شناسه خبر : 78368
پنجشنبه 01 آبان 1399 , 08:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

همشهری، فرق شهادت و مرگ را بدان!

روزنامه «همشهری» در ادبیاتی به دور از شأن فرهنگ ایثار و شهادت، به انتشار خبر شهادت پاسدار بسیجی «محمد محمدی» پرداخت؛ اما به‌جای واژه «شهادت» از واژه‌های «قتل» و «مرگ» استفاده کرد و در متن خبر هم همانند تابلو‌های شهری، سهواً یادش رفت تا از واژه «شهید» استفاده کند!

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پاسدار بسیجی «محمد محمدی» روز دوشنبه ۲۷ مهر حوالی ساعت ۱۹ در منطقه «تهرانپارس»، هدف ضربات چاقوی اراذل و اوباشی که اقدام به فحاشی و مزاحمت برای یک خانم کرده بودند، قرار گرفته و پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.

براساس اظهارات شاهدان عینی، ماجرا از این قرار است که اراذل و اوباش با صدای بلند، با الفاظ بسیار رکیک و ناموسی به یک خانم فحاشی می‌کنند که پاسدار شهید «محمد محمدی» با جملاتی با مضمون این‌که «فحش ندهید! این‌جا نوامیس مردم رفت و آمد می‌کنند» و... از اراذل و اوباش می‌خواهد تا در انظار عمومی، عفت کلام را رعایت کرده و به این درگیری خاتمه دهند؛ اما اراذل و اوباش که در ابتدا دو یا سه نفر بودند، به فحاشی خود ادامه داده و با این پاسدار بسیجی نیز درگیر می‌شوند.

آن‌ها سپس سایر دوستان خود را مطلع کرده و دسته‌جمعی فضایی آکنده از رعب و وحشت را در خیابان شهید صفایی فراهانی (۲۴۴ شرقی) واقع در خیابان «استخر» ایجاد می‌کنند و با چاقو پاسدار بسیجی «محمد محمدی» را هدف قرار می‌دهند که وی به‌دلیل عمق زیاد این ضربات و پاره شدن ریه و قلبش، به شهادت می‌رسد.

خبر شهادت پاسدار بسیجی «محمد محمدی»، آن‌قدر دردآگین بود که کاربران فضای مجازی، با هشتگ‌های #شهید_محمد_محمدی و #شهید_امر_به_معروف یاد و خاطره این شهید والامقام را گرامی داشتند؛ هرچند که طبق معمول، برخی کاربران معلوم‌الحال نیز سعی کردند تا جای جلاد و شهید را باهم عوض کنند و برخی سلبریتی‌ها و «مدعیان پوچ‌اندیش» هم که پیش از این، برای دفاع از قاتلی که به قصاص محکوم شده بود، هشتگ #اعدام_نکنید زده بودند، در این‌باره سیاست سکوت را پیش گرفتند.

«مرگ» یا «شهادت»؟

خبر شهادت پاسدار بسیجی «محمد محمدی» در برخی روزنامه‌ها مانند «کیهان» و «همشهری» منتشر شد؛ در این راستا روزنامه کیهان این خبر را با «شهادت بسیجی آمر به معروف در حمله 7 تن از اراذل و اوباش» منتشر کرد؛ اما انتشار این خبر در روزنامه «همشهری» وابسته به شهرداری تهران کمی متفاوت بود.

در این راستا، روزنامه «همشهری» در ادبیاتی به دور از شأن فرهنگ ایثار و شهادت، به انتشار این خبر پرداخته و به‌جای واژه «شهادت» از واژه‌های «قتل» و «مرگ» استفاده کرد و در متن خبر هم این رسانه وابسته به شهرداری تهران، همانند تابلو‌های شهری، سهواً یادش رفته تا از واژه «شهید» استفاده کند.

«مرگ» یا «شهادت»

«هواخواهی از زن جوان» یا «دفاع از ناموس»؟

همچنین روزنامه «همشهری» در متن این خبر، با اشاره‌ای ناقص به ماجرای شهادت پاسدار بسیجی «محمد محمدی»، این ماجرا را به‌گونه‌ای تشریح کرده است که گویی یک درگیری کوچک شخصی بین دو نفر اتفاق افتاده و اهالی محل هم به «هواخواهی از زن جوان» وارد مشاجره شدند، درحالی که مسئله بزرگ‌تر از این‌ها بوده و بی‌شک اهداف شهید «محمد محمدی» دفاع از «نوامیس جامعه» در برابر بی‌عفتی و فحاشی اراذل و اوباش بوده است؛ هم از حرمت و شخصیت خانمی که مورد اذیت و آزار قرار گرفته و هم از حرمت و شخصیت زن و بچه‌هایی که در آن محل شلوغ حضور داشتند.

در این راستا، باید به این نکته توجه داشت که اراذل و اوباش با «سکوت جامعه» دست به بی‌قانونی، بی‌عفتی و جنایت می‌زنند؛ بنابراین اجرای فریضه «امر به معروف» و «نهی از منکر» یا همان «تذکر لسانی»، در راستای جلوگیری از وقوع بی‌قانونی در جامعه است که به‌عنوان یک «واجب کفایی» در دین اسلام شناخته می‌شود، موضوعی ارزشمندی که اگر بخواهیم آن را با ادبیاتی غیرارزشی توصیف کنیم، به خون کسانی که در این راه جان خود را فدا کرده‌اند، خیانت کرده‌ایم.

عذر بدتر از گناه!

روزنامه «همشهری» در شماره امروز خود، با انتشار اصلاحیه‌ای، نسبت به انتشار این تیتر توهین‌آمیز عذرخواهی کرد و در توجیه آن نوشت: «فرزندان شما در همشهری نسبت به ارزش‌های فرهنگی، دینی و ملی متعهد و پایبند هستند و خطای اتفاق افتاده از آن جهت بوده که جزئیات حادثه به‌دلیل عدم رهگیری قاتل اعلام نشده بود». این ادعای روزنامه «همشهری» در حالی است که جزئیات حادثه، از همان ابتدا به نقل از شاهدان عینی در خبرگزاری‌ها منتشر شده و در این‌باره از واژه شهادت استفاده شده بود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi