شناسه خبر : 78670
یکشنبه 18 آبان 1399 , 09:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

طراحی‌های پیچیده فرماندهان جوان ۸ سال دفاع مقدس

طراحی‌های پیچیده فرماندهان جوان 8 سال دفاع مقدس در پرتو توکل، اعتماد و عقلانیت امام خمینی(ره) شکل می‌گرفت

بر اساس دانش نظامی، آبادان سقوط کرده فرض و باید تخلیه می‌شد و در حالی که فرماندهان در حال بحث برای این کار بودند،‌ امام خمینی(ره) دستور شکستن حصر را دادند.

 «دفاع مقدس یکی از عقلانی‌ترین حوادث ملّت ایران بود. بعضی‌ها با استناد به یک خطایی که در یک بخشی انجام گرفته یا یک جمعی انجام داده‌اند، مجموعه‌ی دفاع مقدس را به بی‌تدبیری متّهم می‌کنند؛ ابداً این جور نیست؛ دفاع مقدس از اوّل تا آخر مدبّرانه و عُقلائی بود.»

«حتّی قبول قطعنامه هم در پایان کار، در آن شرایط که امام از  آن تعبیر کردند به «نوشیدن جام زهر»، این هم مدبّرانه بود. در آن مقطع، این کار، کار مدبّرانه‌ای بود، باید انجام می‌گرفت. اگر مدبّرانه نبود، اگر عاقلانه نبود، امام انجام نمی‌داد. ما از نزدیک شاهد بودیم و می‌دیدیم که چه دارد می‌گذرد؛ کار، بسیار عاقلانه بود. بنابر‌این، از اوّل تا آخر، مسئله‌ی‌ دفاع مقدّس یک پدیده‌ی عُقلایی و یکی از عقلانی‌ترین حرکات ملّت ایران بود و تحریف‌ها را در این مورد بایستی مراقب بود.»

این فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری در 31 شهریورماه سال 1399 در دیدار با شرکت‌کنندگان در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس است که ایشان در چهلمین سالگرد حمله عراق به کشورمان از تدابیر ویژه حضرت امام (ره) گفتند و نسبت به وجود عقلانیت در دفاع مقدس تأکید کردند.

لذا خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با صاحب‌نظران،‌ فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس تلاش می‌کند؛‌ ابعاد جدیدی از ابتکارات و راهبردهای الهی حضرت امام خمینی (ره) در سال‌های دفاع مقدس را بیان و در خصوص تصمیمات سراسر عقلانی و الهی آن روزها صحبت کند که مبادا توسط بداندیشان، این دوران سراسر افتخار ملت ایران تحریف شود.

* پیام الهی حضرت امام(ره) در عملیات خیبر،‌ عاملی برای پیروزی‌های بعدی شد

اسدالله احمدی پژوهشگر دفاع مقدسدر گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم،‌ نقش حضرت امام(ره) در 8 سال دفاع مقدس را بسیار مؤثر عنوان کرد و گفت: با وجود آنکه نقش امام(ره) در جنگ بسیار مهم بوده اما تاکنون خیلی به آن پرداخته نشده‌ است. به همین دلیل می‌طلبد که در خصوص شجاعت، راهبرد و استراتژی،‌ رابطه امام با فرماندهان و رابطه فرماندهان با امام و خیلی موضوعات دیگر سخن گفت.

وی با تأکید بر اینکه حضرت امام (ره) به خوبی از موقعیت‌ها استفاده می‌کردند،‌ تصریح کرد: ایشان در شرایط و موقعیت‌های مختلف،‌ فرمایشاتی داشتند که در نوع خود بی‌نظیر و راهگشا بود. مثلاً‌ در عملیات خیبر که اوضاع بسیار پیچیده شده بود، فرماندهان تردید داشتند که عقب‌نشینی کنند یا جزایر را حفظ کنند. چراکه عقبه درستی نداشتیم و دشمن هم به‌صورت گسترده از بمب‌های شیمیایی استفاده می‌کرد.

این پژوهشگر دفاع مقدس ادامه داد:  علاوه بر اینکه در این عملیات بسیاری شهید و مجروح شده ‌بودند؛‌ تجهیزاتی مثل جنگنده برای جلوگیری از حملات هوایی عراق نداشتیم -عراق برتری هوایی در منطقه داشت- و پدافندی هم برای دفاع و مقابله وجود نداشت.

احمدی به فرمایش حضرت امام(ره) اشاره کرد و یادآور شد: پیامی از جانب حضرت امام(ره) توسط حاج احمدآقا به فرماندهان رسید مبنی بر اینکه جزایر را حفظ کنید (نقل به مضمون) همین پیام کوتاه باعث دلگرمی فرماندهان و رزمندگان شد. برای همین بخش شمالی و بخشی از جزیره جنوبی حفظ شد و سرپلی شد برای عملیات‌های بعدی.

* «موقعیت‌شناسی» و «تحلیل صحیح دشمن» دو عامل برای صدور پیام توسط حضرت امام(ره) بود

وی به تشریح عملیات والفجر 8 پرداخت و تصریح کرد: در این عملیات فرماندهان دنبال این بودند که عمده تجهیزات و نیروها را برای عملیاتی که منجر به پایان جنگ شود،‌ بسیج کنند و در این باره بحث‌های مختلفی از جمله اینکه حضرت امام(ره) دستور جهاد بدهند،  صورت می‌گرفت.

این پژوهشگر دفاع مقدس با بیان اینکه در همین دوران حضرت امام(ره) فرمان تشکیل سه نیرو را دادند؛‌ افزود: ایشان در اوج اقتدار و پیروزی در عملیات فاو و با موقعیت‌شناسی دقیق پیامی که دشمن هم حمل بر ضعف نیروهای ما نیز نکند، صادر می‌کنند که هرکس می‌تواند به جبهه‌ها برود و کسانی هم که نمی‌توانند در پشت جبهه‌ها یاری‌رسان رزمنده‌ها باشند.این پیام حضرت امام(ره) علاوه بر اینکه شرایط داخلی را منظم می‌کرد،‌ اقتدار رزمندگان را هم به رخ جهانیان می‌کشید.

* آینده‌نگری حضرت امام(ره) در سال‌های دفاع مقدس

احمدی در تکمیل سخنان خود که به نقش حضرت امام(ره) در سال‌های دفاع مقدس می‌پرداخت، به ماجرای پس از عملیات والفجر10 و عملیات حلبچه اشاره کرد و گفت: این عملیات‌ها در زمستان سال 66 شکل گرفت و در ادامه  موضوع بازپس‌گیری فاو و خاتمه جنگ اتفاق افتاد. حضرت امام(ره) در آن موقع پیامی می‌دهند (نقل به مضمون)مبنی بر اینکه حسینیان به پا خیزید که درنگ امروز،‌ فردای اسارت باری را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: این پیام در حالی گفته شد که رزمندگان در اوج اقتدار و پیروزی ایستاده‌اند و بسیار اسیر و غنیمت از دشمن گرفته‌اند. امام این احساس خطر را داشتند که هرچه جنگ را طولانی‌تر کنیم ضعفمان بیشتر‌می‌شود. چراکه هم تحریم بودیم،‌ هم صنایع نظامی نداشتیم.

این پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به اینکه امام(ره) در زمان‌های مختلف هشدارها و پیام‌های به موقعی می‌دادند، اظهار داشت: زمانی که جنگ شروع شد، شرایط کشور بسیار حساس بود،‌ چراکه ارتش به معنای واقعی ارتش وجود نداشت؛  نیروهای نظامی و امنیتی کشورمان سردرگم شده بودند و سپاه پاسداران از بدو تأسیس گرفتار بحران‌ها و مشکلات متعدد در استان‌های مختلف  شده بود.

* حضور جوانان جان بر کف در سپاه پاسداران و شناخت دقیق حضرت امام(ره)

احمدی ادامه داد: طرح‌هایی که آقای مدنی به عنوان وزیر دفاع داده بودند از جمله اینکه سربازی یکساله شود و  افرادی که در رسته‌های مختلف خدمت می‌کردند هرجایی که دوست داشتند اعزام می‌شدند،‌ باعث شد مابقی ارتش هم فرو بریزد و این ارتش،‌ آن ارتشی نبود که به‌صورت یک سازمان نظامی فعالیت کند. چراکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از درجه‌دارها و سربازها از اوامر بالادستی خود به دلیل اینکه فکر می‌کردند طاغوتی یا ضد انقلاب‌اند،‌ اطاعت نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه امام(ره) به خوبی متوجه شده‌ بودند که جوانان آن موقع جان برکف‌اند، آن جوانان را از جان گذشته، صادق، مؤمن، مخلص عنوان کرد و گفت: آنها هیچ وابستگی به دنیا نداشتند برای همین به جبهه‌های حق علیه باطل سرازیرشدند و در برابر صدام ایستادگی کردند.

* تبعیت محض مردم از حضرت امام(ره) عامل پیروزی ملت ایران بود

این پژوهشگر دفاع مقدس با بیان اینکه این جوانان تلاش می‌کردند که تمام اوامر حضرت امام(ره) را مو به مو انجام دهند،‌ خاطر نشان کرد: آنها با پتانسیل جوانی،‌ قدرت بدنی بسیار زیاد و ایمان قلبی به ولی زمان، حضرت امام(ره) جانانه ایستادگی کردند. مثلاً‌ زمانی که دشمن آبادان را محاصره و از کارون و بهمنشیر عبور کرده بود،‌ عده‌ای معتقد بودند که به آبادان به‌صورت زمینی نمی‌توان رفت و فقط می‌توان از طریق بندر ماهشهر – یا امام خمینی(ره) فعلی-  آن هم در صورتی که آب مَد باشد از طریق لنج -که 24 ساعت طول می‌کشید- عزیمت کرد.

احمدی با بیان اینکه بر اساس دانش نظامی آبادان باید تخلیه می‌شد و سقوط شده فرض می‌کردیم، یادآور شد:‌ قسمت غربی اروند که خاک عراق بود و از بهمنشیر تا اروند 3 الی 4 کیلومتر بیشتر نبود که به شدت زیر آتش دشمن بود-این اتفاقات در حالی رخ داد که عراق در اوج قدرت بود و ارتش و نیرهای ما انسجام جدی نداشتند.

وی ادامه داد: در حالی که فرماندهان در حال بحث برای تخلیه آبادان بودند،‌ امام دستور دادند که باید حصر آبادان شکسته شود. باید مشخص شود که امام(ره) با چه نگاهی دستور به این امر دادند و چه چیزی را می‌دیدند؟

این پژوهشگر دفاع مقدس به تبعیت‌ فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس از فرامین حضرت امام(ره) اشاره کرد و گفت: رزمندگان خود را ملزم می‌دانستند که دستورات حضرت امام(ره) مو به مو اجرا شود و همین مقاومت باعث شد حصر آبادان شکسته شود.

* فرمایشات حضرت امام(ره) سراسر عقلانیت است

احمدی فرمایشات حضرت امام(ره) را عقلانیت محض دانست و آن دستورات را عقلانیت در کنار شجاعت، توکل عنوان کرد و اظهار داشت: حضرت امام(ره) به خداوند متعال و جوانان مخلص تکیه کرد و نتیجه هم گرفت. اگر بخواهیم از تجربه جنگ فرماندهان 8 سال دفاع مقدس نموداری را بکشیم این نمودار در پایان جنگ صعودی است.

وی تصریح کرد: برخی از فرماندهان 8 سال دفاع مقدس در ابتدای جنگ از فنون نظامی اطلاع و تجربه کافی نداشتند اما در 8 سال توانستند تجربه بسیاری زیادی را اندوخته خود کنند. البته به دلیل حضور میدانی خود در جبهه‌ها هم، متوجه بایدها و نباید‌ها می‌شدند که منجر به اجرای پیچیده‌ترین عملیات‌ها شد.

* اجرای عملیات‌های پیچیده نظامی توسط فرماندهان جوان ایرانی/ پیام فیدل کاسترو درباره رزمندگان ایرانی

این راوی دفاع مقدس به عملیات پیچیده والفجر8 اشاره کرد و گفت: در این عملیات رزمندگان ایرانی توانستند با ابتکار عمل از رودخانه خروشان اروند عبور کنند؛‌ در حالی که خود ارتش عراق می‌توانست از جزیره مینو پل بزند و کار آبادان را تمام کند اما نتوانست از اروند عبور کند. اما نظامیان ایرانی توانستند به این اقدام جامه عمل بپوشانند.

احمدی ادامه داد: رزمندگان کشورمان همچنین در عملیات کربلای 5 نیز دژ مستحکم عراق را نابود کردند. به خاطر دارم فیدل کاسترو به مسئولین ایرانی گفته بود این سپاهی که از اروند عبور کرده و خط شلمچه را شکسته،‌ قوی‌ترین ارتش جهان است که می‌تواند کارهای دیگری نیز انجام دهد.

وی توکل و اعتماد امام(ره) به جوانان را از ویژگی‌های ایشان برشمرد و افزود: حضرت امام(ره) دارای مَنِشی بودند که بسیاری دیدنی بود. ایشان صداقتی داشتند که این صداقت در دل مردم و جوانان رسوخ کرده بود. علاوه بر خصوصیات اخلاقی ویژه حضرت امام(ره) مسئولان وقت هم ارتباط نزدیکی با مردم داشتند و سبک زندگی آنها با مردم خیلی متفاوت نبود. بر خلاف امروزه که برخی از مسئولین با رفتارهایشان باعث دلسردی و زدگی جوانان شده‌اند.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi