شناسه خبر : 79056
سه شنبه 04 آذر 1399 , 14:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نظارت بر حسن اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

فاش نیوز - هنگامی که قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد و شورای نگهبان آن را تایید می کند دولت و دستگاه های اجرایی مکلف به اجرای آن هستند. از زمانی که قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شده است نظرات مختلفی در خصوص میزان اجرای مواد و تبصره های این قانون اعلام و اظهارات متفاوتی از سوی مسئولین در خصوص اجرای این قانون مطرح شده است.

لکن جامعه ایثارگری معتقد است  بخش های عمده‌ای از این قانون اجرا نشده و آنان همچنان در انتظار اجرای آن هستند. قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که عمده ترین قانون حمایتی جامعه ایثارگری است با  تمهیداتی که در آن پیش‌بینی شده است  نظارت بر حسن اجرای این قانون را تامین می نماید، اما تاکنون  از این تمهیدات به خوبی استفاده نشده و خلأهای اجرای این قانون پر نشده است.

علاوه بر نظارت عامه که بر اجرای قوانین در قانون اساسی پیش بینی شده است و نهادهای نظارتی در قوای سه گانه بر حسن اجرای قوانین نظارت می کنند، در فصل هشتم قانون جامع خدمات رسانی به  ایثارگران با موضوع منابع مالی و نظارت به این امر مهم اشاره شده است.

در ماده ۷۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران آمده است: به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون و آیین نامه  اجرایی آن رئیس بنیاد موظف است گزارش عملکرد هر سال را که بر اساس شاخص های هر برنامه و فعالیت تنظیم شده است حداکثر تا پایان آذرماه سال بعد به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.  در تبصره های این ماده آمده است:  کلیه دستگاه های مشمول این قانون مکلفند هر ساله گزارش عملکرد مربوط به نحوه و میزان ارائه خدمات و تسهیلات به ایثارگران مشمول این قانون را به بنیاد ارائه نمایند.

همچنین آمده است ارائه گزارش از سوی دستگاه هایی که  مستقیماً زیر نظر مقام معظم رهبری هستند با اذن معظم له خواهد بود.چرا تاکنون از این ماده قانونی که می تواند فضای اجرای قوانین حوزه ایثارگران را متحول کند به خوبی استفاده نشده است. مشکلاتی که اکنون در فصول مربوط به درمان، مسکن، معیشت، آموزش، اشتغال و کار آفرینی، ترویج فرهنگ ایثار و خدمات فرهنگی وجود دارد به دلیل عدم استفاده از اهرم های مناسب نظارتی است.

با استفاده  از  این اهرم ها دستگاه های اجرایی مکلف خواهند بود مجموعه تسهیلات و خدمات خود را منطبق با قانون جامع خدمات رسانی تنظیم نمایند. بدیهی است با توجه به این نوع نظارت می‌توان ارزیابی نسبتاً دقیق و مناسبی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این ارتباط را داشت. بنیاد شهید و امور ایثارگران در بهره برداری از این ماده قانونی تا کنون کوتاهی کرده است.

اداره ای که خلا آن در بنیاد شهید و امور ایثارگران احساس می شود همان بخشی است که می تواند هر ساله گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی، سازمان ها، موسسات و نهادهای دولتی و غیر دولتی مشمول این قانون را اخذ و با تحلیل آن نسبت به عملکرد آن سازمان اظهار نظر نماید و در صورتی که سازمانی به تعهدات خود در قبال ایثارگران عمل نکرده باشد  توضیحات لازم را از مسئولین آن سازمان بخواهد. 

با این رویکرد می توان جهش قابل ملاحظه‌ای در اجرای قوانین جامعه ایثارگری به وجود آورد و دستگاه ها را به وظیفه قانونی خود آشنا و آنان را مکلف به اجرای این قوانین نمود. با گذشت حدود هشت سال از تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران  این ماده به درستی عملیاتی نشده  و بهره برداری لازم از آن صورت نپذیرفته است، که اگر چنین بود این میزان شکایات ایثارگران و خانواده آنان از عملکرد دستگاه های اجرایی در کمیسیون ماده ۱۶  رسیدگی به شکایات ایثارگران و دیوان عدالت اداری وجود نداشت.

لزوم ارائه گزارش عملکرد به بالاترین مقامات نظام یعنی مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و همچنین به مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذاری کشور اهمیت رسیدگی به ایثارگران را می رساند.  عدم استفاده از چنین تمهیداتی توسط متولیان ایثارگران اگر از روی تقصیر نباشد نوعی غفلت آنان را تداعی می کند که با این غفلت حقوق قانونی ایثارگران پایمال می شود.

| یوسف مجتهد

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi