شناسه خبر : 78702
دوشنبه 19 آبان 1399 , 11:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«ویرانی دروازه شرقی» برای دهمین بار چاپ شد

«ویرانی دروازه شرقی» برای دهمین بار چاپ شد

کتاب «ویرانی دروازه شرقی»، نوشته سرلشکر عراقی وفیق السامرائی برای دهمین بار توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ رسیده و روانه بازار شد.

به نقل از تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، به دلیل استقبال گسترده و چشمگیر علاقه‌مندان و پژوهشگران عرصه دفاع مقدس و تاریخ جنگ ایران و عراق، کتاب «ویرانی دروازه شرقی» نوشته سرلشکر عراقی وفیق السامرائی برای دهمین بار توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ رسیده و روانه بازار شد.

وفیق السامرائی یکی از سرلشکران ارتش بعثی صدام بوده که در بیشتر زمان‌های جنگ هشت‌ساله ایران و عراق به‌عنوان مدیر امور ایران در اطلاعات کل نظامی رژیم بعثی مشغول به کار بوده و در واقع مغز متفکر ارتش عراق در امور اطلاعاتی و شناسایی عملیات‌ها بوده که بیشتر برنامه‌ریزی‌ها و ترفندها و حیله‌های نظامی رژیم بعثی، بر اساس تفکرات و ایده‌های وی شکل‌گرفته و به همین جهت نقش وی در راهبری عملیات‌های عراقی‌ها علیه ایران، به‌ویژه عملیات‌هایی همچون کربلای 4 و عملیات بازپس‌گیری فاو، محوری و سرنوشت‌ساز بوده است.

درواقع آنچه باعث استقبال و توجه فراوان فعالان و پژوهشگران دفاع مقدس به این کتاب شده است؛ این است که نویسنده این کتاب به‌عنوان کسی که خود در بطن و متن جنگ ایران و عراق به‌عنوان یک تئوریسین نظامی و اطلاعاتی حضور داشته، روایت کننده بسیاری از مطالب و موضوعاتی مهم، هیجان‌انگیز، محرمانه و واقعی است که می‌تواند برای هر محققی در این حوزه ارزشمند و مفید باشد و چاپ این اثر برای دهمین بار می‌تواند تائیدی بر این مدعا باشد.

نویسنده کتاب، اثر خود را در پنج فصل کلی 1-جنگ ایران و عراق و علل و زمینه‌های تاریخی آن، 2-بعد از جنگ با ایران تا اشغال کویت، 3- اشغال کویت و جنگ عراق با متحدین با محوریت آمریکا، 4- صدام و امنیت او در عراق، 5- انتفاضه مردمی و مخالفان علیه صدام، به نگارش درآورده است.

وی در بیشتر فصول از نقش خود به‌عنوان مهره کلیدی ارتش بعثی صدام پرده‌برداری کرده و نکته مثبت اثر او بیان بسیاری از واقعیات در خصوص ضعف‌های شخصیتی، اخلاقی و مدیریتی صدام و تیم فکری و حاکمیتی وی می‌باشد. چراکه او علی‌رغم سال‌ها خدمت در دستگاه حاکمیتی صدام، با توجه به خیانت‌ها و ظلم صدام و همراهان او بر مردم کشور خود، سرانجام به‌عنوان یکی از مخالفین صدام و علی‌رغم داشتن پست مدیریتی بالا یعنی مدیرکل اطلاعات نظامی ارتش بعثی، سرانجام به‌صورت مخفیانه از بغداد گریخته و در جریان انتفاضه مردمی عراق علیه صدام به‌عنوان یکی از رهبران محوری انتفاضه مطرح می‌شود.

با توجه به ویژگی‌ها و محتویات فوق‌الذکر کتاب، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به‌عنوان یکی از نهادهای پژوهشی عرصه دفاع مقدس و تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بر آن شد اثر پیش‌گفته را برای کمک به جامعه پژوهشگران و فعالان این عرصه برای دهمین بار با طراحی جلد جدید چاپ و روانه بازار کند.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi