شناسه خبر : 78854
یکشنبه 25 آبان 1399 , 11:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راه‌های مبارزه با تحریف تاریخ دفاع مقدس

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در ارتباط تصویری با شرکت‌کنندگان در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس به مناسبت چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس در 31 شهریور 1399 بارها در مورد خطر تحریف جنگ تحمیلی هشدار فرمودند:
«تحریف، امر جدّی و خطر بزرگی است و دست تحریف وجود دارد.»
«دست تحریف با انگیزه به دنبال شبهه‌افکنی است.»
«از اوّل تا آخر، مسئله‌‌ دفاع مقدّس یک پدیده‌ عُقلایی و یکی از عقلانی‌ترین حرکات ملّت ایران بود و تحریف‌ها را در این مورد بایستی مراقب بود.»
«تحریف در کمین است، دست‌های تحریف‌گر در کمینند.»
«دست تحریف، این بخش پُردرخشش تاریخ ما را ممکن است مخدوش کند.»
خطرناک بودن توطئه تحریف جنگ
این هشدارهای مکرر آن هم در یک سخنرانی حکایت از خطرناک بودن توطئه تحریف جنگ تحمیلی در حال حاضر است.
سال گذشته نیز رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از راویان جبهه و جنگ هشداری شدیداللحن با تعبیری تکان‌دهنده در مورد تحریف حقایق دفاع‌مقدّس فرمودند:
«الان انگیزه وجود دارد از طرف دشمنان برای اینکه حقایق شیرین و جذّاب انقلاب که ازجمله‌اش حقایق مربوط به دفاع‌مقدّس است، اینها را در حاشیه قرار بدهند و تحریف کنند و دروغ‌سازی کنند، جای جلّاد و شهید را عوض کنند.»30/08/1398
راه‌های مبارزه با تحریف جنگ
راه‌های مبارزه با جریان شیطانی تحریف جنگ تحمیلی از دیدگاه رهبری که در ارتباط تصویری اخیر تبیین نمودند، عبارت است از:
-  ما هرچه از لحاظ زمان از دفاع مقدّس دور می‌شویم، از لحاظ معرفت باید به دفاع مقدّس نزدیک‌تر بشویم.
-  ادبیّات دفاع مقدّس باید تقویت بشود.
-  دفاع مقدّس یک سرچشمه است، انواع و اقسام ادبیّات را می‌شود از آن انتزاع کرد و استفاده کرد و از آن می‌جوشد؛ مثل یک چشمه جوشنده است که انواع و اقسام ادبیّات را می‌شود خلق کرد در آن؛ می‌شود متن‌های عالی تاریخی، اجتماعی، سیاسی، عشقی، خانوادگی را از روی ادبیّات دفاع مقدّس و آنچه برای دفاع مقدّس تولید می‌شود ایجاد کرد.
-  ما احتیاج داریم به تولید متن. اگر متن خوب و فاخر تهیّه شد، آن وقت نمایشنامه از روی آن درست می‌شود، فیلم سینمایی درست می‌شود، شعر درست می‌شود.
-  باید این متن‌های فاخر را تهیّه کنیم، براساس این متن‌ها فیلم به‌وجود بیاید، تئاتر روی صحنه برود و از این قبیل.
-  کاری بکنیم که نوشته‌های ما هم در جاهای دیگر دنیا - اوّل در خود اینجا، بعد در جاهای دیگر دنیا-  به‌صورت تئاتر روی صحنه برود و از آنها فیلم ساخته بشود؛ یعنی همّت را باید این جوری بگذاریم روی تولید متن‌های فاخر.
- این یادواره‌ها موجب می‌شود که فاصله نسلی به‌وجود نیاید و نسل‌های جوان [با دفاع مقدّس] آشنا بشوند که خود این تأثیر می‌گذارد در ساختن افرادی امثال شهید حججی یا شهدای عزیز دفاع از حرم.
- بزرگداشت و شخصیّت‌پردازی شخصیّت‌ها از مشاهیر و غیرمشاهیر. برای یک شخص، یک بزرگداشت به‌وجود بیاید و درباره‌ او بحث بشود، درباره او تحقیق بشود، مطالعه بشود، سخنرانی بشود و جزئیّات زندگی او [به بحث] گذاشته بشود.
مطابق این سرفصل‌ها، معرفت‌افزایی و تولید متن‌های فاخر و محتواهای قوی مهم‌ترین راهکار برای مبارزه با پدیده شوم تحریف جنگ تحمیلی است.
ضرورت تصویرسازی مبتنی بر متن‌های فاخر
در عرصه مکتوب و تولید کتاب و مقاله در مورد دفاع مقدس و جهاد و مقاومت با کارنامه درخشانی مواجه هستیم و چه بسیار کتاب‌های خاطرات و زندگینامه رزمندگان و شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم داریم که تیراژ فوق‌العاده بالایی دارند و با استقبال عمومی عظیمی ‌رو‌به‌رو گردیده و اثرگذاری و متحول‌کنندگی بی‌نظیری داشته‌اند.
در عرصه تصویری و فیلم و سریال هرچند تولیدات نسبتاًً خوبی هم تا به حال تولید و پخش گردیده است اما هرگز هم‌پایه و هم‌تراز تولیدات مکتوب نبوده است و با توجه به دامنه وسیع جنگ نرم و خطر تحریف بسیار از این قافله عقب هستند و شایسته است متن‌های فاخری از روی این محصولات نوشتاری پرمخاطب و اثرگذار موجود تهیه و محور تولیدات تصویری قرار گیرد.
سرفصل‌هایی همچون حمایت‌های مستکبران و دنباله‌هایشان از رژیم بعثی، نقش بسیار حسّاس و شگفت‌انگیز رهبری و فرماندهی امام بزرگوار در جنگ، پیروزی بزرگ و درخشان در جنگ، دستاوردهای عظیم هشت سال دفاع مقدس، عقلانی و مدبرانه بودن دفاع مقدس و اینکه دفاع مقدّس یکی از عقلانی‌ترین حرکات ملّت ایران بود، که رهبر انقلاب در این دیدار در مورد آنها روشنگری نمودند، سرفصل‌های مهمی ‌هستند که شایسته است به‌صورت مستدل و پررنگتر در آثار مکتوب و تصویری به آنها پرداخته شود چرا که مهم‌ترین محورهای شبهات دفاع مقدسی و تحریف جنگ را در میان این سرفصل‌ها ملاحظه می‌کنیم.
تهیه متن‌های فاخر، روان و نافذ و قابل ارتباط‌گیری هرچه افزون‌تر از جانب عموم و به‌ویژه جوانان و نوجوانان نسل سوم و چهارم انقلاب در این عرصه‌ها ضرورتی اساسی بعد از سپری شدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و چهلمین سالگرد جنگ تحمیلی است.

منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi