شناسه خبر : 79036
سه شنبه 04 آذر 1399 , 10:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با راهبردی خواندن مشکل بغداد و واشنگتن

نوری مالکی: مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان حاکمیت عراق را نشانه رفته‌اند

رئیس‌حزب دولت قانون و نخست‌وزیر اسبق عراق، مشکل این کشور با محور آمریکایی، اسرائیلی و سعودی را یک مشکل راهبردی دانست و نوشت، این محور، حاکمیت عراق را به طور جدی هدف قرار‌داده است.
«نوری مالکی» دیروز طی مقاله‌ای، تاکید کرد که مشکل عراق با محور آمریکایی- اسرائیلی – سعودی، یک مشکل راهبردی است و این محور در صدد عملی کردن پروژه استکباری و استبدادی است. پروژه‌ای که عمیقا حاکمیت عراق را هدف قرار می‌دهد.
او در این یادداشت، که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، تصریح کرد: رژیم بعث پس از سقوطش در سال ۲۰۰۳ برای مردم عراق، به دلیل عملکرد و ماجراجویی‌هایی که داشته، یک کشور اشغال شده و بدون حاکمیت را به ارث گذاشت. پس از قانونی و عملی شدن شرایط برای [ابقای] نیروهای اشغالگر، چهره مدنی آنها معروف به «حکومت ائتلاف موقت» ابتکار عمل را برای ایجاد یک سیستم سیاسی جدید برای عراق مطابق با برنامه‌ها و خواسته‌های خود به دست گرفت. اما مردم عراق به رهبری مرجعیت دینی خود و تلاش گروه‌های سیاسی- اسلامی شرکت‌کننده در روند سیاسی، انواع مختلف مقاومت را از خود نشان دادند تا از آسیب‌های نظام سیاسی ایجاد شده از سوی اشغالگر بکاهند.
به گزارش خبرگزاری فارس، مالکی افزود که عراقی‌ها، دیدگاه‌ها و چشم‌انداز خود را در جریان تدوین قانون اساسی جدید و تصویب آن، اعمال کرده‌اند و پس از آن نیز، انتخابات قانونی سراسری برگزار شد و به تشکیل گروه‌های سیاسی اسلامی شبه اکثریت در دو قوه مجریه و مقننه انجامید. این گروه‌ها اشغالگری را رد ‌کرده و خواستار بازگشت حاکمیت به کشور شده‌اند. این امر، عملا موجب بازگشت رسمی و عملی بخشی از حاکمیت به کشور شد.
نخست‌وزیر پیشین عراق ادامه داد: اما مقاومت داخلی نتوانست جلوی اشغالگران در ارتباط با شکل و ماهیت سیستم سیاسی جدید عراق را بگیرد. امری که به تضعیف تلاش‌های عراقی‌ها برای بازپس‌گرفتن حاکمیت خود ‌شد. به همین دلیل، بازگشت حاکمیت به عراق، حتی به صورت ناقص، به امری ناممکن تبدیل شده است.
رئیس‌ائتلاف دولت قانون نوشت: می‌خواهم شفاف‌تر توضیح بدهم؛ مشکل میان عراق و محور آمریکایی- اسرائیلی – سعودی، یک مشکل استراتژیک مرتبط با پروژه استکباری استبدادی این محور است که عمیقا حاکمیت عراق را نشانه گرفته است. ما یقین داشتیم که نبرد و مقاومت ما برای تحقق حاکمیت و استقلال تصمیم‌گیری در عراق، نیروهای بین‌المللی و منطقه‌ای و در رأس آنها واشنگتن، تل‌آویو، ریاض و آنکارا را علیه ما برمی‌انگیزاند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi