجاوز بعثی شرکت فعالانه داشت به طوری که در عملیات پیروزمند فتح المبین و بیت‌المقدس در سمت فرمانده گروهان نقش بسیار مؤثری ایفاء کرد.

در عملیات والفجر مقدماتی در واحد طرح و عملیات لشکر و پس از آن در سمت فرماندهی گردان علی بن ابی‌طالب(ع) در کنار نیروهای عاشق بسیجی فعالیتی چشم‌گیر داشت و خاطره رشادت‌های وی در عملیات خیبر در جزایر مجنون هنوز در اذهان هم‌رزمانش می‌درخشد، به گونه‌ای کهدر عملیات بدر، به عنوان فرمانده عملیات لشکر 17 علی بن ابی‌طالب(ع) و در عملیات‌های والفجر 8، کربلای 4 و 5 با سمت فرمانده تیپ دوم از همین لشکر، نقش به سزایی در به ثمر رساندن فتوحات و پیروزی‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌های جنوب داشت.

شهید نبیری به لحاظ اخلاقی و روحی از صلابت و صداقت خاصی برخوردار بود، در عین حال به قدری افتاده و گرم با برادران بسیج و عموم مردم برخورد می‌کرد، که هیچ‌گاه تصور فرماندهی وی در اذهان تداعی نمی‌شد.

حضور شهید نبیری در جبهه مقاومت در کنار مبارزان فلسطینی

وی نبرد با دشمنان اسلام را محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نکرد و با تسلطی که به مکالمه زبان عربی داشت، مدتی را در منطقه بعلبک در لبنان مظلوم در کنار رزمندگان فلسطینی گذراند و آن‌ها را با روش‌های جنگ نوین که حاصل فکر و اندیشه برتر فرماندهان جوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود آشنا ساخت، تا در آینده تاریخ شاهد آزادسازی فلسطین به دست سربازان جان بر کف اسلام ناب محمدی(ص) باشد.

رزمندگان حزب‌الله لبنان از آموزش‌ها و تجاربی که شهید کاوه نبیری به آن‌ها منتقل کرده به نیکی یاد می‌کنند و تا مدت‌ها ارتباط عاطفی رزمندگان لبنانی و فلسطینی با شهید کاوه نبیری ادامه داشت و با وی در تماس بودند و خبر شهادت کاوه برای این سربازان پاک‌باخته امام خمینی(ره) یکی از حزن‌انگیزترین خبرها بود اما همواره کاوه‌هایی هستند که مجری فرمان‌های الهی هستند و وی به تبعیت از فرمان مبارک امام خمینی(ره) مسئله اصلی زندگی خود را جنگ قرار داده بود.

 در تاریخ 29 آذرماه 65  در شلمچه وصیت‌نامه‌اش را می‌نویسد که حاکی از علاقه و اخلاص وی به حضرت امام(ره)، انقلاب اسلامی و مسئله جنگ بوده و جایگاه حمایت از جنگ را از دیدگاه امام(ره) همیشه گوشزد و سفارش می‌کرد.

شهید نبیری در تمام عملیات سرنوشت‌ساز لشکر اسلام در سمت‌های مختلف فرماندهی حضور تعیین‌کننده داشت و در طول مدت حضور در جنگ 5 بار مجروح شد به طوری که در عملیات پیروزمند والفجر 8 مواضع نیروهای اسلام تثبیت شد و دشمن در برابر اراده الهی رزمندگان اسلام تسلیم گردید، بعد از گذشت چند روز از عملیات به سختی مجروح شد، که این امر باعث شد مدت زمانی را بر روی تخت بیمارستان بستری شود، تقدیر الهی این بود که باز به جهاد مخلصانه خود ادامه دهد.

کربلای 5 برگ پایان فصل عاشقی شهید نبیری در جبهه‌ها

با شروع عملیات کربلای 1 در حالی که هنوز کاملاً بهبود نیافته بود، با در دست داشتن عصا به منطقه عملیاتی بازگشت و حضور وی در منطقه مهران با وضعیت مجروح باعث افزایش روحیه برادران بسیجی و هم‌رزم ایشان گردید. آنان که کاوه نبیری را شناختند، شناخت آن‌ها در لحظات مرگ و زندگی کامل شد.

نکته اخلاقی در مورد متانت و تقوای وی این که، اهل خانواده اقوام و فامیل هیچ‌گاه از زبان سردار شهید کاوه نبیری نشنیدند که در لشکر دارای مسئولیت و در رده فرماندهان است و هرگاه به‌ طور مستقیم و یا غیر مستقیم نیز مطرح می‌شد از دادن جواب امتناع می‌کرد.

در عملیات کربلای 4 با شکستن خط دشمن نقش مؤثری را در هدایت نیروها به عهده داشت، در عملیات کربلای 5 پس از پیروزی رزمندگان اسلام و فتح مناطق پیش‌بینی شده و انهدام ماشین جنگی دشمن، در حالی که هنوز خستگی ناشی از تب و تاب عملیات چند روزه از تن وی خارج نشده بود، در منطقه شلمچه به آرزوی دیرینه خود که فوز عظیم شهادت بود نائل شد و پیکر مطهرش در گلزار شهدای اراک به خاک سپرده شد.

 

download

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi