شناسه خبر : 78901
چهارشنبه 28 آبان 1399 , 09:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شاد زیستن یک هنر است

در اوضاع کرونایی و شرایط بد اقتصادی کنونی، خندیدن و شاد بودن سخت شده است. آیا مفرّی وجود دارد که از سختی ها بگریزیم یا باید با ندانم کاری، بر دشواری های زندگی بیفزاییم؟ قطعاً هیچ انسان عاقلی راه حل دوم را تأیید نمی کند...

فاش نیوز -  در اوضاع کرونایی و شرایط بد اقتصادی کنونی، خندیدن و شاد بودن سخت شده است. آیا مفرّی وجود دارد که از سختی ها بگریزیم یا باید با ندانم کاری، بر دشواری های زندگی بیفزاییم؟ قطعاً هیچ انسان عاقلی راه حل دوم را تأیید نمی کند. آرزو کردن و غصه خوردن هیچ دردی را از ما درمان نمی­کند. تا زمانی که شرایط لازم دست به دست هم ندهد آرزوهای ما محقق نخواهد شد. فرار از مشکلات دردی را دوا نمی کند؛ اینکه چگونه مدیریت کنیم با این شرایط کنار بیاییم، هنر است.

در وهلۀ اول توکل به خداوند و توسل به ائمۀ اطهار(ع) بهترین روش برای فائق آمدن بر مشکلات است. گاهی باید با تمرین، همۀ مشکلات را به فراموشی بسپاریم و راههایی بیابیم تا شادی را مهمان قلب خود کنیم. خندیدن، یکی از راههای کسب آرامش و رسیدن به خداوند است. بسیاری از روانشناسان معتقدند خندیدن یک نیایش است. چنانچه هنرِ چگونه خندیدن را بیاموزیم، خودبخود خوب زیستن را هم تجربه خواهیم کرد. اگر به آیات قرآن هم توجه کنیم، واژۀ اضحکَ(خنداند) اغلب قبل از ابکی(گریاند) آمده است. وقتی از ته دل بخندیم، تمام سلول ها و اعضا و جوارح ما به آرامشی زیبا دست پیدا می کنند. البته این روزها خندیدن سخت شده، اما باید سعی کنیم حداقل لبخند بزنیم. زیبنده است مرتب به خودمان تذکر بدهیم که دنیا محل گذر است، چه بخندیم، چه بگرییم. متأسفانه اغلب ما ایرانی­ها سخت می­خندیم و برای خندیدن احتیاج به ابزارهای پیچیده ای داریم، ولی برای گریه کردن و غمگین بودن گاهی نیاز به هیچ بهانه ای نداریم. از حضرت علی (ع) نقل شده که می فرمایند: «شادی مؤمن در چهره او، و اندوه وی در دلش پنهان است.»

روایت داریم که خوش اخلاقی رزق و روزی را زیاد می کند. با دیگران خندیدن یک هنر است. افراد زیادی در جامعه زندگی می کنند که گاهی هزاران مشکل مالی، شغلی و... دارند، اما وقتی به هموطنان خود می رسند در تلاشند به هر نحو ممکن آنان را شاد کنند. آنها پیوسته در تلاشند تا شادی هایشان را با دیگران تقسیم کنند. شاید اغلب ما کمتر به این موضوع فکر کرده باشیم که چنانچه شادی تقسیم شود لذتش دو برابر و گاهی چند برابر می شود.

در واقع انسان­ های شاد به ائمۀ اطهار(ع) نزدیکترند. اغلب روانشناسان بر این باورند که انسانها باید گاهی از ته دل بخندند. این بهترین نوع خنده است. امیرالمومنین می فرماید: انسانهای عصبانی و تند خو به خودشان ضرر می زنند، سپس آن را به دیگران سرایت می دهند. عصبانی شدن برای همۀ اعضای بدن از جمله اعصاب، بینایی، فشار خون، قلب و... ضرر دارد. از معصوم (ع) نقل شده مادرها زمانی که عصبانی هستند نباید به نوزاد خود شیر بدهند. حتی اهتمام به تربیت فرزندان در حالت عصبانیت غلط است. معمولاً عصبانیت دین و آخرت انسان را از بین می برد. شاید ادعای گزافی نباشد چنانچه بیندیشیم افراد بداخلاق و تندخو جایگاهشان در قعر جهنم است... .

| رمضانعلی کاوسی

اینستاگرام
...
و دروغ گفتن و ریا کاری هم آزاد است ؟!
...
سلام . یه روانشناس می شناسم می گفت اگه در مشکلات غرق شدید از جا حرکت کنید و بایستید .
ولی من چی دیدم ؟
عده ای گاگول با توهم اینکه در مشکلات غرق شدند نه خودشان تقبل می کردند از جا بلند شن نه به ما اجازه می دادند بلند شیم .
اما من بلند شدم . هنر می باره از هر انگشتم خو ....
حالا می بینند که چقدر توانمند بودیم بیا ببین چه دروغهایی می گن که خودشان را توجیه کنند .. خو بگن . حرف باد هواست . مهم نیست دیگه ... باید با یه یا علی از عمق جان درست و حسابی پاشم که سرو کمرم از دریای مشکلات خارج بشه . بقیه مشکلات هم بشن توپ دم پام . هی بندازم اینور یا اونور تا دنیا به سر بیاد ..
فقط گل من بدان زن طلاق دادن یا زن ذلیلی هنر مبارزه با موانع و مشکلات نیست . بدتر از آن به یه عقاب بگی پرواز نکن چون من مرغ بی پروازم ، هم هنر نیست . حیف که از پله ها بالا نیامدم والا حال و روز همه حالا چیز دیگری بود .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi