شناسه خبر : 79059
سه شنبه 04 آذر 1399 , 15:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند

کمیته ماده ۱۵ را اصلاح کنید

فاش نیوز - تا قبل از تصویب قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان رسیدگی به فوت ناشی از عوارض مجروحیت جانبازان فاقد قانون بود به همین دلیل فوت اغلب آنان توسط خانواده‌شان پیگیری نمی شد.

از دلایل مهم این عدم پیگیری، عدم وجود قانون مشخصی بود تا تکلیف خانواده را برای پیگیری روشن و نهاد متولی را موظف به رعایت آن کند.با تصویب ماده ۱۵ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان این خلا پر شد.

جانبازانی که  فوت می کنند وضعیت آنان  در کمیته ماده ۱۵ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان، بررسی می شود تا مشخص شود آنان به دلیل عوارض ناشی از مجروحیت شهید شده‌اند یا به صورت عادی فوت کرده‌اند.

ماده ۱۵ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان بیان می‌دارد: آن دسته از جانبازان انقلاب اسلامی که بنا به تشخیص کمیته تخصصی متشکل از نمایندگان بنیاد (بنیاد جانبازان وقت ) و بنیاد شهید انقلاب اسلامی به دلیل ضایعات ناشی از جانبازی فوت می نمایند شهید محسوب شده و خانواده و افراد تحت تکفل آنان طبق   ضوابط  مورد عمل در بنیاد شهید انقلاب اسلامی تحت پوشش بنیاد مزبور قرار می گیرند.

تا قبل از تجمیع نهادهای ایثارگری در بنیاد شهید و امور ایثارگران ترکیب این کمیته متشکل از نمایندگان بنیاد جانبازان و بنیاد شهید بود لذا به هنگام طرح پرونده پزشکی جانبازان متوفی، نقش بنیاد جانبازان غالباً دفاع از حقوق جانباز فوت شده و خانواده او بود.

با تجمیع نهادهای ایثارگری این ترکیب سالهاست وجود نداشته و تمام اختیارات در این زمینه به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار شده است  که این موضوع می‌تواند شائبه عدم دقت در رسیدگی به پرونده پزشکی جانبازان متوفی را به دنبال داشته باشد. با تجمیع نهادهای ایثارگری لزوم  تغییر در ترکیب این کمیته ضروری به نظر می‌رسد. خانواده بخشی از ایثارگران متوفی ضمن تماس  از این موضوع گله داشتند  و انحصار این موضوع در  بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان تنها نهاد تصمیم گیرنده درباره تشخیص شهادت جانبازان  را مناسب ندانسته و خواستار اصلاح آن شدند. 

البته شایسته است بنیاد به عنوان متولی امور ایثارگران خود پیشنهاد اصلاح این ماده را در قالب لایحه و پس از طی مراحل آن در هیئت دولت به مجلس تقدیم کند. ترکیب قبلی نیز به دلیل آنکه یک ترکیب دو نفره بود گاهی اوقات به دلیل اختلاف ناشی از تصمیم هر یک از نهادهای متولی با مشکل مواجه می‌شد.  مناسب است مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح این ماده اقدام نماید و با ایجاد ترکیب سه نفره در این کمیته هم مشکل گذشته را مرتفع و هم نسبت به اصلاح مشکل فعلی اقدام نماید. 

مناسب ترین ترکیب برای کمیته ماده ۱۵ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان ترکیب نمایندگانی از ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان مسئول نهادهای نظامی اعزام کننده نیروها، پزشکی قانونی به عنوان نهاد تخصصی بیطرف  و بنیاد شهید و امور ایثارگران  به عنوان نهاد رسیدگی‌کننده به امور ایثارگران می باشد. با این ترکیب هر دو مشکل مطروحه مرتفع و امر مهم تشخیص شهادت جانبازان متوفی به گروهی کاملاً تخصصی واگذار خواهد شد.

|یوسف مجتهد

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi