شناسه خبر : 79368
یکشنبه 16 آذر 1399 , 16:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کم گوی و گزیده گوی چون دُر

در معاشرت با انسان­‌ها گاهی با اشخاصی برخورد می­‌کنیم که وقتی لب به سخن می‌­گشایند، آرزو می‌­کنیم ای کاش زودتر حرف زدن را تمام کنند.

فاش نیوز - در معاشرت با انسان­‌ها گاهی با اشخاصی برخورد می­‌کنیم که وقتی لب به سخن می‌­گشایند، آرزو می‌­کنیم ای کاش زودتر حرف زدن را تمام کنند. اغلب این افراد حرّاف از لحاظ شخصیتی کوچکند. به راحتی پشت سر دیگران غیبت می‌کنند و بی مهابا تهمت می‌زنند. اینها شخصیت و بزرگی خود را در تحقیر دیگران جستجو می‌کنند.

 معمولاً این افراد خود را علامۀ دهر می‌پندارند، اما با تصمیم‌های نادرست مرتب برای دیگران مشکل آفرینی می‌کنند. وقتی از او سؤالی می‌پرسی، چنان می‌نمایاند که انگار پاسخ همۀ پرسش‌ها را می‌داند. این افراد غرور کاذبی در ذهن دارند که به خود اجازه نمی‌دهند به انتقاد دیگران گوش بسپارند. چه بسا که با سخنان بیهوده و حساب نشده، هم خود و هم دیگران را به زحمت می‌اندازند. طبیعی است وقتی فردی زیاد صحبت کند، خواه ناخواه فرصت سکوت و تفکر از او سلب می‌شود.

حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «إِذَا تَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْکَلَامُ» (چون عقل و خرد به مرتبه کمال رسد، گفتار کم گردد.) همچنین، حضرت در جملۀ دیگری می‏‌فرماید: «زبان عاقل، در پشت عقل او قرار دارد» یعنی شخص عاقل، عقل خود را پیش از زبانش به کار می‌اندازد. انسان عاقل برای شروع هر کاری ابتدا خوب فکر می‌کند؛ سپس عقل و شعور خود را به کار می‌گیرد، هنگامی که به درستی سخن خود مطمئن شد، زبان به گفتار می‌گشاید.

افرادی که به بلوغ شخصیتی و عاطفی رسیده‌اند، اغلب ساکتند و کم‌گویی را در زندگی پیشۀ خود می‌کنند. به همۀ افراد جامعه به دیدۀ احترام می‌نگرند و کسی را تحقیر نمی‌کنند. معمولاً این افراد "درد مردم" دارند و پیوسته درتلاش‌اند مشکلات دیگران را حل کنند. این افراد متواضعند و انتقادپذیریشان زبانزد خاص و عام است. در مسیر من الله الی الله قدم برمی‌دارند و برایشان مهم نیست دیگران دربارۀ آنها چگونه فکر و قضاوت می‌کنند. اینها به ندرت خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. چنانچه گاهی بازنده شدند نیز زمین و زمان را به هم نمی‌دوزند، زیرا معتقدند دنیا در حال گذر است؛ گاهی باید برنده بود، گاهی هم بازنده!

مهربان بودن، جزء صفات ذاتی این اشخاص بزرگ است. آنها اغلب لبخند بر لب دارند و در مواجهه با دیگران به خوبی‌ها و صفات پسندیدۀ افراد اشاره می‌کنند. مردم وقتی با این افراد مواجه می‌شوند، احساس خوبی پیدا می‌کنند و مسحور آرامش و اخلاق نیک آنان می‌شوند. وقتی قرار است به دیگران انتقاد کنند، حساب شده، عاقلانه و از روی دلسوزی سخن می‌گویند. تمام تلاش اینها مبتنی بر این است که انتقادشان طرف مقابل را خُرد و تخریب نکند. معمولاً این افرادِ بالغ و خداجو اصرار بر به کرسی نشاندن نظر خود ندارند؛ اظهار نظر می‌کنند و می‌گذرند.

افرادِ بالغ زود باور نیستند، اما کاملاً به نظر و سخنان مخاطب خود توجه می‌کنند. اینها پیرامون هر مسئله‌ای که پیش می‌آید مطالعه و تحقیق می‌کنند. این افراد وارسته زندگی را سخت نمی‌گیرند، به دنیا نمی‌چسبند، سعی می‌کنند شاد زندگی کنند و به رنج­‌ها و سختی ها لبخند می‌زنند.
 

جانباز رمضانعلی کاوسی

اینستاگرام
با عرض سلام. چه نکته به جا و خوبی. امیدوارم همه ما کم گویی و گزیده گویی رو سرلوحه زندگی مون قرار بدیم.
از برادر گرامی جانباز گرانقدر کاووسی بایت این مطلب زیبا و به جا واقعا سپاسگزارم.
فاش سلام . بعد مثل دیروزی حالت چطوره خوبی ان شا الله .... سر سلامتی ، کرک و پرت ریخت ، خوب میشی به امید خدا .....
قدیما اون قدیم قدیم تر ترا میگفتن ...
نوبری رو که صاب باغ بخوره بار رو دستش باد میکنه ....
دیدید کسی نظری نداد نوبری رو خودتون خوردید هیچ کسی دیگه ام‌ نظر نداد . همینه دادا ... تا بوده همین بوده ...
بخاطر چهار تا مخاطب بیشتر دکه یار فروشی راه انداختید .
حالا میتونید یه چند تا نظر خودتون به اسم شهرام بهرام شهین مهین بذارید ....
من ساک ساک من اول شدم .... حالا شما چشم‌بذارید .
نخواستید گرگم به هوا بازی کنید ....
کرک و پر منم از وحشت ریخت ؟ چی شده ؟
حالا اینو ولش کن .
ساک ساک به چه زبانیه . ما میگیم سوک سوک . ساک ساک به زبان ژویی بود یا آرچی ؟ یا خوسا ؟
گزیده گویی که بد نیست . روزی صدبار حاجیت و دار و دسته اش به من می گویند گزیده گوی که کم از گندکاری شون حرف بزنم . چرا عکسا پاک کردید . چه صنم با حالی دارید ؟ اینقدر تو بحر اشک و آخ و حسرت شهدا و جانبازان رفتم که از کیف وحالی که شما می برید عقب افتادم . حالا چرا به این نوع صفا سیتی مبتلاذشدید . مشکل پُشکلی دارید ؟ دکتر فداتون بشه . منم بی تقصیر نیستم . دور فهمیدم چکار کنم . حتما خبردار شدید چکار کردم . حالا می تونم سنگ صبورتان باشم . درست کنم اگر خودتان دنبال راه درست باشید . بقول آقای قرائتی فقط ما نامحرمیم ??? دیگه از این گزیده تر بگم .
تو ادم اصیلی
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «پیامبران به بیشترین سختی‌ها مبتلا می‌شوند، پس از آنان مۆمنین هستند که به قدر ایمانشان مبتلا می‌شوند.»
شاید شما یکی از کسانی هستی که سالهاست به سختی های متعدد مبتلا شده ای . الان دلم می خواهد نکته هایی را من باب تجارب واقعی زندگی خودم برای دو گروه شرح دهم . حتما زیاد این جمله را شنیده اید : اکثر اوقات ما مشاور نمیخوایم یکیو میخوایم که باهاش حرف بزنیم تا بهتر فکر کنیم و شاید یه تکیه‌گاه برای ما باشند . یا یک سکوی پرش به افق های روشن .
آقا ، خانمی که گرفتاری پیش شما سفره دلش را باز می کند . فقط کمی ادم باش . با ما همدلی و همدردی کن . ما راه خودمان را پیدا می کنیم . همدلی و همدردی برایت خرج زیادی ندارد .
اما افسوس که اکثر آدمها فکر می کنند کمک کردن فقط باید مالی و نقدی باشد . در حالی که ادعای مسلمانی مان غلیان می کند ، غافلیم که در روایات به این نکته به ظرافت اشاره شده است :
«انکم لن تسعوا الناس باموالکم فسعوهم باخلاقکم; شما هرگز نمی توانید همه مردم را با بذل مال [راضی کرده] و گشایشی در زندگی برایشان ایجاد کنید ولی با اخلاق خوشتان آنان را خشنود کنید.»
امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق با پروردگار متعال چنین نجوا می فرماید: «واجر للناس علی یدی الخیر ولاتمحقه بالمن . خداوندا! انجام کارهای خیر را برای مردم، به دست من اجرا کن و خدمات نیکم را با منت گزاری ضایع مگردان .»
دیدی وقتی یک کم بیشتر حرف زدی ، طرف هی خمیازه می کشد یا به ساعتش نگاه می کند . ان لحظه ، همان ضایع کردن لطف و توفیق خداست .
خاطر ناشاد را دلشاد کردن همت است
باغ آفت دیده را آباد کردن همت است
صید مرغان حرم کردن ندارد افتخار
طایری را از قفس آزاد کردن همت است
نمی دانم چرا باید از حرف زدن ادمهای گرفتار جلوگیری کنیم . حتی اگر هزاربار حرفهایش را تکرار کند . بقول الیزابت کوبلر راس : شاید انها قشنگ ترین آدم‌هایی باشند که می‌شناسیم . کسانی هستند که شکست، رنج، مبارزه، و خسران را شناخته‌ و راه خود را از اعماق بازیافته‌اند. این افراد قدردان زندگی‌اند و نسبت به آن حساسیت و درکی دارند که آنها را از همدردی، مهربانی، و نوعی توجه دوست داشتنی و عمیق سرشار می‌کند.آدم های قشنگ اتفاقی به وجود نمی‌آیند. پس بگذار هر چند وقت یکبار از تجاربش برایت صحبت کند . حتی اگر تکراری باشد .
من به هر ادم گرفتاری که در این لحظه در حال خواندن درد نامه من است هم یک نکته های مهم را یاداوری می کنم .
دوست عزیز :
اصالت هیچ ربطی به اینکه کجا و تو چه خانواده‌ای به دنیا اومدی نداره . همین که شرایط بد ، تو رو یه آدم بد نکنه خیلی اصیلی.
می دونی در همین دور و بر تو چند نفر با کوچکترین مشکلات از صراط مستقیم خارج شدند . هی خودت را با کسی مقایسه نکن و هی خودت را بخاطر خوبی هایی که در حق ادمهای نادرست کردی ، سرزنش نکن . حتما این جملات را هم شنیدی ولی اینبار جور دیگر به آن فکر کن:
سالهای زيادی بايد بگذرد. روزها و شبهای زيادی بايد بگذرد تا متوجه شويم هيچ آدمی مسئول پُر كردن كمبودها و حفره های احساسی ما نيست!
سالهای زیادی باید بگذرد و از مسیرهای زیادی باید عبور کنیم تا آدم‌های امنی شویم و آدم‌های امنی را پیدا کنیم. از هیچ مسیر و انتخاب و تصمیمی در گذشته‌تان پشیمان نباشید. تمام این سالها درست بوده است تا ما به امروز برسیم. به این لحظه و به این دیدگاه که امن ترین تکیه گاه خداست . سال های زیادی باید بگذرد تا خودمان را بیابیم در تمام آشفتگی هایی که تجربه کرده ایم.
گذشته‌ی ما همیشه گران‌بهاترین بخش امروز ماست. سرزنشش نکنیم.
اون لحظه‌ای از زندگی که دیگه برات قطعی میشه کسی قرار نیست بیاد نجاتت بده و فقط خودتی و خدات. اگه این لحظه رو حس کردی ازش رد نشو، تصمیم‌ها و کارهای بزرگ دنیا از همون لحظات شروع میشه.
می دونم ، تصورات زیادی درباره آدمها و ارتباطاتت داشتی . وودی آلن حال دلت را بهتر شرح می دهد :
تلخیِ روزگار
از اون جایی شروع میشه
که خیلی
چیزا رو میشه خواست
اما نمیشه داشت.
تازه اگر درباره نداشته هایت برایشان حرف بزنی ، آغاز نصیحت کردنها و زخم زبانهاست . مثلا اگه ماشین بیاد بهم بزنه و از وسط نصفم بکنه، بابا و مامانم میان بالا سرم، میگن باز برو خدا رو شکر کن دوتا نیم‌تنه سالم داری، خیلیا همینم ندارن.
هر چه بگم بابا ، مامان ، لیاقت من بیشتر از این بوده است . حقم ضایع شده . کسی گوشش بدهکار نیست .
آرزو دارم که گر گل نیستم، خاری نباشم
باربرداری زدوشی نیستم باری نباشم
گر چه نتوانم ستانم حق مظلومی ز ظالم
باری این خواهم که همکار ستمکاری نباشم
نیستم گر نوشدارویی برای دردمندی
نیز بابی دست و پایی نیش جراری نباشم
مراقب باش حلقه نشین در خانه هر کسی نشوی . به ازای هربار اعتمادت به آدما، یه عُمر پشیمونی و فکر و خیال بدهکار میشی به خودت . پس مهم نیست قفل دست کی باشه. از دست چه کسی داغون شدی . پیش این ادمهای دو پا دردت را هی بازگو نکن که به تو بگویند خسته شدیم . کم گوی و گزیده گوی . مهم اینه کلید مشکلت دست خداست . اگه هیچ کس نیست و نمی خواد به حرفهایت گوش بدهد . خدا که هست. در خانه خدا را بزن .بگو آنقدر در می زنم این خانه را / تا ببینم روی صاحب خانه را .

دکتر قنبر مبارز . از ووهان چین
سلام قنبر بروسلی از ووهان چین ...
توام اصیلی !!!!
با گرگ دنبه میخوری واسه چوپون گریه میکنی ؟
کم گفتم و گزیده گفتم ....
اینکه با فاش یقه به یقه شدم علت داره زنگ بزن از بچه مودب سانسور چی سایت بپرس .
چند ده بار گفتم فاش حجره یار فروشی راه انداخته که هیچ جدیدا دوردونه پروری هم میکنه . سایت داره بخاطر دوتا مطلب تکراری ، د مده ، از رده خارج ، تاریخ مصرف گذشته ، که پیشوند یا پسوند نام نگارندش کارشناس یا دکتره علم کوتل کشی میکنه که ای وای عثمانو کشتن !!! تودیگه کی هستی که من منم منم منم معرکه پهلوون مختار پاچناری بپا کرده .... القصه فاش فاشه چند سال پیش ...
اینکه فکر کنی بچه کف خیابونای تهرون جا میزنه محال ممکنه . پررو تر از من وجود خارجی نداره گنده گنده هاش که ادعای خدایی میکردن نخوچی کردم با کیشمیش دادم بچه مدرسه ایها خوردن ....
اگه لطف کنی کمی واضح تر بنویسی خلق الله هم متوجه بشن خیلی خوبه ... هنوزم با سوم شخص مفرد درگیریا ...
زتده باشی قنبر جان ...
نه دیگه نه دیگه
من یه جور حرف می زنم که طرف مورد نظرم که شما بهش می گی سوم شخص مفرد بفهمه . من دکترم نه هوچی ... اگه واضح بنویسم که از شدت تعجب به جای ساک ساک می گی .....

اینا ولش کن
حالا یه چیز از دار دنیا داریم که هیچ کسی نتونست از ما بگیردش . شما هم هی بگو چرا می نویسی دکتر . خب دکترم .
عه اذان شد
بدو برو نماز
سلام قنبر بروسلی از شهر کرونا پرور ووهان ، یا دکتر قنبر ایرانپور روانشناس سایت فاش ( عطر مشهدی ) کنونی ....
اینکه میگم روانشناس ، مطلبو زود بگیر ! از بابت قسم بقراطی که خوردی باید یه روانشناسی مردم داری از سایت بکنی که چرا از سال 96سایت دچار سکته ژونالیستی و سال 97 دچار کمبود شجاعت مردمی شد ؟
سایت راهشو بطور کل گم کرده ، انگاری تویه باتلاق روزمرگی فردا چه کنم ، گیر کرده و هر روز بیشتر و بیشتر فرو میره ...
ارزش اجتماعی و سیاست ایرانی بودن و معنویت خاص بچه های دهه شصت فاش ، تویه خودخواهیهای چند نفره سلیقه گرای افراطی غرق شده . و هرچه دلبخواهشه و طرز تفکر خشکشه اجرا میکنه ... بطور کل بگم دافعه سایت خیلی خیلی بیشتر از جاذبشه چرا ؟ چون تاب حرف حق رو نداره برای همین خودشو جوابگوی مخاطبای چندین سالش نمیدونه .... براحتی برای فرزندای خودش حکم اعدام ،ابد ، ویا بایکوت میبره . مقصرم یه عده ان که خیلی نسبت به سایت ارادت کاذب دارن ...
البته اینکه فاش هم شدیدا دچار خود شیفتگی از نوع ناصری شده بحثی توش نیست . جدیدا هم از عوامل پشت صحنه خودش خواسته تیترای بی نظریه رو با قربون صدقه رفتن واسه طرف مقابل پر کنن تا همین چهار پنج تا میرزا بنویسشم جلد جای دیگه نشن !!!!
القصه بروسلی جان یه روانکاوی در سطح مشهدی فروید از سایت بجا بیار ببینیم با گل گاو زبون خوب میشه یا بریم پیش آمیز جمال خوش دست دعای گره گشایی و مهرو محبت واسش بگیریم بلکه برگرده سر خونه زندگیه قبلیش ... ها والله . دادا ... دل ناگرونم کاکا جان .
گرفتم . فقط می تونم بگم باز چی و کی واست دروغ بافته ؟
خسته ام از دفاع درباره سیاست فاش
یه بار گفتم دو بار گفتم دو سال گفتم تو هم بگیر چه کلاه گشادی دارن سرت می ذارن که ارتباطتت با فاش قطع کنند .
فاش این همه پیشرفت داشته ؟
خودش رفته ؟
این. همه گروه خوبان بهش کمک کردند
اینو بفهم عزیزم .
کیا رو جاذبه کنه ؟
کی گفته هر کی شما می گید باید جاذبه کنه ؟
اونایی که سر تا پاشون دروغه بگو چرا نگذاشتید تو اون آفتاب داغ تابستان که زمین و زمان را از گرمای محبتش بهم می چسباند جاذبه داشته باشه . می دانی چند نفر عاقبت بخیر می شدند . چرا هی باید تن بده به جاذبه های متعفن . ان شاء الله آنها جذب گور بشن نه فاش .

خودت از دروغهای این زمستانی های یخ و قلب یخی خسته نشدی ؟ اصلا فکر نمی کنی توهین به شعورته که به حرفهاشون گوش کنی ؟
اما دل نگرونش باش . دل نگرون فاش باش . خیلی تنهاست . از تنهایی براش بترس . مگه چقدر توان داره . همه از قبلش به نون و نوایی رسیدن حالا با دروغ و دونگ تنهاش گذاشتند . من می دونم اگه فاش صلاح بدونه افشاگری می کنه کهذقیامتدکبری به پا میشه . فاش حالا دلش خوشه به محمود شهیدش . به اسماعیل که وقت جان دادن اشکهاش پاک کرد . به خدا دلش خوشه که تو تنهایی ها بیشتر حضورش را درک می کنه . به مادر شهدا که شک نداره امسال فاطمیه اتفاق خوبی براش می افتد .
من فقط ازت می خوام سلده لوح نباشی . نذار سرت کلاه بذارن فاش را پیشت سیاه کنند . فاش از خودش هیچی نداره . فاش همه اموراتش با کمک یاران شهیدش پیش می ره . تو هم بهش کمک کن . زنگ بزن بهش ببین چی شده که یارفروشی گذاشته . فاش آبرو داره پیش خوبان . میاد حرف بد برنه . کار بد بکنه . حتما دلیل و سند محکم داره که دست تنها یه کارایی می کنه . تو که اصیلی ؟ زنگ برن بپرس .

دعای گره گشایی محبت بخت گشایی دم کرده گل گاو زبان مگه می تونه جلوی اراده و عزم جدی و به حق فاش را بگیره
من قسم می خورم به روح شهیدان محسن که فاش بر حقه فاش تنها شده چون داره حق را میگه و حق را می خواد و حق را اجرا می کنه .
قنبر جان سلام . سلام . سلام . فاش سلام . سلام سلام .
جناب عسگری عرض تسلیت مجدد دارم علو درجات الهی رو برای پدر بزرگورارتان خواستارم . ان شا الله زنده باشی دلاور ...
القصه قنبر عزیز دادا جان ، هنر ، جذب همونایی که رونده شدن وگرنه من وشما و دیگران که خانه زادیم . سر سفر مولا علی ( ع) نون خوردیم وتا آخر خط پای همه چی وایسادیم .
اینکه راه رو از راهرو تشخیص بدیم سالهاست تویه خود خطیم و مسیرمون قطعا یکیه !
مسیر رو شهدا با خون خودشون خط کشی کردند . و هرکسی نتونه این راهو تشخیص بده قطعا کوره یا خودشو زده به کوری ....
کل مطلبتو گرفتم ... ولی بازم میگم فاش باید جاذبه بهتری داشته باشه . حیفه اینهمه تلاش و نیرو بجای سیبل مقابل تپه خاکی رو بزنه . فاش نقش یه فانوس دریایی رو داره نقشش سیاه بازی رو حوضی که نیست همیشه روی یه لول خاص ، بدون سر زندگی پا به حاشیه بذاره ....
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi