شناسه خبر : 79043
سه شنبه 04 آذر 1399 , 12:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حمایت‌های امام(ره) باعث سازماندهی مجدد ارتش شد

حمایت‌های امام خمینی(ره) باعث سازماندهی مجدد ارتش شد/ ارتش از حمله رژیم بعث غافلگیر نشد

سرهنگ حسینی پیشکسوت دفاع مقدس گفت: امام خمینی(ره) علاوه بر دستورات ظاهری مثل اطاعت از فرمانده و غیره نسبت به باطن و جهاد اکبر رزمندگان هم حساس بودند.

«دفاع مقدس یکی از عقلانی‌ترین حوادث ملّت ایران بود. بعضی‌ها با استناد به یک خطایی که در یک بخشی انجام گرفته یا یک جمعی انجام داده‌اند، مجموعه‌ی دفاع مقدس را به بی‌تدبیری متّهم می‌کنند؛ ابداً این جور نیست؛ دفاع مقدس از اوّل تا آخر مدبّرانه و عُقلائی بود.»

«حتّی قبول قطعنامه هم در پایان کار، در آن شرایط که امام از  آن تعبیر کردند به «نوشیدن جام زهر»، این هم مدبّرانه بود. در آن مقطع، این کار، کار مدبّرانه‌ای بود، باید انجام می‌گرفت. اگر مدبّرانه نبود، اگر عاقلانه نبود، امام انجام نمی‌داد. ما از نزدیک شاهد بودیم و می‌دیدیم که چه دارد می‌گذرد؛ کار، بسیار عاقلانه بود. بنابر‌این، از اوّل تا آخر، مسئله‌ی‌ دفاع مقدّس یک پدیده‌ی عُقلایی و یکی از عقلانی‌ترین حرکات ملّت ایران بود و تحریف‌ها را در این مورد بایستی مراقب بود.»

این فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری در 31 شهریورماه سال 1399 در دیدار با شرکت‌کنندگان در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس است که ایشان در چهلمین سالگرد حمله عراق به کشورمان از تدابیر ویژه حضرت امام (ره) گفتند و نسبت به وجود عقلانیت در دفاع مقدس تأکید کردند.

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با صاحب‌نظران،‌ فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس تلاش می‌کند؛‌ ابعاد جدیدی از ابتکارات و راهبردهای الهی حضرت امام خمینی (ره) در سال‌های دفاع مقدس را بیان و در خصوص تصمیمات سراسر عقلانی و الهی آن روزها صحبت کند که مبادا توسط بداندیشان، این دوران سراسر افتخار ملت ایران تحریف شود.

* حمایت‌های الهی و عقلانی امام خمینی(ره) ارتش را از اضمحلال نجات داد

سرهنگ سید حسین حسینی از پیشکسوتان دفاع مقدس که با لباس ارتش در میدان نبرد حق علیه باطل حضور داشته در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، به روزهای آغازین جنگ اشاره کرد و با بیان اینکه دست‌های پشت‌برده از منافقین گرفته تا غافلین داخلی درصدد انحلال و اضمحلال ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند، تصریح کرد: متأسفانه بر اساس تصمیم‌گیری‌های نادرست نیروهای زرهی به نیروهای پیاده تبدیل شده بودند، سربازی به یک سال تقلیل داده شد؛ که همین موضوعات سازمان ارتش را به‌هم زده بود.

وی به کودتای نوژه اشاره کرد و گفت: دشمن برنامه‌ریزی گسترده‌ای در این زمینه کرده بود. به نظرم از این کار دو هدف عاید دشمنان می‌شد؛ اولاً‌ خدای ناکرده اگر کودتا با موفقیت به سرانجام می‌رسید،‌ انقلاب اسلامی از بین می‌رفت و اگر هم ناموفق بود، ارتش به حاشیه برده می‌شد.

این رزمنده دفاع مقدس حمایت‌های حضرت امام(ره) از ارتش را باعث رشد و تعالی این سازمان عنوان کرد و افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران بر اساس حمایت و هدایت‌های حضرت امام خمینی(ره) از پیشروی دشمن در همان روزهای آغازین جلوگیری کرد. چراکه اگر این حمایت‌ها صورت نمی‌گرفت ارتش نمی‌توانست خود را پیدا کند و مجدداً به سازماندهی نیرو بپردازد.

* شناخت امام خمینی(ره) از موضوعات نظامی/دل رزمندگان دفاع مقدس مالامال از روحیه توحیدی پیر جماران بود

سرهنگ حسینی با بیان اینکه امام خمینی(ره) تنها یک مرجع و عالم دینی نبودند، بلکه یک فرمانده عالی رتبه بودند، یادآورد شد: امام خمینی(ره) شناخت دقیقی از سلسه مراتب داشتند و در دفاع مقدس هم این موضوع گویا بود. چراکه وقتی درجه‌های شهید صیادشیرازی توسط بنی‌صدر گرفته می‌شود، حضرت امام خمینی(ره) بودند که دستور بازپس‌دادن آن را دادند.

وی به پیام‌های الهی حضرت امام خمینی(ره) در سال‌های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: حضرت امام خمینی(ره) در لحظه لحظه دفاع مقدس پیام‌هایی می‌دهند که هر کدام از آنها بسیار ارزشمند است. مثلاً زمانی که در عملیات فتح‌المبین پیروز شدیم،‌ ایشان پیامی دادند مبنی بر اینکه «من از راه دور بر دستان و بازوان شما رزمندگان بوسه می‌زنم و بر این بوسه افتخار می‌کنم.»

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: در کجای دنیا می‌توان یافت که فرمانده کل قوا این‌چنین در خصوص رزمندگان خود صحبت کند. این روحیه که نشأت گرفته از تواضع ایشان بود،‌ در سراسر جبهه میان رزمندگان مثل نسیم فضای دفاع مقدس را پر کرده بود.

* حساسیت امام خمینی(ره) به ظاهر و باطن رزمندگان دفاع مقدس

این پیشکسوت دفاع مقدس در مثال دیگری از پیام‌های الهی حضرت امام خمینی(ره) به روز آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و گفت: ایشان در این پیام فارغ از هرگونه جناح‌بندی، این پیروزی را از آن خداوند متعال یاد کردند و گفتند:« خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

حسینی تصریح کرد: این روحیه توحیدی حضرت امام خمینی(ره) باعث شده بود، نیروها نیز با وحدت و همدلی در کنار یکدیگر برای رضای خداوند بجنگند و در عملیات‌ها شرکت کنند.

وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) علاوه بر دستورات ظاهری – مثل اطاعت از فرمانده و...- نسبت به باطن و جهاد اکبر رزمندگان هم حساس بودند،‌ خاطرنشان کرد: دلایل ظاهری یگانی که پیروز میدان می‌شود عبارت است از آموزش، تجهیزات و.... است؛ اما کافی نیست چراکه به ایمان، اعتقاد و روحیه ایثار و فداکاری هم نیاز دارد که حضرت امام خمینی(ره) هر دو آن را به رزمندگان گوشزد می‌کردند.

* نقش ارتش در دفاع مقدس؛‌ از تجهیز لشکر رژیم بعث تا تقلیل لشکرهای ایرانی/ از آمادگی رژیم بعث برای حمله به کشورمان اطلاع داشتیم، اما گوش کسی بدهکار نبود

این راوی دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود به نقش ارتش اشاره کرد و گفت: رژیم بعث عراق در روزهای قبل از جنگ، ارتش خود را تجهیز کرده و در حال خرید سلاح و مهمات بود،‌ برای مثال 6 لشکر خود را به 12 لشکر افرایش داد. اما متأسفانه ما 15 روز قبل از جنگ لشکر 1 و 2 – که بعدها لشکر 21 حمزه شد- را در یکدیگر ادغام کردیم و دو لشکر را به یک لشکر تبدیل کردیم.

حسینی به پاکسازی‌ها و تسویه حساب‌های به حق برخی از فرماندهان ارتش اشاره کرد و این موضوع را باعث کاهش 50 درصدی استعداد ارتش برشمرد و گفت: علاوه بر موارد گفته شده، منابع اطلاعاتی بارها و بارها اعلام کردند که رژیم بعث در مرز ما و خودشان در حال جاده‌سازی است و خود را برای حمله مهیا کرده‌ است؛ اما گوش کسی به این موضوع بدهکار نبود.

وی ادامه داد: با این همه اتفاقات ارتش در زمان حمله سراسری رژیم بعث غافلگیر نشد. چراکه تیم 77 زرهی در اردیبهشت سال 1359 –چهار ماه قبل از حمله- با گروه رزمی در منطقه فکه مستقر شده و در برابر ارتش بعث ایستادگی کرد.

* نیروی هوایی فردای جنگ درس فراموش نشدنی به دشمن داد

این رزمنده دفاع مقدس از نقش ارتش در جلوگیری از پیشروی دشمن گفت و یادآور شد: دو گردان از دانشجویان دانشگاه افسری که هر کدام از آنها می‌توانستند فرمانده میدان باشند؛ به عنوان نیرو عمل کننده در میدان نبرد حاضر کردیم و با شجاعت در برابر دشمن جنگیدند.

حسینی به عملیات‌های هوانیروز و نیروی هوایی اشاره کرد و گفت: پس از آنکه رژیم بعث در 31 شهریورماه به کشورمان حمله کرد، فردای آن روز یعنی اول مهرماه نیروی هوایی ارتش درس فراموش نشدنی به آنها داد. در حالی‌ که اصلاً گمان نمی‌کردند این جوانان که سابقه جنگ نداشتند بتوانند این‌چنین خاک عراق را بمباران کنند. البته تا سال 1362 هم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دست برتر در میدان بود؛ اما صدام به واسطه کمک غربی‌ها جنگنده‌های آواکس و میراژ را خریداری کرد و شرایط تغییر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دلاوری‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: نیروی دریایی در 7 آذرماه با حضور شهید ناخدا همتی در خلیج فارس عملیاتی را با کمک شهید دوران -نیروی هوایی ارتش- انجام دادند و در این درگیری البکر و الامیه را منهدم می‌کنند که این رژیم تا آخر جنگ نتوانست نیروی دریایی خود را بازسازی کند.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران شهدای بسیاری را تقدیم نظام پاک جمهوری اسلامی ایران کرده‌است، یادآور شد: پس از حضور شهید صیاد شیرازی به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش وحدت میان برادران سپاه و ارتش دو چندان شد و عملیات‌های بزرگی مثل طریق‌القدس، بیت‌المقدس و رمضان و غیره انجام شد که قریب به 8 هزار کیلومتر از خاک کشورمان را از زیر چکمه‌های بعثی‌ها آزاد کردیم.

* چرا خود را در دفاع مقدس پیروز می‌دانیم؟

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا ما خودمان را پیروز جنگ می‌دانیم؟ تصریح کرد: رژیم بعث عراق اهداف مختلفی از جمله سرنگونی انقلاب اسلامی، تصاحب استان خوزستان، حاکمیت بر اروندرود و غیره داشت که به هیچ‌کدام از این اهداف نرسید و این ما بودیم که اراده خود را به آنها تحمیل کردیم.

وی در ادامه گفت که صدام قرارداد 1975 را پاره کرد و اعتقادی به آن نداشت اما با عنایت خداوند متعال و جانفشانی‌های رزمندگان خدا حتی نتوانست یک وجب از خاک کشور را تصاحب کند.

وی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی ایران به جای 8 سال 10 سال جنگید چراکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در غرب و شرق نیز با گروهک‌های مختلف به مقابله پرداخت و از کشورمان دفاع کرد. البته پس از جنگ هم در دوران نه جنگ و نه صلح حضور داشت و از مرز پاسداری کرد.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi