شناسه خبر : 79051
چهارشنبه 12 آذر 1399 , 12:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کوتاهی در برابر رزمندگان را چه کسی پاسخگوست؟

حقوق رزمندگان در قوانین پراکنده به تصویب رسیده است. مجلس شورای اسلامی در قوانین مختلف تعهداتی را برای دولت و دستگاه‌های اجرایی در باره رزمندگان پیش‌بینی کرده، ولی آنان سرگردانند. آنان نمی دانند برای پیگیری این تسهیلات به کجا مراجعه کنند...

فاش نیوز - دفاع مقدس یادآور حماسه دلاور مردانی است که به دنبال نام و نان نبودند. جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و تقدیم آرمان های انقلاب و اسلام کردند.  آنان برای دفاع از آرمان های حسینی به ندای خمینی لبیک گفتند تا انقلاب در همان ابتدا متوقف نشود.

اکنون با گذشت بیش از چهل سال از آغاز جنگ تحمیلی، یادگاران سرافراز آن در پیچ و خم دستگاه های اجرایی گرفتار شدند و مسئولین هم با تساهل و تسامح و به سادگی از کنار حقوق قانونی آنان می گذرند.

برابر بند ژ ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده بود مسئول  ارائه خدمات به رزمندگان هشت سال دفاع مقدس سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران(ساتا) باشد. اکنون چهارمین سال قانون برنامه پنج ساله ششم در حال سپری شدن است ولی خبری از سازمانی که متولی امور رزمندگان باشد، نیست. ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بی‌توجهی به قانون موجبات تضییع حقوق رزمندگان را در دستگاه‌های اجرایی کشور فراهم کرده‌اند.

در قانون برنامه ششم توسعه، تکالیفی برای دولت پیش بینی شده است که با انجام آن بخشی از حقوق تضییع شده رزمندگان، همسر و فرزندان آنان تامین خواهد شد، ولی کسی تاکنون پیگیر آن نبوده و اگر پیگیر بوده اند نتیجه ای در بر نداشته است. برای تحقق این حقوق قانونی نیاز به سازمانی است که امور رزمندگان را پیگیری کند. در قانون این وظیفه بر عهده سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح(ساتا) گذاشته شده است، اما این سازمان تاکنون اقدام در خور توجهی برای پیگیری حقوق رزمندگان انجام نداده است.

حقوق رزمندگان در قوانین پراکنده به تصویب رسیده  است. مجلس شورای اسلامی در قوانین مختلف تعهداتی را برای دولت و دستگاه‌های اجرایی در باره رزمندگان پیش‌بینی کرده، ولی آنان سرگردانند. آنان نمی دانند برای پیگیری این تسهیلات به کجا مراجعه کنند، چه کسی یا چه سازمانی متولی امور  آنان است که با مراجعه به آن سازمان مطالبات خود را پیگیری کنند.

در بند ۲ ردیف ب ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه تامین حداقل معیشت رزمندگان باسابقه  شش ماه حضور در جبهه  که فاقد شغل یا درآمد هستند به میزان  حداقل حقوق کارکنان دولت پیش بینی شده است، ولی نهاد متولی در نیروهای مسلح چه به جهت کیفی و چه به جهت کمی تاکنون از اجرای کامل این قانون به بهانه عدم تامین منابع مالی خودداری کرده است. بسیاری از رزمندگان با شرایط فوق در انتظار برقراری این حداقل کمک معیشت هستند و آنان که آن را دریافت می‌کنند کمتر از نصف حق قانونی به آنان پرداخت می‌شود. این قانون سالها قبل از قانون برنامه ششم توسعه نیز به تصویب رسیده بود، ولی طی این سالهای طولانی اجرای ناقص و محرومیت بخش زیادی از رزمندگان جای تامل دارد.

برابر بند ۱ ردیف ث  ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، رزمندگان با  حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه و همسر و فرزندان آنان، از پرداخت حداقل ۳۰ درصد هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره های شبانه دانشگاه‌های دولتی ، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاههای مورد تایید وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی وفق بودجه سنواتی معاف می باشند، ولی تاکنون در این زمینه با گذشت بیش از سه سال از تصویب قانون، اقدامی صورت نگرفته است.

بخش عمده ای از تسهیلات و امتیازاتی که در قوانین برای رزمندگان پیش بینی شده است با بی توجهی مسئولین همچنان اجرایی نشده است. در بند ۲ ردیف ث ماده ۸۸ رزمندگان، همسر و فرزندان آنان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری به صورت رایگان بهره مند خواهند شد. این امر نیاز به مقدماتی  دارد که تاکنون تحقق نیافته و اقدامی در خصوص آن صورت نگرفته است.

دربند ۳ از ردیف  ث ماده ۸۸ به معافیت رزمندگان از پرداخت ۳۰ درصد هزینه خدمات هواپیمایی، ریلی و دریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات برای یک بار در سال اشاره شده است، لکن هیچ اقدامی تا کنون در این خصوص نشده است. برابر بند ۵ ردیف ث  ماده ۸۸ رزمندگان از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک بار در یک واحد مسکونی بهره مند خواهند شد.
بهره‌مندی از تسهیلاتی که در قوانین کشور به تصویب رسیده است از حقوق مسلم رزمندگان است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

رزمندگان برای بهره‌مندی از این تسهیلات نباید گرفتار سوء برداشت و یا سوء عملکرد دستگاه‌های اجرایی باشند. دربند ۶ ردیف ث ماده ۸۸ قانون برنامه ششم، رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد حق علیه باطل از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار شده‌اند، لاکن پیگیری‌های رزمندگان برای بهره‌مندی از این تسهیلات چند سال طول کشید تا سرانجام  مجلس  مجدداً در قالب استفساریه به آن پرداخت و این مشکل راه حل نمود.

از مجموعه تسهیلات و امتیازات متعددی که در قوانین مصوب مجلس به ویژه قانون برنامه ششم توسعه، درباره رزمندگان و خانواده آنان به تصویب رسیده است بخش عمده ای از آن به مرحله اجرا نرسیده که به تعدادی از آن اشاره شد و برخی دیگر نیز به صورت ناقص در حال اجراست. اکنون که مجلس در نیمه دوم سال ۹۹ به بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ می پردازد شایسته است نسبت به تامین منابع لازم برای اجرای قوانین رزمندگان اهتمام جدی تری نشان دهد و حقوق اولیه آنان را که سالهاست تضییع شده، تامین نماید.

با توجه به اینکه در قوانین مصوب قبلی مجلس،  سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح متولی امور رزمندگان شناخته شده است، نهاد قانونگذاری باید به صورت جدی تر به این موضوع پرداخته و این سازمان را مکلف به اجرای قانون کرده و آن را موظف نماید به وظیفه محوری خود در اداره امور رزمندگان بپردازد.

| یوسف مجتهد

اینستاگرام
بله مشکل مقطع تحصیلی بالاتر را حل نمودندبرای چه کسانی و کی؟به جای سال96 آمدند سال 98اجرا کردند و تعداد زیادی ازاین رزمندگان که سال 96و 97 بازنشسته شدند راازاین امتیاز به صورت کینه توزانه وضدیت وتنگ نظری محروم کردند.منتظر دوزخ و عذاب الهی باشید
سلام جناب مجتهد حالا زود است یه چند سال صبر کنند این
چند نفر رزمندگان هم به رحمت خدا برند بد شروع کنند برای خودشان حقوق ردیف کنند خدا جواب اینها را بدهد چه راست باشند یا چپ اینها بلد هستن فقط سر برج حقوق خود را بگیرند و برند دمبال کارهای شخصی خودشان رزمنده
کیلوی چنده فقط فقط خدا جواب اینها را بدهد
تکلیف ومتولی امو ررسیدگی به مشکلات ما رزمندگان مشخص نیست قوانین دست پا شکسته دربرنامه ششم و مجلس تصویب شد و اجرا نمی شود سرگردانیم وسردرگومیم برای پییگیری به کجا مراجعه کنیم البته خودمان دیگه پیر شدیم گفتیم شاید فکری به حال فرزندانمان بکنند
با عرض سلام و خسته نباشید به عزیزان زحمت کش این مملکت ولی از پاسخگوی بگویم مگر مرا سپاه نبرده جبهه آموزش داده تفنگ داده و گفته اینجا بشین هرکس آمد بزن چرا باید امروز جوابگو نباشد چرا خود جواب مرا نمیدهد میگوید رزمندگان متولی نداشتن اگر نداشتن شما مسعول من بود چرا کوتاهی کردی منکه 36 ماه نیروی جانبرکف تو بودم از جوانی من استفاده کردی بعد که جنگ تمام شد مرا ول کردی با بدن خسته و بیمار و اعضاب داغون به امان خدا
آیا این قانون درست است که امروزه بچه من بره کارگری کنه و غروب پول داروی مرا بده منکه این بیماری را اینجا پیدا نکردم این از جبهه به من رسیده حالا به بالا نگاه کن خود بگو متولی من کی بوده آیا سپاه در حق من کوتاهی کرده یا نه مگر میشه من برم به اداره دیگر بگویم چرا حقوق مرا نمیدی برمیگردد میگوید هر کس تو را برده برو حقت را ازش بگیر راستهم میگوید اینجا سپاپاسداران باید جوابگو باشد که جوابگو نیست حالا یه روز میگویند بنیاد درصد نمیدهد یه روز میگویند چرا بنیاد پروندها را قبول نمکند ای خدا مگر مرا بنیاد برده که بمن درصد نمیدهد شما برادر من مسول هستی ای سردار عزیز من روز قیامت جلوی تو را میگیرم حق و حقوق خانواده مظلوم خودم را از شما میخواهم آیا فقط حقوق من بیمار باره مالی دارد پسر بیچاره من چه گناه کرده پول داروی من بیمار که در جبهه پبدا کردم بدهد من که دیگر عمرم تمام شده در حدود 60 سالم شده ولی شما مسول هستی یا بلد نیستی یا نخواستی در دو حالت رد هستی هزار ان نفر مثل من هستن که بچهایشان پول دارو میدهندکه این درد از جبهه به ما رسیده واسلام
والاازاین کنده دودی بلندنمیشودبخداسی ساله خلط سوزش گلو امان منوبریده تاصبح نمیتونم نفس بکشم حالاکه سنی ازماگذشته هیچ چیزی مرهم دردمانمیشود،دیگه دیرشده ازخانواده حرف خوردیم برای بچه هاکه نتونستیم کاری انجام بدیم،خودمان که رنگ خوشی ندیدیم،اخه مسئولین مافراموش کردن شایدیادشان نمیاد که زمانی جنگ بود،وشایدجانفشانیهای این عزیزان نبودالان معلوم نبودامنیت داشتیم یانه فرهنگ ایثاروشهادت هنوزبعدسالهاجانیفتاده،،خلاصه الان وقتشه که نمایندگان بعده سالهایه کاری بکنن همزمان باتقدیم بودجه به مجلس،
جانبازان معسر زیر 25 درصد که قبل از سال 99 از طرف خود بنیاد به ساتا پاس داده شدند نیز ماهانه فقط یک میلیون تومان میگیرند. این در حالی ست که جانبازان تحت پوشش بنیاد با همین درصد ماهانه یک میلیون و 790 هزار تومان حقوق می گیرند.تازه جانبازان تحت پوشش بنیاد مقررات بسیار سخت ساتا هم پاس نکردند و فقط نباید درآمد ثابت نداشته باشی. در حالیکه ساتا اگر خانه و بیمه داشته باشی از شمول پرداخت خارج می شوی.طبق قانون هم جانبازان باید تحت پوشش بنیاد باشند. ولی بنیاد از پذیرش اینان خودداری می کند.تمام این موارد ربط پیدا میکند به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که پیگیر حقوق ایثارگران است و باید با تخلفات دولت مقابله و قوانین جدیدی را وضع کند.
بقول سردبیر روزنامه کیهان اقای شریعتمداری//به زبان فارسی حرف میزنند وبه زبان عبری عمل میکنند .
دولت های قبلی ونمایندگان بزرگترین ظلم درحق رزمندگان کردند چرا بعد از حداقل 2 سال پس از پایان جنگ کسی به فکر رزمندگان نبودچرا رزمندگان از ایثارگران متمایز شدند گناه یک رزمنده ترکش نخوردنش است !!!
احسنت ولی کو گوش شنوا اینها می ترسند به رزمندگان برسند چون که حقوق نجومی حق ماموریت اضافه کاری حق جلسه خودشون کم نباشه فقط هر وقت مسئولی از حق حقوق رزمندگان حرف می زند باور کنید می خواهم بزنم تلوزیون را بشکنم چقدر دروغ چقدر تحقیر چقدر دنبال نخود سیاه فرستادند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi