شناسه خبر : 79062
سه شنبه 04 آذر 1399 , 15:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند

هزینه خدمات آموزشی ایثارگران

فاش نیوز - برابر ماده ۶۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است نسبت به تامین و پرداخت هزینه های خدمات آموزشی طرح شاهد در برنامه های آموزش عمومی و سایر برنامه های آموزش عالی از محل اعتباراتی که برای همین منظور در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود اقدام کند. 

بر اساس تبصره ( ۱ ) این ماده قانونی، بنیاد موظف است نسبت به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان، شامل همسر و فرزندان شاهد، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و آزادگان و خانواده های آنان اقدام نماید.  حسب این ماده قانونی مقرر شده بود آیین نامه اجرایی این ماده توسط بنیاد و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وقت ریاست جمهوری تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.

از تاریخ تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران حدود سه سال طول کشید تا آیین نامه اجرایی این ماده به تصویب هیئت  وزیران رسیده و ابلاغ شود. در آیین نامه اجرایی ماده ۶۷ قانون جامع مشمولین این طرح در دو بند ب و پ به شرح زیر آمده است:

* بند ب شامل همسر و فرزندان شاهد، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان.
* بند پ مشمولین طرح شاهد که عبارتند از دانش آموزان، دانشجویان و طلاب شامل همسر و فرزندان شاهد جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان.
 با این تعریف مشخص می‌شود جانبازان ۵۰ درصد همسر و فرزندان آنان در شمول طرح شاهد قرار می گیرند.
در این آیین نامه خدمات آموزشی ارائه شده حسب این دو تعریف در اختیار مشمولین آن قرار می گیرد. دربند ت خدمات آموزشی طرح شاهد چنین تعریف شده است: کلیه فعالیت ها و اقداماتی که مطابق اساسنامه طرح شاهد مصوب ۱۳۶۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاحات بعدی آن که در قالب برنامه های تربیتی آموزشی و نظایر آن در جهت رشد ارتقای تحصیلی مشمولین آن صورت می گیرد.

در بند ث مبلغی به منظور تامین بخشی از هزینه های تحصیلی مشمولین توسط بنیاد و پس از تصویب شورای طرح و برنامه شاهد به عنوان کمک هزینه تحصیلی پرداخت می گردد.
 در این آیین نامه به وضعیت دانش آموزان شاهد که در یک مجتمع خاص تجمیع و متمرکز نشده‌اند نیز در قالب بند ج اشاره شده است که در حوزه ارائه این تسهیلات قرار می گیرند.
ماده ۲ آیین نامه اجرایی، بنیاد را موظف کرده است در اعتبارات مصوب سالانه در خصوص برنامه های آموزش عمومی برای مشمولین طرح شاهد به شرح زیر اقدام نماید.

الف - برگزاری کلاس های تکمیلی، تقویتی، جبرانی و نظارت بر برنامه های آموزشی دانش آموزان
 ب-  برگزاری کلاسهای تقویتی ویژه دانش آموزان دوره متوسطه دوم و ارائه وسایل کمک آموزشی و آموزش بالینی جانبازان ۷۰ درصد و فرزندان معلول مشمولین طرح شاهد و ارائه خدمات مشاوره ای و هدایت تحصیلی
ث-  تشویق دانش آموزان کوشا و ممتاز و حائزین رتبه های برتر آزمون های سراسری دانشگاه های دولتی روزانه و حمایت از گروه‌های خاص تحصیلی از جمله دانش آموزان استعدادهای درخشان، استثنایی و بازماندگان از تحصیل

برابر ماده ۳ آیین نامه اجرایی بنیاد موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب سالانه در خصوص برنامه های آموزش عالی و نیز پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان برای مشمولین طرح شاهد به شرح زیر اقدام کند:

 الف -  تشویق دانشجویان و طلاب ساعی و تلاشگر به منظور رشد و ارتقای وضعیت تحصیلی آنها در موسسات آموزشی دولتی روزانه
 ب - مشاوره و هدایت تحصیلی دوره تحصیلات تکمیلی با ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان معلول به شرح زیر:
*گروه اول جانبازان ویژه شامل دو چشم نابینا و قطع نخاع گردن
*گروه دوم  جانبازان ویژه ویلچری شامل قطع نخاع و قطع دو پا از بالای زانو
 برابر تبصره ذیل این بند فرزندان معلول شهدا، جانبازان و آزادگان تحت پوشش دارای ویژگی در گروههای یک و دو مشمول این بند خواهند بود.
ت- پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی غیر شهریه بگیر در هر نیمسال تحصیلی
   برابر ماده ۴ آیین نامه اجرایی مدت ارائه خدمات و تسهیلات موضوع این آیین نامه در بخش آموزش عمومی مطابق مقررات و ضوابط آموزشی وزارت آموزش و پرورش در هر مقطع تحصیلی است و در بخش آموزش عالی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته چهار نیمسال، کارشناسی پیوسته هشت نیمسال، کارشناسی ارشد پیوسته ۱۲ نیمسال، دکترای حرفه‌ای ۱۴ نیم سال، دکترای پیوسته ۱۵ نیم سال،  کارشناسی ارشد ناپیوسته ۴ نیمسال، دکترای phd و تخصص پزشکی بر مبنای آیین نامه های آموزشی وزارت خانه های ذیربط خواهد بود.

با عنایت به تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تهیه و ابلاغ آیین نامه اجرایی ماده ۶۷ توسط هیئت وزیران و گذشت بیش از ۷ سال تاکنون اقدامی در خصوص اجرای قانون و آیین نامه اجرایی آن توسط بنیاد انجام نپذیرفته است.

مدتی به بهانه عدم تصویب آیین نامه اجرایی آن و اکنون به بهانه عدم تامین منابع مالی و بودجه در اعتبارات مصوب سالانه از اجرای قانون در حق ایثارگران امتناع می کنند. مراجع نظارتی که همواره درباره کمترین خدمات ارائه شده به ایثارگران، به بهانه عدم شفافیت قوانین مانع اجرای آن می شوند، اکنون کجایند.  آیا نظارت آنان فقط در جهت تضییع حقوق ایثارگران است ؟ یا وظیفه ای با عنوان نظارت بر حسن اجرای قانون ندارند؟

|یوسف مجتهد

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi