شناسه خبر : 79094
پنجشنبه 06 آذر 1399 , 09:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رحلت شهادت‌گونه حضرت معصومه(س)

مسعود عالی

کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: حضرت معصومه سلام الله علیها در سنی نبودند که به صورت طبیعی بخواهند از دنیا بروند بلکه ایشان در اوج جوانی بودند و وقتی که آن درگیری در ساوه برایشان به وجود آمد و نزدیکانشان به طرز فجیعی به شهادت رسیدند فشار زیادی برایشان تحمیل شد و ایشان را مریض کرد و به همین علت بود که ایشان از دنیا رفتند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی در برنامه تلویزیونی همسایه که در شب رحلت شهادت گونه کریمه اهل بیت(س) از شبکه یک سیما منعکس شد، اظهار کرد: حضرت معصومه سلام الله علیها امام‌زاده ای هستند که در بین امام زاده های ایران جایگاه برتری را به خود اختصاص داده ‌اند و در بین همه امام زاده ها هم بعد از افرادی که در کربلا حضور داشتند به شأن و منزلت ایشان فردی وجود ندارد.

وی با اشاره به این که حضرت معصومه سلام الله علیها مکمل کار برادر بزرگوارشان امام رضا علیه السلام بوده اند، افزود: ایشان یک هجرت تاریخی به ایران داشته اند که تأثیر تاریخی بر روند رشد تشیع گذاشته است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که امام رضا علیه السلام مهمترین هدف خود را بسط جغرافیای شیعه و ولایت اهل بیت قرار داده اند، افزود: حضرت رضا علیه السلام با نگاه تاریخی که داشتند می دانستند که ایران باید یک پایگاه بزرگ برای اهل بیت و پایتخت اهل بیت شود و در روایات زیادی داریم که در آخر الزمان ایرانی ها زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر خواهند بود.

وی با بیان این که حضرت معصومه سلام الله علیها تمام زندگی خود را خرج مبارزه بزرگ در راه دین کردند، افزود: این بزرگوار در مسیر خود به سمت طوس در اطراف ساوه مورد حمله عاملان خلیفه قرار گرفتند و به سمت قم آمدند و بعد از ۱۷ روز زندگی در این شهر از دنیا رفتند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که مردم قم تجلیل و استقبال خوبی از حضرت معصومه سلام الله علیها داشتند، افزود: این که گفته می شود رحلت شهادت گونه به خاطر این است که حضرت معصومه سلام الله علیها در سنی نبودند که به صورت طبیعی بخواهند از دنیا بروند بلکه ایشان در اوج جوانی بودند و وقتی که آن درگیری در ساوه برایشان به وجود آمد و نزدیکانشان به طرز فجیعی به شهادت رسیدند. فشار زیادی بر ایشان تحمیل شد و ایشان را مریض کرد و به همین علت بود که ایشان از دنیا رفتند.

وی اظهار داشت: هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها علاوه بر این که به عنوان مکمل هجرت علی بن موسی الرضا علیه السلام انجام گرفت به تدریج در طول تاریخ مضجع شریفشان به عنوان پایگاهی برای ترویج فرهنگ و معارف اهل بیت شناخته شد و حوزه علمیه قم در کنار این بزرگوار شکل گرفت.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه هرجایی قابلیت تأسیس و شکل گیری حوزه علمیه و مرکز نشر معارف اهل بیت را ندارد گفت: این که در روایات ما آمده است که مرکز علمی جهان اسلام از نجف به قم منتقل می شود، هرجایی قابلیت این را ندارد بلکه باید یک مرکز معنوی باشد و بزرگان زیادی بوده اند که به محضر این بانوی با عظمت می آمدند و دست به سینه و عقب عقب بیرون می رفتند.

وی با بیان این که امام رضا علیه‌السلام دو سال بعد از حضرت معصومه سلام الله علیها به شهادت رسیدند گفت: حتی در تاریخ است که برای دفن حضرت معصومه سلام الله علیها امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام آمدند و امام رضا علیه السلام فرمودند که هر فردی حضرت معصومه سلام الله علیها در قم را زیارت کند مانند کسی است که من را زیارت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که امام صادق علیه السلام فرمودند که حرم همه ما اهل بیت قم است افزود: بلا فاصله فرمودند که به زودی یکی از فرزندان ما که نامش فاطمه است در قم دفن می شود و با شفاعتش همه شیعیان وارد بهشت می شوند.

وی با طرح این سؤال که چرا قم حرم همه اهل بیت شده است گفت: یکی از بزرگان ما این استنباط را کرده اند که شاید همانطور که حضرت زهرا سلام الله علیها در میان معصومین محور بودند و بنا است قبر مطهر ایشان پنهان باشد، برای اینکه شیعیان بتوانند برکات زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها را درک کنند خداوند ثواب زیارت ایشان را برای حضرت معصومه سلام الله علیها قرار داده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: چون حضرت زهرا سلام الله علیها محور چهارده معصوم هستند چون آن قبر پنهان است خداوند مزار حضرت معصومه سلام الله علیها را محور چهارده معصوم(ع) قرار داده است و به همین خاطر است که شفاعت حضرت یک شفاعت عجیب قرار داده شده است زیرا این شفاعت مال حضرت زهرا سلام الله علیها است.

وی بیان کرد: آیت الله مرعشی نجفی که سال‌های سال سه وعده نماز خود را در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها می خواندند فرمودند که من مدتی از نظر مالی به مضیقه بر خوردم و حتی جهیزیه دختر خود را نمی توانستم فراهم کنم، لذا متوسل به حضرت معصوم سلام الله علیها شدم و مشکلم برطرف نشد و از ایشان گله کردم که بانو شما هم من را فراموش کرده اید؛ ایشان می فرماید که من خوابیده بودم و در عالم خواب به من گفتند که خانم با شما کار دارند من شتابان آمدم حرم حضرت معصومه سلام الله علیها دیدم که خادمان در حال جارو کردن هستند و بعد دیدم که خانم آمدند و عجیب شباهت به حضرت زهرا سلام الله علیها که چند بار ایشان را در خواب دیده بودم داشتند و فرمودند که ما کجا شما را فراموش کرده ایم؟ ما همیشه به فکر شما هستیم.

منبع: حوزه
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi