شناسه خبر : 79048
سه شنبه 04 آذر 1399 , 14:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ضرورت اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پس از اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ ۲ دی ماه سال ۹۱ این قانون را تصویب کرد...

فاش نیوز - قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پس از اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ ۲ دی ماه سال ۹۱ این قانون را تصویب کرد.

تصویب این قانون به صورت چهار ساله آزمایشی بود. با اتمام دوره آزمایشی در تاریخ ۵ آبان ماه سال ۹۵ مجلس شورای اسلامی با دائمی شدن این قانون موافقت کرد، اما لازم بود این موضوع در برنامه ششم توسعه یا در طرح یا  لایحه دیگری نیز بیان شود. به همین منظور دائمی شدن قانون جامع و اصلاحات بعدی آن، در ماده ۴۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور قرار گرفت  و در تاریخ ۱۰ بهمن ماه سال ۹۵ مجدداً توسط مجلس به تصویب رسید و دائمی شد.

با اجرای این قانون در دستگاه‌های اجرایی در دوران ۴ ساله آزمایشی و پس از آن نقص ها و معایب این قانون مشخص شد و لزوم اصلاح آن را دوچندان کرد.برخی از نکات که نشان می‌داد این قانون باید اصلاح شود به قرار زیر است:

 ۱ _ عدم جامعیت این قانون:
با توجه به عنوانی که این قانون دارد و مقرر شده بود از  جامعیت برخوردار باشد اما تصویب قوانین بعدی به ویژه در قانون برنامه ششم توسعه کشور نشان داد که این قانون فاقد جامعیت مورد نظر است و با برخی الحاقات و  اصلاحات باید نسبت به تکمیل آن اقدام نمود. تصویب قوانین متعدد و پراکنده در سایر قوانین،مجریان و کارشناسان را با مشکل مواجه کرده می تواند  یکی از دلایل و ضروریات اصلاح قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشد.

۲ _تعارض و مغایرت با برخی قوانین:
حجم وسیع شکایات در کمیسیون ماده ۱۶ و دیوان عدالت اداری از عدم اجرای صحیح مواد و تبصره های قانون جامع نشان از آن دارد که این قانون به اندازه کافی در موضوعات مختلف شفاف نبوده است و ابهامات آن به حدی است که حتی در آراء صادره این مجموعه های قضایی و قانونی تعارضات آشکار در آرا دیده می‌شود. به همین دلیل لزوم رفع ابهام و مغایرت هااز این قانون امری ضروری به نظر می رسد. برای نمونه می توان به آرا و استعلامات متناقض درباره قانون حالت اشتغال که در این قانون در قالب مواد مختلف آمده، اشاره کرد، به طوری که هم اکنون برخی ایثارگران از این مزایا برخوردار بوده و برخی دیگر بی دلیل  با آرای مراجع قانونی و قضایی  از این حقوق محرومند.

۳_ سوء برداشت مجریان از مواد و تبصره های این قانون:
از مشکلات مهم و جدی در راه اجرای کامل قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران سوءبرداشت مجریان در دستگاه های مختلف از مواد و تبصره های این قانون است به طوری که بخش عمده ای از این قانون در دستگاه‌های اجرایی به مرحله اجرا نرسیده است.  این موضوع ناشی از برداشت غلط آنان در جریان اجرای این قانون است. در همین مدت کوتاه اجرای قانون، استعلام های  متعدد و گاهی استفساریه های مجلس نشان می‌دهد که مجریان از فهم دقیق مواد و تبصره های این قانون سهوا یا عمدا  عاجزند  و این اقدامات در جهت رفع همین سوء  برداشت ها انجام می گیرد.
 موضوعاتی مانند فوق العاده ایثارگری گروهی از ایثارگران، حق سرپرستی همسران، حق پرستاری جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد و موارد متعدد دیگر در این قانون که هنوز اجرایی نشده است از جمله سوء برداشت هایی است که مجریان نسبت به اجرای این قانون در دستگاه های خود دارند.

۴_  عدم هماهنگی در آیین نامه های اجرایی
آیین نامه های اجرایی متعددی در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پیش‌بینی شده است که فاقد هماهنگی لازم می باشد. علاوه بر آنکه در برخی مواد و تبصره ها و فصل ها آیین نامه پیش بینی شده است، در ماده ۷۵ این قانون نیز برای تعیین نوع، میزان و تعیین اولویت ارائه خدمات در هر فصل  مجددا آیین نامه پیش بینی شده است.  این تعارض در آیین نامه ها سبب شده که برخی از مواد و تبصره هایی که نیاز به آیین نامه ندارد بهانه‌ای برای دستگاه اجرایی باشد تا با استناد به این ماده از انجام وظایف خود شانه خالی کنند.  تصویب آیین نامه هایی که از ناهماهنگی در این قانون برخوردار است یکی از دلایل اساسی است که این قانون مجدداً مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاحات لازم در آن انجام شود.

5_ لزوم رفع بی عدالتی در مواد این قانون نسبت به ایثارگران
اجرای برخی از مواد این قانون سبب بی عدالتی در جامعه ایثارگری می‌شود، به طور مثال تبصره ۲ ماده ۳۹ قانون جامع بر قطع حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان از کار افتاده کلی در صورت اشتغال در دستگاه های موضوع بند الف ماده ۲ این قانون تاکید کرده بود.  این قانون اصلاح شد و مقرر شد حقوق این افراد قطع نگردد . اکنون با یک نابسامانی در دریافت حقوق در جامعه ایثارگری مواجه هستیم به طوری که برخی از جانبازان و آزادگان علاوه حقوق استخدامی خود از حقوق حالت اشتغال برخوردارند و آن را از بنیاد دریافت می‌کنند و سایر ایثارگران از این حق محروم هستند. این تبعیض ناروا مغایر با قانون اساسی است و باید نسبت به رفع آن اقدام شود. ‏تبعیضات در این قانون  مختص به این مورد نیست و شامل سایر موارد موجود در این قانون نیز  می‌شود.

۶_ بار مالی و تامین منابع
از عمده  مشکلات قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، بار مالی و تامین منابع مواد و تبصره های این قانون است. از ابتدای تصویب قانون هیچگاه در لوایح بودجه پیشنهادی دولت و پس از آن در بررسی های مجلس به صورت دقیق و کامل به موضوع بار مالی قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران توجه نشده است.
هرچند برابر ماده ۷۳ این قانون منابع مالی موردنیاز با حفظ سهم سایر منابع بنیاد باید در قالب مفاد لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی شود و سازمان برنامه و بودجه نسبت به ایجاد فصل رفاه و تامین اجتماعی ایثارگران و برنامه های ذیل آن متناسب با عناوین فصول این قانون در لوایح بودجه سنواتی اقدام کند، اما اغلب مواد و تبصره های این قانون به دلیل عدم  تامین منابع و عدم نظارت بر اجرای صحیح این ماده قانونی اجرایی نشده است. مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد با اصلاح این شیوه و نظارت در اجرای آن به نوعی لوایح بودجه سنواتی را به تصویب برساند که جزئیات و منابع مالی مواد و تبصره های این قانون نیز پیش‌بینی شود. این خلا از موارد جدی در  عدم اجرای کامل قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است.

| یوسف مجتهد

اینستاگرام

...
قدر دان امام خامنه ای عزیز ( حفظ الله) باشید .
که نعمت است برای ایران عزیز .
...
یاسری
یاسری
باسلام وخسته نباشید اکنون جناب مجتهد فرصت زیادی برای اصلاح قانون ورفع تبعیضات ناروا از جمله پرداخت حقوق تبصره ۲ ماده ۳۹ بویژه به جانبازان حالت اشتغال تبصره۶ کهدر دستگاه ها شاغل بوده اند،باقی نمانده،تا زنده اند کاری برای آنها انجام دهید،تا از حقوق ماده ۳۹ برخوردار شوند
نمی دانیم ما معسرین زیر 25 درصد طبق کدام بند از این قانون محکوم به دریافت صدقه از ساتا به مبلغ یک میلیون شدیم
سلام علیکم
جناب مجتهدعزیز ترک مون کردی!
خبری ازتون نیست!
مشاورریاست عالی بنیادشدنت راخدمتتان تبریک عرض کردیم...
امادلمان برایتان تنگ شده***
سری به صفحات فاش نیوزبزنید.
خوشحال میشویم.
جانم به فدای اقا.از ایشان کمک بگریم که مجلس را به این راه هدایت کند اقایان قبل که خیانت کردن
بزرگوار سلام من سال من کنکور سراسری شرکت کردم کارشناسی هوشبری روزانه قبول شدم و سال ۹۴ فارغ التحصیل شدم ،امسال با توجه به دفترچه و گفته بنیاد شهید بنده برای ازاد سهمیه دارم و اینکه چند از دوستان هم رشته ای من که شرایط بنده رو داشتن برای استفاده سهمیه مجدد دانشگاه ازاد پزشکی و دندان قبول شدن, بنده سهمیه روی کارت ورود به جلسه م کارنامه با سهمیه اعلام شد با توجه به کارنامه انتخاب رشته که همش پزشکی دانشگاه ازاد بود و متاسفانه انتخاب رشته ۴ رشته پزشکی و دندان و دارو و دامپزشکی داخل فرم سراسری انجام میشد انجام دادم چند روز قبل از اعلام نتیجه نهایی پیامک از سنجش اومد واسم که شما سهمیه ازمون به منطقه ۳ تغییر پیدا کرد به بنیاد شهید رفتم گفتن سهمیه داری برو مشکلت با سنجش حل کن سنجش تماس گرفتم میگن یه ماربطی نداره ما با توجه به بانک اطلاعاتی خودمون اقدام میکنیم ،بابا سهمیه مجدد خود دفترچه سنجش نوشته من بدبخت نمیخوام روزانه بخونم دوستامم سال پیش از این قانون استفاده کردن الان موندم اواره نمیدونم چیکار کنم ، پدرمم جانباز ۳۰ درصد و ازاده ۳ سال هستش لطفا کمکم کنین خواهش میکنم
باسلام وخسته نباشی.ازسن 14سالگی وازپشت میزمدرسه راهی جبهه شدم ازاول سال 61تاپایان درجبهه بودم.که درعملیات آزادسازی خرمشهرجاده شلمچه موجی شدم مدتی سوسنگردبیمارستان چمران بستری ودوباره راهی جبهه وتا سال 63جبهه ودرجزیره مجنون دیده بودم..آیا سزواراست که بعدازسالهاجنگ واثرات ناشی ازجنگ که باعث بی تعادلی وآلزایمیرناشی ازموج انفجارماهارها بشیم وبا درنظرگرفتن حقوق ناچیز ی که پول دووعده غذای روزانه هستش وگدایی بهترازاین که بادیده حقیرانه ای نسبت به ماها که جانمان وزندگیمان دادیم تا اینگونه کاسه گدایی ...؟؟؟
سلام بله جناب آقای خاکپوربایدهم قدرمقام معظم رهبری را بدانیم ازبالاخدااززمین مقام معظم رهبری عزیزکه پدرهمه ما جانبازان وخانواده معظم شداست خداوندسایه ایشان را همیشه برسرما مستدام بداردماها نباید به حرف این دولت مردان گوش بدیم مانباید به حرف دشمنان داخلی و خارجی گوش بدیم آنها دشمنان ماهستندازماها حسودی میکنندکه ما همچون پدری دلسوز مهربان و همچون رهبری آگاه به همه امورات هستندراداریم این نظام مقدس جمهوری اسلا می مال ماست و مابایدباتمام وجودمان آنرا حفظ کنیم به اذن الله تعالی تاخون دررگ ماست خامنه ای رهبر ماست خدایا خدایا تا انقلاب مهدی ازنهضت خامنه ای محافظت بفرمااین دولت مردان ما بی انصافندکه گوش بفرمان حضرت آقا نیستنددروغ میگوینددولت مردان دنبال چپاول هستند اگرخدای ناکرده تارمویی ازسرایشان کم شوداین دولت مردان فاتحه ماخونندهوشیارباشیم که دشمن درکمین ماست
سلام آقای مجتهد
کجایی برادر؟ خوشحالم که مجددا مطلب شمار ا می خوانم.ایثارگران را تنها نگذار. از اهواز
سلام.بزرگوارآخردرموردبی عدالتی ماده 38وسهام بانگ دی کسی جوابگونشدحتی جناب اوحدی!!!واقعا باعث تاسف است اینهمه ناحقی وناعدالتی ها....
سلام آقای مجتهد خسته نباشید دلمان برایتان تنگ شده بود خوشحال شدم مطالب با ارزشتان را مطالعه کردم مثل همیشه به نکات کلیدی و مهم اشاره می کنید خداوند توفیقتان دهد می دانم هر جا که باشید مایه خیر و برکتین خدا نگهدارتان .
سلام و عرض ادب از ریاست محترم عالی بنیاد شهید جناب آقای مهندس اوحدی عزیز که خود از آزادگان سرافراز میهن اسلامی نیز هستند تقاضامندیم نسبت به حکم حقوقی جانبازان حالت اشتغال ماده 38 که از بنیاد حقوق دریافت می کنند یک نسخه از حکم در اختیار ذینفع بگذارند جانباز ببیند حقوقی که دریافت میکند واقعا مطابق ماده 38 و همتراز با نیروهای مسلح است یاکه خیر و در صورت مثبت از کجا باید حکم را دریافت کرد ممنون و سپاسگزارم .
باسلام خدمت دوستان درفاش نیوزوبرادرمحترم آقای مجتهدعزیزبااستحضارعزیزان بزرگوارمیرساندصرفنظرازبازنگری قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران بعدازیک دهه ازاجرای آن که نیازی منطقی جهت بازیابی موفقیت ویاعدم کارایی آن درگذرزمان است مهمترازبازنگری واصلاح برخی مفادآن آسیب شناسی خواسته ها ومطالبات برگرفته ازمشکلات مطرحه جامعه ایثارگری دراین مدت پس ازاجرای قانون جامع است درواقع بدون شناخت ازنیازها وخواسته ها ومطالبات جامعه ایثارگری اصلاح قوانین براساس کدام نیازومنطق میخواهدصورت گیردنیازی که دستگاه ها ویاسازمان ها عنوان میدارندیانیازها ومطالبات انباشته ای که قریب بیشماری ازخانواده ایثاگران مبتلا به آ ن میباشند.درحالیکه امروزه به یمن وجودگروه ها وانجمن های فعال درحوزه مجازی که محلی برای تبادل افکاروطرح مشکلات درآنجا میسرشده است فهرست نمودن کلیه مشکلات درگیرخانواده بزرگ ایثارگران ازبدیهی ترین قدم های اولیه برای ثبت وضبط وبهره برداری جهت تدوین قوانین میباشدکه امیداست این امرمستحسن رایک تشکیلاتی برعهده بگیرد.ان شاالله
با عرض سلام و ادب و احترام
لطفا" اصلاح تبصره ماده 38 هم در نظر گرفته شود.
چراکه محروم نمودن جانبازان مشمول که بدلیل استفاده محدود از حالت اشتغال در دستگاهها به طور کلی از مزایای ماده 38 محروم شده اند بی عدالتی است . و به نظر بهتر است بر اساس مدت زمان استفاده از حالت اشتغال از مزایای ماده 38 بهره مند شوند. با تشکر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi