شناسه خبر : 79107
پنجشنبه 06 آذر 1399 , 13:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روزنامه آسیاتایمز:

قدرت بازدارنده ایران مانع از حمله آمریکاست

روزنامه آسیاتایمز در گزارشی نوشت: پنتاگون تشخیص داده است که ایران مانند افغانستان یک کشور محصور در خشکی نیست که نتواند از خود دفاع کند. ایران یک کشور عظیم ۸۵ میلیون نفری است که دارای یک ارتش مجهز آماده دفاع است.
این روزنامه می‌نویسد: در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر مشورت ‌ترامپ در مورد گزینه‌های حمله نظامی به ایران، گمانه‌زنی‌ها را پیش کشیده است. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که به ‌ترامپ هشدار داده شده که هرگونه حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند به سرعت درگیری گسترده‌تری را موجب شود که بیشتر خاورمیانه را ملتهب می‌کند. زیرا ایران همواره گفته که پاسخش به هرگونه تعرض نظامی کوبنده و ویران‌کننده خواهد بود.
«کوری شاو»، مدیر سیاست خارجی و دفاعی انستیتوی آمریکایی «اینترپرایز»، در مقاله اخیر خود نوشت: هرچند ایالات متحده می‌تواند از طریق حملات مداوم به راکتورها و نیروگاه‌های غنی‌سازی، به صنعت هسته‌ای ایران ضربه بزند اما ایران نیز می‌تواند پایگاه‌های آمریکا در عراق، تأسیسات فرماندهی مرکزی آمریکا در بحرین و سایر پایگاه‌های منطقه‌ای آن را نابود کند.
دیوید اندلمن، مدیر اجرایی پروژه «ردلاین» می‌گوید: در حالی که ایالات متحده برای خروج نیروهای خود از عراق طی دو ماه آینده آماده می‌شود، موقعیت آن در این کشور آسیب‌پذیرتر خواهد بود و هر قدم برای به چالش کشیدن و حتی حمله به ایران می‌تواند باقی‌مانده نیروهای آمریکایی و منافع گسترده‌تر در منطقه را در معرض خطر جدی قرار دهد.
‌ترامپ حرف می‌زند اما توان عمل ندارد از نظر کارشناسان، دلایل زیادی برای این کار وجود دارد. گذشته ‌ترامپ این را نشان می‌دهد. هرچند او در حرف تهدید کرده‌ اما در دوران ریاست خود چندین‌بار از اقدام نظامی طفره رفته است. او چندین‌بار «جنگ‌های بی‌پایان» ایالات متحده را که توسط رئیس‌جمهورهای قبلی شروع شده، نکوهش کرده و سعی در کاهش نقش ادعایی پلیس جهان داشته است.
او در چند مورد عینی از درگیری نظامی خودداری کرد. برای مثال در ژوئن ۲۰۱۹، هنگامی‌که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا را بر فراز تنگه هرمز در خلیج ‌فارس پس از شناسایی در حریم هوایی ایران سرنگون کرد، ‌ترامپ پاسخی نداد.
همچنین، زمانی که ایران در تلافی ‌ترور قاسم سلیمانی توسط آمریکا به پایگاه‌های این کشور در عراق حمله کرد ‌ترامپ از حمله متقابل خودداری کرد. بعداً پنتاگون گزارش داد ۱۰۹ سرباز آمریکایی دچار آسیب مغزی شدند. به‌علاوه، ‌ترامپ چندین مشاور خبره در اطراف خود دارد، که به طور مفصل درباره تأثیرات ناگهانی درگیری نظامی با ایران، از جمله حمله تلافی‌جویانه به اهداف احتمالی آمریکا و متحدانش هشدار می‌دهند.
قدرت بازدارنده ایران مانع از حمله نظامی است. تهدید نظامی ایالات متحده علیه ایران ۲۰ سال است که به‌عنوان یک گزینه روی میز مطرح می‌شود. از زمان بروز بحث و جدال هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۲، ایالات متحده ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است. در مقابل ایران نیز تأکید کرده که حملات تلافی‌جویانه آن برای ایالات متحده پشیمان‌کننده خواهد بود.
هم در دوران جورج بوش و هم در دوره اوباما و ‌ترامپ، روسای‌جمهور آمریکا به گزینه نظامی علیه ایران فکر کرده‌اند. اوباما به نوبه خود، در طول دو دوره ریاست‌جمهوری بارها ایران را به جنگ تهدید کرد. او هرگز قدرت نظامی را در هنگام مذاکره با ایران کنار نگذاشت و در مارس ۲۰۱۲ اظهار داشت که تهدیدهای وی برای استفاده از زور نظامی «بلوف» نیست.
بوش نیز چندین بار به حمله نظامی به ایران فکر کرده بود. او در خاطراتش که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، فاش کرد که به پنتاگون دستور داده بود تا حمله نظامی به ایران را مورد بررسی قرار دهند تا از این طریق از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.
اما همه ارزیابی‌های پنتاگون نشان داده ایران مانند افغانستان یک کشور محصور در خشکی نیست که نتواند از خود دفاع کند. ایران یک کشور عظیم ۸۵ میلیون نفری است که دارای یک نیروی نظامی مجهز آماده دفاع است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi