شناسه خبر : 79148
شنبه 08 آذر 1399 , 10:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جوگیر پیروزی بایدن غافل از نقشه مشترک آمریکا و اروپا

با تأسف فراوان باید گفت درست در زمانی که دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان مشغول تاختن و متهم کردن همیشگی جریان‌های منتقد سیاست منفعل حاکم بر وزارت خارجه بود، تروئیکای اروپا تدوین بیانیه هدفمند اخیر ضد ایرانی خود در آژانس را آغاز کردند.
روزنامه وطن امروز ضمن افت و تحلیل فوق می‌نویسد: تروئیکای اروپا (آلمان، انگلیس و فرانسه) در تازه‌ترین بیانیه خود مدعی شده به‌رغم تلاش‌های مبتنی بر «حسن‌نیت»(!) آنها، ایران اقدامات متعددی در نقض توافق برجام انجام داده است. در قسمتی مهم از این بیانیه آمده است: «ما به عنوان مشارکت‌کنندگان برجام، بار دیگر بر تداوم تعهد خود برای حفظ توافق هسته‌ای و اجرای کامل آن تأکید می‌کنیم. ما 3 کشور اروپایی سخت برای حفظ این توافق تلاش کرده‌ایم. همواره صراحت داشته‌ایم که از خروج آمریکا از برجام و احیای تحریم‌ها متأسفیم. ما تحریم‌ها را به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام رفع کرده و مضاف بر آن از طریق ایجاد سازو‌کار مالی «اینستکس» تلاش‌هایی اضافی جهت مجاز کردن تجارت مشروع با ایران به کار بسته‌ایم». نکته مهم‌ اینکه تروئیکای اروپایی این ادعاهای وقیحانه را در بیانیه‌ خود که خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده مطرح کرده‌! حتما مسئولان محترم دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان به یاد دارند آژانس در نشست 30 خرداد 99 با اکثریت آرا به قطعنامه پیشنهادی انگلیس، آلمان و فرانسه علیه ایران رای مثبت داد. این قطعنامه با هدف تسهیل پیشبرد استراتژی فشار حداکثری آمریکا علیه کشورمان صادر شد. شورای حکام با استناد به این قطعنامه، از ایران خواست بی‌درنگ با آژانس همکاری کامل انجام دهد و دسترسی آژانس را به تمام سایت‌های هسته‌ای [و هر مکانی که مدنظر بازرسان آژانس می‌باشد!] فراهم کند. بیانیه اخیر 3 کشور اروپایی دخیل در برجام با هدف زمینه‌سازی جهت «پیشبرد استراتژی فشار هوشمندانه دولت جو بایدن» علیه ایران منتشر شده است. به عبارت بهتر، بیانیه اخیر، نوعی «ابراز وفاداری مطلق» مکرون، مرکل و جانسون به دولت بایدن در مسیر منازعه با ملت و نظام ما محسوب می‌شود. صورتبندی بازی ضدایرانی مشترک آمریکا و اتحادیه اروپایی علیه ایران در دوران بایدن، با توجه به بیانیه اخیر صادرشده از سوی تروئیکا دیگر دشوار و پیچیده به نظر نمی‌رسد. این «بازی مشترک»، دارای ۲ «جزء مهم» است: نخست دموکرات‌ها بدون آنکه در عمل تحریمی را علیه جمهوری اسلامی بردارند و به تعهدات اقتصادی، اعتباری و تجاری خود تن دهند، در ظاهر به توافق هسته‌ای بازمی‌گردند و با شعار زیبا اما فریبنده «چندجانبه‌گرایی»، تسخیر «افکار عمومی» را آغاز می‌کنند!
دوم تروئیکای اروپا، با بالا بردن چماقی به نام «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، تهدید «ارسال پرونده ایران به شورای امنیت» را همواره زنده و به لحاظ زمانی نزدیک نگاه می‌دارد. در این صورت، با توجه به بازگشت ظاهری آمریکا به برجام، دولت بایدن نیز حق فعال‌سازی مکانیسم ماشه را (همگام با اروپا) پیدا خواهد کرد و دیگر نمی‌توان بابت ارسال پرونده ایران از سوی آژانس(یا کمیته مشترک برجام) به شورای امنیت، به لحاظ حقوقی انتقادی به واشنگتن‌دی‌سی وارد کرد!
همان‌گونه که مشاهده می‌کنیم، بازی مشترک تروئیکا و دموکرات‌ها، معطل حضور بایدن در کاخ سفید باقی نمانده است.  این روزنامه می‌افزاید: بهتر بود آقای ظریف که گویا از هول پیروزی بایدن، کنترل‌شان بر احساسات و هیجانات خود را نیز از دست داده‌اند- ‌به فکر انجام یک مصاحبه علیه تروئیکای اروپا و بازی کثیف آنها بودند! کاش آقای ظریف به جای آنکه «لغو تحریم‌ها تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 در ایران» را نگرانی جریان‌های داخلی (کنایه به جریان‌های منتقد عملکرد دولت) بدانند، اساسا به این سؤال پاسخ می‌دادند: آیا اساساً قرار است تحریمی علیه ایران لغو شود؟

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi