شناسه خبر : 79052
چهارشنبه 12 آذر 1399 , 11:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اهمیت سلامت ایثارگران در قوانین

فاش نیوز - آسیب پذیری ایثارگران به ویژه آزادگان و جانبازان و گروه خاص آنان یعنی جانبازان شیمیایی همواره مورد توجه بوده و در قوانین به صورت خاص به آن پرداخته شده است، در ماده ۱۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران آمده است: بنیاد موظف است با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به منظور تامین و ارتقای سطح بهداشت و درمان و پایش و کنترل وضعیت جسمی و روانی خانواده شاهد جانبازان آزادگان و افراد تحت تکفل آنان نسبت به ایجاد بانک جامع اطلاعات پزشکی و پیراپزشکی و تشکیل پرونده سلامت برای آنان اقدام نماید.

بخش عمده‌ای از این اقدامات تاکنون  مورد بی توجهی قرار گرفته و حرکت مثبتی در زمینه اجرای این ماده قانونی مشاهده نمی شود. عمده بی توجهی ها ناشی از عدم تامین اعتبار لازم برای اجرای قانون است.  با این حال با شرایط خاصی که در سال های اخیر در شیوع انواع آنفولانزا و در وضعیت فعلی شیوع کرونا را شاهد هستیم، ضرورت توجه و اهتمام مسئولین به این حق قانونی ایثارگران بیش از گذشته باید مد نظر قرار گیرد.

تحقق موارد مندرج در ماده ۱۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می تواند میزان آسیب پذیری ایثارگران را به شدت کاهش داده مصونیت  آنان را در برابر بیماری‌ها ارتقا بخشد. مشکلات درمانی جامعه ایثارگری در این سال ها به حدی بوده که کمتر به این مسائل اساسی توجه شده است.  علاوه بر موارد فوق ضرورت واکسیناسیون در شرایط فعلی برای ایثارگران بیش از گذشته است.

واکسن نوعی از درمان است که با هدف تحریک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با  باکتری‌ها و ویروس‌ها انجام می‌شود. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی ” واکسن ها یکی از موثر‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها هستند.” در ماده ۱۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران آمده است:  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف است با هماهنگی بنیاد نسبت به واکسیناسیون خاص در مورد خانواده شاهد جانبازان آزادگان و افراد تحت تکفل آنان به صورت رایگان اقدام نماید.  اقدامی که تاکنون از آن غفلت شده است.   به منظور تقویت ایمنی  و سلامت  جامعه تاکیدات بسیاری در خصوص تاثیر واکسن آنفولانزا در سلامت مردم شده است.

این امر برای قشر آسیب پذیر جامعه ایثارگری  از اهمیت زیادی برخوردار است. جانبازان  به ویژه جانبازان  نخاعی  و شیمیایی بیش از گذشته نیازمند مراقبتهای پزشکی هستند و وضعیت آنان  باید سریعاً مورد توجه قرار گرفته و در زمان خود نسبت به اجرای آن اقدام شود. در شرایط فعلی تاخیر می تواند تبعات زیادی به دنبال داشته باشد.

|یوسف مجتهد

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi