شناسه خبر : 78968
شنبه 01 آذر 1399 , 11:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دیکته را مذاکره ترجمه نکنید!

حمید ابوطالبی، مشاور پیشین رئیس‌جمهور در یادداشتی آورده است؛ «التهاباتِ انتخاباتِ آمریکا درحال کاهش است، امّا انتظار برای تحوّل در تعاملات ایران و آمریکا و بازگشتِ همه به برجام روز به روز افزایش می‌یابد؛... آیا بازگشتِ بدون مذاکره، و یا بی‌برنامه‌ طرفین، خطایی استراتژیک نیست؟... ابتدا باید مشخص شود بازگشت آمریکا به برجام وفق کدام محملِ حقوقی-برجامی خواهد بود؟ چراکه بازگشت یکباره و غیرحقوقی، هم تایید ‌کننده‌ ضمنی خروج یک‌جانبه‌ آمریکا است و هم هرگونه ادّعا و انتظار ایران و ایجاد زمینه برای استحکام تعاملات و... را انفعالی و بی‌اعتبار خواهد کرد... بایدن به احتمال قوی نخواهد پذیرفت بدون مذاکره به برجام بازگردد؛ و اعلام کرده است که خواهان مذاکره‌ای همه‌جانبه با ایران برای بازگشت و رفع تحریم‌ها است... ترامپ منطقه را هم به برجام گره زده است، لذا معضلات ایران و آمریکا دیگر منحصر به مسائل هسته‌ای نبوده و تمام مشکلات فیمابین را در بر می‌گیرد...»!
درباره نوشته ایشان اشاره به چند نکته ضروری است.
۱- می‌نویسد؛ «بازگشت یکباره و غیر‌حقوقی» آمریکا به برجام یک خطای استراتژیک است! که باید پرسید چه کسی گفته است و یا اجازه داده است که آمریکا به صورت «یکباره و غیر‌حقوقی» به برجام بازگردد؟! جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، سه شرط اساسی و قطعی تعیین کرده است، لغو همه تحریم‌ها، پرداخت خسارت و آزاد کردن دارایی‌های بلوکه شده ایران. این سه شرط در مصاحبه هفته گذشته آقای عراقچی نیز مطرح گردیده و روی آن به عنوان شروط ایران تاکید شده بود. بنابراین سؤال این است که چرا ایشان صورت مسئله را به میل خود و به نفع آمریکا تغییر داده است؟!
۲- می‌نویسد؛ قبل از بازگشت آمریکا به برجام باید ایران و آمریکا با یکدیگر مذاکره کنند و می‌افزاید «بایدن به احتمال قوی نخواهد پذیرفت بدون مذاکره به برجام بازگردد»! و توضیح نمی‌دهد که از جانب ایران سخن می‌گوید یا آرزوی بر باد رفته ترامپ و پیش‌روی مانده بایدن را تکرار می‌کند! از کسی که مدعی آگاهی از امور بین‌الملل است بسیار بعید به نظر می‌رسد تاکنون متوجه نشده باشد که منظور بارها اعلام شده ترامپ و بایدن از مذاکره با ایران، «دیکته‌نویسی» است و نه مذاکره به معنا و مفهوم تعریف شده آن در فرهنگ سیاسی. ترامپ چرا از برجام خارج شد؟ او به صراحت اعلام کرد که باید محدودیت صنایع موشکی ایران و محدودیت و کنترل حضور ایران در منطقه نیز به برجام اضافه شود! بایدن هم به صراحت اعلام کرده است که ورودش به برجام در صورت پذیرش همین شرایط از جانب ایران خواهد بود! و بازهم به صراحت اعلام کرده و می‌کنند که منظورشان از مذاکره، پذیرش این شرط و شروط از سوی ایران است! یعنی بیایید آنچه را به شما دیکته می‌کنیم، بنویسید! آیا جناب ابوطالبی خواهان دیکته دیگری از سوی آمریکا به ایران است؟! شبیه دیکته‌ای که با برجام به تیم مذاکره‌کننده کشورمان تحمیل کردند؟! اگر پاسخشان منفی است پس بفرمایند منظورشان چیست؟!
۳- مشاور پیشین رئیس جمهور -شاید بی‌آنکه بداند و البته بسیار ناشیانه- آرزوی بر زمین مانده ترامپ را که امروزه بایدن در دست گرفته است تئوریزه می‌کند! و کاش توضیح می‌دادند که نظر ارائه شده ایشان با آنچه ترامپ و بایدن اعلام کرده و دنبال می‌کنند چه فرقی دارد؟! گفتنی است جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر شرایط سه‌گانه خود برای بازگشت آمریکا به برجام، بر این نکته نیز تاکید کرده است که هیچگونه مذاکره‌ای با آمریکا نخواهد داشت.
۴- یکی از تاسف‌آور‌ترین بخش‌های نوشته آقای ابوطالبی آنجاست که خواسته برزمین مانده آمریکا برای محدودیت صنایع موشکی و حضور ایران در منطقه را نیز ضروری!! می‌داند! ایشان به‌گونه‌ای که انگار با چند کودک دبستانی طرف است می‌نویسد «ترامپ منطقه را هم به برجام گره زده است، لذا معضلات ایران و آمریکا دیگر منحصر به مسائل هسته‌ای نبوده و تمام مشکلات فیمابین را در بر می‌گیرد؛ ازاین رو، رفع تمامی تحریم‌ها و بازگشت مطمئنِ طرفین نیازمند اجماعی ملّی ‌برای حضور در میز مذاکره خواهد بود»! یک‌بار دیگر بخوانید! می‌گوید معضلات فیمابین ایران و آمریکا منحصر به مسئله هسته‌ای نیست (دقیقاً همان ادعای ترامپ و بایدن) و تاکید می‌کند حل این معضلات نیاز به مذاکره دارد! (ترجمه دیکته‌نویسی به مذاکره)!!
۵- مشاور پیشین رئیس جمهور در جایگاهی نیست که از ایشان انتظار تحلیل مسائل هسته‌ای و سیاست خارجی باشد! و به نظر می‌رسد، به نیابت از سوی کسانی به صحنه آمده است که خود آنها، به علت ناکارآمدی‌های پی‌در‌پی و خسارت‌های فراوانی که به ملت تحمیل کرده‌اند، جرأت آفتابی شدن در این زمینه را ندارند و پرده‌نشینی را ترجیح می‌دهند!

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi