شناسه خبر : 79058
سه شنبه 04 آذر 1399 , 16:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند:

قصه پر غصه مطالبات معوق ایثارگران

فاش نیوز - بند « الف » ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه دولت را  موظف کرده است کلیه مطالبات معوق خانواده شهدا و ایثارگران اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده وکلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل حداکثر در دو سال اول اجرای قانون برنامه  پرداخت نماید.
مطالبات خانواده معظم شهدا و ایثارگران داستان مفصلی دارد.

مطالباتی که  از سال های بسیار دور وجود داشته و بخشهایی از آن  در  سال‌های گذشته پرداخت شده ولی همچنان بخش عمده ای از آن باقی مانده است. مطالباتی که اگر در زمان خودش پرداخت می‌شد گره گشای بسیاری از مشکلات ایثارگران و خانواده آنان بود.

مطالباتی که در زمان خود می توانست حتی مشکل مسکن آنان را حل کند لاکن با تورمی که در کشور وجود دارد امروز تبدیل به مبلغی شده است که حتی امکان خرید یک یا دو وسیله منزل با آن وجود ندارد.

به راستی وعده های مسئولین در طی سالهای گذشته برای پرداخت کامل معوقات ایثارگران چرا اجرایی نشد؟ آیا دولت و متولیان امر حاضرند به دلیل عدم انجام به موقع تعهداتشان و جلوگیری از خسارات وارده به ایثارگران،مطالبات معوق آنان را به نرخ روز  اعمال کنند؟ البته در جاهایی که دولت،  نهادهای خدماتی، بانک ها مطالباتی از مردم داشته باشند   با انواع جریمه ها، اخذ دیرکردها  و به اجرا گذاشتن وثیقه ها  مطالبات خود را به روز دریافت می‌کنند.  حتی افرادی که از دیگران مطالباتی دارند و کارشان به مراجع قضایی کشیده می‌شود با حکم قضایی مطالبات به نرخ روز محاسبه شده و از بدهکار دریافت می شود، اما نوبت به ایثارگران که می رسد مطالبات آنان عیناً بر اساس مقدار ثابت گذشته به آنان پرداخت می‌شود و  در واقع این مبلغ دیگر  ارزش چندانی ندارد.
رئیس‌جمهور در جلسه  ۸ تیرماه سال ۹۹ هیئت وزیران دستور داد تا پایان دولت دوازدهم همه مطالبات ایثارگران تسویه شود؛ همچنان که در ابتدای دولت دوازدهم، مطالبات انباشته ایثارگران از دولت‌های قبل تسویه و پرداخت شد.
هرچند این سخن از دقت کافی برخوردار نیست ولی آن را میتوان به فال نیک گرفت که تا پایان امسال همه معوقات جامعه ایثارگری پرداخت شود اما کسی در خصوص اینکه این مطالبات به چه دلیل ایجاد شده سخنی نمی گوید؟ و یا اینکه سخن از مطالبات جامعه ایثارگری، آیا شامل مطالبات رزمندگان، جانبازان،آزادگان و خانواده شهدا به طور عموم شود؟ و آیا مشمول همه مطالبات و معوقاتی است که در قوانین و مقررات  اجرای آن از سال‌های گذشته معطل مانده و یا منحصر به پرداخت مطالبات  احکام حقوقی آنان  است؟ همه می دانند بخش عمده ای از قوانین ایثارگران در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و سایر قوانین به دلیل عدم تامین بار مالی و یا عدم تهیه آیین نامه اجرایی آن تاکنون اجرایی نشده است، آیا مطالبات این قوانین هم در محاسبات دولت پیش بینی شده است؟  وقتی به گذشته مراجعه می کنیم، می بینیم  وعده پرداخت مطالبات ایثارگران به دفعات تکرار شده است.

رئیس جمهور در  مراسم رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور سال ۹۳  گفت: دولت  همه توان خود را برای رفاه خانواده‌های ایثارگر و شهدا به کار گرفته و به کار خواهد گرفت و خوشحالم که از این تریبون امروز اعلام کنم که انشاءالله در مهرماه امسال که از فردا آغاز می‌شود در طول ماه مهر همه مطالبات و معوقات خانواده‌های ایثارگر را دولت با حول و قوه الهی پرداخت خواهد کرد.
قائم مقام وقت  بنیاد شهید و امور ایثارگران  در ۲۶ فروردین ماه سال ۹۵با بیان فعالیت‌های صورت گرفته برای پرداخت مطالبات ایثارگران گفت: ۸۰ درصد مطالبات ایثارگران پرداخت شده و در تلاش هستیم تا پایان شهریور ماه امسال مابقی آن نهایی شود.

صبح روز دوشنبه  چهارم اردیبهشت ماه سال  ۹۶  رئیس  وقت بنیاد در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در ماه‌های پایانی دولت یازدهم چه خواهد بود؟ خبر جدیدی در مورد پرداخت معوقات ایثارگران در استانه انتخابات داد و گفت: نظر آقای رئیس جمهور بر اینست که ما بتوانیم معوقه سال ۹۲ و ۹۳ ایثارگران را پرداخت کنیم و به همین منظور دستور دادند در هفته آینده معوقات پرداخت شود. با این پرداخت دیگر معوقه‌ای باقی نخواهد ماند و همه چیز به روز خواهد شد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد در ۲۵ مهرماه  سال ۹۷ اعلام کرد:    

دولت و مجلس شورای اسلامی در تلاشند مطالبات معوق جامعه ایثارگری کشور را تامین و پرداخت کنند.
البته عمر آن مجلس به سر آمد و از پرداخت مطالبات معوق ایثارگران خبری نشد. آیا عمر این دولت هم به سر خواهد آمد و وعده های مکرر در خصوص پرداخت مطالبات معوق خانواده شهدا و ایثارگران به جایی نخواهد رسید؟ منتظر تحقق وعده ها چون گذشته می مانیم.

|یوسف مجتهد

اینستاگرام
باسلام ان شاالله به امید خدا عمرما باهر سختی میگذرد امیدواریم که حق پایمال شده این همه مجروح وگرفتار غده سرطان شود واز گلوی مسیولان وخانوادشان سربر اورد چقدر دزدی خیانت ستم خودرا به دین چسباندن خانواده را فرستادن امریکا ووایستادن اینجا برای دروغ ودزدی
اقای مجتهد چقدر حرفهای قشنگی می گفتی الان اخر سال 99شما بکجا رسیدی.
این معوقات برای همه جانبزان بودیا عدهای بخصوص
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi