شناسه خبر : 79054
سه شنبه 11 آذر 1399 , 11:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سهمیه جذب هیئت علمی ایثارگران

پس از برنامه پنج ساله پنجم توسعه دانشگاه های دولتی و غیر دولتی و مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاه‌ها و قوای سه گانه موظفند ۲۰ درصد از سهمیه هیئت علمی خود را بر اساس آیین نامه که توسط شورای عالی طرح و برنامه شاهد تهیه و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید به ایثارگران اختصاص دهند.

فاش نیوز - یکی از اقدامات ثمربخشی که در حوزه قوانین ایثارگران باعث رشد و بالندگی جامعه ایثارگری شده است، قوانین و مقرراتی است که در قالب تسهیلات آموزشی برای آنان به تصویب رسیده است. حاصل این تسهیلات و امتیازات مصوب در قوانین و مقررات، تصدی مشاغل حساس و جایگاه های مهم  اجتماعی  است که در حال حاضر برخی از ایثارگران متولی آن هستند. یکی از اهداف مقنن در راستای تصویب تسهیلات  آموزشی که به آن اشاره شده است، ارتقای سطح دانش و آمادگی آنان جهت تصدی مشاغل مناسب می باشد.

عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از جایگاه های رفیع شغلی و اجتماعی است که می تواند متضمن رعایت شئونات و منزلت ایثارگران باشد. به موجب ماده ۷۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مقرر شده بود تا پایان برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حداقل ۱۰ درصد اعضای هیئت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل رزمندگان با بیش از شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان بالای ۲۵ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت، فرزندان جانبازان بالای ۵۰ درصد، فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان با بیش از سه سال اسارت که دارای مدرک دکترای تخصصی مورد تایید وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند، حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاه‌ها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیات علمی تامین و از ابتدا آنان را به صورت عضو هیات علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط و تاثیر آن در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و آزمون، استخدام نمایند.

حسب قانون مسئولیت اجرای این حکم به طور مستقیم بر عهده وزرا و روسای دستگاه‌های مذکور گذاشته شده بود.  مضافاً احکام امتیازات این بند به اعضای هیئت علمی فعلی دارای شرایط فوق تسری داده شده بود. این حکم برابر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام چون به نفع ایثارگران بود، از بند ز ماده ۴۴ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان بند الف ماده ۷۱ توسط مجلس در قانون جامع منظور شد. هرچند اجرای این ماده با کش و قوس‌های فراوانی  همراه بود و تعداد عمده‌ای از دانشگاهها نسبت به آن تمکین نمی کردند ولی به صورت جسته و گریخته در حال اجرا بود. از آنجا که این موضوع در قالب برنامه پنج ساله پنجم پیش بینی شده بود، برای استمرار آن نیاز به اصلاح قانون بود.

به همین منظور به موجب ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (شماره ۲)مصوب چهارم اسفند ماه سال  ۹۳ ماده ۷۰ و تبصره هایش به شرح زیر اصلاح و بند ب جایگزین مصوبه فوق شد. متن بند ب ماده ۷۰ به شرح زیر است:

پس از برنامه پنج ساله پنجم توسعه دانشگاه های دولتی و غیر دولتی و مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاه‌ها و قوای سه گانه موظفند ۲۰ درصد از سهمیه هیئت علمی خود را بر اساس آیین نامه که توسط شورای عالی طرح و برنامه شاهد تهیه و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید به ایثارگران اختصاص دهند. اصلاحات مکرر قانون و کوتاهی دستگاه های متولی در تهیه آیین نامه ها و دستورالعمل ها عملاً موجبات تضییع حقوق ایثارگران را فراهم کرده است. شورای عالی طرح  طرح و برنامه شاهد  و شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچگاه نسبت به تهیه و تصویب آیین نامه این ماده اقدام نکردند. مجلس شورای اسلامی مجددا" در قانون برنامه ششم توسعه و در قالب بند پ ماده ۹۰ به اصلاح این موضوع پرداخت که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

اصلاحات مکرر قانون و کوتاهی دستگاه های متولی در تهیه آیین نامه ها و دستورالعمل ها عملاً موجبات تضییع حقوق ایثارگران را فراهم کرده است. شورای عالی طرح  طرح و برنامه شاهد  و شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچگاه نسبت به تهیه و تصویب آیین نامه این ماده اقدام نکردند. مجلس شورای اسلامی مجدد در قانون برنامه ششم توسعه در قالب بند پ ماده ۹۰ به اصلاح این موضوع پرداخت که متن آخرین اصلاحیه به شرح زیر است:

کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز علمی که از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ مجوز نموده‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند حداقل بیست درصد(20%) اعضای هیات علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان بیست و پنج درصد(15%) و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(25%) و بالاتر رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی دکتری مورد تایید وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان وآموزش پزشکی می باشند و شرایط علمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشند، حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاهها یا تبدیل تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیات علمی، چنانچه شرایط علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی پژوهشی و اجرائی مرتبط و تاثیر آن در پایه و مرتبه علمی و بارعایت صلاحیت های اخلاقی استخدام کنند.

احکام و امتیازات این بند شامل اعضاء هیات علمی فعلی دارای سوابق ایثارگری فوق نیز می شود.

مسئولیت اجرای احکام این ماده به طور مستقیم بر عهده وزیر و رئیس دستگاههای مذکور است در اجرای این حکم مقامات یاد شده مکلف به اتخاذ تصمیم می باشند

تبصره 1- مشمولان این بند با سی و پنج سال خدمت و حداقل شصت و پنج سال سن بازنشسته می شوند.
تبصره 2- در صورت تمایل فرد به بازنشستگی پس از اتمام سی سال خدمت و یا حداکثر شصت سال سن می تواند در خواست بازنشستگی نماید.
حکم بند «پ» ماده (90) این قانون در طول اجرای قانون برنامه ششم توسعه بر بند ((الف)) ماده (71) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 2/10/1391 و اصلاحات بعدی و برحکم ماده واحده قانون اصلاح حداکثر سن داوطلبان استخدام مصوب 22/2/1371 حاکم است.

شرایط جامعه ایثارگران موضوع بند (پ) ماده (2) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به شرایط جامعه ایثارگران موضوع بند (پ) ماده (90) قانون برنامه اصلاح می شود.

جذب حداقل ۲۰ درصد اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی، دانشگاه ها و دانشگاه آزاد اسلامی از بین ایثارگران مذکور از تکالیف قطعی این مراکز است و حسب قانون مسئولیت اجرایی آن برعهده وزرای مربوطه و رئیس این مجموعه ها واگذار شده است.

بدیهی است تخلف از اجرای قانون قابلیت پیگیری قضایی و قانونی را دارد و در این زمینه بنیاد و ایثارگران می توانند برای احقاق حق جامعه ایثارگری در صورت عدم اجرای قانون متخلفین را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

| یوسف مجتهد

اینستاگرام
آقای مجتهد عزیز ، عرض سلام و ادب
بحث وضع قوانین تسهیلاتی ایثارگران یک طرف ، بحث اجرای این قوانین یک طرف . سالهاست قوانین حمایتی جانبازان و ایثارگران سلیقه ای اعمال می شود و بسیاری از دستگاه های متولی از اجرای این قوانین ، شانه خالی کرده و به هیچ نهادی پاسخگو نیستند.
برای مثال در همین بلاد کفر آمریکا ، هیچکسی جرات نقض قانون و قانون شکنی را ندارد و مثلا" هنگامی که جان کری ، وزیر امور خارجه ایالات متحده بود ، برای اینکه برف حیاط خود را پارو نکرده بود پنجاه دلار جریمه شد.
حال در کشور ما یک نماینده مجلس یا یک مدیر کل دون شان ، به خودش اجازه می دهد تمام چراغ قرمزها را بدون جریمه رد کند و قوانین را دور بزند و به احدی پاسخگو نباشد و نهایتا" چیزی می شود که هم اکنون شاهدیم.
در بحث استخدام ایثارگران و خانواده های آنها در دوایر دولتی ، قانون تصریح کرده که باید 25 در صد جذب نیرو باید از ایثارگران باشد ، در واقع 75 در صد این جذب نیرو باید از مردم عادی باشد ، یعنی یک چهارم در برابر سه چهارم ، (حالا قانونی مانند ماده 48 استخدام فرزندان ایثارگر که کاملا" بر باد رفته) ولی وقتی پای صحبت مردم و جامعه می نشینید همگی اذعان دارند در این دورزمانه اگر خانواده شهید و جانباز نباشی ، از استخدام خبری نیست و این موضوع ایثارگران را چوب دو سر طلا کرده ، در واقع دستگاه ها از اجرای قوانین ایثارگران شانه خالی کرده و در جامعه ایثارگران مقصران این بحث هستند.
حال باید چه کرد ، ساکت باشیم و ببینیم دولت و مردم ما رو زیر پا له می کنند یا اعتراض کنیم و به ایثارگر پر مدعا تبدیل شویم ، ولی هر چه است این پاداش صداقت ایثارگران در هشت سال دفاع مقدس نیست ، هر چند ایثارگر واقعی آن است که پای معامله با خدا بی توقع و بی چشمداشت باشد ، که ما خود را ملزم به آن می دانیم و در این معامله نزد خدا روسفید مانده ایم و سزای خیانت مدیران نالایق و بی کفایت را به همان خدا خواهیم سپرد . والسلام
این قوانین باید فقط برای فرزندان شهدا و جانبازان باشد، آزادگان که تمام مملکت را جارو کردند...
بله دقیقا درسته در اذهان مردم ،اینکه خانواده شهدا و جانبازان حق دیگران را ضایع کرده اند جا افتاده ولی در عمل چیزی عاید ما نشده خود من با داشتن مدرک ارشد هنوز هیچ جا استخدام نیستم حتی فرزندم هم با داشتن مدرک کارشناسی هیچ جا مشغول به کار نیست .
اینها فقط روی کاغذ وجود داره. بنده با مدرک دکترای تخصصی از یک دانشگاه بسیار معتبر دولتی و داشتن شرایط علمی و سنی هنوز نتوانستم به عنوان هیات علمی استخدام شوم.
این قوانین ضمانت اجرایی ندارند و فقط روی کاغذ نوشته شدند. شما باور نکنید.
دقیقا. بنده هم همین طور. این حرف ها فقط برای بستن دهان ایثارگرانه‌. به قول معروف، تومون خودمونو میسوزونه، بیرونمون دیگرانو!
سلام من جانباز شیمیایی چهل پنج درصد عبدالمالک شه نوازی دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی هستم من برای اساتید دانشگاههای کشور قبول نمی کند می گویند جانباز شیمیایی سن بالا استون چکار کنم با احترام حاج عبدالمالک شهنوازی از خاش
با سلام
اعضای علمی وزارت علوم و بهداشت خواستار اجرای بند دال تبصره بیست هستند و تبدیل وضعیت به رسمی قطعی
این قانون استثنایی نداره چرا حق اعضای علمی را با بند های سختگیرانه پ و ز ضایع می کنید
چرا این همه دروغ من با مدرک کارشناسی ارشد داننشگاه تهران فرزند جانباز ۷۰ درصد داره چهل سالم میشه استهدام نشدم هیچ کس از خانوادم هنوز شغل دولتی ندارن همگی کارگریم فقط داریم خرص حرفای مردم رو میخوریم بسه دیگه بابا
با سلام
با توجه به اینکه بنده دانشجوی ترم آخر دکتری و فرزند شهید می باشم و حدود ۴ ماه دیگر از رساله ی خود دفاع خواهم کرد با توجه ب پند پ ماده ۹۰ و قوانین ایثارگران . و ضمنا یک مقاله هم ب تازگی ساب میت شده و مقاله ی دیگری هم در حال نوشتن دارم از شما خواستارم مجدد مدارک بنده را بررسی بفرمایید بنده ۱۹ سال دبیر آموزش و پرورش هستم و مدارک خودرا از دانشگاهای برتر کسب نموده ام
با سلام با این بخشنامه میشه از دانشگاه آزاد به دانشگاه دولتی که نیازمند انتقالی هیات علمی هست رفت؟
سلام ببخشید این قانون شامل فرزندان ایثارگران با حداقل شش ماه جبهه هم خواهد شد یا نه.
باسلام و احترام خدمت روح پرفتوح شهدا / همه ما میدانیم مدیون شهدا هستیم اما شهدا برای چه رفتند ؟؟؟ برای حق و حقیقت و در اصل آنها با خدا معامله کردند و قطعا هیج چشمداشت مادی ندارند . باکمال احترام به خانواده های معزز شهدا و ایثارگران عارض هستم در اطراف من هر چه خانواده شهید و فرزند جانباز هست استخدام رسمی شده‌اند و حتی هیات علمی دانشگاه . اگر افرادی نتوانستند استفاده کنند خیلی زرنگ نبودند!!. اما اصل قضیه این است که اختصاص دادن سهمیه های دانشگاهی و استخدامی درست نیست که قطعا خود شهدا راضی نیستند. بله به خاطر ما جان دادند خدایشان قبول کند میدانیم و ارزش قائلیم و همیشه مدیون هستیم هیچ چیزی جای یک لحظه نفس کشیدن پدر را نخواهد گرفت اما نمی بایست با اختصاص دادن این سهمیه ها حق را ناحق میکردند و مردم را پریشان . آری موظفند از نظر مادی زندگی این عزیزان را تامین کنند تا زندگی با غزتی داشته باشند. فرزندان شاهد را حتی باید در بهترین مدارس و دانشگاههای اختصاصی شاهد درس میخواندند اما رقابت بین خودشان بود نه مابقی بچه ها . کنکور جدا مخصوص شاهد و حتی دانشگاه جدا با بهترین اساتید اما اگر میخواستند در سایر دانشگاهها شرکت کنند بدون سهمیه و برای استخدام هم نباید سهمیه قائل میشدند تا اصل عدالت حفظ میشد .
خداوند ما را ببخشد و همه را به راه راست هدایت کند
آدمهای نمک نشناسی مثل شما باعث شده که امروز دیگه کسی حاضر نیست برای جامعه ایثار و فدا کاری کنه. خوب امثال شما هم میتونستید تو جنگ سوریه و عراق با داعش فداکاری کنید و از مزایای آن هم بهرمند شوید . ولی ما میدونیم که بعضی آدمها حتی اگه ...جرات دفاع از اون رو ندارن اونوقت برای سهمیه دانشگاه ایثارگران ناراضی هستن. من حاضرم سهمیه خودم رو بدم به هر کسی که حاضره جان و ....
سلام ببخشید این قانون شامل فرزندان ایثارگران با حداقل شش ماه جبهه هم خواهد شد یا نه.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi