شناسه خبر : 79035
سه شنبه 04 آذر 1399 , 10:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نقطه‌زنی آرامکو

خوش‌آمدگویی انصارالله به نتانیاهو و پمپئو!

همزمان با سفر مخفیانه« بنیامین نتانیاهو» و «مایک پمپئو» به ریاض، انقلابیون یمن با یک فروند موشک «قدس 2 »، ایستگاه توزیع تأسیسات نفتی آرامکو در جده را هدف قرار دادند.
یکشنبه شبه نخست وزیر رژیم صهیونیستی به همراه «یوسی کوهن» رئیس موساد، و وزیر خارجه آمریکا، به عربستان سفر و با «محمد بن سلمان» دیدار کردند. این سفر به شکل مخفیانه صورت گرفت و بسیاری معتقدند که در مذاکرات سه جانبه فوق، درمورد سرنوشت جنگ یمن، عادی سازی روابط بین ریاض و تل آویو و مسائل مهم منطقه ای، تصمیماتی گرفته شده است. هر چند وزیر خارجه عربستان این سفر را تکذیب کرده است، ولی
رسانه‌های صهیونیستی بر آن، صحه گذاشته اند.
رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد، این دیدار روز یکشنبه در شهر «نئوم» صورت گرفته و در آن، علاوه بر نتانیاهو و ولیعهد عربستان، وزیر خارجه آمریکا نیز حضور داشته است. ‎ روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز درگزارشی،  از حضور حدود چهار ساعته نتانیاهو و کوهن  در خاک عربستان و دیدار با بن سلمان در حضور پمپئو پرده برداشت.
«یواف گالانت» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی، هم دیروز خبر دیدار نخست‌وزیر این رژیم با بن‌سلمان در شهر نئوم را تایید کرد. گالانت در مصاحبه با شبکه رادیویی ارتش صهیونیستی، ضمن تایید دیدار مذکور گفت: « حقیقت این است که دیدار انجام و سپس علنی نیز شده است، هر چند نیمه رسمی بوده، اما از اهمیت بالایی برخوردار است.» وی با بیان این که اجداد صهیونیست‌ها آرزوی انجام شدن چنین سفر و دیداری را داشته اند، افزود: «مسئله اصلی، پذیرش گرم اسرائیل توسط کشورهای سُنی و کاهش میزان خصومت است.» شبکه‌های رادیویی کان و گالاتز هم گزارش دادند که نتانیاهو و رئیس موساد یکشنبه شب به صورت مخفیانه به عربستان سفر کرده و با بن‌سلمان در شهر نئوم دیدار کردند.  «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی، پیش از این، گفته بود که ریاض همواره از عادی‌سازی روابط با تل‌آویو حمایت می‌کند.
 این سفر با واکنش های متفاوت همراه بوده است؛ برخی آن را خیانت به اسلام دانستند و برخی دیگر نیز این سفر را مقدمه ای برای عادی سازی روابط عنوان کرده اند. «سامی ابوزهری» از رهبران ارشد جنبش حماس ، به شبکه خبری الجزیره گفت که اطلاعات مربوط به سفر نتانیاهو به ریاض خطرناک است. ابوزهری همچنین، از عربستان خواست که درباره این رخداد توضیح دهد؛ رخدادی که به گفته وی، اهانت به امت اسلامی و تضییع حقوق فلسطین است. سخنگوی انصار الله یمن هم اعلام کرد که سفر نتانیاهو به عربستان، با هدف مقدمه چینی برای عادی سازی کامل روابط و در پی استقبال مقامات سعودی برای عادی سازی صورت گرفته است. هرچند در مورد محتوای این دیدار، خبری منتشر نشده است، اما« وال ستریت ژورنال »به نقل از مشاوران بن سلمان گزارش داد ، محور گفت و گوی
بن سلمان و نتانیاهو در حضور پمپئو، ایران ، امنیت خلیج فارس و عادی سازی روابط بوده است.
خوش‌آمدگویی انصارالله
 انقلابیون یمن به شکلی متفاوت به نتانیاهو و پمپئو خوش آمد گفتند و عربستان را هدف عملیات موشکی قرار دادند. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، اعلام کرد، یگان موشکی ارتش یمن موفق شد با موشک هدایت‌پذیر «قدس ۲» ایستگاه توزیع تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان را هدف بگیرد. وی در صفحه توییتر خود نوشت، این موشک‌ها اخیرا پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌های عملی موفق در عمق عربستان، که هنوز اعلام نشده است، وارد فاز خدماتی شده‌‌اند. یحیی سریع افزود، موشک قدس ۲ دیروز با موفقیت به هدف برخورد کرده و خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها به سوی مکان هدف گرفته شده، شتافته‌اند.
وی تصریح کرد، این عملیات در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره یمن و نیز وعده چند روز پیش نیروهای مسلح یمن مبنی بر انجام عملیات گسترده در عمق عربستان انجام شده است. سریع بار دیگر خطاب به شهروندان و شرکت‌های خارجی عامل در عربستان گفت، عملیات ارتش یمن ادامه دارد و توصیه می‌شود که از تأسیسات حیاتی در عربستان دور شوند زیرا جزو بانک اهداف صنعا هستند.
عربستان همانند همیشه اقدام به تحت الشعاع قرار دادن این عملیات کرد. شرکت نفتی آرامکو سعودی در واکنش به حمله موشکی ارتش یمن به تأسیسات نفتی این شرکت مدعی شد که این موشک به هدف اصابت نکرده است. به نوشته سی ان ان، منابع در شرکت آرامکو گفتند که تأسیسات این کشور در جده هدف قرار گرفته اما موفقیت‌آمیز نبوده است. مقامات رسمی سعودی نیز هنوز واکنشی به این حمله موشکی نشان نداده‌اند. به  ادعای منابع سعودی، در این حمله موشکی، خسارتی وارد نشده و کسی کشته یا زخمی نیز نشده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi