شناسه خبر : 78552
دوشنبه 12 آبان 1399 , 08:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جزئیات چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار اعلام شد

جزئیات چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار اعلام شد

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار با رویکرد جدید آغاز به کار کرده است.

نشست خبری چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار با حضور سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی و سید مرتضی حسینی، مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد. سردار یعقوب سلیمانی در این نشست گفت: از سوم خردادماه تا پایان اسفندماه سال جاری اربعین دفاع مقدس است و همچنان در چهلمین سالگرد دفاع مقدس به‌سر می‌بریم و تجلیل از جامعه ایثارگری و برنامه‌های مختلف بنیاد در گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان ادامه دارد.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن اشاره به مناسبت‌های پیش‌رو به‌ویژه سالروز تسخیر لانه جاسوسی و روز دانش‌آموز و گرامیداشت یاد و خاطره 36 هزار شهید دانش‌آموز هشت سال دفاع مقدس، از اصحاب قلم و رسانه هم برای انعکاس فعالیت‌های فرهنگی تقدیر کرد و گفت: تمرکز فعالیت‌های اصحاب رسانه، قلم و اندیشه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قابل تقدیر و مصداق فعالیت‌های ایثارگرانه است زیرا در مسیر توسعه و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است. از طرفی اگر فعالیت و تلاشی بدون پیوست رسانه‌ای باشد، در جامعه بی‌اثر و بدون بهره خواهد بود.

سردار سلیمانی در ادامه به جشنواره ملی فیلم ایثار اشاره کرد و گفت: چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار با شعار «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، همدلی اجتماعی و مقاومت اسلامی» و با رویکرد جدید آغاز به کار کرده است. با توجه به رسالتی که بنیاد شهید و امور ایثارگران دارد و در کنار سایر دستگاه‌ها متولی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، لازم است به تناسب شرایط امروز هم بتواند مرزها و مباحث فرهنگی را به اثرگذاری بیشتر و پیامدهایی که مورد توجه است، سوق بدهد که چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار هم با همین نگاه و با نوآوری و رویکرد جدید برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد «توسعه، تعمیق، تکثیر و تداوم فرهنگ ایثار» و «تبیین نقش محور مقاومت در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» را از محورهای این جشنواره اعلام کرد و افزود: امروز بیشتر از هر روز و شرایط دیگری نیاز به همدلی و وحدت داریم که مشی و تأکید شهدا است و باید پیام خود را با گفتمان رسانه و هنرمندانه منتقل و منعکس کنیم، از این‌رو از دیگر اهداف این دوره جشنواره فیلم ایثار «تحکیم ارتباطات و مبادلات فرهنگی با موضوع ایثار و شهادت و همدلی اجتماعی در سطح کشور» است.

وی «تشویق، ترغیب و حمایت فیلم‌سازان به تولید آثار با موضوع ایثار و شهادت، ایثار و همدلی اجتماعی و ایثار محور مقاومت با بهره‌گیری از ابزارهای هنری» و «کشف و حمایت از استعدادهای جوان» را از دیگر اهداف چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار خواند و تصریح کرد: با توجه به جامعه ایثارگر و توانمندی که در تشکل‌های مردمی و بخش‌های مختلف این جامعه وجود دارد، باید بستری فراهم کنیم تا استعدادها و نوآوری آنان به زبان و گفتمان هنر عرضه شود.

سلیمانی همچنین «سبک زندگی اسلامی (ایثارگرانه، همدلی مؤمنامه)»، «ایثار و اقتصاد مقاومتی، جهش تولید» را با توجه به شرایط حال حاضر جامعه از موضوعات مهم جشنواره در بخش مسابقه خواند و گفت: یکی از مباحثی که می‌تواند در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح گسترده‌ای اثرگذار باشد، بحث فضای مجازی است که با عنوان «ایثار و جنگ نرم در فضای مجازی» از موضوعات این دوره از جشنواره فیلم ایثار پیش‌بینی شده است.

وی «ایثار و امید به زندگی»، «ایثار، امنیت و آرامش اجتماعی» و «ایثار اجتماعی- نقش ایثارگران و بسیج مردمی در مقابله با کرونا و ایثارگران حوزه سلامت» را از دیگر موضوعات بخش مسابقه جشنواره خواند و اضافه کرد: امروز دشمنان ما تمام توانشان را معطوف به ناامید کردن مردم کرده‌اند و ما اگر بتوانیم هنرمندانه و با برنامه‌های جاذب، فیلم‌های کوتاه و... پیشرفت‌های کشور را نشان دهیم؛ فشار دشمن بی‌اثر خواهد شد به همین دلیل یکی از اهداف مهم چهارمین جشنواره فیلم ایثار بحث ایثار و امیدآفرینی است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد ضمن اشاره به «ایثار، محور مقاومت- ایثارگران، شهدای مقاومت، مدافعین حرم و خانواده‌های ایشان- و شهید حاج قاسم سلیمانی و محور مقاومت» به‌عنوان یکی از موضوعات مهم بخش مسابقه جشنواره، گفت: در بخش جنبی این جشنواره هم موضوع «نقش نماز، حجاب و عفاف در ایجاد تفکر ایثارگری» پیش‌بینی شده است و هنرمندان علاقه‌مند می‌توانند آثار خود را در 6 بخش فیلم مستند، فیلم کوتاه داستانی، فیلم کوتاه پویانمایی، فیلم کوتاه داستانی با موضوع ایثار اجتماعی، نماهنگ و ایده، طرح و فیلم‌نامه‌های کوتاه 120 ثانیه‌ای با موضوع ایثار اجتماعی به جشنواره ارسال کنند.

سلیمانی در بخش پایانی سخنان خود به اختصار به سیاست‌های کلان معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و مردمی کردن فعالیت‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و استفاده از مؤسسه‌های مردم‌نهاد؛ تشکل‌های ایثارگری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از اهم این سیاست‌ها اعلام کرد.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi