شناسه خبر : 79222
سه شنبه 11 آذر 1399 , 10:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بیلد: احتمال انتقام ایران اسرائیل را نگران کرده است

یک نشریه آلمانی با‌ اشاره به پیامدهای ‌ترور دانشمند هسته‌ای ایران نوشت: احتمال انتقام‌گیری ایران، تل‌آویو را نگران کرده‌ است.
نشریه بیلد، رژیم اسرائیل را مظنون اصلی ‌ترور شهید «محسن فخری‌زاده» نامید و نوشت که احتمال انتقام‌گیری ایران، تل‌آویو را بسیار نگران کرده‌ است.
این نشریه نوشت: رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران گفته که ‌ترور این فیزیکدان، پیشرفت برنامه هسته‌ای را متوقف و مختل نخواهد کرد. پیامد این ‌ترور، کار را برای مقامات اسرائیلی دشوار می‌کند. در حال حاضر اسرائیل نه‌تنها باید با تهدیدهای انتقام‌جویانه و حملات تلافی‌جویانه از سوی ایران مقابله کند، بلکه باید مراقب تهدیدهای طرفداران ایران در کشورهای همسایه نزدیک نیز باشد. در این ارتباط «شیخ نعیم قاسم» معاون رهبر حزب‌الله لبنان، حمله به فخری‌زاده را اعلان جنگ علیه ایران و کل منطقه توصیف کرده است.
در ایران خشم مردمی از این اقدام ‌تروریستی، بالا گرفته و پرچم‌های آمریکا و اسرائیل به همراه تصاویری از ‌ترامپ و بایدن در مقابل وزارت امور خارجه به آتش کشیده می‌‌شود. رهبر ایران تهدید کرده کسانی که پشت‌ سر عوامل این ‌ترور هستند باید مجازات شوند و رئیس ستاد مشترک ارتش، از «انتقام وحشتناک» خبر داده است.
در واکنش به این تهدیدها، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند تدابیر حفاظتی از سفارتخانه‌های این رژیم در سراسر جهان افزایش یافته و نگرانی از حملات تلافی‌جویانه ایران به اوج خود رسیده است. تهران امکانات زیادی برای ضربه زدن داشته و نیروهای لازم برای این کار را نیز دارد.
هرچند نه اسرائیل و نه آمریکا رسماً دست داشتن در این ‌ترور را تأیید نکرده‌اند، اما نشانه‌های روشنی وجود دارد که تل‌آویو و واشنگتن انگیزه کافی برای این حمله داشته‌اند؛ در آوریل ۲۰۱۸، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نتایج یک عملیات سرویس مخفی را ارائه داد و در پایان آن با نام بردن از «محسن فخری‌زاده» تأکید کرد: این نام را به‌خاطر بسپارید.
چند هفته پیش، آژانس اعلام کرد ایران دوازده برابر آنچه در توافق هسته‌ای مجاز شناخته شده، اورانیوم غنی‌شده دارد و این نشان می‌دهد سیاست‌های آمریکا و اقدامات اسرائیل نتوانسته خللی به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران وارد کند.
در همین حال یک تحلیلگر صهیونیست گفت: ایران، ‌ترور فخری‌زاده را تلافی خواهد کرد. ایهود یااری تحلیلگر کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت: ایران برای مقابله به مثل، چند گزینه دارد. اولین مورد شامل تقویت برنامه هسته‌ای از جمله غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد و فسخ بخش‌هایی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT)؛ و به راه انداختن دوباره رآکتور آب سنگین است.
وی افزود: ایران می‌تواند مانند حمله سال ۲۰۱۹ به تأسیسات نفتی سعودی، حمله بزرگی به اسرائیل ‌ترتیب دهد و به حملات جزئی مانند حمله به سفارت یا هدفی با اهمیت مشابه بسنده نمی‌کند. روزنامه اماراتی نشنال نیز در گزارشی نوشت: ایران گزینه‌های متعددی برای واکنش به ‌ترور فخری‌زاده دارد. ایران به تلافی ‌ترور «محسن فخری‌زاده» دانشمند صنعت دفاعی کشور می‌تواند از گزینه‌های نظامی و دیپلماتیک از جمله تشدید فعالیت در منطقه و حمله به اهداف مرتبط با اسرائیل استفاده کند.
این رسانه اماراتی در گزارشی با عنوان «ایران چگونه به ‌ترور دانشمند عالی‌رتبه هسته‌ای خود واکنش نشان خواهد داد» افزود: ایران شمار متنوعی از گزینه‌های نظامی و دیپلماتیک را برای پاسخ به ‌ترور فخری‌زاده در اختیار دارد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران وعده انتقام سخت را از عوامل ‌ترور این دانشمند برجسته کشور داده، است.  «کنث کاتزمن» کارشناس مسائل ایران در بخش خدمات پژوهشی کنگره آمریکا، به نشنال گفت: فخری‌زاده به‌عنوان معمار پژوهش‌های هسته‌ای شهرت زیادی داشت و به یقین در ایران صاحب اعتبار و احترام بود. در نتیجه، نظام برای اقدامات تلافی‌جویانه از حمایت برخوردار است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi