شناسه خبر : 78724
سه شنبه 20 آبان 1399 , 08:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

توصیه «حاج حسن» به اطرافیان در فتنه ۸۸

پارسای بی‌ادعا-1| طبقه‌بندی‌ها اجازه بیان تلاش‌های شهید تهرانی مقدم را نمی‌دهد/ توصیه «حاج حسن» به اطرافیان در فتنه 88

امروز به‌دلیل طبقه‌بندی‌بودن بسیاری از مأموریت‌های شهید تهرانی مقدم نمی‌توان همه کارها را اعلام کرد که ان‌شاءالله در زمان مقتضی گفته خواهد شد.

در آستانه سالگرد شهادت پدر موشکی جمهوری اسلامی ایران، سردار رشید اسلام شهید حاج حسن تهرانی مقدم میان همکاران و دوستان قدیمی ایشان رفتیم و برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های ایشان با آنها به گفت‌وگو پرداخته‌ایم. تلاش‌هایی که امروز علاوه بر اینکه امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران را تأمین می‌کند، مظلومین جهان هم چشم امید به کمک آن دارند، تلاش‌هایی با اراده‌های فولادین که ابهت پوشالی ابرقدرت‌های جهان را فرو ریخت. نمونه بی‌نظیر آن موشک‌های حاج حسن بود که پایگاه آمریکایی عین‌الاسد را شخم زدند تا به جهانیان بفهماند که اگر کسی نگاه چپ به این کشور کند، عاقبت این‌چنینی خواهد داشت، به همین بهانه به‌سراغ یکی از همکاران شهید حسن تهرانی مقدم رفتیم و با او به گفت‌وگو نشستیم، او هم مانند الگوی خود گمنامی را برگزید و اجازه نداد که نامی از او برده شود، برای همین از وی به‌عنوان یک دوست و یک همکار یاد می‌کنیم، متن زیر مشروح  گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با وی است.

در خصوص نحوه آشنایی خودتان با شهید تهرانی مقدم بفرمایید.

وقتی جنگ‌ موشکی و جنگ شهری صدام بعثی علیه کشورمان شروع شد من با شهید تهرانی‌مقدم آشنا شدم. در آن دوران جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت که موشک‌پرانی‌های بعثی‌ها را پاسخ دهد و مقابله به مثل کند. در یکی از پرتاب‌ها، موشکی به مشکلی برخورد کرده بود که همکاران شهید تهرانی‌مقدم از بنده و همکارانم خواستند که برای رفع این مشکل  اقدام کنیم؛ به همین دلیل عازم رفتن به آن منطقه شدیم و حدود نیمه‌های شب به آنجا رسیدیم، شب را در یک آسایشگاه استراحت کردیم، صبح روز بعد شخصی را دیدم که بسیار صمیمانه با همه حاضرین احوالپرسی می‌کند؛ ایشان بسیار گرم با من برخورد کرد و من احساس کردم که از دوستان قدیمی و چندین‌ساله من است، وقتی از اتاق بیرون رفت از دوستان پرسیدم که "ایشان چه‌کسی است؟"، گفتند که "ایشان حسن تهرانی مقدم فرمانده تیپ موشکی است"؛ همین رفتار ایشان باعث شد حدود 3 دهه دوستی و همکاری ما ادامه داشته باشد.

شهید تهرانی مقدم چه ویژگی‌‌هایی داشتند که این‌چنین ماندگار شدند؟

صحبت در خصوص شهید تهرانی‌مقدم بسیار است، اما همان‌طور که گفته شده است «آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به‌قدر تشنگی باید چشید»، مطالبی خلاصه عرض می‌کنم، ایشان چهره‌ای بودند که متأسفانه هم در زمان حیات و هم در زمان بعد از شهادتشان بسیار مظلوم و گمنام باقی ماندند هرچند تبلیغاتی برای ایشان انجام شد؛ اما بسیاری از نقاط مهم و کلیدی زندگی مدیریتی و فردی ایشان مغفول مانده است که با توجه به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری برای جوان‌ها که مسئولیت‌هایی را تعریف و تبیین فرموده‌اند، اقتدا به این شهید بزرگوار می‌تواند در همین مسیر بسیار کارگشا و راهگشا باشد.

 * شهید تهرانی‌مقدم در بُعد سجایای اخلاقی و مدیریتی بسیار نمونه بودند

در بُعد اخلاقی، این شهید بزرگوار بسیار مخلص بود و خالصانه کارهایش را انجام می‌داد و هیچ‌گاه برای مطرح کردن خود کاری را انجام نمی‌داد و اهل خودنمایی نبود، به همین دلیل نمی‌توان حتی یک مصاحبه کوتاه از این بزرگوار پیدا کرد، یکی از  نشانه‌های تواضع و اخلاص این بود که هیچ‌گاه در رابطه با مأموریت‌هایش با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کرد و همواره در گمنامی فعالیت می‌کرد، ایشان دائماً به نیروها و اطرافیانی که با ایشان کار می‌کردند تأکید می‌کرد که باید خالصانه کار کرد و می‌گفت که"کار مخلصانه باعث برکت در آن می‌شود و خدا به‌واسطه آن اخلاص مشکلات را برطرف می‌کند."
از دیگر ویژگی‌های فردی ایشان می‌توان به تواضع و رفتار بسیار برادرانه و دوستانه ایشان با زیردستان خود اشاره کرد، البته این رفتار نافی رفتار مدیریتی و فرماندهی ایشان نبود، اما با زیردستان خود به‌گونه‌ای برخورد می‌کرد که آنها احساس راحتی با حاج حسن داشتند، با نیروهای تحت امر دوستانه رفتار می‌کرد و با آغوش باز از نظرات و پیشنهادات استقبال می‌کرد.

* بهره‌گیری از نظرات همکاران از ویژگی‌های بارز شهید تهرانی مقدم بود

شهید تهرانی‌مقدم همیشه از خرد جمعی استفاده می‌کرد از نظرات پایین‌ترین سطوح گرفته تا بالاترین نیروها و فرماندهان؛ از تمامی مشاوره‌ها بهره می‌جست هرچند که ایشان در موضوعات علمی بسیار جلوتر از ما بود اما موضوعاتی را که از ‌جانب ما مطرح می‌شد به‌خوبی گوش می‌داد و به‌زیبایی با استدلال جوابگوی آن بود و محاسن و معایب آن را بیان می‌کرد.
این شهید بزرگوار، به‌قدری متواضع بود که وقتی وارد جمعی می‌شد و کسی ایشان را نمی‌شناخت؛ به هیچ عنوان خود را معرفی نمی‌کرد و به‌قدری با صمیمیت در این جمع می‌نشست که هیچ‌کس متوجه نمی‌شد که وی از فرماندهان عالی‌رتبه است؛ این رفتار او نشئت‌گرفته از سیره نبوی(ص) بود.
ویژگی بارز دیگر ایشان این بود که  با طیف‌های  مختلف مردم  سازگاری داشت؛ در تیم کاری ایشان از بچه‌حزب‌اللهی‌های دوآتیشه تا اقلیت‌های دینی حضور داشتند. ایشان معتقد بود که همه باید برای اعتلای ایران، تلاش کنند و از توانمندی آنها در راستای مأموریت‌های محوله استفاده می‌کرد.

* شهید تهرانی‌مقدم و آرمان‌های انقلاب؛ از شعار تا عمل

شهید تهرانی‌مقدم یک انقلابی آرمانگرا بود. ایشان به‌دلیل اینکه خودش را مدیون انقلاب می‌دانست همواره از هیچ کوششی برای پیشرفت انقلاب اسلامی دریغ نمی‌کرد، زمانی که سخت‌ترین مأموریت‌ها به ایشان محول می‌شد ایشان با جان و دل آن را می‌پذیرفت و به‌نحو احسن آن را به سرانجام می‌رساند؛ به همین دلیل مسئولین جمهوری اسلامی هر کار غیرممکنی را به شهید حاج حسن تهرانی‌مقدم محول می‌کردند. ایشان حرف و شعار را رها کرده و همواره مرد  میدان بود.

از ویژگی‌های مدیریتی شهید تهرانی‌مقدم  برایمان بگویید.

یکی از ویژگی‌های مدیریتی شهید تهرانی مقدم که متأسفانه مغفول مانده ــ که ارائه آن به جوانان بسیار لازم و ضروری است ــ پرتلاش بودن ایشان و پیگیری مستمر از نیروها در انجام وظایف، تا حصول نتیجه بود. وقتی می‌گوییم پرتلاش در ذهن ما این موضوع می‌آید که می‌خواهد کاری را یکی، دو بار پیگیری کند و در صورت عدم تحقق آن را رها می‌کند، اما ایشان کاری را که آغاز می‌کرد به‌قطع یقین باید آن را تمام می‌کرد به همین دلیل مقام معظم رهبری هم در بیانات خود پس از شهادت ایشان فرمودند که "هر کاری که به ایشان می‌سپردیم مطمئن بودیم که انجام می‌شود و از ایشان نه نمی‌شنیدیم."

* حضور فیزیکی و پیگیری مستمر و خستگی‌ناپذیری، از دلایل موفقیت طرح‌ها بود

پیروزی در دستیابی و نیل به موفقیت‌های کاری ایشان ناشی از حضور همیشگی، تلاش و پیگیری مستمر و خستگی‌ناپذیری ایشان در زمینه‌های مختلف بود که امیدوارم جوانان، این شاخصه شهید تهرانی‌مقدم را الگوی خود قرار بدهند که در برابر سختی‌های امروزی با خستگی‌ناپذیری در میدان عمل بجنگند و به نتیجه برسند. این‌که جوانی پس از یکی دو بار ناکامی گوشه عزلت بگزیند، اصلاً شایسته جوان انقلابی نیست. شهید تهرانی‌مقدم در 24 ساعت زمان کمی را به استراحت اختصاص می‌داد و همواره در حال تلاش بود به‌طوری‌که میان همکاران مشهور بود که ایشان خستگی را خسته کرده‌ است.

* گوش به فرمان رهبری؛ دستور حاج حسن در فتنه 88 بود

وقتی در فتنه 88 افرادی به ایشان مراجعه می‌کردند و نظر  ایشان را جویا می‌شدند می‌گفت که "گوشتان به فرمایشات مقام معظم رهبری باشد، نه جلوتر و نه عقب‌تر از ایشان. باید فقط در خط رهبری باشیم و تمام فرمایشات ایشان را دنبال کنیم."

یکی از ویژگی‌های شهید تهرانی‌مقدم این بود که بسیار با همکاران صمیمی و دوست بودند؛ از جنابعالی می‌خواهم در خصوص نحوه مدیریت و فرماندهی ایشان نکاتی را بفرمایید.

در بحث مدیریت دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی فرماندهی‌ و دوم مدیریت است. در نوع اول، بایدها و نبایدها تبیین می‌شود اما در نوع دوم کنار انجام دادن کارها به چگونگی و نحوه آن هم پرداخته می‌شود. این دو ویژگی همزمان در شهید تهرانی‌مقدم وجود داشت. ایشان سال‌ها فرماندهی یگان موشکی سپاه و همزمان مدیریت بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی را به‌عهده داشت.
ایشان با همین رویکرد، مدیران بسیاری را آموزش داد که در زمان حاضر در بالاترین مقامات و مسئولیت‌ها فعالیت می‌کنند. کسانی که پرورش‌یافته این شهیدند، اکنون با تأسی به آن شهید بزرگوار، تلاش خود را مخلصانه به‌ثمر می‌رسانند.

* محرمانه‌بودن بسیاری از فعالیت‌های شهید تهرانی‌مقدم؛ دلیلی است برای عدم‌بیان جزئیات آنها

امروز به‌دلیل طبقه‌بندی‌بودن بسیاری از مأموریت‌های ایشان نمی‌توان همه کارهای حاج حسن را اعلام کرد که ان‌شاءالله در زمان مقتضی گفته خواهد شد.

اگر خاطره‌ای از ایشان دارید بفرمایید.

یکی از خاطراتی که از ایشان دارم نشان‌دهنده نگاه الهی ایشان است. در اوایل دهه 1370 وقتی می‌خواستیم اولین موشک‌های ساخته‌شده توسط متخصصین داخلی را تست کنیم در یکی از سایت‌ها ایشان را دیدم و از وی خواستم که "دعا کنید این کار موفق باشد". شهید حاج حسن گفت که "از خداوند بخواهید هرآنچه که خیر و صلاح ما است به ما عنایت کند زیرا ممکن است اشکالی در موشک پیدا شود و رفع مشکل باعث رشد و جهش دانش موشکی کشورمان شود که ارزش این کار، بسیار بالاتر از یکی دو تا تست ناموفق باشد". پس از آنکه خبر موفقیت‌آمیز تست این موشک رسید، ایشان  در یک سخنرانی کوتاه در جمع دست‌اندرکاران گفت «هذا من فضل ربی» این موفقیت هدیه‌ای از طرف خدا بود. به خودتان مغرور نشوید و شاکر فضل خدا باشید.
در خاتمه امیدوارم که خداوند متعال همه را قدردان شهدای مدافع حرم، دفاع مقدس و شهدایی که برای پیشرفت انقلاب اسلامی تلاش کردند قرار دهد.

شهید حسن تهرانی مقدم در 6 آبان ماه 1338 در محله سرچشمه تهران متولد و پس از طی تحصیلات مقدماتی، موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شد. ایشان که در اولین روزهای تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عضویت این نهاد درآمده بود، در دوران جنگ ایران و عراق، نخستین فرمانده توپخانه سپاه و بنیانگذار واحد توپخانه در سپاه بود. پس از آن شهید تهرانی مقدم مسئولیت واحد توپخانه را به حسن شفیع‌زاده واگذار کرد و به یگان موشکی سپاه پاسداران رفت و مسئولیت این یگان را به‌عهده گرفت. او همچنین در تشکیل و بنیان‌گذاری فرماندهی موشکی سپاه پاسداران تأثیرگذار بود. ایشان با پایان جنگ، وارد حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت‌های موشکی در سپاه پاسداران شد و مسئولیت ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه را به‌عهده گرفت.
شهید تهرانی مقدم در 21 آبان‌ماه 1390 بر اثر انفجار زاغه مهمات در پادگان مدرس، واقع در شهرستان ملارد، به‌همراه سایر همکاران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi