شناسه خبر : 79064
سه شنبه 04 آذر 1399 , 15:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند

فوق العاده ایثارگری غیر شاغلین بر عهده کیست؟

فاش نیوز - ماده ۵۱  قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران کلیه دستگاه های اجرایی مشمول این قانون را موظف کرده است در احکام حقوقی شهدا، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و آزادگان شاغل در آن دستگاه ها، مبلغی معادل ۲۵ درصد حداقل حقوق کارکنان دولت که همه ساله توسط دولت تعیین می شود را به عنوان فوق العاده ایثارگری به طور  ماهانه به آنان پرداخت کند. در تبصره ۱ این ماده آمده است افراد مذکور در این ماده که در استخدام دولت نیستند پرداخت فوق العاده ایثارگری آنان برعهده بنیاد شهید می باشد. از قرینه  ذکر شده در تبصره ۱ می توان به این نتیجه  رسید که مشمولین این ماده به دو گروه عمده تقسیم می شوند:

گروه اول مستخدمین دولت که تعهد پرداخت فوق العاده ایثارگری آنان برعهده دستگاه محل خدمت آنان است. گروه دوم غیر مستخدمین دولت که پرداخت این فوق العاده برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران خواهد بود.

نکاتی در خصوص پرداخت فوق العاده ایثارگری وجود دارد که به تک تک آن اشاره خواهد شد:

۱ - برخی از ایثارگران غیرمستخدم دولت از دریافت این فوق العاده ایثارگری محرومند و بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص تعهد خود نسبت به آنان اقدامی نمی کند. کمیسیون ماده ۱۶ رسیدگی به شکایات ایثارگران در خصوص شکایت احدی از فرزندان شهدا از استانداری کردستان با صدور رای، وزارت کشور و استانداری را محکوم به پرداخت فوق العاده ایثارگری به ایشان نموده است. بنا براین کلیه ایثارگران غیرمستخدم دولت که این فوق العاده را از بنیاد دریافت نمی کنند می توانند با طرح شکایت در کمیسیون ماده ۱۶ نسبت به احقاق  حق خود اقدام نمایند. کمیسیون ماده ۱۶ موظف به رسیدگی و صدور رای علیه بنیاد است.

۲- برابر بند اول ماده ۴۸ قانون مدیریت خدمات کشوری بازنشستگی یکی از حالات انتزاع از دستگاه است. با این وصف بازنشسته دیگر مستخدم دستگاه اجرایی  و دولت نیست بلکه حسب سوابق خدمتی خود و کسوری که طی سال‌های خدمت به صندوق مربوطه پرداخت کرده، بازنشسته تلقی شده و صندوق مربوطه موظف است نسبت به پرداخت حقوق بازنشستگی وی اقدام کند. لذا بنیاد مکلف است به کلیه بازنشستگان فوق العاده ایثارگری ماده ۵۱ را پرداخت کند. اگر مدیران بنیاد به هر دلیل موجه یا غیر موجه ای معتقدند که پرداخت فوق العاده ایثارگری به بازنشستگان بر عهده آنان نیست و همچنان وظیفه دستگاه محل خدمت سابق آنان یا صندوق بازنشستگی مربوطه است موظفند این موضوع را در هیئت وزیران به نتیجه رسانده و تکلیف ایثارگران را روشن کنند. بنیاد به عنوان متولی امور ایثارگران این تعهد اخلاقی و قانونی را دارد لاکن از تاریخ تصویب  قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بنیاد این موضوع را رها کرده و به هیچ وجه تلاشی که شایسته یک نهاد انقلابی و متولی امور ایثارگران است را به منظور احقاق حقوق ایثارگران انجام نداده است.

۳- با عنایت به اینکه احکام حقوقی شهدا چه قبل از تکمیل سی سال سنوات خدمت و چه بعد از آن توسط بنیاد پرداخت می شود بنابراین پرداخت فوق العاده ایثارگری ماده ۵۱ در احکام شهدا بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است. رده های مختلف نیروهای مسلح موظفند نسبت به درج این عنوان در حکم حقوقی شهدا اقدام و بنیاد  پرداخت آن را انجام دهد. دستگاه های اجرایی که حقوق شهدا را خود پرداخت می کنند نیز موظفند این فوق العاده را در حکم شهید جاری و به عائله  تحت تکفل شهید پرداخت نمایند.

 ۴- برابر تبصره ۲ ماده ۵۱ جانبازان و آزادگان از کار افتاده کلی که از حقوق حالت اشتغال مواد ۳۸ و ۳۹ برخوردارند  از این فوق‌العاده محروم شده اند. این محرومیت فاقد دلیل منطقی و توجیهی است و هیچ دلیل قانع کننده‌ای تاکنون از سوی طراحان و تصویب کنندگان آن ارائه نشده است لذا شایسته است نمایندگان مجلس با بررسی مجدد این تبصره نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند.

|یوسف مجتهد

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi