شناسه خبر : 79074
چهارشنبه 05 آذر 1399 , 10:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بیگدلی: برجام مرده؛ بایدن به برجام برنمی‌گردد

یک حامی‌برجام و مذاکره با آمریکا اعتراف کرد: برجام مرده است و دولت بعدی آمریکا به برجام برنمی‌گردد.
علی بیگدلی از حامیان دولت روحانی به نامه‌نیوز گفت: «پالس‌هایی از طرف ما برای طرف آمریکایی ارسال می‌شود به‌خاطر آن است که ما تحت فشار اقتصادی ناچار به چنین اظهارنظرهایی هستیم، اما موثر نیست».
وی افزود: «مقامات ارشد ما برای برجام همان چارچوبی را متصور می‌کنند که در دوران اوباما امضا شد و گمان می‌کنند بایدن هم در همان چارچوب عمل خواهد کرد. درحالی که مطلقا این‌طور نیست. آن برجام مرده است. ما هنوز هم دلمان می‌خواهد که فقط روی مسائل هسته‌ای متمرکز باشیم و این در حالی است که بایدن گفته برجام باید به مسائل حقوق بشر، مسائل موشکی و منطقه‌ای هم گسترش پیدا کند».
وی گفت: بایدن نمی‌تواند بدون توجه به پالس‌هایی که از طرف عربستان و شیخ‌نشین‌ها و اسرائیل به آمریکا داده می‌شود با ایران وارد مذاکره شود. مسئله پیچیده شده و با برجام اوباما در سال ۲۰۱۵ کاملاً متفاوت است.
وی اظهارات اخیر ظریف را «اظهارنظر‌های درون‌گرا» خواند و گفت: وضعیت کاملاً فرق کرده و برجام قبلی پاسخگو نیست. ضمن اینکه ما اگر بخواهیم مذاکرات برجامی را آغاز کنیم، باید نوع نگاه و رفتار خود را در داخل کشور و منطقه و عرصه بین‌المللی تغییر دهیم. نمی‌شود که در نقطه صفر قبل از ۲۰۱۵ بمانیم و برجام امضا شود و به همه آرزوهای خود برسیم(!)
بیگدلی افزود: «اگر مذاکرات آغاز شود خواهیم دید که سطح انتظار آمریکایی‌ها از ما خیلی خیلی بالاتر است و به اینکه ما آن ۵ مرحله (هسته‌ای) را برگردانیم، راضی نمی‌شوند و مسئله خیلی گسترده‌تر از این حرف‌ها است».
وی در واکنش به سخن ظریف مبنی بر اینکه بازگشت به برجام زمان‌بر نیست، نیز گفت: «قطعا برجام برای آمریکایی‌ها در اولویت اول نیست. آنان مشکلات بسیاری از جمله بحران‌های بعد از انتخابات دارند. برجام برای آمریکایی‌ها در اولویت چهارم و پنجم است و به این زودی به برجام نخواهند پرداخت. به‌خصوص با توجه به تحریم‌هایی که ‌ترامپ علیه ایران اعمال کرد.
درباره اظهارات بیگدلی درباره «آرزوهای ما»(!) گفتنی است، بخشی از این آرزوپروری‌ها، محصول وعده‌های خود روحانی و ظریف و دولت است و بخش دیگری، تعهدات حقوقی آمریکا است که نمی‌توان نام آرزو بر آن گذاشت و به آمریکا حق داد که تعهداتش را زیر پا بگذارد. از این جهت عجیب است که حامیان دیروز برجام، به آمریکا حق بدهند به تعهدات خود پایبند نباشد و مطالبات جدید داشته باشد!

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi