شناسه خبر : 79061
سه شنبه 04 آذر 1399 , 15:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند :

پاداش پایان خدمت جانبازان چه شد؟

فاش نیوز - در حالیکه همه  مستخدمین کشوری، لشکری و شاغلین سایر سازمان ها و نهادها  پاداش پایان خدمت خود را پس از پایان سنوات خدمتی دریافت کردند اما جانبازان بسیجی و  وظیفه مشمول قانون حالت اشتغال که حقوق خود را از بنیاد  دریافت می کنند، همچنان از دریافت پاداش پایان خدمت محرومند.

تبصره ۳ ماده ۴۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بیان می دارد : مشمولان قانون حالت اشتغال هنگام نیل به بازنشستگی از کلیه امتیازات منظور شده  برای شاغلان همتراز مانند پاداش پایان خدمت و غیره برخوردار می‌گردند. دستگاه مجری حکم حقوق بازنشستگی مکلف به تامین و پرداخت حقوق و امتیازات مذکور خواهد بود.

بیش از ۹۰ هزار جانباز  و آزاده مشمول قانون حالت اشتغال به بهانه ابهام در تعیین سنوات خدمتی نتوانستند از پاداش پایان خدمت برخوردار شوند و دستگاه متولی آنان در تعیین زمان بازنشستگی آنان اقدام مثبتی نداشته است. این شیوه که برای ارائه هر خدمت به ایثارگران ابهامات فراوانی را ایجاد  می کنند تبدیل به یک رویه عادی شده است.

قانون حالت اشتغال که در تاریخ ۳۰  شهریور ۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است یک قانون واحدی است که مشمولین آن شهدا، جانبازان و آزادگان از کار افتاده کلی هستند،  این قانون به آنان اختصاص داشته و برای هیچ گروه دیگری در نظر گرفته نشده است .

وقتی قانون واحد با شرایط یکسان و همانند برای گروهی وضع می‌شود تمام اقداماتی که برای آنان انجام می پذیرد باید یکسان و واحد باشد و انجام هرگونه مغایرت در اقدامات دستگاه به نوعی اعمال سلیقه بوده و خارج از ضوابط قانونی تلقی خواهد شد. هرچند پرداخت پاداش پایان خدمت شهدای بسیجی و وظیفه به بازماندگان آنان با تأخیر بسیار مواجه شد به طوری که ارزش ریالی این پاداش‌ها با پرداخت پس از سال ها بسیار ناچیز شده بود و پرداخت طلب  مرخصی استحقاقی و عملیاتی استفاده نشده شهدا همچنان با مشکل پرداخت روبروست، ولی پرداخت آن به بسیاری از خانواده معظم شهدا آغازی برای  پرداخت پاداش پایان خدمت آنان بود. 

لکن جانبازان هنوز نتوانسته اند این پاداش را دریافت کنند این در حالی است که اگر فرض را بگیریم که شهدا و جانبازان به عنوان همرزمانی که در کنار هم از کشور دفاع کرده اند و  گروهی از آنان به شهادت رسیده و گروهی دیگر  از کار افتاده کلی شده‌اند، وقتی  تاریخ شهادت شهدا به عنوان تاریخ آغاز  سنوات برای دریافت پاداش پایان خدمت خانواده شان  در نظر گرفته شده است که قطعاً این نظریه کاملا  صحیح به نظر می رسد باید تاریخ  مجروحیت جانبازان که منجر به از کار افتادگی کلی آنها شده است ملاک تعیین آغاز  سنوات خدمتی آنان قرار گیرد.

با احتساب این شیوه واحد در اجرای قانون پرداخت پاداش پایان خدمت مشمولین قانون حالت اشتغال که یک مبنای صحیح و منطبق بر قوانین و مقررات جاری است اکثر جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی باید پاداش پایان خدمت خود را تا کنون دریافت کرده باشند.

متولیان امر در نیروهای مسلح،  بنیاد و دولت پاسخ دهند که تاکنون با چه توجیهی مانع پرداخت  پاداش پایان خدمت جانبازان و  آزادگان از کار افتاده کلی شده‌اند؟ این  دوگانگی  در تعیین تاریخ  سنوات  خدمتی  شهدا  و جانبازان و آزادگان از کار افتاده کلی که قانون  و منشا  واحدی برای محاسبه دارند چگونه توجیه پذیر است ؟ سالهای زیادی از استحقاق دریافت پاداش پایان خدمت جانبازان و آزادگان می گذرد و کمترین توجهی از سوی نهادهای متولی به این موضوع نشده است.

از تاریخ آتش بس بیش از ۳۰ سال گذشته است واز تاریخ مجروحیت اغلب جانبازان و آزادگان دفاع مقدس حدود ۴۰ سال سپری شده است، لکن آنان همچنان در انتظار دریافت پاداش پایان خدمت خود هستند. تعداد زیادی از جانبازان و آزادگان حالت اشتغال در طی سال های اخیر به دلیل شدت ضایعات شهید شده و یا فوت کرده و به دیار باقی شتافته اند، اما نتوانستند پاداش پایان خدمت خود را دریافت کنند.

در شرایطی که میانگین سنی جانبازان و آزادگان حدود ۶۰ سال است اغلب آنان به دلیل آنکه  از سن  ازدواج  فرزندانشان گذشته و یا فرزندانشان  جویای کار هستند  امید دارند  با دریافت پاداش پایان خدمت خود که دیگر ارزش ریالی آن مانند گذشته نیست بخشی از مشکلات خانوادگی خود را حل نمایند، شایسته نیست به بهانه هایی که غالباً بوی اهمال و بی تفاوتی  از آن به مشام می رسد این قهرمانان دوران دفاع مقدس و حافظان منافع ملی را به دلیل کوتاهی متولیان همچنان در انتظار بگذاریم.

|یوسف مجتهد

اینستاگرام
من امثال منتاکی باید منتظر دریافت پاداش خدمت باشیم ازکجا باید اقدام کنیم راهنمایم کنید. احمد مسئله گویان خراسان رضوی شهرستان نيشابور
باید پرداخت شود هرچند ارزش زمان خود راندارد
هرچند دیگر ارزش روز خود راندارد ولی هرچه زودتر پرداخت شود تا گرهای هرچند کوچک از زندگی مان باز شوذ
د
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi