شناسه خبر : 79165
یکشنبه 09 آذر 1399 , 08:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چرا دانشمندان هسته‌ای ایران ترور می‌شوند؟

شهید شهریاری روی قله علوم هسته‌ای/ چرا دانشمندان هسته‌ای ایران ترور می‌شوند؟

ترور‌ دانشمندان هسته‌ای در ایران بخشی از تلاش‌های بی‌پایان جامعه اطلاعاتی اسرائیل همراه با همتایان غربی آن برای مختل کردن دستیابی به اهداف هسته‌ای‌ است.

برای ساخت صفحات سوخت، نیاز به تکنولوژی جدیدی داشتیم. اصلا چرا تقاضای سوخت کرده بودیم؟ برای اینکه بلد نبودیم بسازیم! و خب در محاسبات هسته‌ای کسی را نداشتیم و همچین محاسباتی نیز پیش از این انجام نشده بود. اما شهید شهریاری با اعتماد به نفسی که داشت، و ما هم با اعتقادی که به او داشتیم، این کار را به ایشان واگذار کردیم. او هم به خوبی آن را انجام داد. یعنی اگر در آن زمان شهید شهریاری می‌گفت که من مثلا 10 میلیارد تومان دستمزد می‌گیرم تا این کار را انجام دهم، ما مجبور بودیم که بدهیم؛ هر چه می‌گفت مجبور بودیم که بدهیم برای اینکه کس دیگری نبود که این کار را انجام دهد.

تنها کسی که در مملکت می‌توانست این کار را انجام دهد، شخص شهید شهریاری بود ولاغیر. با این حال، حتی یک ریال هم دستمزد نگرفت. حتی وقتی من خواستم دستمزدش را پرداخت کنم، ناراحت شد و گفت که من این کار را برای کشورم انجام دادم. اگر شهید شهریاری را در زمینه علم هسته‌ای نمره  100بدانیم، به بهترین نفر بعدی در کشورمان در این زمینه شاید بتوان نمره 50 داد. یعنی او واقعا روی قله ایستاده بود. این‌ها را «علی اکبر صالحی» در روایت از شهید هسته‌ای نقل کرده بود.

دکتر مجید شهریاری در سال 1345 و در زنجان متولد شد. خودش در نگارش زندگینامه علمی خود چنین نوشته است: «اینجانب در کنکور سراسری سال 1363 با کسب رتبه دوم در سهمیه مربوطه در رشته الکترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرفته شده و پس از فراغت تحصیل در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای شرکت کرده و با کسب رتبه اول، تحصیلات خود را از سال 1369 در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کردم...در سال 1371 نیز دوره کارشناسی ارشد خود را به پایان رساندم و با توجه به کسب رتبه اول در دوره مذکور با استفاده از آیین نامه دانشجویان رتبه اول، در دوره دکتری علوم و تکنولوژی هسته ای دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرفته شدم. تحصیلات دوره دکتری خود را نیز در سال 1377 به پایان رسانده و از آبان ماه 1377نیز به عنوان عضو هیئت علمی در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مشغول به کار شدم...با توجه به عدم شرایط مناسب برای ادامه فعالیت علمی در دانشکده مذکور عدم تمایل خود به ادامه همکاری با دانشگاه امیرکبیر اعلام کرده و با پذیرش استعفای اینجانب از سوی دانشگاه امیرکبیر قرار داد همکاری اینجانب با دانشگاه امیرکبیر از تاریخ 15 بهمن ماه سال 1380 به اتمام رسید.»

شهدای هسته‌ای , شهدای ترور , تروریسم , موساد , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , سی آی اِی | سازمان اطلاعات مرکزی | سیا , آمریکا , شهید , شهید فخری زاده ,

شروع به کارش به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه شهید بهشتی در دانشکده مهندسی هسته‌ای بود. او دروسی همچون فیزیک عمومی و پایه، فیزیک راکتور و دینامیک راکتورهای هسته ای را تدریس و چهار کتاب مرتبط با حوزه کاری خود تألیف کرده و چندین مقاله بین المللی در زمینه مهندسی هسته‌ای، در مجلات معتبر به چاپ رسانده است. یکی از طرح های مهم شهید شهریاری، طراحی های تئوریک مربوط به ساخت نسل جدید راکتورهای هسته ای است که بازتاب زیادی نیز در مراکز علمی جهان داشت. او از مشاوران ایران در طرح سزامی بود. طرح سزامی یا مولکول های شتاب دهنده های الکترونیکی، اولین طرح فیزیک هسته ای شمرده می شود که توسط کشور اردن در خاورمیانه اجرا می‌شد. طرحی که به واسطه حضور دانشمندان ایرانی و مدیریت رژیم صهیونیستی، امکان شناسایی و ترور این دانشمندان را امکان‌پذیر کرد. در واقع وبگاه طرح سزامی نام برخی از دانشمندان هسته‌ای ایران را آشکار ساخت.

همسر شهید شهریاری در مورد اخلاق تدریس او می‌گوید: «رفتارش با دانشجویان بسیار پدرانه و مهربانانه بود. آن‌قدر با دانشجویان صمیمی بود که محیط دانشکده به یک خانواده تبدیل شده بود و دانشجویان، خصوصی‌ترین مسائل خویش را با او درمیان گذاشته و مشورت می‌گرفتند. ولی این صمیمیت، خللی در کلاس‌های درسی و جدیت این کلاس‌ها ایجاد نمی‌کرد. در کلاس درس و انجام تکالیف و امتحانات، بسیار جدی و سخت‌گیر بود. تکالیف درسی‌‌اش از سخت‌ترین تکالیف درسی دانشجویان بود و همین موضوع باعث شده بود که دانشجویان بعد از گذراندن درس او بسیار قوی و مسلط به موضوع بودند و خودشان از توانایی‌هایی که به‌دست می‌آوردند، بسیار خشنود بودند. به تعبیر یکی از دوستان، «دکتر، دانشجوی قدکوتاه نداشت». تمام کسانی‌که تحت نظارتش فارغ‌التحصیل شده‌اند، افرادی بسیار توانا در مسائل علمی و دارای اعتماد به‌نفس بالا هستند. یقیناً موفقیت‌های علمی‌اش، به منزله‌ صِفرهایی بود که در جلوی قامت بلند ایمانی‌ او معنا پیدا کرد.»

شهدای هسته‌ای , شهدای ترور , تروریسم , موساد , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , سی آی اِی | سازمان اطلاعات مرکزی | سیا , آمریکا , شهید , شهید فخری زاده ,

دکتر مجید شهریاری صبح روز دوشنبه 8 آذر ماه 89 در بلوار ارتش، توسط رژیم صهیونیستی و باهمکاری اطلاعاتی منافقین دریک عملیات تروریستی به مقام شهادت نائل آمد. تروریست‌ها با چسباندن بمب مغناطیسی به اتومبیل وی ایشان را به شهادت رساندند. پیکر مطهر او پس از تشییع گسترده با حضور اساتید، دانشجویان، نهادهای علمی و مردم شهید پرور ایران، در امامزاده صالح تهران دفن شد.

پس از ترور مجید شهریاری بهجت قاسمی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر شهید مجید شهریاری، خطاب به مدیرکل ژاپنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه‌ای نوشت که در بخشی از آن آمده بود: «کاربرد سلاح‌های هسته‌ای در وطن شما هیروشیما و ناکازاکی و قربانی کردن هزاران ژاپنی بی‌گناه، پدیده زشتی است که در قرن بیستم رقم خورد و هرگز مردم جهان نباید آن را فراموش کنند. پدیده زشت دیگری که در قرن حاضر شاهد آن هستیم، ترور دانشمندانی است که میراث علم و دانش بشریت هستند. با توجه به رسالت سنگین آژانس در گسترش استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و جلوگیری از سلاح هسته‌ای که کشورم همواره به طور جدی و با صداقت حمایت کرده است، از جنابعالی انتظار می‌رود ضمن محکومیت این جنایت هولناک، از هیچ‌گونه تلاشی برای جلوگیری از تکرار آن در سراسر جهان دریغ نورزید.»

بیشتر بخوانید

*امریکایی‌ها برای تکمیل پازل خود در حمایت از سازمان‌های تروریستی در اقدامی دیگر همراه با رژیم صهیونیستی و منافقین، شروع به ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی کردند. جان کلاسر در مقاله‌ای در چهارم نوامبر 2011 گفته بود: «امریکا برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران به چند اقدام متوسل شده است: بهره‌گیری از تروریسم سایبر، کشتن هدفمند دانشمندان ایرانی، محاصره مالی و جنگ نیابتی.» همچنین پاتریک کلاسون دبیر ابتکار امنیتی ایران در بنیاد واشنگتن ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را یکی از راه‌های مقابله با ایران دانست و گفته بود: «ترور راهی است که در پیش‌رو قرار دارد.»

شهدای هسته‌ای , شهدای ترور , تروریسم , موساد , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , سی آی اِی | سازمان اطلاعات مرکزی | سیا , آمریکا , شهید , شهید فخری زاده ,

ترور‌ دانشمندان هسته‌ای در ایران بخشی از تلاش‌های بی‌پایان جامعه اطلاعاتی اسرائیل همراه با همتایان غربی آن از جمله (ام. آی.6) انگلیس و سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) برای مختل کردن یا به تاخیر انداختن و در صورت امکان بازداشتن ایران از تحقق هدفش در دستیابی به اهداف هسته‌ای‌ است. پایگاه خبری وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز در دی ماه 1389 با اشاره به عملیات‌های تروریستی در ایران و ردپای امریکا در این عملیات‌ها نوشت: سوء قصد به جان دانشمندان اتمی ایران، بخشی از برنامه‌های امریکا، انگلیس و اسرائیل با هدف جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتمی بوده است.

بعد از ترور شهید شهریاری هم فیل جرالدی افسر سابق سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) و بخش اطلاعات ارتش آمریکا طی یادداشتی در پایگاه خبری آی‌آر‌آی سنتر اعتراف کرد در روز 28 نوامبر سال 2010 (8 آذر 1389) سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری گروهک منافقین اقدام به ترور دانشمند هسته‌ای ایران کردند.(1)


1- مقاله مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مورد «مروری بر نقش آمریکا در عملیات‌ تروریستی در ایران»

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi