شناسه خبر : 78685
یکشنبه 18 آبان 1399 , 12:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در گفت‌وگو با سرهنگ خلبان ولی رحمانی، فرمانده دانشکده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

دستاورد ۴۰ ساله هوانیروز، خنثی‌سازی تحریم‌ها علیه بخش نظا‌می‌ کشور بوده است

حضور در دانشکده هوانیروز شهید سرلشکر خلبان منصور وطن‌پور تجربه گرانقدری بود؛ مشاهده خلبانان جوان و باانگیزه‌ای که با تمام روح و جانشان آمده بودند تا از کیان و صلابت میهن و از آزادی و آزادگی دفاع کنند و امنیت و آرامش را به مردم سرزمینشان هدیه کنند. جوانانی که تحت مدیریت فرماندهی جوان، اما مقتدر و باصلابت، مهربان و دلسوز اما شجاع و جسور قرار داشتند. سرهنگ خلبان ولی رحمانی، فرمانده دانشکده هوانیروز اصفهان است. فرماندهی که با عشق به خدمت پا در این میدان گذاشته و اطاعت از فرماندهی کل قوا را پایه و اساس خدمتش قرار داده، ولایتمداری در وجودش موج ‌می‌زند و اطاعت از فرماندهانی چون امیر موسوی، امیر حیدری و امیر قربانی برایش افتخار است. در هر کلامش عشق و ایمان به خدمت موج ‌می‌زند و در چشمانش

انگیزه‌ای الهی برای تربیت خلبانان جوان میهن نمایان است.
 از این فرمانده مقتدر در رابطه با ساختار هوانیروز، نقش این ارگان در دوران دفاع مقدس، تاثیر تحریم‌ها بر هوانیروز پرسیدم و او با محبت و آرامش به سؤالاتم پاسخ داد که در ادامه این گفت‌و‌گو را ‌می‌خوانیم...

لطفا خودتان را معرفی کنید.
سرهنگ خلبان ولی رحمانی سراستادخلبان بالگرد جنگنده کبرا هستم. تاکنون در مشاغل متعددی انجام وظیفه کردم؛ فرمانده گروهان، فرمانده گردان، جانشین هنگ و فرمانده عملیات بودم و امروز هم فرمانده دانشکده هوانیروزشهید منصور وطن پور هستم.
چه شد که وارد این عرصه شدید؟
اصولا عشق به پرواز و خلبانی در وجود همه هست، وقتی در مدرسه از دانش‌آموزان بپرسید،خیلی از آنها دوست دارند خلبان شوند و اولویتشان پرواز و خلبانی است و بعد ‌می‌روند سراغ پزشکی و سایر موارد.
اولین دلیل ورود من علاقه‌مندی به لباس سربازی و بعد هم عشق به پرواز است. در لباس خلبانی و نظا‌می ‌عشقی است که در خیلی از چیزها نیست. وقتی شما ‌می‌توانید آماده ‌باشید تا از کشور، کیان، جامعه اسلا‌می ‌و مردمتان حمایت کنید و آنها را حفظ کنید و امنیت را که عزیزترین و ارزشمندترین نعمات الهی است به ارمغان بیاورید، به برترین آرزوهای خود رسیده‌اید.
خدا را شاکریم که تحت فرامین فرمانده معظم کل قوا هستیم و فرمانده ما جانشین خلف و صالح آقا امام زمان(عج) است. و در کنار آن، فرماندهانی همچون امیرسرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش و امیر حیدری فرمانده دل‌ها در این حوزه قرار دارند. امیر حیدری انسان بسیار باصفا، مومن و فوق‌العاده بی‌بدیل در همه حوزه‌ها هستند که حضرت آقا در مورد ایشان گفتند: «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» هستند، یعنی در مقابل دشمنان بسیار سختگیر و در مقام مردم و هنگام خدمت به جامعه، بسیار مهربان و دلسوز است.
از طرفی فرمانده محترم هوانیروز هم انسانی بسیار پرتلاش و مقتدر و شجاع است که خیلی از اقدامات فعلی سازمان هوانیروز در زمینه‌های مختلف حاصل زحمات ایشان است.
هوانیروز در چه حوزه‌هایی فعالیت دارد؟
ما دانشجویان زیادی را به عنوان سربازان جان برکف نظام اسلامی تربیت کرده‌ایم و وقتی به استان‌های مختلف و پایگاه‌ها ‌می‌رویم خوشحالیم که همان دانشجویان را در جایگاه‌های مختلف ‌می‌بینیم. خیلی‌ها به درجات بالایی رسیده‌اند، سرگرد شده‌اند، استاد خلبان شده‌اند و دارند در سازمان خدمت ‌می‌کنند. و این مسئله برای ما افتخاری است، اینکه ثمره تلاشمان را ‌می‌بینیم، ‌می‌بینیم که آنها امروز سکان دار خیلی از ماموریت‌های ارتش جمهوری اسلا‌می‌ایران هستند.
در حوزه شب پرواز اقدامات بسیار خوبی انجام شده که در آینده نتایج آن را خواهید دید، در حوزه موشک، در حوزه آماده‌سازی و ارتقاء توان رز‌می‌بالگردها پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و به ویژه امیر قربانی شبانه‌روز در این زمینه تلاش ‌می‌کنند،که قطعا حمایت سلسله مراتب، امیر فرمانده محترم نیرو و فرمانده محترم ارتش را هم در این حوزه دارند و ما خدا را شاکریم که فرماندهان بسیار ارزشمند و انسان‌های بسیار وارسته تحت فرامین فرمانده محترم کل قوا در این جامعه اسلا‌می‌در ارتش جمهوری اسلا‌می‌خدمت ‌می‌کنند. فرمانده محترم ارتش چندی پیش در همایش رزم مقدماتی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلا‌می ‌ایران گفتند که ارتش امسال پرچم‌دار فداکاری در خدمت به نظام و جامعه اسلا‌می‌معرفی شده است. ارتش ما فقط در بحث نظا‌می ‌سرآمد نیست؛ بلکه پرچم دار خدمت به مردم است. در حوزه زلزله و سیل هوانیروز نخستین یگانی است که حاضر ‌می‌شود. خدمت صادقانه و پروازهای عاشقانه خلبانان هوانیروز ارتش در زلزله کرمانشاه از خاطر مردم شریف آن دیار پاک نخواهد شد. در سیل لرستان و سیل خوزستان، صد‌ها خلبان هوانیروز با تیم‌های قدرتمند و متخصص فنی در صحنه حضور یافتند و با هزاران سورتی پرواز موفق شدند تحت فرمان فرماندهان عالی‌رتبه ارتش، همچون امیر سیاری و امیر حیدری که شخصا در منطقه حضور دایم داشتند، پل هوایی ایجاد کنند و به مردم کمک برسانند و از محاصره سیل نجات دهند.بسیاری از خلبانانی که در این ماموریت حضور داشتند، صریحا گفتند که احساس آنها در این پرواز‌ها، به مانند حسی بوده که وصف آن را از اساتید خود در پرواز‌های عملیات بیت‌المقدس و فتح‌المبین و بدر و خیبر گرفته‌اند. حضرت آقا هم  فرمودند که ارتش در جریان سیل زودتر از ستاد بحران در محل حادثه حاضر شد. در بحث محرومیت‌زدایی هم ارتش فعالیت‌های خوبی داشته و هر جایی که ارتش پادگانی داشته سعی کرده اگر امکاناتی را به پایگاه دادند به آن روستا و شهر هم خدمات و نیازمندی‌ها داده شود.
در استان‌های شمال کشور، در غرب و کرمانشاه و ایلام، در خوزستان و لرستان و در سیستان و بلوچستان و کرمان، هوانیروز همیشه تلاش کرده تا بازوی توانمند و پابه کار نیروی زمینی و ارتش جمهوری اسلامی ایران در خدمت به مردم باشد.


 لطفا توضیحی در رابطه با ساختار هوانیروز بفرمایید.
هوانیروز در واقع هواپیمایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلا‌می‌ایران است. یک قرارگاه دارد به نام قرارگاه و ستاد فرماندهی هوانیروز و امیر قربانی امروز فرمانده هوانیروز هستند. پایگاه‌های عمده‌ای در سطح کشور داریم و این پایگاه تحت فرماندهی ستاد فرماندهی هوانیروز و به سلسله مراتب هوانیروز و ارتش انجام وظیفه ‌می‌کنند.
با توجه به شرایط خاص اقلیمی‌و اقدامات ویژه و شرایط زیرساختی که اصفهان دارد دو پایگاه مهم در آن واقع شده است. دانشکده و مرکز آموزش هوانیروز ارتش جمهوری اسلا‌می‌ایران و یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزش غرب آسیاست. و امروز دانشجویان زیادی در تمام حوزه‌های علمی ‌و تخصصی در این دانشکده تحصیل ‌می‌کنند. البته این دانشکده متعلق به کل هوانیروز است، نه تنها اصفهان. و تنها دانشکده هوانیروز است که دانشجویان نیروی دریایی و نیروی هوایی در بخش بالگردی و سایر یگان‌ها اینجا آموزش ‌می‌بینند. حتی سایر نیروهای مسلح را هم در اینجا آموزش ‌می‌دهیم و این جوانها را آماده ‌می‌کنیم و به پایگاه‌های رز‌می‌‌می‌فرستیم و پایگاه‌های عملیاتی از جمله پایگاه هوانیروز کرمانشاه، پایگاه هوانیروز مسجد سلیمان، کرمان، تبریز و مشهد و سایر نقاط مورد نیاز و جاهایی که بنابر جدول سازمان، هوانیروز تشخیص ‌می‌دهد.
در حال حاضر قدرت دفاعی ظرفیت هوانیروز و بالگردها چه اندازه است؟
 در 8 سال دفاع مقدس هیچ عملیاتی نبوده که هوانیروز ارتش جمهوری اسلا‌می ‌ایران در آن حضور نداشته باشد، چه در بحث ترابری که توسط بالگردهای 214 و شینوک و غیره انجام ‌می‌شده و چه در بحث عملیاتی آفندی که به عهده هلی‌کوپترهای کبرا بوده است. در تمام حوزه‌ها دیدید که خلبانان شجاع هوانیروز از جمله شهید شیرودی، شهید کشوری اقدامات ویژه‌ای انجام دادند و در مقابل لشکرهای زرهی ارتش عراق ایستادند. امروز هم ناوگان هلی‌کوپتری هوانیروز، در هر جایی که نیاز باشد حضور دارند. از جمله در سیل، زلزله، مقابله با اقدامات تروریستی، عملیات‌های پشتیبانی و هر جایی که یک یگانی از نیروهای مسلح دارد عملیاتی را انجام ‌می‌دهد، هوانیروز هم حضور دارد و پشتیبانی ‌می‌کند. به طور مثال هوانیروز کرمانشاه از چندین قرارگاه عملیاتی ستاد ارتش پشتیبانی ‌می‌کند. در کرمان و مسجد سلیمان هم به همین شکل است.
در قضیه شهادت سردار سلیمانی بسیاری از خلبانان جوان ما گفتند ما در عملیات داوطلبانه علیه کشورهای متخاصم شرکت ‌می‌کنیم.
ما در گذشته ‌می‌گفتیم دفاع مقدس است؛ چون ما در هجوم چندین کشور بیگانه قرار داشتیم؛ ولی امروز ارتش جمهوری اسلا‌می‌ایران فقط دفاع نمی‌کند، ما امروز عملیات آفندی انجام ‌می‌دهیم. امروز اگر کسی به ما حمله کند ما فقط دفاع نمی‌کنیم بلکه به او حمله ‌می‌کنیم؛ چرا که تجهیزات ما در تمام سامانه‌ها در هوانیروز، نیروی هوایی، نیروی زمینی و پدافند به روز شده‌اند و اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و این هم دستاورد 40 سال تحریم علیه بخش نظا‌می ‌ایران عزیز بوده است. این تحریم‌ها باعث شده شرکت‌های دانش‌بنیان، سیستم‌های داخلی و خیلی موارد دیگر که در گذشته نبوده‌امروز باشد. وزیر امور خارجه هم در صحبت‌هایش گفت که یک روزی ما ‌می‌خواستیم موشک شلیک کنیم از یک کشوری خواهش ‌می‌کردیم که به ما موشک بدهد؛ ولی امروز در حوزه موشک و پدافندی سرآمد خیلی از کشورهای مدعی هستیم و ‌می‌توانیم اقدامات آفندی انجام دهیم. همچنین تحریکات دشمن رصد ‌می‌شود و همانند تمام نیروهای مسلح، هوانیروز هم انجام وظیفه ‌می‌کند و بازوان قوی ارتش جمهوری اسلا‌می ‌ایران است.
درباره شهادت حاج قاسم و پیشتازی خلبانان گفتید، در مورد فرهنگ مقاومت و روحیه شهادت‌طلبی خلبانان بگویید.
پس از پیروزی انقلاب اسلا‌می‌ما سه شهید سپهبد داشتیم؛ شهید قرنی، شهید صیاد شیرازی و امروز شهید قاسم سلیمانی. بعضی از اقدامات خصمانه دشمن علیه کشور ما از جمله ترور بزرگان نظا‌می‌ ما شاید در یک مقطعی آسیب بزند، چرا که اینها انسان‌های برجسته و ارزشمندی بودند. ولی در کنار این اتفاقات، اتفاقات دیگری ‌می‌افتد که همان شور و شعف و مردانگی و غیرت جوانانی است که به جوش ‌می‌آید و در مقابل دشمنی که خصمانه و ناجوانمردانه به ما حمله کرده، آماده ‌می‌شوند. در هوانیروز و سایر نیروهای مسلح جوانانی هستند که در مکتب عاشورای امام حسین علیه‌السلام تربیت شده‌اند و قطعا در مقابل ظلم ‌می‌ایستند و
مقابله ‌می‌کنند.
 از شهدای شاخص ارتش سخن بگویید؟
 زمانی امیر حیدری جمله قشنگی گفت؛ گفت من با هر که دوستی کردم شهید شده است. به من گفت فلانی مواظب خودت باش. در واقع ایشان و همچنین امیر موسوی به جایگاه والای معرفتی و ولایتمداری رسیده‌اند. نگاه امیر حیدری این است که عاقلانه تدبیر کنیم و عاشقانه خدمت کنیم، خدمت به جمهوری اسلا‌می‌باید عاشقانه باشد؛ خدمتی بر محور دانش، تجربه، تخصص و ولایتمداری عاشقانه.
شهیدان کشوری و شیرودی کسانی بودند که زندگی و مرام آنها برای جوانان و فرزندان ما که امروز به عنوان دانشجو ‌می‌آیند اینجا و پرورش پیدا ‌می‌کنند، درسنامه است. وقتی از صیاد حرف ‌می‌زنیم همه ‌می‌گویند صیاد دل‌ها. جوانان ما به همه شهدا از تما‌می ‌نیروهای مسلح عشق ‌می‌ورزند.
یکی از آرزوهای دانشجویان دانشگاه افسری به ویژه دانشگاه افسری امام علی علیه‌السلام این است که حضرت آقا در مراسمشان حضور پیدا کنند. آنها دعا ‌می‌کنند که اگر فردایی بعد از تمرین‌ها و آموزش‌های زیاد، این مراسم فارغ‌التحصیلی برگزار شد، با حضور حضرت آقا باشد. حضور حضرت آقا باعث ‌می‌شود یک آرامش خاطر و فضای بسیار خاص در آن مراسم حاکم شود و دانشجوها هم به این فضا و حضور حضرت آقا ‌می‌بالند، آنها بعدها ‌می‌گویند ما فارغ‌التحصیل فلان دوره هستیم که حضرت آقا آمد. علت این امر ولایت‌مداری و تربیت در مکتب عاشورای حسینی(ع) است. از شهید شیرودی و کشوری گفتیم، حال از شهید آبشناسان بگوییم. از شهدای بزرگواری که در ارتش خدمت کردند و یکه تاز هستند. از شهدای نیروی هوایی بگوییم، حتما نام شهید دوران را شنیده‌اید، او از خلبانان شجاع نیروی هوایی بود. در خاطرات خلبانان اسیر شده عراقی است که ما به پیکر سوخته شهید دوران 48 ساعت احترام ‌می‌گذاشتیم. ‌می‌گفتیم ایشان بین مرگ و زندگی به خاطر کشورش مرگ را انتخاب کرد. او همان کسی بود که هواپیما را هدایت کرد و به سالن سران اجلاس زد، تا آن جلسه لغو شود و در کشور دیگری برگزار شود. این چیزی نیست که ما بتوانیم با یک یا چند جمله و حتی یک کتاب بیان کنیم. چقدر این کار ارزشمند است. و یا شهید اقبالی وقتی اسیر ‌می‌شود و عراقی‌ها او را به جیپ ‌می‌بندند و از وسط به دو نیم ‌می‌کنند و شهدای ارزشمندی مانند شهید کشوری و شهید شیرودی که به آنها درجه ‌می‌دهند و درجه‌هایشان را پس ‌می‌دهند و ‌می‌گویند ما برای درجه نمی‌جنگیم، ما برای اسلام و قرآن ‌می‌جنگیم.
از نقش هوانیروز در دوران دفاع مقدس بفرمایید.
هوانیروز در تمام عملیات‌های انجام شده توسط نیروهای مسلح به عنوان یک یگان پشتیبانی‌کننده حضور داشته و حتی خیلی جاها جلوتر هم بوده. خیلی جاها خلبان‌های کبرای ما خط مقدم را زیر آتش گرفتند و عملیات آفندی انجام دادند. سایر هلی‌کوپترهای ما از جمله هلی کوپترهای ترابری تجهیزات و امکانات، حمل مجروح و خیلی امکانات دیگر را پوشش ‌می‌دادند.
یکی از عملیات‌های ویژه و سرنوشت‌ساز جمهوری اسلا‌می ‌عملیات مرصاد است و همه ‌می‌دانند که هوانیروز نقطه عطف و قدرتمند این عملیات بود و هدایت آن را هم صیاد دل‌ها به عهده داشتند.
منافقین کوردل هم به همین علت سپهبد صیاد را به شهادت رساندند؛ البته چیزی غیر از شهادت برای صیاد ارزشمند نبود. در عملیات مرصاد هوانیروز افتخارآفرینی‌های بسیاری کرد. و اگر هوانیروز آنجا نبود ممکن بود منافقان مشکلاتی را برای کشور ایجاد کنند. آنها آمده بودند که خیلی از مناطق کشور را جدا کنند؛ اما هوانیروز در آن نقطه حضور پیدا کرد و جلوی دشمن را گرفت.
هوانیروز در دوران دفاع مقدس چند ساعت پرواز داشته است؟
هوانیروز بیش از 500 هزارساعت پرواز عملیاتی انجام داده و این در دنیا بی‌سابقه و یک رکورد جهانی است. امیر حیدری تعبیر «هوانیروز قهرمان» را به کار ‌می‌برند و واقعا هوانیروز و خلبانان شجاع آن تحت فرامین فرمانده معظم کل قوا افتخارات زیادی را برای ایران عزیز آفریده‌اند.
در حال حاضر چند فروند بالگرد در اختیار اورژانس قرار دارد و بر چه اساس مناطق تحت پوشش انتخاب شده‌اند؟
هوانیروز اورژانس 17 استان را پوشش داده و توان پوشش نقاط بیشتری را هم داریم. ما با توجه به نقاط حادثه‌خیز فعالیت ‌می‌کنیم و اینکه اورژانس آن استان چه تشخیصی بدهد. یک جاهایی داخل پایگاه‌هاست و یک جاهایی داخل شهرهاست. در کل بستگی به نگاه آن استان دارد. الان فرماندهان محترم نیرو زمینی و هوانیروز به جد پیگیر این هستند که تمام کشور را تحت پوشش قرار دهند و ما این توانمندی را داریم.
در رابطه با قدرت هوانیروز در دفاع از مرزها بفرمایید.
الان هوانیروز ضمن پایگاه‌های رز‌می‌یک سری پایگاه‌های عملیاتی دارد. این پایگاه‌های عملیاتی در سراسر مرز در کنار سایر نیروهای مسلح، امور را رصد ‌می‌کنند و این رصد کردن به گونه‌ای است که پشتیبانی آمادی، مهماتی و آفندی از سایر یگان‌های نیروهای مسلح اعم از ناجا و سپاه پاسداران و ارتش را انجام ‌می‌دهد.
آیا هوانیروز به خودکفایی رسیده است؟
ما 8 سال جنگ داشتیم و اکنون در چهلمین سال دفاع مقدس قرار داریم. خب این سؤال پیش ‌می‌آید که با وجود تحریم‌ها، ما چگونه این همه پرواز داریم. حتی در تحریم اقتصادی هستیم، تحریم نظا‌می‌که جای خود را دارد، پس چه اتفاقی افتاده. قطعا تحول عظیمی‌در تعمیر و نگهداری و تولید قطعات مورد نیاز در هوانیروز و همچنین کارهای بسیار خوبی در دو سه سال گذشته که امیر قربانی آمده‌اند انجام شده است. اکنون بسیاری از قطعات مورد نیاز بالگردی هوانیروز ارتش جمهوری اسلا‌می‌ایران در داخل تولید ‌می‌شود. تلاش گسترده و موفق در تجهیز بالگردها به سامانه‌های تسلیحاتی جدید صورت گرفته است. سامانه‌های پروازی بالگردها ارتقاء یافته‌اند. سیستم آموزشی به روز شده و در مرکز آموزش در روز با بیش از 30 فروند کار آموزشی انجام ‌می‌دهیم و یکی از افتخارات ما است. ما در این مرکز تعداد زیادی دانشجوی خلبانی در تایپ‌های مختلف، در جت رنجر، در یو اچ وان، در بالگرد 214 و هلی کوپتر کبرا و شینوک تربیت و آماده ‌می‌کنیم.


ممکن است در هر پروازی برگشتی وجود نداشته باشد، از حس و حال خلبانانتان در این لحظات بگویید؟
عشق به پرواز و علاقه به نظا‌می‌گری خلبانان را به این حوزه کشانده است. وقتی این لباس را ‌می‌پوشی یعنی آماده‌ای برای دفاع از حیثیت و شرف و ناموس و مردانگی و حدود ایران اسلا‌می‌عزیز جانت را فدا کنی.
یکی از دعاهای امیرالمومنین در نهج‌البلاغه این است، ‌می‌فرماید خدایا قبل از اینکه شرافت و معرفت من را بگیری جانم را بگیر. حرف ما هم این است که خدایا برای دفاع و حفظ امنیت و ارزش‌های دینی‌مان حاضریم جانمان را بدهیم و اصلا نگران این نیستیم. بله کسی که پرواز ‌می‌کند آماده شهادت است. خیلی از خلبانان ما وقتی که صبح پرواز ‌می‌کنند امیدشان به خداست. و ما دعا ‌می‌کنیم که همه سالم به خانواده‌هایشان برگردند. ولی اینگونه نیست که کسی ترس از مرگ داشته باشد و به آن فکر نکند، قطعا این فکر در ذهن همه خلبانان هست و این آمادگی را دارند که خداوند آنچه را مقدر کرده اتفاق بیفتد و شهادت نصیبشان شود.
پروسه تبدیل شدن یک فرد به خلبان بالگرد به چه صورت است؟
ارتش هر سال از طریق جراید کثیرالانتشار و رسانه‌های ملی، با شرایط خاص، اقدام به فراخوان داوطلبان ‌می‌کند. اینها در آزمونی شرکت ‌می‌کنند. به طور مثال بیش از 100 هزار نفر در آزمون شرکت و با هم رقابت ‌می‌کنند و پس از قبولی در آزمون وارد مراحل گزینش ‌می‌شوند و پس از مراحل گزینش که شامل موارد پزشکی، مصاحبه‌های عقیدتی و حفاظتی است، تاییدیه‌های سازمان را دریافت ‌می‌کنند. پس از همه این مراحل وارد دانشکده افسری امام علی(ع) ‌می‌شوند.پس از ورود به دانشکده افسری، به مدت پنج ترم دروس عمو‌می‌خلبانی را طی ‌می‌کند که اگر با موفقیت انجام شود، برای آموزش خلبانی وارد دانشکده هوانیروز ‌می‌شوند. ما در اینجا به پذیرش و گزینش آنها اقدام ‌می‌کنیم و افراد در گروه زبان دوره هشت ماهه را طی ‌می‌کنند و پس از آن وارد مدرسه زمینی ‌می‌شوند و دروس زمینی را طی ‌می‌کنند و پس از این مراحل وارد آموزشگاه خلبانی ‌می‌شوند.
در آنجا به مدت 16 هفته، صبح یک شیفت پرواز انجام ‌می‌شود و عصر هم کلاس‌های زمینی برگزار ‌می‌شود و اگر این 16 هفته با موفقیت طی شود، این دانشجو فارغ‌التحصیل جت رنجر ‌می‌شود و آماده ‌می‌شود برای استیج بعدی که یو اچ وان و 205 است و پس از طی دوره 205 که 80 ساعت پرواز دارد، وارد کلاس تخصصی ‌می‌شوند. در اینجا هم گزینش ‌می‌شوند؛ برخی در مرحله عمو‌می‌‌می‌مانند و برخی هم ‌می‌روند به مرحله تخصصی خلبانی کبرا و 214 و به عنوان کمک خلبان وارد یگان‌های هوانیروز ارتش جمهوری اسلا‌می‌ایران ‌می‌شوند.
تحریم‌ها چه تاثیری بر فعالیت‌ها و اقدامات هوانیروز داشته است؟
تحریم روی اقتصاد تاثیر داشته و ممکن است مشکلاتی هم در حوزه ما ایجاد کرده باشد؛ ولی چون ارتش و نیروهای مسلح در ابتدای جنگ تحمیلی به این نتیجه رسیدند که برای کمک نباید منتظر کشور دیگری باشند، روی پای خودشان ایستادند و امروز هم همین طور است و افتخار ما این است که امروز پس از گذشت نیم قرن ‌می‌توانیم پروازهایمان را به نحوی انجام دهیم و در حوزه تجهیزات بالگردی و تسلیحات، طوری کار کرده‌ایم که با جدیت تمام قدرت بازدارنده تولید کنیم و در سایه تولید قدرت، امنیت پایدار را به مردم و میهنمان هدیه کنیم.
علت نامگذاری این مرکز را بفرمایید؟
شهید خلبان منصور وطن‌پور، استاد خلبانان ارشد بالگرد جنگنده کبرا و فرمانده این پایگاه بود.به محض هجوم دشمن، شهید وطن‌پور با نیروهایش به جنوب رفت و ضمن هدایت تعداد پرشمار خلبانان و بالگردهایش در اجرای آتش‌های سنگین برای سد نمودن حرکت دشمن، حماسه‌ها آفرید.
در آن روزها که خطوط دفاعی ما شکل یافته نبود و دشمن قصد داشت افسار گسیخته و بی‌لجام، دشت‌های سرزمین ما را بپیماید و پیشرفت کند، فرماندهی شهید وطن‌پور و پرواز یارانش بر آسمان خوزستان، ندای عزت و قدرت ملت ما را سر می‌داد. اما او فقط فرماندهی نمی‌کرد و پرواز‌ها و حماسه‌های خودش زبانزد عام و خاص بود. سر انجام در جریان یک نبرد سنگین و حماسه ساز در تاریخ ۹ مهر سال ۵۹ به شهادت رسید و پس از آن نام افتخارآفرینش را بر این پایگاه گذاشتند تا سلوک زندگی و نبرد و شهادتش، اسوه و الگوی دانشجویان هوانیروز ارتش باشد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi