شناسه خبر : 79055
سه شنبه 11 آذر 1399 , 11:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دستگاه‌های مشمول قوانین ایثارگران

فاش نیوز - از مواردی که برای برخی از ایثارگران و دستگاه های اجرایی با ابهاماتی مواجه می‌شود حوزه شمول دستگاه های اجرایی است که قوانین ایثارگران در آن ها اجرایی بوده و آنان مکلف اند این قوانین را در خصوص ایثارگران مستخدم خود اعمال نمایند. درقوانین  مهم و عمده ایثارگران دستگاههای  مشمول تعریف شده اند.

مهمترین قانون ایثارگران، قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است که در تاریخ ۲۲ دیماه سال ۹۱ به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و بعد از طی دوره چهارساله آزمایشی با مصوبه مجلس شورای اسلامی دائمی شد. در ماده ۲ این قانون دستگاههای مشمول به صورت کلی در  دو بند الف و ب تعریف شده‌اند ولی تفکیک و معرفی آنها برای رفع ابهام ضروری است. دستگاههای مشمول قوانین ایثارگران عبارتند از:

۱ -  کلیه وزارتخانه ها سازمانها و دستگاههای اجرایی، موسسات و شرکتهای دولتی و ملی شده تحت پوشش و یا مدیریت دولتی اعم از این که دارای قوانین و مقررات خاص باشند و یا نباشند.
۲ - قوه قضاییه اعم از کادر قضایی و اداری و سازمان ها و موسسات وابسته و تابعه آنها،  کانون وکلای دادگستری و کانون های کارشناسان رسمی دادگستری
۳ -  قوه مقننه
۴ - نهاد ریاست جمهوری
۵ - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی  و سازمانهای وابسته و تابعه
۶ - نیروهای مسلح جمهوری اسلامی  ( نظامی و انتظامی )
۷ - نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و شرکتهای تحت پوشش وابسته یا تابعه آن ها

یکی از ابهامات مهم در حوزه شمول دستگاههای اجرایی، موسسات و نهادهای  عمومی غیر دولتی است. در ماده واحده مصوب ۱۹ تیرماه سال ۱۳۷۳ مجلس شورای اسلامی، این نهادها و  موسسات عمومی غیر دولتی به شرح زیر احصا شده اند. شهرداری ها و شرکت های تابعه آن ها مادام که بیش از ۵۰ درصد سهام و سرمایه آنان متعلق به شهرداری ها باشد، بنیاد مستضعفان، هلال احمر، کمیته امداد امام، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته ملی المپیک، بنیاد ۱۵ خرداد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تامین اجتماعی،  فدراسیون‌های ورزشی آماتوری، موسسه های جهاد نصر، جهاد استقلال، جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی،  شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی، جهاد دانشگاهی، سازمان دهیاری های کشور، بنیاد امور بیماری های خاص، هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، بنیاد فرهنگی و هنری رودکی ، سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، دهیاری ها، موسسات و شرکتها در صورتی  غیر عمومی محسوب می شوند که حداقل ۸۰ درصد سهام یا سهم الشرکه آنها مستقیم و یا با واسطه اشخاص حقوقی متعلق به اشخاص حقیقی باشد،  موسسات و  شرکتهایی که اکثریت مطلق سهام آنها متعلق به موسسات عمومی و عام المنفعه نظیر  موقوفات، صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی و موسسات خیریه  عمومی است، صندوق ضمانت سپرده ها که از محل حق عضویت های دریافتی از بانک ها و موسسات اعتباری اداره می شوند، صندوق توسعه ملی، کلیه اشخاص حقوقی که تمام یا قسمتی از اعتبارات آنها از محل منابع بودجه عمومی تامین می‌شود، صندوق تامین خسارتهای بدنی، همه دستگاه‌های که در جدول قوانین بودجه سنواتی برای آنها اعتبار منظور شده، صندوق ضمانت سپرده ها.

۸ -کلیه سازمان ها و شرکت هایی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند و یا قسمتی از بودجه آنها توسط توسط دولت تامین میگردد.
 ۹ -  بانکها
۱۰ - موسسات بیمه‌ای
۱۱ - جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی
 ۱۲ - شهرداری ها و شرکت های تحت پوشش آنها
این مورد علاوه بر آنکه در لیست نهادهای عمومی غیر دولتی ذکر شد در این ماده به صورت مستقل نیز به آن اشاره شده است.
۱۳ - موسسات و شرکت‌های که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است از قبیل سازمان تامین اجتماعی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان صنایع ملی ایران، شرکت های هواپیمایی  و سازمان انرژی اتمی
۱۴ -  اعضای هیئت علمی و کادر اداری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور
۱۵ -  مجمع تشخیص مصلحت نظام
۱۶ -  شورای نگهبان
۱۷ - دانشگاه آزاد اسلامی
۱۸ - سایر دستگاه ها  و سازمان ها و شرکت ها و مراکز تولیدی و توزیعی و خدماتی که تحت پوشش قانون کار یا مقررات تامین اجتماعی و قوانین خاص هستند.

این دستگاه ها و سازمانها مکلفندحسب مورد کلیه قوانین و مقررات مصوب در حوزه ایثارگران را درباره ایثارگران مستخدم خود اعمال نمایند.

| یوسف مجتهد

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi